06.03.15, 00:03

Marcin Makowski: O historii można mówić z pasją

Marcin Makowski
Fot.: materiały prasowe

Z Marcinem Makowskim, dziennikarzem, marketingowcem oraz twórcą projektu "II wojna światowa jakiej nie znacie" rozmawia Kuba Wajdzik.

Kuba Wajdzik: Zawsze mam wątpliwości, czy Facebook nadaje się do przekazywania wartościowych i ciekawych rzeczy... A w przypadku „II wojny światowej jakiej nie znacie" - największego profilu o historii XX wieku na Facebooku” te wątpliwości znikają…
Marcin Makowski: Dzięki, bardzo miło słyszeć takie słowa. Ja też przez pewien czas miałem podobne wątpliwości, dopóki nie zacząłem na Facebooku stosować większej selekcji. Z lakonicznością i niskim poziomem merytorycznym social media jest trochę jak z mitem, że na YouTube znajdziesz tylko filmy z kotami i nastolatków, którzy zamiast grać w piłkę z kolegami, komentują Minecrafta. Facebook to medium jak każde inne. Samo w sobie jest neutralne, ale poprzez pewne ograniczenia premiuje konkretne formy komunikacji. Jeśli dłuższe treści słabo się sprzedają, a ludzie wolą oglądać śmieszne zdjęcia - siłą rzeczy takich materiałów jest więcej. Bynajmniej nie sprawia to, że na Facebooku nie mogą kwitnąć merytoryczne dyskusje, nie ma miejsca na publicystykę, naukę, kulturę. Ewolucja mediów społecznościowych pokazuje, że traktujemy je trochę jak cały internet w pigułce: zastępują nam fora, czaty, RSS. Dostarczają rozrywkę, zaspokajają głód informacji. Oczywiście tych drugich jest mniej. Prawie trzy lata temu dostrzegłem tę lukę, a ponieważ jestem z wykształcenia historykiem, pomyślałem, że można połączyć przyjemne z pożytecznym: lekką formę z ciekawą treścią. 

Zostałeś dostrzeżony i doceniony przez branżę. Pojawiasz się w rankingach osób, które szturmem zdobyły Internet… To przeszkadza w pracy, czy jednak jeszcze bardziej zobowiązuje?
W pracy mogą przeszkadzać brak motywacji, irytujący współpracownicy, nieuczciwy szef, upał, złe zarobki, nuda. Ostatnią rzeczą jaka przeszkadza, jest docenienie ;) Jeśli jednak mam być szczery, to o czym piszesz nie siedzi mi z tyłu głowy kiedy jem śniadanie i zasypiam. Od "gwiazd internetu" dzielą mnie lata świetlne, jeśli coś się udaje i ktoś może czerpać z mojej pracy pożytek - świetnie. Pracuję, bo to sprawia mi frajdę. A jeśli ja się tym bawię, jest duża szansa, że inni również. Ciągłe podnoszenie sobie poprzeczki to jedyne zobowiązanie, jakie czuję.

Od kilku dobrych lat w Polsce obserwujemy coraz większe zainteresowanie historią. Z czego wynika ten trend? To często - zwłaszcza w aspekcie II wojny światowej - nie są lekkie tematy...
Dziwimy się zainteresowaniem historią, bo daliśmy sobie wmówić, że jesteśmy niewymagającym i prostym w obsłudze społeczeństwem. Wystarczy nam serial wieczorem, fakty podane na tacy i ciepła woda w kranie. Na szczęście, pomimo raczej miernego poziomu nauczania historii w polskich szkołach, coraz więcej młodych ludzi zaczyna na własną rękę interesować się tą tematyką. W historii szukają swojej tożsamości, odpowiedzi na nurtujące ich pytania o genezę różnych sporów, których czują się spadkobiercami. W PRL'u nie można było zbyt dociekliwie pytać o losy żołnierzy AK po wojnie, Katyń był tematem tabu - nawet Średniowiecze przedstawiane było przez pryzmat marksistowskiej walki klas. Nie dziwię się, że dzisiaj ludzie nadrabiają te zaległości. To bardzo dobra informacje. Ten kto zna swoją historię, uniknie powtarzania dwa razy tych samych błędów. A to w dzisiejszych czasach umiejętność deficytowa.

Jaki jest klucz do sukcesu w przypadku największego profilu o historii XX wieku na Facebooku?
Na pewno nie ma jednego klucza do sukcesu. Złożyło się na to wiele czynników - luka tematyczna, moje wykształcenia - a więc umiejętność wynajdywania niebanalnych zganień, dobre relacje z innymi portalami historycznymi takimi jak Histmag.org, które w kluczowym momencie zarekomendowały "II wojnę...". Z czasem, dzięki sponsorom mogliśmy organizować konkursy z nagrodami, co przyniosło profilowi spore powodzenie. Ze wszystkich tych czynników najważniejsi byli jednak ludzie, którzy stworzyli tą społeczność. Pełni pasji, wiedzy i chęci do dyskusji. Dzięki pomocy mojego kolegi, Pawła Piętki, całość zaczęła się błyskawicznie rozwijać. Przez prawie dwa lata dodawaliśmy dwa posty dziennie, codziennie. To było kapitalne, intensywne doświadczenie.."

Jak wygląda praca nad materiałami, które pojawiają się w serwisie oraz na profilu?
Kiedyś pracowałem intensywniej, pisałem teksty, dokonywałem dosyć krytycznej selekcji. Dzisiaj jest już o wiele łatwiej, posiadam bardzo duże archiwum zdjęć, kontaktów, inspiracji. Mówiąc w dużym skrócie: stara się publikować tylko to, co faktycznie mnie intryguje. W większości przypadków ta prosta metoda się sprawdza. Jeśli chodzi o najpopularniejsze tematy, są to militaria, broń pancerna oraz tzw. "polski czyn zbrojny", czyli udział naszych rodaków na frontach II wojny światowej.

Co stanowi największą trudność przy pracy nad serwisem i profilem?
W obecnej chwili po prostu brak czasu. Od roku prowadzę własną firmę, stale współpracuję z Onetem, zajmuję się marketingiem. Materiałów jest zawsze aż nadto, historia to wręcz studnia bez dna. O to akurat się nie boję.

Jakie są najbliższe plany związane z serwisem i profilem na Facebooku?
Chciałbym znaleźć kogoś, kto mógłby kontynuować ten projekt i wziąć za niego współodpowiedzialność. Tak czy inaczej, nawet gdybym takiej osoby nie znalazł, po godzinach będę robić to, co robię. Historia to moja pasja, a jeśli można dzielić się pasją z innymi, warto to robić nawet kosztem czasu wolnego. Nieśmiało jednak dodam, że od dłuższego czasu myślę o otworzeniu sklepu z koszulkami o tematyce historycznej. Kto wie, może w najbliższym czasie będę mógł się pochwalić pierwszymi projektami.

Dziękuję za rozmowę.

Marcin Makowski
Dziennikarz, specjalista ds. social media oraz marketingu, a także felietonista w Onet Autorzy, gromadzącego ciekawe oraz opiniotwórcze osobowości świata mediów i blogosfery. Szef portalu DziwnaWojna.pl oraz projektu "II wojna światowa jakiej nie znacie" - największego profilu o historii XX wieku na Facebooku. Dziennikarz Onetu, wcześniej publicysta i wydawca portalu DEON.pl. Współpracuje z wieloma firmami w zakresie kreowania wizerunku w sieci. W swoim dorobku ma dziesiątki artykułów, tom wierszy oraz liczne publikacje naukowe. Doktorant Polskiej Akademii Nauk.

Komentarze

Powiązane

17.11.17, 13:11
internet » artykuły
Pozycjonowanie strony www. Klucz do sukcesu?
Internet jest aktualnie najczęściej wykorzystywanym narzędziem przez różne branże gospodarki. Jego chwilowy brak może spowodować spore opóźnienia w płatnościach bankowych, a także sparaliżować funkcjonowanie firm spedycyjnych. Jak jednak wyróżnić się spośród tysięcy stron www konkurencji?
17.11.17, 11:11
internet » informacje
Gazeta.pl wprowadza jednoodsłonowe fotostory
W serwisach tematycznych grupy Gazeta.pl wprowadzony został nowy sposób wyświetlania fotostory - krótkich artykułów z dużą liczbą zdjęć, dotychczas publikowanych w formie tzw. slajdów. 
17.11.17, 10:11
internet » informacje
Interia z nowym serwisem Esporter.pl
Interia uruchomiła nowy serwis Esporter.pl, funkcjonujący w ramach sektora Gry portalu.
15.11.17, 18:11
internet » informacje
Dwa serwisy dołączyły do sieci Royal Ad
Witryny businesstraveller.pl oraz strefainwestorow.pl dołączyły do portfolio Royal Ad – sieci reklamowej dla segmentu premium. 
13.11.17, 15:11
internet » informacje
Eurosport z Interią tworzą nowy serwis sportowy
Eurosport (Discovery Communications) oraz Grupa Interia zawarły porozumienie, na mocy którego od 13 listopada działanie rozpoczyna serwis eurosport.interia.pl. Strona będzie osadzona na domenie interia.pl i ma stać się jednym z największych portali o tematyce sportowej w Polsce. 
13.11.17, 14:11
internet » e-commerce
Iperfumy.pl by Notino z pierwszym stacjonarnym salonem sprzedaży. Na początek Poznań
Iperfumy.pl by Notino – perfumeria internetowa otwiera pierwszy w Polsce stacjonarny salon sprzedaży. To kolejny etap ekspansji marki i rozwoju sieci ekskluzywnych perfumerii. Sklep zostanie otwarty 16 listopada br. w Galerii Posnania.
11.11.17, 08:11
internet » informacje
Fratria rusza z projektem 2018.pl
Portal 2018.pl to nowy internetowy projekt Fratrii gromadzący w jednym miejscu liczne informacje na temat uroczystości związanych ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. 
10.11.17, 18:11
internet » e-commerce
Na początku Warszawa i Mazowsze. Poczta Polska udostępnia odbiór przesyłek w sklepach Żabka i Freshmarket
Od połowy listopada br. w niemal 450 sklepach Żabka i Freshmarket na terenie Warszawy i wybranych miejscowości w województwie mazowieckim możliwy będzie odbiór przesyłek kurierskich wysłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej. U
06.11.17, 19:11
internet » ludzie
Małgorzata Ohme redaktor naczelną serwisu kobieta.onet.pl
Z początkiem listopada br. do Grupy Onet-RAS Polska dołączyła Małgorzata Ohme, która objęła stanowisko redaktor naczelnej serwisu kobieta.onet.pl. B
06.11.17, 11:11
internet » informacje
Lekko Nie Będzie. Wspólny projekt IPLI i Tomasza Działowego
Tomasz „Gimper” Działowy, youtuber posiadający 1,2 mln subskrybentów na swoim kanale, wspólnie z IPLĄ wystartował z nowym formatem inspirowanym popularnymi telewizyjnymi programami typu talk show. 
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Konkursy
do 22.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest 22 listopada 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL