07.02.12, 17:39

Mobilni szejkowie: jak stać się pięknym i bogatym dzięki aplikacjom mobilnym (część I)

Część I  - Czy na aplikacjach mobilnych można zarabiać? Artykuł ekspercki Piotra Stalewskiego (Evil Indie Games & think4art/Clever Point).

Czy na aplikacjach mobilnych można zarabiać?

Procent udziału smartphone-ów w rynku rośnie z dnia na dzień. Obecnie nawet osoby, które niegdyś zarzekały się, że nigdy w życiu nie zamienią swojej poczciwej Nokii z „keypadem” na jakiś tam „dotykowy” telefon, przyjmują w promocjach od operatorów bardziej zaawansowane urządzenia. Obecność modułu GPS, kamery, wygodnego dostępu do Internetu to tylko niektóre z haseł promocyjnych. Coraz więcej osób decyduje się na smartphone-a ze względu na wygodny, szybki dostęp do tysięcy różnorodnych aplikacji, z których znaczna część jest darmowa. Przykładem może być aplikacja „Facebook”, która zapewnia wygodny mobilny interfejs dla najpopularniejszego portalu społecznościowego i z pewnością jej dostępność nieraz zaważyła na decyzji o kupnie nowego telefonu – szczególnie w przypadku osób młodych.

Aplikacje mobilne dystrybuowane są w bardzo szczególny sposób, który nie był wcześniej wykorzystywany na szeroką skalę dla aplikacji desktopowych. Mianowicie, poszczególni producenci i operatorzy udostępniają użytkownikowi jeden punkt dostępu do wszelkich aplikacji wspieranych przez urządzenie integrując telefon z dedykowaną aplikacją sklepu mobilnego.

Przykładami będą tu App Store (Apple), Android Market (Google), czy Samsung Apps (dla urządzeń Bada oferowanych przez Samsung). Z czasem zaczęła pojawiać się tendencja zastępowania owych „producenckich” sklepów sklepami „operatorskimi”. Dlaczego? Z bardzo prostej przyczyny – operatorzy i inne pomniejsze firmy szybko odkryły potencjał finansowy sklepów mobilnych.

Programiście, czy po prostu osobie zainteresowanej biznesem rodzi się w głowie proste pytanie – jeśli tak duży jest obrót w sklepach mobilnych, może warto wejść na rynek z własnymi aplikacjami i  dystrybuować je za pomocą sklepów mobilnych?

Zaczyna się szperanie po Internecie, wpisywanie haseł w rodzaju „how much you can earn on mobile apps” i tak dalej. Niestety, informacje na temat potencjalnych zarobków są bardzo rozmyte, programiści niechętnie dzielą się swoimi finansowymi doświadczeniami, a ci, którzy dzielą się, często sugerują, że „mobilna gorączka złota” już minęła.

Twierdzą oni, że jeszcze 2-3 lata temu można było dobrze zarobić na własnych aplikacjach, nie było wtedy takiej konkurencji, więc nawet prostsze i gorsze jakościowo produkty były w stanie wygenerować znaczny przychód. Czy to znaczy, że odkąd weszły na rynek duże firmy, sformowały dedykowane zespoły do rozwoju aplikacji mobilnych, zwykły, szary Kowalski, który ma trochę pomysłów i umiejętności, nie jest już w stanie nic wycisnąć z tej mobilnej cytrynki?

Oczywiście, obecność na rynku 2-3 lata temu dałaby Kowalskiemu coś bardzo cennego – doświadczenie, z drugiej jednak strony, rozgarnięty i zaradny Kowalski poszukałby tego doświadczenia w formie skondensowanej. Właśnie taką skondensowaną formę doświadczeń na rynku mobilnym postaram się wam przekazać w kolejnej części artykułu, bo na aplikacjach mobilnych można wciąż zarabiać, być może nawet lepiej niż kiedykolwiek wcześniej, wystarczy poznać mechanizmy rządzące tym dynamicznym rynkiem.

Piotr Stalewski (Evil Indie Games & think4art/Clever Point)

Piotr Stalewski. Absolwent Informatyki na Politechnice Warszawskiej czynnie działający na rynku aplikacji mobilnych od 2007 roku. Wyróżniany w międzynarodowych konkursach na aplikacje mobilne organizowanych m.in. przez Nokię (2007), czy Google (ADC2 2009). Swoje rozległe doświadczenie zdobywał między innymi podczas studiów w Danii, pracy w międzynarodowych firmach związanych z rynkiem mobilnym (Opera Software), a także pisząc i publikując własne aplikacje dla różnych platform (Symbian, J2ME, Android, iOS). Posiada rozległą wiedzę z zakresu marketingu, promocji i brandingu mobilnego, mobilnych interfejsów użytkownika, mechanizmów "monetyzacji" na dostępnych platformach mobilnych-prowadzi projekty edukacyjne w tym zakresie. Obecnie utrzymuje się ze sprzedaży własnych aplikacji mobilnych współtworząc firmę Evil Indie Games.
Prywatnie pisarz i pasjonat fotografii.

Komentarze

Powiązane

31.01.18, 12:12
| biznes i technologie » informacje
ANIKo. ALDI wprowadza nowy koncept w Polsce
Firma ALDI wprowadza nowy koncept wizualny o nazwie ANIKo, który ma pomóc klientom w bardziej intuicyjnych zakupach. Motywem przewodnim formatu ma być świeżość i prostota komunikacji. 
31.01.18, 08:00
| biznes i technologie » informacje | reklama & PR » wywiady
Alicja Jagodzińska: Kampania T-Mobile jest świetną promocją dla mojej firmy
Rozmowa z Alicją Jagodzińską, współwłaścicielka marki Legal Cakes o kampanii T-Mobile, sukcesie firmy i planach na 2018 rok.
28.01.18, 09:00
| biznes i technologie » informacje
Serwis iPKO umożliwia już rejestrację firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
Nowy wniosek dostępny w serwisie iPKO pozwala na jednoczesną rejestrację firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz otwarcie rachunku firmowego w PKO Banku Polskim. 
26.01.18, 08:00
| biznes i technologie » informacje
Nano Games opracowało prototyp symulatora szkoleniowego VR do obsługi naziemnej lotnisk
Nano Games opracowało prototyp symulatora szkoleniowego VR do obsługi naziemnej lotnisk. Nowatorski symulator krakowskiej spółki pomoże wyszkolić pracowników
24.01.18, 08:00
| biznes i technologie » informacje
Jan Kolański (Colian): Na sukces Made in Poland powinni pracować zarówno producenci, jak i władze
Rozmowa z Janem Kolańskim, Prezesem Zarządu Colian, m.in. o ostatniej akwizycji, planach na 2018 r. i polskich markach, które przeżywają renesans.
23.01.18, 18:00
| internet » informacje | biznes i technologie » informacje
Chatbot Wrocławia. Pierwszy w Polsce całodobowy punkt informacji turystycznej
We Wrocławiu działa chatbot - pierwszy w Polsce wirtualny, samorządowy doradca, który informuje zainteresowanych o turystycznych możliwościach stolicy Dolnego Śląska.
20.01.18, 17:00
| biznes i technologie » informacje
Komputronik Biznes partnerem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Komputronik Biznes od 3 stycznia br. ma nowego partnera – Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wynikiem niedawno podpisanej umowy ma być stała współpraca – połączenie nauki i biznesu.
19.01.18, 22:00
| telewizja » informacje | biznes i technologie » sprzęt
Plus i Cyfrowy Polsat oferują nowy Zestaw Internetu Domowego 300
Wkrótce do oferty sieci Plus i Cyfrowego Polsatu trafi Zestaw Internetu Domowego 300. Jest to najnowsza generacja i kolejny etap rozwoju unikalnego na polskim rynku rozwiązania, które jest oferowane przez Grupę Cyfrowy Polsat od 2014 r.
17.01.18, 21:00
| biznes i technologie » informacje
Nowy salon Agata w Gorzowie Wielkopolskim zostanie otwarty w drugiej połowie 2018 r.
Salon meblowy Agata kontynuuje budowę nowego obiektu w Gorzowie Wielkopolskim. Planowane otwarcie salonu nastąpi w drugiej połowie 2018 r.
16.01.18, 21:00
| biznes i technologie » informacje
Kawiarnia Costa Coffee także w Pasażu Tesco w Krakowie
Pod koniec 2017 r., Costa Coffee otworzyła kolejną kawiarnię zlokalizowaną w Pasażach Tesco. Nowy punkt pojawił się w Centrum Handlowym przy ul. Kapelanka 54 w Krakowie.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 23.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 22.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz gry planszowej.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL