07.02.12, 17:02

Mobilni szejkowie: jak stać się pięknym i bogatym dzięki aplikacjom mobilnym (część I)

Część I  - Czy na aplikacjach mobilnych można zarabiać? Artykuł ekspercki Piotra Stalewskiego (Evil Indie Games & think4art/Clever Point).

Czy na aplikacjach mobilnych można zarabiać?

Procent udziału smartphone-ów w rynku rośnie z dnia na dzień. Obecnie nawet osoby, które niegdyś zarzekały się, że nigdy w życiu nie zamienią swojej poczciwej Nokii z „keypadem” na jakiś tam „dotykowy” telefon, przyjmują w promocjach od operatorów bardziej zaawansowane urządzenia. Obecność modułu GPS, kamery, wygodnego dostępu do Internetu to tylko niektóre z haseł promocyjnych. Coraz więcej osób decyduje się na smartphone-a ze względu na wygodny, szybki dostęp do tysięcy różnorodnych aplikacji, z których znaczna część jest darmowa. Przykładem może być aplikacja „Facebook”, która zapewnia wygodny mobilny interfejs dla najpopularniejszego portalu społecznościowego i z pewnością jej dostępność nieraz zaważyła na decyzji o kupnie nowego telefonu – szczególnie w przypadku osób młodych.

Aplikacje mobilne dystrybuowane są w bardzo szczególny sposób, który nie był wcześniej wykorzystywany na szeroką skalę dla aplikacji desktopowych. Mianowicie, poszczególni producenci i operatorzy udostępniają użytkownikowi jeden punkt dostępu do wszelkich aplikacji wspieranych przez urządzenie integrując telefon z dedykowaną aplikacją sklepu mobilnego.

Przykładami będą tu App Store (Apple), Android Market (Google), czy Samsung Apps (dla urządzeń Bada oferowanych przez Samsung). Z czasem zaczęła pojawiać się tendencja zastępowania owych „producenckich” sklepów sklepami „operatorskimi”. Dlaczego? Z bardzo prostej przyczyny – operatorzy i inne pomniejsze firmy szybko odkryły potencjał finansowy sklepów mobilnych.

Programiście, czy po prostu osobie zainteresowanej biznesem rodzi się w głowie proste pytanie – jeśli tak duży jest obrót w sklepach mobilnych, może warto wejść na rynek z własnymi aplikacjami i  dystrybuować je za pomocą sklepów mobilnych?

Zaczyna się szperanie po Internecie, wpisywanie haseł w rodzaju „how much you can earn on mobile apps” i tak dalej. Niestety, informacje na temat potencjalnych zarobków są bardzo rozmyte, programiści niechętnie dzielą się swoimi finansowymi doświadczeniami, a ci, którzy dzielą się, często sugerują, że „mobilna gorączka złota” już minęła.

Twierdzą oni, że jeszcze 2-3 lata temu można było dobrze zarobić na własnych aplikacjach, nie było wtedy takiej konkurencji, więc nawet prostsze i gorsze jakościowo produkty były w stanie wygenerować znaczny przychód. Czy to znaczy, że odkąd weszły na rynek duże firmy, sformowały dedykowane zespoły do rozwoju aplikacji mobilnych, zwykły, szary Kowalski, który ma trochę pomysłów i umiejętności, nie jest już w stanie nic wycisnąć z tej mobilnej cytrynki?

Oczywiście, obecność na rynku 2-3 lata temu dałaby Kowalskiemu coś bardzo cennego – doświadczenie, z drugiej jednak strony, rozgarnięty i zaradny Kowalski poszukałby tego doświadczenia w formie skondensowanej. Właśnie taką skondensowaną formę doświadczeń na rynku mobilnym postaram się wam przekazać w kolejnej części artykułu, bo na aplikacjach mobilnych można wciąż zarabiać, być może nawet lepiej niż kiedykolwiek wcześniej, wystarczy poznać mechanizmy rządzące tym dynamicznym rynkiem.

Piotr Stalewski (Evil Indie Games & think4art/Clever Point)

Piotr Stalewski. Absolwent Informatyki na Politechnice Warszawskiej czynnie działający na rynku aplikacji mobilnych od 2007 roku. Wyróżniany w międzynarodowych konkursach na aplikacje mobilne organizowanych m.in. przez Nokię (2007), czy Google (ADC2 2009). Swoje rozległe doświadczenie zdobywał między innymi podczas studiów w Danii, pracy w międzynarodowych firmach związanych z rynkiem mobilnym (Opera Software), a także pisząc i publikując własne aplikacje dla różnych platform (Symbian, J2ME, Android, iOS). Posiada rozległą wiedzę z zakresu marketingu, promocji i brandingu mobilnego, mobilnych interfejsów użytkownika, mechanizmów "monetyzacji" na dostępnych platformach mobilnych-prowadzi projekty edukacyjne w tym zakresie. Obecnie utrzymuje się ze sprzedaży własnych aplikacji mobilnych współtworząc firmę Evil Indie Games.
Prywatnie pisarz i pasjonat fotografii.

Komentarze

Powiązane

28.08.17, 15:08
technologie & IT » informacje
80 tys. zł kosztowało firmę architektoniczną projektowanie na nielegalnym oprogramowaniu
W ramach ugody na łączną kwotę blisko 80 tys. zł, zawartej z biurem projektowym z województwa mazowieckiego, w ciągu najbliższych trzech lat producenci zrzeszeni w BSA mają także możliwość skontrolowania firmy pod kątem legalności wykorzystywanego oprogramowania.
16.08.17, 15:08
technologie & IT » informacje
Cartoon Network z nowym bohaterem OK K.O
Kanał Cartoon Network zaprezentował w specjalnej aplikacji mobilnej swojego nowego bohatera. To zapowiedź serialu Cartoon Network „OK K.O.! Po prostu walcz”, który na antenie pojawi się w listopadzie br.
10.08.17, 19:08
technologie & IT » informacje
Aplikacja NIKE SNEAKRS dostępna w Europie
Marka Nike uruchomiła nową aplikację SNEAKRS, w której prezentowane będą najnowsze modele butów wraz z datami premier. Aplikacja, dzięki łatwej nawigacji, pozwala użytkownikom na szybkie wyszukiwanie oraz zakup ulubionych modeli.
01.08.17, 18:08
technologie & IT » informacje
Przegląd Sportowy dostępny na urządzeniach mobilnych
Grupa Onet-RAS Polska udostępniła nową wersję aplikacji, która umożliwia zakup dziennika "Przegląd Sportowy" w formacie przeznaczonym do czytania na urządzeniach mobilnych.
26.07.17, 16:07
technologie & IT » informacje
PKL ze specjalną aplikacją dla turystów
Dla tych, którzy zamierzają wybrać się na pieszą wycieczkę po okolicach Kasprowego Wierchu, PKL udostępnia specjalną aplikację pozwalającą zaplanować oraz urozmaicić wędrówkę.
22.07.17, 09:07
technologie & IT » informacje
Wspólnie z Rybką MiniMini zanurz się w oceanie zabaw.Startuje nowa aplikacja mobilna dla najmłodszych
Rybka MiniMini z myślą o najmłodszych fanach przygotowała niespodziankę. Od teraz każde dziecko będzie miało możliwość wspólnej zabawy z Rybką w aplikacji mobilnej „Wodny świat Rybki MiniMini”.
13.07.17, 12:07
technologie & IT » informacje
Branża cyfrowa w europarlamencie o reformie prawa autorskiego
O unijnej reformie prawa autorskiego i jej wpływu na krajową oraz europejską gospodarkę cyfrową polscy europosłowie rozmawiali z przedstawicielami ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, reprezentującego polską branżę cyfrową podczas debaty w Parlamencie Europejskim.
11.06.17, 10:06
technologie & IT » telefonia
Roam Like At Home. T-Mobile zmienia zasady roamingu na terenie Unii Europejskiej
Od 15 czerwca br. wszyscy klienci T-Mobile, Heyah oraz tuBiedronka skorzystają z roamingu w UE zgodnie z zasadą „Roam Like At Home”. Użytkownicy nielimitowanych pakietów rozmów, SMS-ów i MMS-ów będą mogli z nich korzystać również w roamingu w UE.
22.05.17, 10:05
technologie & IT » wydarzenia branżowe
Agenda .NET DeveloperDays2017 już znana
Agenda kolejnej edycji .NET DeveloperDays została oficjalnie opublikowana.
01.04.17, 17:04
technologie & IT » informacje
T-Mobile: 9300 lokalizacji stacji z LTE
W ciągu ostatnich kilku miesięcy, liczba stacji obsługujących technologię LTE w sieci T-Mobile wzrosła o kolejnych 900 i obecnie przekracza 9300 lokalizacji. 
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu technologie & IT: rss
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody. 

do 24.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 22.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest Nov. 25, 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.