17.09.15, 16:06

Krzysztof Urbanowicz: mały przycisk może mieć dla Facebooka co najmniej trzy ogromne konsekwencje

Krzysztof Urbanowicz
Fot.: materiały prasowe

Facebook chce wprowadzić przycisk „Nie lubię”. Ma on umożliwić użytkownikom wyrażenie uczuć w sytuacjach, kiedy „lubię to” jest niestosowne, na przykład w sytuacji śmierci czy innej tragedii. Krzysztof Urbanowicz, prezes agencji Mediapolis i dziennikarz z międzynarodowym doświadczeniem, uważa, że wprowadzenie takiego przycisku niesie ze sobą co najmniej trzy duże zagrożenia dla funkcjonowania serwisu społecznościowego, który aktualnie ma już prawie 1,5 miliarda użytkowników* na całym świecie.

Informację o przycisku podał Mark Zuckerberg, prezes i założyciel Facebooka, podczas spotkania w kalifornijskiej siedzibie firmy. Zuckerberg wyjaśnił, że stanowi to odpowiedź na liczne głosy ze strony użytkowników. Dodał jednocześnie, że takie rozwiązanie celowo nie było do tej pory wprowadzone. Facebook chciał uniknąć wartościowania – szczególnie negatywnego – zamieszczanych treści. Założyciel Facebooka wyjaśnił, że nie chce zamieniać serwisu w forum, na którym ludzie będą głosować za lub przeciw treściom publikowanym przez użytkowników.

Zuckerberg był zawsze świadomy ryzyka biznesowego, jakie niesie za sobą wprowadzenie przycisku „Nie lubię”. Taki mały przycisk może mieć bowiem dla Facebooka co najmniej trzy ogromne konsekwencje” – mówi Krzysztof Urbanowicz.

Po pierwsze, spadek liczby użytkowników. Zdaniem Urbanowicza, zalew negatywnych reakcji i hejtu mógłby zmienić Facebook w rynsztok, zniechęcając nowych użytkowników do rejestracji i prowokując odejście części fejsbukowiczów do konkurencyjnych serwisów społecznościowych.

Po drugie, spadek ilości wpisów. Jak twierdzi specjalista, niektórzy użytkownicy mogliby zrezygnować z publikowania postów w obawie przed hejtem, żeby wspomnieć jedynie o politykach w okresie wyborczym czy celebrytach. "Firmy i inne organizacje zapewne także dużo ostrożniej podeszłyby do zamieszczania różnego rodzaju treści, a dla mniej sprawnych w komunikacji z fanami może to oznaczać koniec przygody na Facebooku. Mniej treści oznacza spadek atrakcyjności serwisu, co może negatywnie wpłynąć na statystyki, np. na średni czas przebywania w serwisie, który jest niezwykle istotnym argumentem sprzedażowym dla reklamodawców" - mówi Urbanowicz.

Po trzecie, odejście reklamodawców. "Dzisiaj ponad 90 proc. wszystkich przychodów Facebooka pochodzi z reklam. Firmy na takim rozwiązaniu stracą jeszcze bardziej niż indywidualni użytkownicy, ponieważ negatywne reakcje w wielu wypadkach mogą się odbić na wynikach finansowych i tempie rozwoju przedsiębiorstw. Wydaje się zatem, że wiele z nich może uznać, że bezpieczniej jest zniknąć z Facebooka i znaleźć inny sposób komunikacji z klientami, niż ryzykować nadszarpnięcie reputacji" - komentuje Urbanowicz.

Wszystko rozbija się o to, jaki finalnie kształt przyjmie przycisk „Nie lubię” i jak odbiorą go użytkownicy. Facebook na razie nie ujawnił wyglądu nowej funkcji. Jednak niezależnie od jej formy, dopiero po wprowadzeniu okaże się, czy „dislike” nie będzie wykorzystywany do hejtowania, niezależnie od pierwotnych zamierzeń Zuckerberga. „Gdyby tak się stało, byłby to początek końca Facebooka” – kończy Urbanowicz.

Komentarze

Powiązane

21.02.18, 15:00
| telewizja » informacje | internet » informacje
IPLA w nowej szacie graficznej i z kanałami HBO
Wystartowała nowa odsłona IPLI. Nowy, przyjazny wygląd, prostota, intuicyjność i łatwość wyszukiwania treści to mają być główne atuty serwisu po metamorfozie. Zmiany zaszły także w samej ofercie. 
21.02.18, 15:00
| prasa » informacje | internet » informacje
Bauer testuje nowy magazyn Netfilm
Wydawnictwo Bauer testuje nowy koncept, wprowadzając do sprzedaży magazyn „Netfilm”, skierowany do użytkowników platform VOD. 
21.02.18, 10:00
| internet » e-commerce
Sklep-Presto.pl przejęty przez Grupę Morele
Grupa Morele, należąca do portfolio spółek funduszy MCI Capital, zakończyła przejęcie drugiego pod względem wielkości internetowego sklepu sportowego w Polsce Sklep-Presto.pl.
21.02.18, 09:00
| radio » informacje | internet » informacje
Radio Książki już działa. Cykl podcastów Michała Nogasia
Zadebiutował cykl podcastów Michała Nogasia pt. "Radio Książki". To nowe, wspólne przedsięwzięcie "Książek. Magazynu do czytania", "Gazety Wyborczej" oraz serwisu Audioteki. 
20.02.18, 20:00
| internet » informacje
Ponad 300 prawników współpracuje z serwisem TuPrawnik.pl
Na rynku pojawił się start-up TuPrawnik.pl umożliwiający znalezienie odpowiedniego specjalisty poprzez Internet. 
20.02.18, 12:00
| internet » badania rynku
Internauci obserwowali wyprawę na Nanga Parbat w serwisach sportowych
27 i 28 stycznia br. szczególne zainteresowanie internautów wzbudziły wydarzenia towarzyszące wyprawie na Nanga Parbat z udziałem polskiego wspinacza. Wpłynęło to na wzrost odwiedzalności serwisów sportowych. Wydłużył się również czas spędzony na stronach WWW związanych z tą tematyką - wynika zj analizy firmy Gemius.
19.02.18, 23:40
| internet » wywiady | biznes i technologie » informacje
Mariusz Pełechaty: Wykorzystywanie chatbotów zwyczajnie się opłaca
O idei chatbotów, wrocławskim chatbocie, a także o ich marketingowych możliwościach. Rozmowa z Mariuszem Pełechatym, dyrektorem kreatywnym w KODA Bots.
19.02.18, 22:45
| internet » informacje
Pojawił się serwis Noclegi.interia.pl
Noclegi.interia.pl to wspólny projekt Interii i platformy rezerwacyjnej Nocleg.pl, należącej do Szallas.hu.
19.02.18, 15:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Unique Ad poszerza portfolio o pięć serwisów
Unique Ad poszerza swoje portfolio. Do jego grona dołączył serwis ising.pl oraz cztery serwisy Grupy Popularne: pyszności.pl, nauka.rocks, genialne.to i kochamyzwierzaki.pl. Witryny trafią do oferty lifestylowej Unique Ad.
19.02.18, 12:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Jaka przyszłość czeka reklamy wielkoformatowe w sieci?
Polska jest w czołówce krajów, w których reklamodawcy emitują reklamy wielkoformatowe, a internauci instalują adblocka.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 23.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 22.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz gry planszowej.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL