14.02.12, 11:02

Mobilni szejkowie: jak stać się pięknym i bogatym dzięki aplikacjom mobilnym (część II)

Część II - Metody zarabiania na aplikacjach mobilnych. Artykuł ekspercki Piotra Stalewskiego (Evil Indie Games & think4art/Clever Point).

Część II - Metody zarabiania na aplikacjach mobilnych

Pierwsze, co musimy zrobić chcąc zarabiać na aplikacjach mobilnych, to odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania:
1) Jak można zarabiać na aplikacjach mobilnych?
2) Jakie aplikacje zarabiają?

Odpowiedź na pierwsze pytanie jest prosta, bo wynika bezpośrednio z oferowanych na rynku usług. Cierpliwa i wnikliwa osoba poświęcając dzień lub dwa na przeszukiwanie Internetu, jest w stanie wyróżnić potencjalne metody zarobku. Jak wiadomo – czas to pieniądz – więc zaoszczędzę Wasz cenny czas i podam Wam dość precyzyjną i zwięzłą odpowiedź.

Są trzy główne możliwości zarabiania na własnych aplikacjach mobilnych (pomijam zlecenia tworzenia aplikacji dla osób trzecich):
1) Aplikacje płatne
2) Aplikacje darmowe zawierające zintegrowaną reklamę
3) Mikropłatności w aplikacji („In App Purchases” w Apple)

Takie rozróżnienie rodzi kolejne pytania – który z owych modeli warto realizować, który daje potencjalnie najlepsze rezultaty, a więc generuje największe zarobki?

Odpowiedź na te pytania jest już bardziej złożona i wymagała wielu miesięcy gromadzenia doświadczeń i obserwacji, związana jest z poszczególnymi platformami i specyfiką ich sklepów, którą zwięźle przedstawię poniżej.

Rozważmy trzy najbardziej obecnie popularne platformy programistyczne (pomijam Blackberry, gdyż jest charakterystyczne dla rynku amerykańskiego, pomijam również rynek Windows Phone, jako, że dopiero się rozwija):

Android Market (Google) – w ogólności wspierane są wszystkie trzy wymienione wyżej modele „spieniężania”, jednakże Polska wciąż należy do krajów, z których oficjalnie nie można sprzedawać  aplikacji, ani realizować w nich mikropłatności (są na to pewne obejścia). Część polskich programistów Android (a jest ich naprawdę multum) decyduje się na wspieranie jedynie reklam i traktowanie ich jako główne źródło zarobku. Co ciekawe, takie, poniekąd wymuszone ograniczeniami Google, podejście dało znakomite rezultaty – polscy programiści odkryli pewne reguły, sformowali pewne zasady, które pozwalają zoptymalizować zarobek z reklam na platformie Android. W internecie można nawet znaleźć blog polskiego programisty, który publikuje swoje comiesięczne przychody z reklam w kilku aplikacjach androidowych i jest autorem ebook-a („Make Money on Android” - możliwość zakupu przez Amazon za 20$), w którym analizuje jedynie optymalizację zarobku na reklamach.

Wziąwszy pod uwagę, że użytkownicy systemu Android od początku przyzwyczajeni byli do darmowych aplikacji, faktycznie znakomicie sprawdza się tutaj model reklamowy (integracja wykupionego przez Google dostawcy reklam Admob).

Ile konkretnie można zarobić na reklamach? Wymieniony wyżej polski programista zarabia miesięcznie około $4000 - $5000 z siedmiu aplikacji. Z doświadczenia wiem, że dwie dobre gry androidowe, są w stanie wygenerować około $3000 miesięcznie z androidowych reklam.

Podsumowując – ze względu na łatwość rejestracji i zgłaszania aplikacji (brak oficjalnego „review” aplikacji) Android Market jest najtańszym (dożywotnia rejestracja 20$) i najprostszym (zarówno proces tworzenia jak i testowania czy publikacji aplikacji jest bardzo łatwy i szybki)  rozwiązaniem. Polecany dla początkujących programistów, którzy chcą sprawdzić swoje pomysły, oswoić się z metodami promocji i zarobku na aplikacjach mobilnych.

App Store (Apple) – dedykowany dla systemu iOS, jeden z pierwszych, będący niedościgniętym  wzorem dla wielu kolejnych sklepów. Wspiera wszystkie trzy wymienione wyżej metody zarobku, co ciekawe, pozostawia również pewną dowolność w doborze reklamodawcy (iAd bezpośrednio zintegrowany i wspierany przez Apple, Admob oferowany przez Google, czy też rozwiązania hybrydowe – AdWhirl). Polska w tym wypadku nie odstaje w żaden sposób od innych krajów – pełna możliwość sprzedaży aplikacji i integracji mikropłatności.

Rejestracja w App Store jest znacznie bardziej skomplikowana niż w przypadku Android Market (konieczność wypełnienia i przefaksowania szeregu dokumentów), a proces tworzenia aplikacji wymaga posiadania komputera z system MacOS – te dwie kwestie często decydują o tym, że wciąż niewielu polskich programistów decyduje się na wejście na ten rynek.

Zazwyczaj jednak poświęcenie się opłaca, gdy przebrniemy przez skomplikowane metody generowania certyfikatów i podpisywania aplikacji, będziemy mogli na jednej aplikacji zarabiać nawet na trzy różne sposoby! Tak, w przypadku App Store kluczem jest to, że można opublikować zarówno płatną wersję aplikacji, jak i darmową z reklamą (często grupy przeszukujące płatne i darmowe aplikacje są rozdzielne!). Jeśli mamy dobry pomysł na aplikację, która w ciekawy sposób wykorzysta mikropłatności (czy to konsumowalne, czy niekonsumowalne), możemy śmiało udostępnić ją za darmo i spodziewać się zysków około 100$ dziennie z samych mikropłatności, gdyś klienci App Store znacznie chętniej płacą za cokolwiek niż klienci Android Market (wynika to przede wszystkim z tego, że produkty Apple są traktowane jako prestiżowe). Za rejestrację w App Store zapłacimy 99$ rocznie, ale jeśli będziemy kreatywni i pracowici, zwróci nam się to w ciągu pierwszego dnia sprzedaży naszej dopracowanej i wypieszczonej aplikacji (jakość aplikacji w App Store jest wciąż znacznie wyższa niż jakość aplikacji w Android Market).

Samsung Apps – sklep stworzony na potrzeby platformy Bada. Umożliwia zarówno sprzedaż, jak i zarabianie na reklamach, z tym, że, jak wynika z doświadczeń polskich programistów, zarabianie na płatnych aplikacjach jest w tym wypadku rozczarowujące – sklep wspiera płatności SMS-em, które powodują, że do developera trafia szczątkowa wartość zysków. Należy nadmienić, że platforma Bada to wciąż nisza (którą jeszcze dwa lata temu był np. Android) i sprytny developer z pewnością będzie ją umiał wykorzystać. Ze względu na skomplikowany proces rejestracji, wciąż nie tak wielką ilość użytkowników, eksperymenty z tym sklepem polecam raczej zaawansowanym, doświadczonym graczom na rynku mobilnym.

Na koniec wspomnę, że praktycznie z dnia na dzień pojawiła się cała masa tak zwanych „third party mobile stores”, a więc realizowanych przez najrozmaitsze, pomniejsze firmy. Często są to operatorzy, ale również firmy, które mają nieco doświadczeń na rynku mobilnym. Sam pracowałem przy tworzeniu podobnego sklepu dla dużego, hiszpańskiego operatora, obserwowałem również rozwój konkurencji i publikowałem niektóre z moich aplikacji w innych sklepach.

Należy jednak stwierdzić, że owe sklepy jak na razie operują zupełnie innymi rzędami wielkości użytkowników, czy dziennymi ilościami ściągnięć niż trzy sklepy wymienione wcześniej.  Początkującym programistom chcącym zacząć swoją przygodę z rynkiem mobilnym nie warto zawracać sobie nimi głowy.

Znamy już dostępne metody zarabiania na aplikacjach mobilnych, wiemy jakie są możliwości, więc czas przystąpić do tworzenia aplikacji. Jak się za to wziąć, by zmaksymalizować prawdopodobieństwo sukcesu i zapewnić sobie stały dochód na pewien czas? O tym w kolejnej części niniejszego cyklu.

Piotr Stalewski (Evil Indie Games & think4art/Clever Point)

Piotr Stalewski. Absolwent Informatyki na Politechnice Warszawskiej czynnie działający na rynku aplikacji mobilnych od 2007 roku. Wyróżniany w międzynarodowych konkursach na aplikacje mobilne organizowanych m.in. przez Nokię (2007), czy Google (ADC2 2009). Swoje rozległe doświadczenie zdobywał między innymi podczas studiów w Danii, pracy w międzynarodowych firmach związanych z rynkiem mobilnym (Opera Software), a także pisząc i publikując własne aplikacje dla różnych platform (Symbian, J2ME, Android, iOS). Posiada rozległą wiedzę z zakresu marketingu, promocji i brandingu mobilnego, mobilnych interfejsów użytkownika, mechanizmów "monetyzacji" na dostępnych platformach mobilnych-prowadzi projekty edukacyjne w tym zakresie. Obecnie utrzymuje się ze sprzedaży własnych aplikacji mobilnych współtworząc firmę Evil Indie Games.
Prywatnie pisarz i pasjonat fotografii.

Komentarze

Powiązane

16.08.17, 15:08
technologie & IT » informacje
Cartoon Network z nowym bohaterem OK K.O
Kanał Cartoon Network zaprezentował w specjalnej aplikacji mobilnej swojego nowego bohatera. To zapowiedź serialu Cartoon Network „OK K.O.! Po prostu walcz”, który na antenie pojawi się w listopadzie br.
10.08.17, 19:08
technologie & IT » informacje
Aplikacja NIKE SNEAKRS dostępna w Europie
Marka Nike uruchomiła nową aplikację SNEAKRS, w której prezentowane będą najnowsze modele butów wraz z datami premier. Aplikacja, dzięki łatwej nawigacji, pozwala użytkownikom na szybkie wyszukiwanie oraz zakup ulubionych modeli.
01.08.17, 18:08
technologie & IT » informacje
Przegląd Sportowy dostępny na urządzeniach mobilnych
Grupa Onet-RAS Polska udostępniła nową wersję aplikacji, która umożliwia zakup dziennika "Przegląd Sportowy" w formacie przeznaczonym do czytania na urządzeniach mobilnych.
26.07.17, 16:07
technologie & IT » informacje
PKL ze specjalną aplikacją dla turystów
Dla tych, którzy zamierzają wybrać się na pieszą wycieczkę po okolicach Kasprowego Wierchu, PKL udostępnia specjalną aplikację pozwalającą zaplanować oraz urozmaicić wędrówkę.
22.07.17, 09:07
technologie & IT » informacje
Wspólnie z Rybką MiniMini zanurz się w oceanie zabaw.Startuje nowa aplikacja mobilna dla najmłodszych
Rybka MiniMini z myślą o najmłodszych fanach przygotowała niespodziankę. Od teraz każde dziecko będzie miało możliwość wspólnej zabawy z Rybką w aplikacji mobilnej „Wodny świat Rybki MiniMini”.
13.07.17, 12:07
technologie & IT » informacje
Branża cyfrowa w europarlamencie o reformie prawa autorskiego
O unijnej reformie prawa autorskiego i jej wpływu na krajową oraz europejską gospodarkę cyfrową polscy europosłowie rozmawiali z przedstawicielami ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, reprezentującego polską branżę cyfrową podczas debaty w Parlamencie Europejskim.
11.06.17, 10:06
technologie & IT » telefonia
Roam Like At Home. T-Mobile zmienia zasady roamingu na terenie Unii Europejskiej
Od 15 czerwca br. wszyscy klienci T-Mobile, Heyah oraz tuBiedronka skorzystają z roamingu w UE zgodnie z zasadą „Roam Like At Home”. Użytkownicy nielimitowanych pakietów rozmów, SMS-ów i MMS-ów będą mogli z nich korzystać również w roamingu w UE.
22.05.17, 10:05
technologie & IT » wydarzenia branżowe
Agenda .NET DeveloperDays2017 już znana
Agenda kolejnej edycji .NET DeveloperDays została oficjalnie opublikowana.
01.04.17, 17:04
technologie & IT » informacje
T-Mobile: 9300 lokalizacji stacji z LTE
W ciągu ostatnich kilku miesięcy, liczba stacji obsługujących technologię LTE w sieci T-Mobile wzrosła o kolejnych 900 i obecnie przekracza 9300 lokalizacji. 
01.04.17, 15:04
technologie & IT » informacje
Wojciech Głażewski Country Managerem w Check Point Software Technologies Polska
Wojciech Głażewski objął w marcu br. stanowisko Country Managera w polskim oddziale Check Point Software Technologies. 
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu technologie & IT: rss
Konkursy
do 22.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest 22 listopada 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL