30.06.14, 11:41

Włodzimierz Schmidt: Chcemy uświadamiać internautów i promować legalne serwisy

Włodzimierz Schmidt
Fot.: archiwum rozmówcy

O akcji "Oglądaj Legalne", piractwie internetowym oraz uświadamiania internautów i promocji serwisów działających zgodnie z prawem w rozmowie z Włodzimierzem Schmidtem, Prezesem Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Rozmowa z Włodzimierzem Schmidtem, Prezesem Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Kuba Wajdzik: Skąd wziął się pomysł na powołanie do życia akcji społecznej "Oglądaj Legalne"?
Włodzimierz Schmidt: Akcję "Oglądaj Legalne" IAB Polska zainicjowało już w maju 2012 r., a jej główną ideą było (i jest nadal) edukowanie użytkowników Internetu i pomoc w skutecznym wyszukiwaniu treści legalnie dystrybuowanych. W naszym raporcie „Co oglądasz w Internecie?” pojawiła się bowiem informacja, że aż 18% użytkowników video online zapłaciło za dostęp do treści w mylnym przekonaniu, że korzystają z legalnego źródła. To pokazuje tylko, że duża część z nas nie jest świadoma korzystania z pirackich serwisów i zadaniem IAB Polska jest taką świadomość wykształcić.
Akcję wspiera silna grupa Ambasadorów, która z roku na rok się powiększa, obecnie tworzy ją 14 podmiotów. Tylko w tym roku przystąpili: Insys Play, Stowarzyszenie Sygnał, PIIT oraz Evio Polska.

KW: Według badań z maja 2012 r. ok. 2,4 mln internautów zapłaciło za dostęp do treści wideo sądząc, że korzystają z legalnego źródła posiadającego prawa do dystrybucji danych treści, choć w rzeczywistości było inaczej. Prawie drugie tyle korzysta z treści bez licencji w sposób świadomy. Takie dane są przerażające... Czy naprawdę jest aż tak źle?
WS: Rzeczywiście wygląda to niepokojąco, ale właśnie dlatego IAB Polska chce uświadamiać internautów i promować serwisy działające zgodnie z prawem. Witryny z nielegalnymi treściami to biznes, który rozwija się bardzo dynamicznie. W ostatnich tygodniach ukazał się raport PwC, analizujący wpływ piractwa treści video na polską gospodarkę – zgodnie z nim skala zjawiska jest poważna i przynosi już milionowe straty dla polskiego PKB. Jesteśmy jednak dobrej myśli – nasza akcja spotyka się ze sporym entuzjazmem, wierzymy więc, że w dłuższej perspektywie nastąpi odwrócenie tego niedobrego trendu.

KW: Czy internauci mogą mieć trudności z rozróżnieniem legalnych treści w sieci?
WS: Jeśli serwis wygląda profesjonalnie, jest wykonany z rozmachem, kopie filmów są wysokiej jakości, a internauta ma zapłacić za możliwość ich obejrzenia, na pierwszy rzut oka faktycznie wszystko wygląda na zgodne z prawem. Dodatkowo pojawiają się tam reklamy poważnych marek i produktów, które w żaden sposób nie kojarzą się z piractwem, użytkownik nie ma więc większych podstaw by przypuszczać, że wspólnie z szanowanymi reklamodawcami wspiera pirata. Nie jest tego też najczęściej świadomy sam reklamodawca.
Dlatego też IAB Polska zainicjowała kolejne przedsięwzięcie, skierowane tym razem do samych podmiotów uczestniczących w ekosystemie reklamy internetowej pt.: „Inicjatywa na rzecz uczciwej reklamy”. Jej inauguracja odbyła się 4 czerwca br. podczas naszej największej konferencji, czyli Forum IAB 2014. Moment był idealny – w wydarzeniu bierze udział około tysiąca uczestników z branży online i nie tylko, akcja zyskała więc od razu spory rozmach.
Patronat honorowy nad akcją objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Premiera miała miejsce na konferencji prasowej przy udziale pierwszych sygnatariuszy (Onet, TVP, IDMNet, Wirtualna Polska, Cyfrowy Polsat, mBank, Evio Polska). Celem tej akcji jest przede wszystkim promocja legalnych treści i legalnie działających serwisów. Zachęcamy tą akcją przedsiębiorców do podjęcia skutecznych kroków w celu odcinania wpływów z reklam do serwisów pirackich.

KW: Rozdają Państwo znak "Oglądaj legalne". Jaki jest już zasięg akcji i kto może otrzymać taki znak?
WS: Akcja dysponuje trzema rodzajami stempli, z których każdy jest inny ze względu na grupę podmiotów uczestniczących w Akcji. Dla serwisów VoD - zwanych w akcji Użytkownikami, Partnerów dystrybuujących do serwisów treści oraz wspomnianych wyżej Ambasadorów promujących akcję i podmioty w niej uczestniczące. Dziś to prawie 30 podmiotów, mających wielki zasięg komunikowania założeń akcji. Przystąpić do niej może każdy chętny podmiot, po zapoznaniu się z Regulaminem akcji składając wniosek pobrany ze strony: www.ogladajlegalne.pl. Następnie podmiot jest weryfikowany przez Partnerów akcji. Po pozytywnym zamknięciu analizy zgłoszenia, Uchwałą Zarządu IAB Polska, przyznawany jest stempel.

KW: Mam wrażenie, że w sieci również przez wielu zainteresowanych, problem legalności treści jest często mówiąc delikatnie lekceważony...
WS: Nie nazwałbym tego lekceważeniem, to po prostu niedoinformowanie i nieświadomość. Dlatego też podejmujemy, wpisujące się w działalność statutową IAB Polska, akcje społeczne, edukacyjne i promocyjne, mające na celu zmianę postaw użytkowników internetowych i przedsiębiorców. Tak naprawdę klucz do rozwiązania problemu piractwa leży przede wszystkim w uświadamianiu oraz w dobrej, bogatej ofercie legalnych dostawców treści.

KW: Jakie są plany związane z akcją?
WS: Jesteśmy przekonani, że sukces akcji może zapewnić tylko odpowiedni rozmach i jej promowanie. W dalszym ciągu IAB Polska będzie starało się promować to, co dobre i zgodne z prawem. Chcemy ułatwić użytkownikom internetu dostęp do legalnych treści, aby każdy internauta mógł dokonać świadomego wyboru. Jesteśmy na etapie przygotowania prostej w obsłudze wyszukiwarki treści pochodzących wyłącznie z legalnych serwisów VoD.
Wyszukiwarka będzie dostępna na witrynie akcji: www.ogladaj-legalne.pl we wrześniu 2014 roku. W planach mamy też szereg działań promujących naszą ideę – poczynając od aktywności w mediach, aż do uświadamiania celów akcji poprzez różne konkursy, dyskusje i eventy.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Włodzimierz Schmidt
Absolwent Politechniki Poznańskiej. Od stycznia 2013 roku Prezes Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Związany z branżą marketingową oraz IT od ponad 20 lat. Wcześniej pracował m.in. w Kraft Foods, Bols, AIG Amplico Life i Leaf. Był także dyrektorem zarządzającym agencji brandingowej Lothar Böhm i szefem firmy technologicznej effectiBI. Jest członkiem zarządu IAB Europe oraz Rady Reklamy.

Komentarze

Powiązane

18.01.18, 17:00
| internet » informacje
Startuje InfoSecurity24.pl o służbach mundurowych
Grupa Defence24 postanowiła przekształcić dział „Służby mundurowe” w obszerny portal poświęcony tej tematyce. InfoSecurity24.pl oficjalnie ruszyło 17 stycznia br. Redaktorem naczelnym portalu jest Jędrzej Graf. 
18.01.18, 16:00
| internet » ludzie
Maciej Patla wraca do Grupy Onet - RAS Polska
Maciej Patla dołącza do Grupy Onet - RAS Polska jako Content Commerce Manager. Patla będzie odpowiedzialny m.in. za tworzenie i realizację strategii rozwoju content commerce w Grupie.
18.01.18, 15:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Ströer Digital Media wprowadza do oferty reklamy z gwarancją viewability
Ströer Digital Media wprowadza do oferty kampanie reklamowe z gwarancją viewability. To jeden z pierwszych produktów na polskim rynku, który gwarantuje klientom określony poziom widoczności reklamy. Za pomiar odpowiada firma Meetrics GmbH. 
16.01.18, 12:00
| internet » informacje | reklama & PR » artykuły
Marcin Rupiński: marki premium stawiają na Internet
Jak wynika z najnowszego raportu KPMG dotyczącego dóbr luksusowych w Polsce, rynek ten stale rośnie w siłę. Szacuje się, że w 2021 r. jego wartość może osiągnąć niemal 31 mld zł, a więc wzrośnie o prawie 50 proc. w stosunku do 2017 r. Artykuł ekspercki Marcina Rupińskiego, CEO sieci reklamowej Royal Ad.
16.01.18, 11:00
| telewizja » informacje | internet » informacje
Policja zlikwidowała piracki serwis. Straty dla nadawców wstępnie szacuje się na ok. 3,5 mln zł
Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie, zatrzymali trzech mężczyzn, którym przedstawiono zarzuty nielegalnego rozpowszechniania sygnału płatnych telewizji cyfrowych czyniąc sobie z tego stałe źródło dochodu. 
15.01.18, 10:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
IAB Polska/PwC AdEx: 2,69 mld zł wydatków na reklamę online od stycznia do września 2017 r. (infografika)
Po trzech kwartałach 2017 r., wydatki na reklamę online wyniosły 2,69 mld zł, czyli o 147 mln zł więcej niż rok wcześniej w porównywalnym okresie. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 6 proc. Wciąż największy wpływ na wzrost ma wideo online, social media oraz programmatic.
11.01.18, 17:00
| internet » informacje
Babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl
Od stycznia br. serwis babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl. „Mamo, To Ja” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek mediowych dla młodych rodziców.
11.01.18, 13:25
| internet » ludzie
Marcin Watemborski redaktorem prowadzącym WP Fotoblogia
Marcin Watemborski pokieruje WP Fotoblogia – największym serwisem fotograficznym w Polsce. Przez dwa lata pracował jako dziennikarz, a teraz awansował na stanowisko redaktora prowadzącego. Jest fotografem portretowym.
10.01.18, 19:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Gazeta.pl wprowadza trzy nowe formaty reklamowe
Biuro reklamy Gazeta.pl przygotowało nowe, nieinwazyjne formaty reklamowe. Nowe rozwiązania reklamowe zostały stworzone zgodnie ze standardami Coalition for Better Ads i Google.
10.01.18, 14:00
| internet » informacje
Wirtualna Polska zlikwiduje platformę Bloog.pl
Wirtualna Polska wyłączy serwis do blogowania Bloog.pl. Na przeniesienie swoich danych użytkownicy mają czas tylko do końca marca br. Decyzję podjęto z powodu spadającej popularności usługi i zmian na rynku mediów.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE

BEST PR | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody.

do 19.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL