04.09.13, 08:40

Mariusz Kowalski: Rynek prasy dziecięcej nie jest stabilny

Mariusz Kowalsk
Fot.: archiwum rozmówcy

Rozmowa z Mariuszem Kowalskim, Brand Managerem Media Service Zawada.

Kuba Wajdzik: Jak wygląda rynek prasy dziecięcej w Polsce? 
Mariusz Kowalski: Rynek prasy dziecięcej z uwagi na dość wymagającą grupę odbiorców nie jest stabilny. W obszarze zainteresowań młodych czytelników pojawiają się nowe licencje zastępujące miejsce tych, które straciły na popularności lub nie trafiły w gusta odbiorców. Z tego powodu zarówno w tym jak i w ubiegłym roku obserwowaliśmy proces oczyszczania rynku - pojawiła się duża liczba nowych tytułów, a sporo czasopism zostało zamkniętych, co zdaje się być nieodzownym elementem działalności na rynku dziecięcym. Obserwując działania na rynkach zagranicznych dostrzegamy coraz większą liczbę magazynów, ukazujących się w formie elektronicznej. Obszar ten jest przez nas eksplorowany dość ostrożnie. W 2013 roku ukażą się elektroniczne wersje popularnych wśród dzieci tytułów książkowych.

KW: Dzieci coraz mniej czytają. Czy inwestycje w prasę dziecięcą są opłacalne? 
MK: Wszystko zależy od formy w jakiej produkt zostaje podany młodemu czytelnikowi. W przypadku tytułów dla dzieci najmłodszych, nie ma lepszej formy nauki jak ćwiczenia pisania wraz z ulubionym bohaterem filmowym lub nauki rysowania poprzez kolorowanie postaci znanych z emitowanego w telewizji serialu. Tytuły MSZ stanowią poniekąd uzupełnienie oferty kanałów dziecięcych. Dzieci chcąc poznać nowe przygody lub wejść w interakcję z bohaterami serialu, zawsze mogą sięgnąć po magazyn, książkę lub kolekcję filmową. Przygotowując ofertę dla starszych dzieci, również duży nacisk kładziemy na odpowiednie dopasowanie zawartości magazynów do ich oczekiwań, biorąc pod uwagę atrakcyjność materiałów oraz fakt, iż są już samodzielnymi konsumentami naszych produktów. 

KW: Większość tytułów prasy dziecięcej na naszym rynku to pisma związane z serialami i programami telewizyjnymi. Czy obecnie da się wypromować tytuł, który nie jest związany z TV? 
MK: Telewizja stanowi obecnie nierozłączny element życia dzieci. Według badania przeprowadzonego w 2012 roku przez SMG/KRC aż 73% dzieci ogląda kanały dziecięce. Produkty wydawane przez MSZ w większości przypadków są ściśle związane z telewizją. Z uwagi na dużą liczbę atrakcyjnych licencji pojawiających się na szklanym ekranie bardzo trudnym zadaniem jest wypromowanie tytułu, który nie posiada wsparcia w postaci filmu lub serialu emitowanego w telewizji.

KW: Ważną częścią rynku są kolekcje filmowe wydawane razem z pismami. Jak dobierają Państwo tytuły do kolekcji? Obowiązuje głównie zasada popularności? 
MK: Tytuły jakie wydajemy w kolekcjach filmowych opierają się w większości na popularnych wśród dzieci licencjach, nie jest to jednak gwarantem sukcesu. Pod uwagę bierzemy również całe otoczenie licencyjne produktu, aby w jak największym stopniu wykorzystać synergię działań promocyjnych z innymi licencjobiorcami.

KW: Jak wygląda obecnie portfolio MSZ? 
MK: Portfolio produktów MSZ podzielić można kierując się zarówno kryterium grupy docelowej jak również samego charakteru publikacji. Z naszą ofertą docieramy zarówno do dzieci przedszkolnych (3-6 lat) jak również nieco starszych (7-11 lat). Bez wątpienia najważniejszą grupę produktów stanowią magazyny wraz z wydaniami specjalnymi. Ofertę uzupełniają serie książek oraz kolekcje filmowe powstałe w oparciu o popularne wśród dzieci licencje. Niekwestionowanym liderem wśród czasopism jest magazyn „Scooby Doo”. Znaczący wzrost sprzedaży w 2013 roku odnotował również magazyn „Świnka Peppa”.

KW: Jak wygląda plany wydawnicze MSZ na najbliższe miesiące? 
MK: Największym wydarzeniem nadchodzących miesięcy będzie premiera nowego magazynu dla dziewczynek w wieku 5-8 lat – „Mia i Ja”. Jest to już trzeci produkt w portfolio MSZ, wydany na znanej z kanałów teleTOON+ oraz TV Puls licencji. Do tej pory z sukcesem zadebiutowały takie publikacje jak „Mia i ja. Kolekcja filmowa” oraz książka z naklejkami „Mia i ja. Magiczna księga”.
W najbliższym czasie na rynku pojawią się również nowe serie książek związane z emitowanymi na kanale MiniMini+ serialami „Rycerz Mike” i „Troskliwe misie” oraz wspomniane wcześniej wydania e-booków m.in. z serii „Sezamkowy Zakątek”.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

13.02.18, 12:00
| prasa » informacje
Vogue Polska debiutuje. 364 stron objętości pierwszego numeru
14 lutego br. to data wejścia na rynek „Vogue Polska”. Pierwszy numer magazynu zbudowany jest wokół projektu artystycznego Juergena Tellera. 
10.02.18, 15:00
| prasa » informacje
Dziennik Gazeta Prawna z testami na prawo jazdy
„Dziennik Gazeta Prawna” wzbogaci swoje wydanie dodatkami skierowanymi do osób przygotowujących się do egzaminu na prawo jazdy oraz dla kierowców, którzy już uczestniczą w ruchu na drodze. 
08.02.18, 12:00
| prasa » informacje
Psychologie und Leben. Wydawnictwo Charaktery debiutuje z kwartalnikiem w Niemczech
14 lutego br., ukaże się w Niemczech pierwszy niemieckojęzyczny numer kwartalnika „Psychologie und Leben. Das Internationale Psychologie-Magazin”, przygotowany przez zespół „Charakterów”. 
07.02.18, 17:00
| radio » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Relacje z igrzysk w Pjongczangu w mediach Agory
Sport.pl, „Gazeta Wyborcza” i Radio TOK FM będą relacjonować dla swoich odbiorców Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pjongczangu. Multimedialne materiały z Korei Południowej przesyłać będzie trzech korespondentów - Paweł Wilkowicz, Dariusz Wołowski i Kuba Atys.
06.02.18, 22:00
| prasa » dodatki do gazet
Kurs języka angielskiego online z Gazetą Wyborczą
7 lutego br. z „Gazetą Wyborczą” będzie można kupić voucher na trzymiesięczny kurs angielskiego online firmy eTutor.
06.02.18, 19:00
| prasa » informacje
Poradnika Psychologicznego POLITYKI tym razem o tym, czego człowiekowi potrzeba do życia
7 lutego br., ukaże się nowe wydanie Poradnika Psychologicznego POLITYKI „Ja My Oni” tym razem pod hasłem „Czego człowiekowi potrzeba do życia”.
06.02.18, 19:00
| prasa » informacje
Agora kontynuuje wydawanie kwartalnika Opiekun
6 lutego br. na rynku pojawił się drugi numer kwartalnika „Opiekun” (Agora) - pisma skierowanego do osób, które na stałe opiekują się bliskimi. 
05.02.18, 17:00
| prasa » informacje
Magazyn WELL w regularnej sprzedaży
6 lutego br., ukaże się pierwsze regularne wydanie miesięcznika „WELL”. Spore zainteresowanie numerem testowym czytelniczek i klientów reklamowych skłoniło Wydawnictwo Bauer do wprowadzenia tego tytułu do regularnej sprzedaży.
04.02.18, 18:00
| prasa » ludzie
Małgorzata Żmijewska-Kukiełka reporterką Newserii
Do ekipy Newserii dołączyła Małgorzata Żmijewska-Kukiełka specjalizująca się w tematyce ekonomicznej.
02.02.18, 18:00
| prasa » informacje
Światem rządzą kobiety. Specjalne wydanie Wysokich Obcasów o kobietach 2017 roku
Portrety 35 najważniejszych kobiet minionego roku przedstawia w specjalnym wydaniu „Światem rządzą kobiety” redakcja „Wysokich Obcasów” (Agora). Numer ukazał się 1 lutego br.
Subskrybuj RSS działu prasa: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 19.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz audiobooka.

do 15.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL