17.07.15, 09:00

Czy Twoje rzeczy są online? - czyli Internet już nie tylko w komputerach

Fot.: materiały prasowe

Inteligentne domy, reagujące na ludzki głos telewizory i komputery, interaktywne okulary i zegarki, którymi można zapłacić za zakupy w markecie – wszystkie te gadżety jeszcze do niedawna pojawiały się wyłącznie w literaturze i filmach science fiction, a dziś stopniowo wkraczają do otaczającej nas rzeczywistości.

Niektórzy z niecierpliwością oczekują kolejnych rewelacji dotyczących gadżetów od Apple'a i Google'a, inni podchodzą do nich sceptycznie – choćby dlatego, że brakuje nam niezbędnej infrastruktury do pełnego wykorzystania nowinek z Doliny Krzemowej, np. polskie banki nie uruchomiły terminali umożliwiających płacenie zegarkiem Apple Watch. Nie wszyscy jednak wiedzą, że Internet Rzeczy jest już na polskim rynku dobrze zakorzeniony i warty 1,5 mld dol. I że to nie interaktywne zegarki oraz okulary w największym stopniu decydują o charakterze tego rynku, lecz przedmioty wykorzystywane znacznie częściej – czujniki, alarmy i aplikacje wykorzystywane w biznesie. Dlatego wartość rynku Internetu Rzeczy w samej Polsce ma się niebawem podwoić, a prognozy podają, że w 2016 r. na całym świecie ma ona wynieść ponad 200 mld dolarów.

Co to jest Internet Rzeczy?

Do niedawna niedoceniany, dziś rozwijający się z niesamowitą energią Internet Rzeczy (ang. Internet of Things) już wkrótce całkowicie zrewolucjonizuje nasze codzienne zachowania i przyzwyczajenia. Zresztą, pierwsze symptomy tej rewolucji można zauważyć już dziś. Aplikacje działające w telefonie, które mierzą nam puls podczas joggingu czy sporządzają wykresy faz naszego snu, są dostępne dla indywidualnego użytkownika już od kilku lat. Zamiana telefonu na inteligentny zegarek mierzący poszczególne parametry związane z naszym zdrowiem (ciśnienie, oddech, sen) to tylko kwestia wymiany jednego gadżetu na inny. Internet Rzeczy to zjawisko znacznie bardziej obszerne i z pewnością o wiele ciekawsze.

Istotą Internetu Rzeczy wykorzystywanego w tzw. „inteligentnym domu” jest dążenie do połączenia przy pomocy sieci Wi-Fi rozmaitych urządzeń elektronicznych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych. Nie tylko komputerów, telewizorów, zegarków, sprzętu audio i alarmów, ale również bram garażowych, kuchenki elektrycznej czy ekspresu do kawy. W jakim celu? Choćby po to, by urządzenie samo informowało nas o konieczności wykonania przeglądu technicznego, co w przypadku samochodu czy drogiego ekspresu do kawy może być bardzo cenne. Zautomatyzowanie systemów przeciwpożarowych i klimatyzacji w prywatnych domach oraz w budynkach firmowych to również szerokie pole do popisu dla start-upów stawiających na Internet Rzeczy.

Nie tylko inteligentne domy

Prognozy związane z dalszą ekspansją Internetu Rzeczy jednoznacznie wskazują na to, że inteligentne domy stanowią tylko niewielki wycinek rynku. W tej chwili start-upy z branży IT stawiają na rozwój Internetu Rzeczy przede wszystkim w dwóch podstawowych obszarach – zdrowiu i zakupach. Gadżety elektroniczne mogą monitorować stan zdrowia ich użytkownika nie tylko poprzez integrację z zegarkiem, ale również np. z biżuterią (jak produkty marki Misfit). Natomiast wprowadzane przez polską firmę Comarch nadajniki beacon mają za zadanie wyświetlać klientowi sklepu spersonalizowaną ofertę, a jednocześnie wysyłać do managera informacje o preferencjach zakupowych klientów. Wszystko wskazuje na to, że tego typu urządzenia będą w biznesie wykorzystywane coraz częściej.

Spersonalizowane reklamy, jakie otrzymujemy podczas przeglądania sieci na smartfonie czy tablecie, to idealna zapowiedź Internetu Rzeczy, który będzie służył marketingowi wyspecjalizowanemu i idealnie stargetowanemu. Z tą różnicą, że przekroczone zostaną ograniczenia wynikające z wykorzystania wyłącznie komputerów i urządzeń mobilnych. Internet Rzeczy będzie obejmował również sklepową półkę czy automat do kawy (za którą zresztą będziemy mogli zapłacić przy pomocy zegarka).

Internet Rzeczy w biznesie

Comarch beacon to urządzenie przełomowe, bo wprost zapowiadające początek ekspansji Internetu Rzeczy w Polskim biznesie, głównie w handlu detalicznym. Ale przecież elektroniczne gadżety są już od lat wykorzystywane w innych gałęziach gospodarki. Choćby w logistyce, w której popularnie wykorzystywane są terminale służące do śledzenia trasy transportu paczek oraz towarów. Albo w przemyśle samochodowym, który dziś byłby nie do pomyślenia bez różnego typu elektronicznych czujników. Wygrywa tu przede wszystkim klient, który dzięki elektronice zyskuje większą pewność, że jazda samochodem będzie bezpieczniejsza, a jego przesyłka na pewno dotrze na czas pod właściwy adres.

Bezpieczeństwo i prywatność

Nie da się ukryć, że do największych wyzwań związanych z Internetem Rzeczy należą te związane z bezpieczeństwem przetwarzanych danych oraz z ochroną prywatności. Skoro elektroniczne gadżety mają służyć nie tylko pomiarowi stanu zdrowia czy temperatury w domu, lecz przede wszystkim wykorzystywane będą przez specjalistów zajmujących się marketingiem do mierzenia preferencji zakupowych bądź pozyskiwania nowych klientów, nasza prywatność jest mocno narażona na nadużycia ze strony reklamodawców i marketingowców. Dlatego też rosnący w siłę rynek Internetu Rzeczy będzie musiał wypracować sobie takie przepisy prawne, które pozwolą na jak najpełniejsze respektowanie praw konsumentów. W końcu przesyłane przez urządzenia codziennego użytku dane zawsze są gdzieś gromadzone, a pokusa nieetycznego ich wykorzystania może być bardzo silna.

Inną ważną kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa przesyłu danych na każdym poziomie funkcjonowania Internetu Rzeczy – od nadajników zamontowanych w nasze ekspresy do kawy i instalację elektryczną po serwery gromadzące dane. Do zadań specjalistów zajmującym się Internetem Rzeczy należy zatem zapewnienie nie tylko tego, aby cały sprzęt oraz infrastruktura techniczna działały prawidłowo, ale również tego, by przesyłanie danych na każdym etapie odbywało się z zachowaniem najwyższych względów bezpieczeństwa, a prawdopodobieństwo wycieku danych zostało sprowadzone do zera – o ile to w ogóle możliwe.

Co przyniesie przyszłość?

Zmieniające się z roku na rok gadżety elektroniczne coraz częściej przypominają te znane z filmów i książek science fiction – choćby okulary Google'a, których zapowiedzi znaleźć można było m.in. w Star Treku. Nie ulega jednak wątpliwości, że w najbliższym czasie rynek Internetu Rzeczy będzie się powiększał przede wszystkim dzięki temu, że urządzenia elektroniczne będą ułatwiały nam dokonywanie płatności, obsługę urządzeń AGD i RTV oraz samochody, a w dodatku będą doskonałymi narzędziami służącymi do badań marketingowych. Dlatego na Internecie Rzeczy najwięcej skorzystają specjaliści od e-commerce oraz reklamodawcy.

Na szczęście liczne korzyści odniosą również zwykli klienci, którzy będą mieli lepszy dostęp do informacji o produktach oraz ich cenach. Jednak trzeba pamiętać o tym, że cena, jaką trzeba będzie zapłacić to przede wszystkim nasza prywatność – co prawda oferowane nam produkty będą coraz lepsze i coraz tańsze, jednak o całkowitej anonimowości w sieci będziemy musieli niestety zapomnieć.

Autor i konsultacja: Mateusz Jabłoński, http://www.datalab.pl/

Komentarze

Powiązane

18.01.18, 15:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Ströer Digital Media wprowadza do oferty reklamy z gwarancją viewability
Ströer Digital Media wprowadza do oferty kampanie reklamowe z gwarancją viewability. To jeden z pierwszych produktów na polskim rynku, który gwarantuje klientom określony poziom widoczności reklamy. Za pomiar odpowiada firma Meetrics GmbH. 
16.01.18, 12:00
| internet » informacje | reklama & PR » artykuły
Marcin Rupiński: marki premium stawiają na Internet
Jak wynika z najnowszego raportu KPMG dotyczącego dóbr luksusowych w Polsce, rynek ten stale rośnie w siłę. Szacuje się, że w 2021 r. jego wartość może osiągnąć niemal 31 mld zł, a więc wzrośnie o prawie 50 proc. w stosunku do 2017 r. Artykuł ekspercki Marcina Rupińskiego, CEO sieci reklamowej Royal Ad.
16.01.18, 11:00
| telewizja » informacje | internet » informacje
Policja zlikwidowała piracki serwis. Straty dla nadawców wstępnie szacuje się na ok. 3,5 mln zł
Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie, zatrzymali trzech mężczyzn, którym przedstawiono zarzuty nielegalnego rozpowszechniania sygnału płatnych telewizji cyfrowych czyniąc sobie z tego stałe źródło dochodu. 
15.01.18, 10:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
IAB Polska/PwC AdEx: 2,69 mld zł wydatków na reklamę online od stycznia do września 2017 r. (infografika)
Po trzech kwartałach 2017 r., wydatki na reklamę online wyniosły 2,69 mld zł, czyli o 147 mln zł więcej niż rok wcześniej w porównywalnym okresie. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 6 proc. Wciąż największy wpływ na wzrost ma wideo online, social media oraz programmatic.
11.01.18, 17:00
| internet » informacje
Babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl
Od stycznia br. serwis babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl. „Mamo, To Ja” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek mediowych dla młodych rodziców.
11.01.18, 13:25
| internet » ludzie
Marcin Watemborski redaktorem prowadzącym WP Fotoblogia
Marcin Watemborski pokieruje WP Fotoblogia – największym serwisem fotograficznym w Polsce. Przez dwa lata pracował jako dziennikarz, a teraz awansował na stanowisko redaktora prowadzącego. Jest fotografem portretowym.
10.01.18, 19:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Gazeta.pl wprowadza trzy nowe formaty reklamowe
Biuro reklamy Gazeta.pl przygotowało nowe, nieinwazyjne formaty reklamowe. Nowe rozwiązania reklamowe zostały stworzone zgodnie ze standardami Coalition for Better Ads i Google.
10.01.18, 14:00
| internet » informacje
Wirtualna Polska zlikwiduje platformę Bloog.pl
Wirtualna Polska wyłączy serwis do blogowania Bloog.pl. Na przeniesienie swoich danych użytkownicy mają czas tylko do końca marca br. Decyzję podjęto z powodu spadającej popularności usługi i zmian na rynku mediów.
10.01.18, 13:00
| internet » ludzie
Agnieszka Odachowska odchodzi z Grupy Onet-RAS Polska
Agnieszka Odachowska zrezygnowała z funkcji Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Grupy Onet-RAS Polska, a jej obowiązki przejmie tymczasowo Agnieszka Skrzypek-Makowska (obecnie Group Communication Manager).
09.01.18, 11:11
| telewizja » seriale | telewizja » badania rynku | internet » informacje
Koronę królów hitem w TVP VOD
Pierwsze odcinki serialu TVP „Korona królów” cieszą się dużą popularnością w serwisie vod.tvp.pl. To obecnie najchętniej oglądane materiały wideo na portalu i wszystkie znajdują się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych odcinków.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE

BEST PR | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody.

do 19.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL