09.08.12, 16:08

Artur Muszkiet: Konwergencja będzie najlepiej opisywać rynek komunikacji marketingowej w najbliższych latach

Artur Muszkiet
fot.: ARBOinteractive

Rozmowa z Arturem Muszkietem, Dyrektorem Zarządzającym ARBOinteractive.

Kuba Wajdzik: Na rynku sieci reklamowych mamy coraz większą konkurencję. Jak na ich tle wypada ARBOinteractive?
Artur Muszkiet: Pomimo widocznego spowolnienia branży reklamowej i rozczarowującego pod tym względem EURO2012, jesteśmy zadowoleni z uzyskanych w pierwszym półroczu 2012 roku wyników finansowych. Również rokowania na drugą część roku dla biznesu ARBOinteractive są pozytywne i mieszczą się w założeniach budżetowych na bieżący rok.
Nieustannie umacniamy pozycję lidera pod względem potencjału reklamowego oraz bogactwa portfolio. Wprowadzamy nowe produkty i rozwiązania komunikacyjne online oraz optymalizujemy dotychczasową ofertę. Żeby nie być gołosłownym, tylko ostatni kwartał to wprowadzenie marek: adXchange - czyli platformy umożliwiającej automatyczne zakupy powierzchni reklamowej i grup docelowych w modelu RTB; MOBahead - oferty produktów mobilnych;  AdAhead - nowego produktu z obszaru social and play, a także oferty Audience Buying. Kolejne niespodzianki już wkrótce.

KW: Za nami pierwsze półrocze 2012 roku. Są sektory mediów, które nie zaliczyły tych sześciu miesięcy do udanych. Jak na tym tle wypadła reklama w sieci?
AM: Choć początek roku cechował się dużą nerwowością i niepewnością po stronie reklamodawców, to pierwsze półrocze wypadło relatywnie dobrze. Szczególnie biorąc pod uwagę ogólną sytuację makroekonomiczną. Z drugiej strony jednak, stawiam tezę, że obraz kreowany przez podmioty odpowiadające za szacowanie wydatków na reklamę w Internecie jest zbyt optymistyczny i nieco oderwany od rzeczywistości.

KW: Wydawcy sięgają coraz częściej po formy video. Taki kontent generuje jednak wysokie koszty produkcji. Czy dzisiaj na takim kontencie, zwłaszcza serwisy informacyjne i rozrywkowe mają szansę zarabiać?
AM: Kanał komunikacji, którym jest reklama przy kontencie wideo rzeczywiście znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju. Zarówno pod względem zainteresowania reklamodawców jak i przychodów. Trzeba jednak zauważyć, że wzrost ten jest hamowany przez niewielkie zasoby wartościowych  materiałów wideo online w „polskim Internecie”.
W obecnej fazie rozwoju rynku trudno jest zarabiać na wideo, nie posiadając wsparcia w postaci dużej grupy medialnej z zapleczem produkcyjnym. Mniejszym wydawcom trudno będzie konkurować z gigantami bez unikalnej koncepcji na tworzenie oraz monetyzację materiału wideo.
Ponad wszystko należy jeszcze pamiętać o ekspansji takich graczy jak YouTube czy Vevo, a także o ciekawych inicjatywach biznesowych jak ta grupy O2, która być może zaprezentuje nam nową jakość zarabiania na wideo w sieci.

KW: Coraz więcej wydawców nie radzi sobie z utrzymywaniem redakcji internetowych. Często winę przerzucają na coraz tańsze reklamy w sieci. Gdzie leży wina w tym coraz częstszym zjawisku?
AM: Ciężko mi oceniać strategię biznesową i aktualną sytuację tej grupy wydawców. Niemniej wydaje mi się, że zwyczajnie przyszły cięższe czasy, które wymagają optymalizacji struktur wewnętrznych. Niektórzy wydawcy zbyt późno „przeczytali” rynek i zbyt długo zwlekali z bolesnymi decyzjami. Panaceum na tę sytuację ma być zarabianie na wybranej zawartości redakcyjnej, dotychczas dostępnej bezpłatnie.   
Pierwsze inicjatywy wydawców, związane z łączeniem się w koalicje wspierające koncepcję płatnego kontentu, są już w fazie realizacji. Należy spodziewać się, że pojawią się kolejne. Obserwuję również gorączkowe prace wydawców prasowych idące w kierunku zmiany struktury sprzedaży egzemplarzowej oraz transferu kontentu z tradycyjnej prasy do obszaru digital.

KW: No właśnie. W Polsce rozpoczynamy testowanie opłat za część materiałów w sieci. Jaki może mieć to wpływ na reklamę w sieci?
AM: Na tym etapie rozwoju rynku reklamy online w Polsce - niewielki. Okazuje się, że zamknięcie kontentu, któremu towarzyszy rozsądna polityka cenowa, wcale nie musi powodować spadku oglądalności oraz potencjału reklamowego. Kluczowa będzie decyzja biznesowa  dotycząca emisji reklam bądź jej braku w obszarze płatnego kontentu. Z reguły, na rynkach rozwiniętych, taka opłata wyklucza emisję reklam.
 
KW: Coraz więcej reklamodawców sięga po niestandardowe formy reklamy w sieci. Jak obecnie jest w Polsce - czy wciąż sprzedają się jednak najbardziej klasyczne formy reklamy?
AM: Znaczenie niestandardowych form reklamy oraz akcji specjalnych wciąż rośnie. Szybko zdobywa popularność, np. reklama mobilna. Choć wydatki ten kanał komunikacji w pierwszym kwartale 2012 roku wzrosły trzykrotnie w stosunku do roku poprzedniego, to nadal stanowią one niewielką, bo zaledwie 1,3%, część tortu reklamowego.

KW: Które branże wydają najwięcej na reklamę w sieci?
AM: W pierwszym kwartale 2012 przodują motoryzacja, finanse i telekomunikacja. Pierwsza i ostatnia z wymienionych branż stosuje  dobrze dostosowany mix reklamy wizerunkowej, efektywnościowej i SEM/SEO. Branża finansowa natomiast, już od dłuższego czasu, skupia się w większej mierze na pozyskaniu konwersji czyli konkretnych, mierzalnych efektów bezpośrednich z działań reklamowych.

KW: Duża część kampanii w sieci to reklama CPC. Jak skutecznie się uchronić przed naciąganiem wydawców na duże, prawie darmowe kampanie, które w rzeczywistości są kampaniami wizerunkowymi, a nie nastawionymi na konkretny efekt?
AM: W naszej sieci stosujemy różne mechanizmy , które pomagają chronić wydawców. Po pierwsze w przypadku kampanii CPC nie podajemy zlecającemu liczby odsłon, które się wyświetliły, tylko liczbę klików.  Tym samym uniemożliwiamy raportowanie efektów kampanii wizerunkowych mierzonych w CTR. Ponadto jeśli kreacje reklamowe są typowo wizerunkowe sieć odmawia ich emisji w modelu CPC. Dodatkowo zawsze zastrzegamy sobie prawo do zatrzymania kampanii reklamowych, w których CTR jest niski. Przy kampaniach efektywnościowych reklamodawcy mają też zawężoną ilość form reklamowych do podstawowych. Wszelkie duże, wizerunkowe formy reklamowe są sprzedawane wyłącznie w modelu CPM.
Kampanie reklamowe w naszej sieci są też optymalizowane pod kątem największego, efektywnego CPMu dla wydawcy. W związku z tym jeśli kampania w modelu CPC jest słabo klikana, to automatycznie jest minimalizowana liczba wyświetlanych odsłon, a na jej miejsce wchodzą kampanie lepiej płatne.

KW: Jak jawi się zwłaszcza na tle gospodarczych prognoz, przyszłość e-reklamy w Polsce?
AM: Pod względem wydatków na reklamę Internet wyprzedził już prasę oraz radio, ale nadal sporo brakuje mu do telewizji. Myślę, że w najbliższych latach internet będzie dalej równie dynamicznie się rozwijał. Nie tyle odbierając kolejne budżety tradycyjnym mediom, ile przenikając się z nimi. Konwergencja  to hasło które będzie najlepiej opisywać rynek komunikacji marketingowej w najbliższych latach.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Artur Muszkiet, Dyrektor Zarządzający, ARBOinteractive
Posiada jedenastoletnie doświadczenie w branży marketingu online. Obecnie na stanowisku Dyrektora Zarządzającego  Grupy ARBOinteractive, kieruje jednym z największych podmiotów na rynku reklamy internetowej w Polsce. Założyciel agencji performance marketing AdInnovation, działającej w ramach grupy CAM Media S.A.,  którą zarządzał do końca 2010 roku. Wcześniej jako Communication Channel Manager w Unilever zajmował się zarządzaniem komunikacją reklamową grupy w Polsce i Krajach Bałtyckich.  Ukończył studia na kierunku Finanse Przedsiębiorstw w Szkole Głównej Handlowej, a także Podyplomowe Studia Menedżersko – Finansowe na tej samej uczelni.

Komentarze

Powiązane

17.11.17, 19:11
reklama & PR » ludzie
Sylwia Ułasiuk i Justyna Opalach w Jet Line
Sylwia Ułasiuk i Justyna Opalach dołączyły do Jet wzmacniając siły zespołu sprzedaży. Obie zajmują się sprzedażą i realizacją przede wszystkim kampanii digitalowych, realizowanych na nośnikach DOOH, zintegrowanych w platformie MyLED.
17.11.17, 18:11
reklama & PR » informacje
Hill+Knowlton Strategies dla marki Black Red White
Na początku listopada br., do grona klientów Hill+Knowlton Strategies, dołączyła marka meblarska Black Red White.
17.11.17, 15:11
reklama & PR » informacje
F!RST DEAL! 2018. Trwa kampania Grecosa
Ruszyła ogólnopolska kampania telewizyjna Grecosa opracowana przez warszawską agencję kreatywną Skyboat.
17.11.17, 14:11
reklama & PR » ludzie
Beata Grzybek-Zielińska w Green Parrot
Z początkiem listopada br. do zespołu Agencji dołączyła Beata Grzybek-Zielińska. Objęła stanowisko Head of Communication. 
16.11.17, 20:11
reklama & PR » ludzie
Beata Lewandowska awansowała w ITBC Communication
Beata Lewandowska, pełniąca dotychczas funkcję Account Director działu nowych technologii objęła stanowisko Dyrektor Zarządzającej. Nowym Account Directorem działu IT został natomiast Bartłomiej Pasternak.
16.11.17, 18:11
reklama & PR » informacje
Blogerzy w kampanii #IAM3 odkrywają funkcje tabletu MediaPad M3 Lite 10
W nowej kampanii #IAM3, Huawei zachęca do odkrywania świata w towarzystwie tabletu MediaPad M3 Lite 10. W działania promocyjne zaangażowani zostali autorzy dwóch blogów podróżniczych: Tasteaway oraz Szpilki w Plecaku. 
16.11.17, 16:11
reklama & PR » informacje
Magicznych Świąt. Najmłodsi eksperci testują zabawki w Tesco
Tesco zaprezentowało świąteczną kampanię reklamową. Poza znanym z minionego sezonu motywem „Magicznych Świąt” w spotach sieci pojawią jej najmłodsi klienci, którzy samodzielnie wybierają propozycje na świąteczne prezenty.
16.11.17, 15:11
reklama & PR » ludzie
Emilia Abramowicz w Cube Group
Emilia Abramowicz dołączyła do Działu Agencyjnego Cube Group jako Senior Account Manager. Wcześniej pracowała w sieci Tradedoubler.
16.11.17, 12:11
reklama & PR » informacje
Wielka książka na krakowskim Rynku. Trwa akcja Czytaj PL
To najprawdopodobniej największa książka, którą kiedykolwiek widziano w Polsce. Gigant waży blisko pół tony i mierzy dwa metry. Ma jednak tylko dwanaście stron. Na każdej z nich umieszczono kod QR do ściągnięcia darmowych e-booków. To kolejna odsłona akcji czytelniczej Czytaj PL., 
16.11.17, 11:11
reklama & PR » informacje
Synergic zrealizuje kampanie reklamowe z wykorzystaniem transportu miejskiego w stolicy
W listopadzie i grudniu br. Synergic realizuje kilka rozbudowanych kampanii reklamowych z użyciem transportu miejskiego w Warszawie. 
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Konkursy
do 17.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz gry.

do 16.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 15.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

Kalendarium
Dziś jest 19 listopada 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL