17.02.14, 09:16

Co zmieniło się w optymalizacji SEO sklepów internetowych?

Fot.: materiały prasowe

"Dostosowanie e-sklepu do wymagań wyszukiwarek internetowych to złożone zagadnienie, które wciąż zmienia się wraz z kolejnymi poprawkami wprowadzanymi w algorytmach wyszukiwarek" - pisze w artykule Maciej Dobkowicz z agencji SEO SEMTEC.

Widoczność sklepu internetowego na listach organicznych rezultatów wyszukiwania to jeden z najważniejszych elementów, który decyduje o liczbie odwiedzin, a w rezultacie o zyskach ze sprzedaży sklepu. Osiągnięcie dla wielu fraz wysokich pozycji w Google i innych wyszukiwarkach jest bardzo trudne bez odpowiedniej optymalizacji sklepu. Dostosowanie serwisu do wyszukiwarek internetowych (ang. SEO - Search Engine Optimization) to zagadnienie złożone, a przy tym wciąż ewoluujące. Zmienia się ono wraz z kolejnymi poprawkami wprowadzanymi w algorytmach wyszukiwarek. Czynniki, które są przez nie brane pod uwagę zmieniają się na przestrzeni miesięcy. Oczywiście istnieje pewna grupa podstawowych elementów, które cały czas posiadają duże znaczenie i których prawidłowa budowa wymagana jest już od wielu lat. Zaliczają się do nich m.in.: meta tagi (przede wszystkim „title”), nagłówki H1, wewnętrzna struktura linków czy struktura adresów url. W najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarce – Google, w ostatnich kilkunastu miesiącach zaszło jednak mnóstwo przemian związanych z tymi oraz wieloma innymi czynnikami. W efekcie tych modyfikacji, obejmujących zarówno algorytm jak i politykę Google, dopasowanie sklepu jedynie do podstawowych zasad nie przyniesie tak znaczących jak niegdyś rezultatów. W chwili obecnej liczba aspektów mających istotny wpływ na pozycje sklepów internetowych w wynikach wyszukiwania Google znacznie wzrosła. Aby jak najlepiej zoptymalizować sklep również pod kątem najnowszych wymagań Google należy zwrócić uwagę na stopień realizacji poniższych zagadnień.

1. Dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Do tego celu skorzystać można z jednego z trzech sposobów:

• Zaprojektowanie strony responsywnej (ang. responsive web design). 
W tym rozwiązaniu wykorzystywana jest jedna strona, która automatycznie dostosowuje się do rozmiaru ekranu urządzenia. Wyświetlana jest ona zarówno na komputerach stacjonarnych jak i urządzeniach przenośnych. Taka konfiguracja jest rekomendowana przez Google.

Dynamiczne przesyłanie kodu strony.

Adresy stron pozostają w tej metodzie niezmienione, jednak w zależności od wykorzystywanego urządzenia, przesyłany jest różny, dopasowany tylko do niego kod strony.

•Stworzenie oddzielnego serwisu mobilnego. 
Posiada on zarówno inny kod dla wszystkich stron jak i osobne ich adresy.

Internetowy rynek mobile rozwija się bardzo dynamicznie, każdego roku wzrasta liczba odwiedzin stron przy użyciu różnego typu urządzeń przenośnych. Zwiększa się także wartość dokonywanych z ich wykorzystaniem zakupów. Z tego względu przystosowanie sklepu internetowego do wymagań użytkowników mobilnych staje się coraz ważniejsze.

Szczegółowe porady dotyczące optymalizacji mobilnych wersji stron znaleźć można tutaj.

2. Unikalna i wartościowa treść

Latem 2013 roku wdrożony został całkowicie nowy algorytm Google – Koliber, szczególnie mocno promujący wysokiej jakości serwisy, bogate w treść i przydatne użytkownikom. Z tego względu jednym z najważniejszych obecnie aspektów SEO w sklepie internetowym jest rozbudowana treść na stronach produktowych. Niezwykle istotne jest umieszczenie możliwie jak najbardziej obszernych i unikalnych opisów wszystkich produktów. Liczący 200-300 znaków tekst opisowy czy podstawowa charakterystyka mogą aktualnie okazać się już niewystarczające w przypadku, kiedy pozostała zawartość strony powtarza się w całości na innych podstronach. Najkorzystniejsza jest sytuacja, gdy tekst opisu zawiera większą liczbę znaków niż łącznie cała pozostała treść znajdująca się na danej stronie.

Koniecznie pamiętać trzeba również, aby treść była jak najbardziej unikalna. Zamieszczanie w sklepie kopii opisów produktów, używanych także przez dziesiątki innych sklepów internetowych czy specjalistycznych serwisów jest bardzo niewskazane. Serwis może zostać w takim przypadku uznany za nieprzydatny dla użytkowników, nieoferujący żadnej wartości dodanej, a jedynie powielający treści innych stron. Umieszczenie oryginalnej zawartości jest wiec sposobem na wyróżnienie się wśród konkurencji i podwyższenie oceny sklepu dla algorytmu Google. 

Jeżeli w ofercie sklepu znajdują się tysiące produktów, stworzenie unikalnego i rozbudowanego opisu dla każdego z nich jest bardzo kłopotliwe lub wręcz niewykonalne. Można jednak uniknąć zjawiska tzw. „duplicate content” (kopie treści, w omawianym przypadku kopie wewnętrzne) generowanego przez powielone opisy produktów. Sposobem na to są komentarze i recenzje produktów pisane przez użytkowników / klientów. Można zachęcić ich do umieszczania różnego typu opinii, ocen czy analiz np. przyznając nagrody, zniżki itp. Taka „nadprogramowa” aktywność użytkowników zapewni stronom produktowym dodatkową, a przy tym, co istotne unikalną treść.

 Oprócz dużej ilości i oryginalności należy także pamiętać o wysokiej jakości treści. Zawartość każdego serwisu internetowego, a w szczególności sklepu powinna być tworzona z myślą o użytkownikach czy klientach, a nie o wyszukiwarkach. Zdecydowanie unikać należy takich działań jak sztuczne zwiększanie nasycenia słowami kluczowymi czy ukrywanie nienaturalnego tekstu z dużą liczbą fraz. Tego typu praktyki przynoszą zazwyczaj odwrotne od zamierzonych skutki. Dużo korzystniej jest skupić się na atrakcyjnej zawartości sklepu, przydatnych materiałach i funkcjonalnościach, treści zgodnej z oczekiwaniami użytkowników oraz wyróżniającej się na tle konkurencji i przyciągającej nowych klientów.

3. Profil Google+

Wskazane jest utworzenie profilu sklepu w usłudze Google+, a także połączenie tego profilu ze stroną internetową sklepu. Korzyści przynosi aktywne prowadzenie konta firmowego w ramach Google+. Umożliwia to bowiem uzyskanie dodatkowej ekspozycji sklepu w Google dla zapytań brandowych (dotyczących marki). Większe wyeksponowanie wynika z wyświetlania dla takich zapytań dodatkowej wizytówki sklepu, stworzonej na podstawie profilu Google+. W skład takiej wizytówki wchodzić może wiele różnych informacji jak np.:

• Nazwa i logo sklepu
• Rok jego założenia i główna siedziba
• Opis sklepu
• Informacje o założycielach i zarządzie
•Liczba obserwatorów w Google+
•Skrót najnowszego wpisu z profilu Google+ niekiedy z miniaturą graficzną oraz ewentualnym umieszczonym w poście linkiem.

4. Czas ładowania

Wprowadzane w minionych miesiącach zmiany w Google mają za zadanie zwiększyć zadowolenie użytkowników z dostarczanych wyników m.in. przez wyróżnianie jakościowych i przyjaznych serwisów. Aby witryna została za taką uznana przez algorytm Google musi zostać spełnionych wiele warunków. Jednym z elementów, który w ostatnim okresie zyskał na znaczeniu jest szybkość ładowania strony. Jak podkreśla Google szczególnie istotna jest ona w przypadku wersji mobilnych stron. Czas ładowania serwisu internetowego nie powinien przekraczać 3 sekund, a idealne jest osiągnięcie wartości poniżej 1,5 sek. Do analizy wydajności sklepu bardzo przydatne może okazać się darmowe narzędzie Google - PageSpeed Insights. Przedstawia ono wymagające poprawek elementy strony wpływające na pogorszenie jej osiągów. Ponadto określany jest poziom istotności problemów oraz wskazywane są sugerowane sposoby ich naprawienia.

Przydatnym do poprawy prędkości sklepu narzędziem jest także raport Szybkość witryny, który wygenerować można w Google Analytics (więcej o raporcie znaleźć pod adresem). Wiele wskazówek i informacji dotyczących wydajności stron zawartych zostało na stronie:

https://developers.google.com/speed/docs/best-practices/rules_intro

5. Opisy rozszerzone

Wykorzystanie opisów rozszerzonych (ang. rich snippets) to skuteczny sposób na zwiększenie współczynnika klikalności (ang. Click-Through Rate) stron w wynikach wyszukiwania. Opisy rozszerzone umożliwiają bowiem wyświetlenie poniżej strony dodatkowych informacji o produktach, co przyciąga uwagę internautów. Pierwszą metodą na uzyskanie rozszerzonych opisów jest umożliwienie użytkownikom pisania recenzji i oceniania produktów (fragmenty te muszą być odpowiednio oznaczone w kodzie strony). Dzięki temu na liście rezultatów Google będą mogły wyświetlać się w opisie informacje o liczbie dodanych opinii oraz średniej ocenie produktu (także w formie graficznej).

Istnieje możliwość wzbogacenia opisu także o wiele innych danych jak np. cena produktu czy jego dostępność.

 Konieczne jest do tego odpowiednie oznaczenie takich dodatkowych informacji w serwisie. Można zrobić to w kodzie strony, korzystając ze znaczników danych strukturalnych (szczegóły na stronie) albo przy użyciu markera danych dostępnego w Narzędziach Google dla webmasterów. Dzięki markerowi wskazać można bez ingerencji w kod strony dodatkowe dane, które w rezultacie będą mogły się pojawić w opisie rozszerzonym.

6. Porównywarka produktów

Umieszczenie w e-sklepie porównywarki produktów przynosi dwie ważne korzyści. Po pierwsze wzrasta dzięki niej ocena jakości sklepu w oczach Google. Po drugie może ona wpłynąć na zwiększenie współczynnika konwersji. Wdrażając wewnętrzną porównywarkę pamiętać trzeba o zabezpieczeniu się przed indeksowaniem generowanych przez nią kopii treści (zaindeksować może się zarówno porównanie np. produktu A z B, jak i produktu B z A, chociaż de facto jest to strona o tej samej zawartości).

7. Filmy Video

W miarę możliwości warto umieścić prezentacje video oferowanych produktów. Filmy video pozwalają zwiększyć poziom konwersji, a także użyteczność sklepu. Zalecane jest, by dodawać filmy o produktach pochodzące z firmowego profilu założonego dla sklepu w serwisie YouTube.

8. Funkcjonalności Social Media

Choć nie wpływają one bezpośrednio na pozycje w Google, to warto umożliwić klientom dzielenie się informacjami nt. produktów poprzez różne kanały społecznościowe (Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn, Pinterest i inne).

9. Polityka Prywatności

Jasno określona Polityka Prywatności i Regulamin Sklepu są istotne dla użytkowników, mogą więc zyskać na znaczeniu dla Google. Warto w związku z tym zadbać o przejrzystość i łatwą dostępność różnego rodzaju dokumentów i treści dotyczących warunków sprzedaży.

Podsumowanie

Oficjalne komunikaty Google mówią, że wprowadzane w ostatnim czasie zmiany skupiają się na wyeliminowaniu z rezultatów wyszukiwania niskiej jakości serwisów oraz propagowaniu wartościowych, przyjaznych i przydatnych użytkownikom witryn. Niemniej niektóre działania Google prowadzą do wniosku, że amerykańska firma realizuje jednocześnie strategię zwiększania własnej roli w internetowym handlu. Do już i tak bardzo szerokiej platformy sprzedażowej dołączane są kolejne nowe pozycje. W palecie usług, obok Google Shopping czy reklam AdWords pojawiły się niedawno również Google Merchant Center (Centrum Sprzedawcy Google), a także reklamy graficzne z listą produktów - PLA (ang. Product Listing Ads). Dodatkowo na terenie USA rozpoczęty został program nadawania certyfikatów sklepom internetowym – Trusted Stores (więcej szczegółów na stronie informacyjnej Google). Przyznawane są certyfikaty dobrej obsługi, wiarygodności oraz sprawności działania sklepu. Informacje o uzyskanych certyfikatach mają być wyświetlane już na listach rezultatów wyszukiwania. Jak do tej pory niestety nie pojawiły się żadne doniesienia czy program certyfikacji będzie rozszerzony na więcej krajów, w tym Polskę.

Bez wątpienia natomiast, dzięki umieszczonym w tym artykule poradom możliwe będzie lepsze przystosowanie sklepu internetowego do nieustannie wdrażanych przez Google zmian (dotyczących nie tylko algorytmu, ale i własnej polityki). Spełnienie ciągle rosnących wymagań Google poprzez optymalizację e-sklepu spełniającą najnowsze standardy pozwoli na osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Autor: Maciej Dobkowicz, agencja SEO SEMTEC

Content Marketing Specialist w agencji SEMTEC Sp. z o. o., od czterech lat związany z branżą SEO, posiada dwuletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO serwisów internetowych. 

SEMTEC Sp. z o. o. jest agencją specjalizująca się w świadczeniu kompleksowych usług pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych (SEO), w tym SEO Content Marketing.

Komentarze

Powiązane

16.01.18, 12:00
| internet » informacje | reklama & PR » artykuły
Marcin Rupiński: marki premium stawiają na Internet
Jak wynika z najnowszego raportu KPMG dotyczącego dóbr luksusowych w Polsce, rynek ten stale rośnie w siłę. Szacuje się, że w 2021 r. jego wartość może osiągnąć niemal 31 mld zł, a więc wzrośnie o prawie 50 proc. w stosunku do 2017 r. Artykuł ekspercki Marcina Rupińskiego, CEO sieci reklamowej Royal Ad.
16.01.18, 11:00
| telewizja » informacje | internet » informacje
Policja zlikwidowała piracki serwis. Straty dla nadawców wstępnie szacuje się na ok. 3,5 mln zł
Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie, zatrzymali trzech mężczyzn, którym przedstawiono zarzuty nielegalnego rozpowszechniania sygnału płatnych telewizji cyfrowych czyniąc sobie z tego stałe źródło dochodu. 
15.01.18, 10:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
IAB Polska/PwC AdEx: 2,69 mld zł wydatków na reklamę online od stycznia do września 2017 r. (infografika)
Po trzech kwartałach 2017 r., wydatki na reklamę online wyniosły 2,69 mld zł, czyli o 147 mln zł więcej niż rok wcześniej w porównywalnym okresie. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 6 proc. Wciąż największy wpływ na wzrost ma wideo online, social media oraz programmatic.
11.01.18, 17:00
| internet » informacje
Babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl
Od stycznia br. serwis babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl. „Mamo, To Ja” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek mediowych dla młodych rodziców.
11.01.18, 13:25
| internet » ludzie
Marcin Watemborski redaktorem prowadzącym WP Fotoblogia
Marcin Watemborski pokieruje WP Fotoblogia – największym serwisem fotograficznym w Polsce. Przez dwa lata pracował jako dziennikarz, a teraz awansował na stanowisko redaktora prowadzącego. Jest fotografem portretowym.
10.01.18, 19:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Gazeta.pl wprowadza trzy nowe formaty reklamowe
Biuro reklamy Gazeta.pl przygotowało nowe, nieinwazyjne formaty reklamowe. Nowe rozwiązania reklamowe zostały stworzone zgodnie ze standardami Coalition for Better Ads i Google.
10.01.18, 14:00
| internet » informacje
Wirtualna Polska zlikwiduje platformę Bloog.pl
Wirtualna Polska wyłączy serwis do blogowania Bloog.pl. Na przeniesienie swoich danych użytkownicy mają czas tylko do końca marca br. Decyzję podjęto z powodu spadającej popularności usługi i zmian na rynku mediów.
10.01.18, 13:00
| internet » ludzie
Agnieszka Odachowska odchodzi z Grupy Onet-RAS Polska
Agnieszka Odachowska zrezygnowała z funkcji Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Grupy Onet-RAS Polska, a jej obowiązki przejmie tymczasowo Agnieszka Skrzypek-Makowska (obecnie Group Communication Manager).
09.01.18, 11:11
| telewizja » seriale | telewizja » badania rynku | internet » informacje
Koronę królów hitem w TVP VOD
Pierwsze odcinki serialu TVP „Korona królów” cieszą się dużą popularnością w serwisie vod.tvp.pl. To obecnie najchętniej oglądane materiały wideo na portalu i wszystkie znajdują się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych odcinków.
09.01.18, 08:00
| telewizja » informacje | internet » informacje | reklama & PR » informacje
Haitong Bank: rynek reklamy w Polsce będzie rósł w tempie około 4 proc.
Analitycy Haitong Bank przeanalizowali rynek mediów w Polsce i wyróżnili tematy, które według nich będą miały największe znaczenie dla mediów krajowych przez najbliższe 12 miesięcy. Eksperci przede wszystkim wskazują na słabą dynamikę rynku reklamowego, mimo dobrych obecnie wskaźników makroekonomicznych. 
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE

BEST PR | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody.

do 19.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL