15.09.14, 11:09

Szymon Dobosz: Wpisujemy się w większy trend aktywnego oszczędzania

Szymon Dobosz
Fot.: materiały prasowe

Rozmowa z Szymonem Doboszem, CEO International Coupons, grupy w której skład wchodzi portal kodyrabatowe.pl.

Kuba Wajdzik: Na czym polegają kodyrabatowe.pl? 
Szymon Dobosz: Nasz portal zajmuje się dostarczaniem kodów rabatowych do ulubionych sklepów internetowych naszych użytkowników. Od strony użytkownika mechanika korzystania z serwisu jest bardzo prosta. Wchodzimy na stronę kodyrabatowe.pl, wybieramy interesujący nas sklep, kopiujemy kod rabatowy i składamy zamówienie. Nie trzeba się rejestrować, niczego subskrybować (choć dopisanie się do newslettera pozwala nie przegapić najciekawszych propozycji). Wystarczy tylko wybrać interesującą nas okazję.
Z racji tego, że w naszej bazie jest ponad 15 tysięcy sklepów internetowych, grupa docelowa jest maksymalnie szeroka. Z naszą pomocą można kupić i kosmetyki i telewizor plazmowy i sukienkę z najnowszej kolekcji, więc możemy zaoferować coś każdemu, kto lubi robić zakupy w sieci. Nawiasem mówiąc, bardzo fajne jest rosnące zainteresowanie zakupami w internecie, wśród osób, które dotychczas patrzyły na sieć nieufnie. Coraz szybciej wzrasta liczba przedstawicieli 65+, choć oczywiście nadal najwięcej wśród e-konsumentów jest osób w przedziale wiekowym 16-35.

KW: Nie sposób patrząc na serwis, nie próbować was porównywać do serwisów zakupowych (zwłaszcza tych grupowych). Czy się zdecydowanie różnicie?
SD: Podstawową kwestią odróżniającą nas od Groupona i serwisów jemu podobnych jest fakt, że główny nacisk kładziemy na udostępnianie produktów, a nie usług. Co więcej udostępniamy rabaty na maksymalnie szeroki asortyment, nie 2-3 produkty. Ta różnica ma wpływ na pozostałe kwestie. W przeciwieństwie do zakupów grupowych, nasi użytkownicy dostają dokładnie taki sam towar, o takiej samej jakości i równie szybko dostarczony, co osoby kupujące bez kodu rabatowego. Jedyna różnica jest taka, że płacą za to znacznie mniej. Dodatkowo cała transakcja jest realizowana w sklepie.

KW: Iloma obecnie użytkownikami serwis może się pochwalić?
SD: Obecnie jest to ponad 350 tys. użytkowników miesięcznie i tendencja jest rosnąca:) Oczywiście na ten trend nakładają się również wahania sezonowe. Obserwujemy i doświadczamy bardzo dużych wzrostów w okolicach Świąt i Nowego Roku, który utrzymuje się jeszcze w styczniu i pewnego spowolnienia w lutym i miesiącach wakacyjnych. Z ogólnodostępnych danych, popularność samych kodów rabatowych jak i sezonowe wahania, bardzo dobrze oddaje wykres Google Trends, pokazujący jak często ludzie wpisują frazę "kody rabatowe" w wyszukiwarce Google.


Dane: Google Trends, hasło “kody rabatowe”, okres IV 2011 - VIII 2014

KW: Przychodzi do Was przedsiębiorca i...?
SD: Staramy się wspólnie wypracować optymalną formułę. To od sprzedającego zależy na jaki asortyment będą kody, jak długo będą dostępne i w o ile niższej cenie. Tym niemniej, z racji tego, że mamy spore doświadczenie i widzimy jakie rozwiązanie będzie optymalne, staramy się doradzać. Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest CPS (Cost Per Sale). Oznacza on, że rozliczamy się z partnerem tylko z dokonanych transakcji, a nie z wizyty na stronie, czy liczby wyświetleń danego kodu. Sprzedający ponosi wówczas mniejsze ryzyko i nie kupuje "kota w worku", nas z kolei w naturalny sposób zachęca to do poprawek w portalu, powodujących, że znalezienie atrakcyjnej oferty będzie jak najłatwiejsze.

KW: Czy trudno w Polsce przekonywać przedsiębiorców do Waszego modelu działania? Pamiętam, że na początku serwisy zakupów grupowych nie miały łatwo…
SD: Najtrudniejsze były początki. Gdy zaczynaliśmy pod koniec 2010 roku mało kto w Polsce słyszał o kodach rabatowych i edukowanie rynku w tym zakresie trochę nam zajęło. Obecnie etap tłumaczenia czym są kody rabatowe, mamy w większości przypadków za sobą. Główny ciężar przesunięty jest na współpracę z partnerami (sklepami) i dostarczanie jak najlepszych rabatów użytkownikom serwisu.

KW: Bazujecie na doświadczeniu w działalności innych krajach. Jak tam radzą sobie takie serwisy?
SD: Każdy rynek posiada swoją odrębną specyfikę. Na Wyspach samo zjawisko kodów rabatowych jest obecnie bardzo nośnym tematem. Media kilka miesięcy temu szeroko opisywały historię 16-letniej uczennicy, która zrobiła w Tesco zakupy warte 600 £, wydając na to jedynie 4 pensy.
W Turcji obserwujemy dynamiczny wzrost za sprawą rozwoju infrastruktury i stworzenia wielu "hubów" znacznie ułatwiających transport towarów. Pomimo rozległości tego kraju, wszystkie przesyłki docierają w dwa dni robocze, a sklepy chcące "dopakować" swoje transporty dają dodatkowy rabat dla osób składających zamówienie o 6 rano. Z kolei w Argentynie uchwalono specjalne podatki dla e-handlu, które spowodowały, że znacznie bardziej opłaca się polecieć na zakupy do Chile, niż zamówić jakiś towar przez internet.

KW: Jaka jest przyszłość tego segmentu?
SD: Widzimy po znacznie bardziej rozwiniętych rynkach na których działamy, jak Wielka Brytania czy Hiszpania, że jest to segment stale rosnący. O tym, że jest to perspektywiczny biznes świadczy choćby fakt, że największy gracz na rynku amerykańskim Retailmenot, jest wyceniany na prawie 2 mln USD. Zresztą kody rabatowe są tylko elementem większego trendu, który można nazwać aktywnym oszczędzaniem. Popularność serwisów umożliwiających wspólne przejazdy, fakt, że "Jak oszczędzać pieniądze" jest jednym z najbardziej dochodów blogów, czy fenomen szafiarek, to części tej samej układanki.

KW: Jakie plany ma serwis na najbliższe miesiące?
SD: Bezpośrednio po powrotach z wakacji szykujemy się na duży napływ zarówno ofert jak i użytkowników. Poza tym chcemy się skupić na rozwoju naszych najnowszych portali. W połowie czerwca uruchomiliśmy Dealmond.com, portal w którym to sami użytkownicy zamieszczają oferty do najciekawszych promocji. Zarówno w sieci jak i w "realu". No i na dniach wystartowaliśmy z naszą indyjską wersją. Mamy nadzieję, że Couponada.in zawalczy o Indie, bo jest to obecnie najszybciej rozwijający się rynek e-commerce na świecie.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Szymon Dobosz
CEO International Coupons, grupy w której skład wchodzi portal kodyrabatowe.pl oraz 10 innych portali z kodami rabatowymi na całym świecie.

Komentarze

Powiązane

20.11.17, 08:11
internet » ludzie
Aneta Nowakowska w zespole Multimedialnej Platformy Poradnictwo, Parenting & Fit Edipresse Polska
Do zespołu Multimedialnej Platformy Poradnictwo, Parenting & Fit Edipresse Polska na stanowisku Zastępcy Dyrektor Zarządzającej dołączyła Aneta Nowakowska.
17.11.17, 13:11
internet » artykuły
Pozycjonowanie strony www. Klucz do sukcesu?
Internet jest aktualnie najczęściej wykorzystywanym narzędziem przez różne branże gospodarki. Jego chwilowy brak może spowodować spore opóźnienia w płatnościach bankowych, a także sparaliżować funkcjonowanie firm spedycyjnych. Jak jednak wyróżnić się spośród tysięcy stron www konkurencji?
17.11.17, 11:11
internet » informacje
Gazeta.pl wprowadza jednoodsłonowe fotostory
W serwisach tematycznych grupy Gazeta.pl wprowadzony został nowy sposób wyświetlania fotostory - krótkich artykułów z dużą liczbą zdjęć, dotychczas publikowanych w formie tzw. slajdów. 
17.11.17, 10:11
internet » informacje
Interia z nowym serwisem Esporter.pl
Interia uruchomiła nowy serwis Esporter.pl, funkcjonujący w ramach sektora Gry portalu.
15.11.17, 18:11
internet » informacje
Dwa serwisy dołączyły do sieci Royal Ad
Witryny businesstraveller.pl oraz strefainwestorow.pl dołączyły do portfolio Royal Ad – sieci reklamowej dla segmentu premium. 
13.11.17, 15:11
internet » informacje
Eurosport z Interią tworzą nowy serwis sportowy
Eurosport (Discovery Communications) oraz Grupa Interia zawarły porozumienie, na mocy którego od 13 listopada działanie rozpoczyna serwis eurosport.interia.pl. Strona będzie osadzona na domenie interia.pl i ma stać się jednym z największych portali o tematyce sportowej w Polsce. 
13.11.17, 14:11
internet » e-commerce
Iperfumy.pl by Notino z pierwszym stacjonarnym salonem sprzedaży. Na początek Poznań
Iperfumy.pl by Notino – perfumeria internetowa otwiera pierwszy w Polsce stacjonarny salon sprzedaży. To kolejny etap ekspansji marki i rozwoju sieci ekskluzywnych perfumerii. Sklep zostanie otwarty 16 listopada br. w Galerii Posnania.
11.11.17, 08:11
internet » informacje
Fratria rusza z projektem 2018.pl
Portal 2018.pl to nowy internetowy projekt Fratrii gromadzący w jednym miejscu liczne informacje na temat uroczystości związanych ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. 
10.11.17, 18:11
internet » e-commerce
Na początku Warszawa i Mazowsze. Poczta Polska udostępnia odbiór przesyłek w sklepach Żabka i Freshmarket
Od połowy listopada br. w niemal 450 sklepach Żabka i Freshmarket na terenie Warszawy i wybranych miejscowości w województwie mazowieckim możliwy będzie odbiór przesyłek kurierskich wysłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej. U
06.11.17, 19:11
internet » ludzie
Małgorzata Ohme redaktor naczelną serwisu kobieta.onet.pl
Z początkiem listopada br. do Grupy Onet-RAS Polska dołączyła Małgorzata Ohme, która objęła stanowisko redaktor naczelnej serwisu kobieta.onet.pl. B
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Konkursy
do 22.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest Nov. 24, 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.