12.05.15, 12:05

Sebastian Leśniak: Sieć reklamowa nie potrafiła wykorzystać naszego potencjału reklamowego

Sebastian Leśniak
Fot.: materiały prasowe

Rozmowa z Sebastianem Leśniakiem, Wiceprezesem Monster Media Group, właścicielem m.in. Demotywatorów, Pewexu, Stylowych i JoeMonster. 

Monster Media Group otworzyło własne biuro sprzedaży reklam. Czy model sprzedaży sieciowej w Waszym przypadku już się całkowicie wyczerpał?
Wyczerpał się model współpracy z siecią Evolution Media Net, która ma w stosunku do nas gigantyczne zadłużenie finansowe i którego nie chce lub nie potrafi spłacić. To był powód bezpośredni albo raczej przysłowiowa kropla, która przelała czarę. Dodajmy uczciwie, nie tyle czarę goryczy, co pewnego zniechęcenia i frustracji, które to uczucia narastały w nas od dawna. Co je powodowało? Poczucie, że sieć nie wykorzystywała naszego potencjału reklamowego, milionów użytkowników i setek milionów odsłon, możliwości drzemiących w kilkunastu serwisach, z których co najmniej kilka jest na polską skalę unikatowych. Sieć wybrała wariant najprostszy, polegający na sprzedaży tak zwanych zasięgów. To tak, jakby mieć przed domem Lamborghini i jeździć nim raz w tygodniu po lody do sklepu obok. Zapaść finansowa Evolution tylko przyspieszył naszą decyzję. Mogliśmy szukać innej sieci lub wziąć ciężar sprzedaży reklam na własne barki. Ta druga droga jest wyboista i trudna, ale wierzymy, że dokonaliśmy słusznego wyboru.

Zatem potwierdzasz moje przekonanie, że gwoździem do trumny w takim modelu jest właśnie nieznajomość sprzedawanych serwisów!
Potwierdzam i idę o zakład, że większość wydawców powie Ci to samo! Sieć albo nie ma możliwości, albo chęci, albo jedno i drugie, żeby lepiej poznać charakter miejsc, w których sprzedaje reklamy. Wybiera rozwiązania najprostsze, a te zazwyczaj są kiepskie i dla wydawców, i dla reklamodawców, i dla internautów, którzy zasypywani są nagle reklamami od czapy. Oczywiście sprzedaż przez sieć ma swoje plusy i nie można generalizować, że wszystkie sieci są złe, bo to nie jest prawda. Ale dla nas, na obecnym etapie, bardziej korzystne jest samodzielne działanie.

Powiedz jak w takim razie będzie wyglądała oferta grupy Monster Media i czym będzie różniła się od dotychczasowej?
Zmiana ma przede wszystkim charakter jakościowy i to w każdym aspekcie. Zacznijmy od samego biura sprzedaży i jego filozofii działania. Za sprzedaż agencyjną i bezpośrednią odpowiadają dwie zdolne osoby, które nota bene wcześniej pracowały w Evolution i które dały się poznać z bardzo dobrej strony. Jak już wspominałem, nie wszystko co związane z sieciami należy potępiać w czambuł :) Ale zajmują się one tylko serwisami z grupy Monster Media, żadnymi innymi. Ponadto mają za sobą cały team kreatywny, złożony z redaktorów i grafików pracujących w Monster Media oraz programistów. Dla tych ludzi nie istnieje określenie "nie da się", a dodatkowo ich wiedza na temat poszczególnych serwisów jest kompletna. Klient otrzyma więc wyjątkowe traktowanie i podejście plus cały wachlarz usług dodatkowych, jakie zapewni mu wspomniany team. Po drugie, chcemy najpierw pytać klienta o cele jakie chce osiągnąć, a potem proponować mu rozwiązania. Brzmi jak banał, prawda? Przecież tak ma wyglądać sytuacja zawsze! No, ale nie wygląda, szczególnie w sieciach. Tam istotny jest przede wszystkim budżet i marża, potem dopasowuje się ofertę. Może jestem naiwny, ale chyba nie o to chodzi?

A co zaoferujecie reklamodawcom, czy możemy spodziewać się czegoś nowego?
Będzie sporo natywnych form reklamowych i rich media, a także dużo działań niestandardowych. Wykorzystamy efekt synergii i połączymy możliwości różnych serwisów, stosując niejako sprzedaż wiązaną. Specjalne formy promocji przewidujemy dla Stylowych, których potencjału reklamowego dotychczasowa sieć nie umiała wykorzystać. Oczywiście będą też wszystkie tradycyjne formaty reklamowe, ale stosowane umiejętnie i dopasowane do kontekstu.

Wspomniałeś o Stylowych, to taki polski Pinterest, tak?
Mechanizm działania jest podobny jak w przypadku Pinteresta, to prawda. Ale to nasze, własne, polskie, że tak patriotyczną nutą zagram :) A już całkowicie poważnie, podam tylko kilka liczb, które najlepiej pokażą skalę i możliwości serwisu. Mamy ponad 300 tys. zarejestrowanych użytkowników i ponad 5 milionów unikalnych inspiracji w formie ilustracji i zdjęć. Dane za ostatni miesiąc to ponad 150 tys. dodanych zdjęć. To oczywiście tylko suche liczby, ale pokazują doskonale o jakim zasięgu mówimy. Osobna sprawa, to możliwości Stylowych w zakresie e-commerce, a te są niezwykle duże. Testujemy od jakiegoś czasu współpracę Stylowych z Peweksem i efekty są więcej niż zadowalające (tu można zobaczyć jak działa taki dedykowany kanał zakupowy na stylowych: http://stylowi.pl/zakupy). Po prostu Stylowi są stworzeni do takiej formy promocji. Użytkownik nie tylko może oglądać zdjęcia zakupów, ale w łatwy sposób, za sprawą jednego kliknięcia przejść do spersonalizowanej oferty zakupowej i dokonać transakcji. Jednym z zadań biura reklamy jest właśnie nawiązanie współpracy z podmiotami agencyjnymi w tym obszarze.

Wróćmy do rynku reklamy internetowej jako takiej. Ostatnio sprzedaje się coraz więcej reklam za coraz niższą, wręcz już absurdalną cenę. Dotarliśmy już do granic śmieszności?
Reklamodawcy raczej by się z Twoją tezą zgodzili. Spora cześć wydawców, szczególnie tych niewielkich, która nie sprzedaje reklam samodzielnie lecz za pośrednictwem sieci, pewnie by Ci przyznała racje. O czym to świadczy? Że reklamy internetowe są śmiesznie tanie? Nie! Im więcej pośredników, tym więcej rąk wyciągniętych po "swój" kawałek tortu. Dla wydawcy, szczególnie jeżeli obsługiwany jest przez sieć, zostaje często niewiele. Choć muszę też zaznaczyć, że Monster Media Group to wydawca premium, jeden z największych niezależnych polskich wydawców, a co za tym idzie nasze przychody z reklamy są nieporównywalne z małymi wydawcami.

Jaka jest zatem alternatywa? Słyszałem, że część wydawców niezadowolona z obsługi sieci chce abyście sprzedawali ich reklamy. Będziecie budować sieć reklamową?
Nie lubię słowa "sieć", a szczególnie nie w tym kontekście w jakim rozmawiamy :) To prawda, zgłosiło się do nas wielu wydawców i właściwie nie ma dnia, byśmy z kimś nie rozmawiali o współpracy. Dla pojedynczego wydawcy samodzielna sprzedaż jest bardzo trudna, wymaga nakładów w technologię i ludzi, kontaktów z domami mediowymi i agencjami. To wręcz niewykonalne dla małych podmiotów. Ale oni nie chcą być skazani na sieci reklamowe i panujące w nich zasady, więc zgłaszają się do nas. Czy będziemy ich reprezentować? Pracujemy nad taką regułą, która pogodzi interesy wielu wydawców i którą będzie można zastosować w najbliższej przyszłości. Nie chcę mówić za dużo o szczegółach, ale jedno mogę obiecać: nie będzie chorych deklaracji, nierealnych cen i asymetrycznych relacji.

A co będzie dla Was sukcesem po pierwszym roku działalności?
Tworzymy struktury, rozkręcamy zespół i budujemy relację z domami mediowymi, agencjami i klientami. Optymalizujemy oferty i przygotowujemy zupełnie nowe propozycje reklamowe. Pracujemy pełną parę. Nie trzeba będzie czekać roku, sądzę, że znacznie wcześniej poinformujemy, czy to co chcieliśmy zrobić nam się udało.

Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

17.11.17, 13:11
internet » artykuły
Pozycjonowanie strony www. Klucz do sukcesu?
Internet jest aktualnie najczęściej wykorzystywanym narzędziem przez różne branże gospodarki. Jego chwilowy brak może spowodować spore opóźnienia w płatnościach bankowych, a także sparaliżować funkcjonowanie firm spedycyjnych. Jak jednak wyróżnić się spośród tysięcy stron www konkurencji?
17.11.17, 11:11
internet » informacje
Gazeta.pl wprowadza jednoodsłonowe fotostory
W serwisach tematycznych grupy Gazeta.pl wprowadzony został nowy sposób wyświetlania fotostory - krótkich artykułów z dużą liczbą zdjęć, dotychczas publikowanych w formie tzw. slajdów. 
17.11.17, 10:11
internet » informacje
Interia z nowym serwisem Esporter.pl
Interia uruchomiła nowy serwis Esporter.pl, funkcjonujący w ramach sektora Gry portalu.
15.11.17, 18:11
internet » informacje
Dwa serwisy dołączyły do sieci Royal Ad
Witryny businesstraveller.pl oraz strefainwestorow.pl dołączyły do portfolio Royal Ad – sieci reklamowej dla segmentu premium. 
13.11.17, 15:11
internet » informacje
Eurosport z Interią tworzą nowy serwis sportowy
Eurosport (Discovery Communications) oraz Grupa Interia zawarły porozumienie, na mocy którego od 13 listopada działanie rozpoczyna serwis eurosport.interia.pl. Strona będzie osadzona na domenie interia.pl i ma stać się jednym z największych portali o tematyce sportowej w Polsce. 
13.11.17, 14:11
internet » e-commerce
Iperfumy.pl by Notino z pierwszym stacjonarnym salonem sprzedaży. Na początek Poznań
Iperfumy.pl by Notino – perfumeria internetowa otwiera pierwszy w Polsce stacjonarny salon sprzedaży. To kolejny etap ekspansji marki i rozwoju sieci ekskluzywnych perfumerii. Sklep zostanie otwarty 16 listopada br. w Galerii Posnania.
11.11.17, 08:11
internet » informacje
Fratria rusza z projektem 2018.pl
Portal 2018.pl to nowy internetowy projekt Fratrii gromadzący w jednym miejscu liczne informacje na temat uroczystości związanych ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. 
10.11.17, 18:11
internet » e-commerce
Na początku Warszawa i Mazowsze. Poczta Polska udostępnia odbiór przesyłek w sklepach Żabka i Freshmarket
Od połowy listopada br. w niemal 450 sklepach Żabka i Freshmarket na terenie Warszawy i wybranych miejscowości w województwie mazowieckim możliwy będzie odbiór przesyłek kurierskich wysłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej. U
06.11.17, 19:11
internet » ludzie
Małgorzata Ohme redaktor naczelną serwisu kobieta.onet.pl
Z początkiem listopada br. do Grupy Onet-RAS Polska dołączyła Małgorzata Ohme, która objęła stanowisko redaktor naczelnej serwisu kobieta.onet.pl. B
06.11.17, 11:11
internet » informacje
Lekko Nie Będzie. Wspólny projekt IPLI i Tomasza Działowego
Tomasz „Gimper” Działowy, youtuber posiadający 1,2 mln subskrybentów na swoim kanale, wspólnie z IPLĄ wystartował z nowym formatem inspirowanym popularnymi telewizyjnymi programami typu talk show. 
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Konkursy
do 22.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest 22 listopada 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL