22.10.15, 12:10

Maciej Kabroński: Misją portalu FAKT24.PL jest bycie blisko ludzi (część II)

Maciej Kabroński
Fot.: materiały prasowe Fakt24.pl

O nowym serwisie Fakt24.pl, grupie docelowej, organizacji i przyszłości. Rozmowa z Maciejem Kabrońskim, Head of FAKT24.PL. CZĘŚĆ DRUGA WYWIADU.

CZĘŚĆ PIERWSZA ROZMOWY TUTAJ>>>>>>>>>>>>>>>>

KW: Fakt24.pl stawia na ludzkie historie. Czy taka tematyka jest bliższa internautom niż polityka czy ekonomia?
MK: To oczywiście kwestia indywidualna – różni ludzie poszukują w sieci różnych treści, w różny sposób prezentowanych. Według naszych badań 70 proc. internautów szuka w sieci informacji o polityce, 69 proc. o gospodarce, a jedynie 35 proc. deklaruje zainteresowanie tzw. plotkami. FAKT24.PL jest portalem informacyjnym i ma wszystkie cechy tego rodzaju portalu, co znaczy, że równo traktuje o najważniejszych wydarzeniach ze wszystkich dziedzin życia publicznego, społecznego, gospodarczego oraz sportu. To, co odróżnia FAKT24.PL od innych typowych portali horyzontalnych, to sposób, w jaki o tych wydarzeniach mówimy. Unikamy hermetycznego, eksperckiego języka, nie mówimy o globalnych ogółach, o jakimś bliżej nieokreślonym big picture. FAKT24.PL skupia się na osobistej perspektywie newsa, mówi o tym, jak zdarzenie globalne wpływa na życie lokalne, jak wpływa na mój portfel, moją pracę, moją rodzinę. Jeśli media mówią dużo, np. o kryzysie w polskim górnictwie, to my mamy ambicję wyjść poza retorykę przedwyborczej przepychanki i powiedzieć naszym odbiorcom, jakie to ma konsekwencje dla nich. Bo ma! Wbrew pozorom to nie są odległe sprawy oderwane od życia każdego Polaka. I właśnie FAKT24.PL tak o nich pisze.

KW: Skąd właściwie to przekonanie, że osobista perspektywa prezentowanych informacji jest taka ważna? Przecież co użytkownik, to inna perspektywa. Czy nie jest to ryzykowne założenie?
MK: Według przeprowadzonych przez nas badań blisko połowa internautów deklaruje, że wartościowe są dla nich opinie i komentarze znajomych, ponieważ pozwalają im lepiej zrozumieć wydarzenia w Polsce i na świecie. To znajduje swoje potwierdzenie w wzroście użytkowników sieci społecznościowych, rozwoju blogosfery czy liczbie komentarzy pod artykułami. Ich popularność wynika właśnie z poszukiwania w sieci ludzkiego, zwyczajnego wymiaru wydarzeń. Każdy blogger, komentator, uczestnik dyskusji w mediach społecznościowych nadaje treściom osobistą perspektywę. Widzimy, jak użytkownicy reagują na treści, które publikujemy w mediach społecznościowych i jakie budzi to zaangażowanie. Po prostu podążamy za tym trendem i tworzymy tę osobistą perspektywę konfrontując ze sobą kilka punktów widzenia – ekspertów, dziennikarzy, świadków zdarzeń, innych internautów. FAKT24 lokalizuje je w jednym miejscu w sieci, pod jednym adresem, co sprawia, że świat staje się odrobinę bardziej przyjazny. Takie podejście do potrzeb internauty nie jest ryzykowne, jest właściwe.

KW: Nie obawia się Pan, że taka narracja będzie kojarzyć się użytkownikom z treściami tabloidowymi i tym samym na część z nich będzie działać zniechęcająco?
MK: Użytkownik online, szczególnie w kanałach social nie analizuje kontentu z lupą, nie dzieli treści na tabloidowe i inne. Szuka informacji ciekawych, rzetelnych, a jednocześnie nacechowanych emocjami. Media bez emocji, poza dziennikiem ustaw, nie istnieją. Widać je w nagłówkach, zdjęciach i artykułach. Wszystkie te elementy prezentujemy spójnie, zgodnie ze strategią FAKT24.PL. Chcemy podawać informacje zgodnie z naszym charakterem, w emocjonalny sposób. Nie będziemy stronić od nazywania rzeczy po imieniu. Poruszamy najważniejsze tematy życia społecznego w Polsce i na pewno będą często to tematy kontrowersyjne, ale jednocześnie bardzo istotne. Czy to może zniechęć internautów? Nie sądzę. Widzimy na rynku mediów bardzo silną potrzebę prezentacji informacji w sposób bezpośredni, ciekawy, emocjonalny i otwarty. W taki sposób komunikujemy się najczęściej w naszym codziennym życiu i tego też tak naprawdę oczekujemy od mediów. Rozpoznaliśmy tę potrzebę i to jest głównym powodem stworzenia zupełnie nowego portalu z charakterem, nieobecnym dotychczas na polskim rynku.

KW: Czyli nie macie w Polsce konkurencji? Trudno w to uwierzyć, patrząc na liczbę obecnych na rynku portali i serwisów newsowych.
MK: To prawda, że internauta, który szuka informacji, ma duży wybór. W walce rynkowej o uwagę odbiorców walczymy z licznymi mediami. Jednak FAKT24.PL wypełnił na mapie polskiego Internetu pewną lukę, która w wielu krajach od dawna jest wypełniona. Wystarczy przywołać tu przykład brytyjskiego Daily Mail. Do takich globalnych wzorców odnosiliśmy się tworząc nowy portal, mam nadzieję, że z sukcesem. Poza tym zdajemy sobie sprawę, że choć nie mamy wyłączności na emocjonalne pokazywanie kulisów rzeczywistości, stale robimy to najlepiej na rynku.

KW: Zapowiadają Państwo obszerne materiały video? Czy dzisiaj dobry serwis internetowy musi wzmacniać swój kontent o video?
MK: FAKT24.PL tak jak wszyscy najwięksi gracze na rynku internetowym zamierza rozwijać swoją ofertę w segmencie wideo. Schyłek telewizji linearnej i tradycyjnych mediów skłania reklamodawców do przenoszenia się w stronę nowych mediów. Wideo jest najbardziej atrakcyjnym i komplementarnym rodzajem kontentu. Oddziałuje na więcej zmysłów. Naukowcy udowodnili, że użytkownik przebywa na stronie zawierającej wideo o dwie minuty dłużej niż na stronie, która go nie posiada. Według różnych badań około 90% kontentu w 2017 roku będzie miało formę wideo. Do internetu też przenosi się coraz więcej relacji „na żywo”. Nasza redakcja również postanowiła podążać tym nurtem i teraz, w okresie przedwyborczym, przeprowadziła trzy debaty polityczne w wersji „live streaming”. Już teraz możemy powiedzieć, że wstępne statystyki pokazują, że użytkownicy dobrze przyjęli tę formę treści i relacja cieszyła się dużą widownią. Rozwijamy również ofertę naszych reportaży. Stworzyliśmy wiele nowych formatów, które robimy cyklicznie. Przy wsparciu działu konsumenckiego realizujemy przegląd prasy z ofertą hipermarketów oraz różnego rodzaju video explainer'y, np. dotyczący loterii paragonowej. W nowych formatach pojawiają się znane nazwiska. Stworzyliśmy więcej klipów z segmentu lifestyle skierowanych tylko do mężczyzn czy kobiet. Przybliżamy użytkownikom zagadki i tajemnice historii w formacie zatytułowanym „Faktograf”. Planujemy stworzenie trzech nowych formatów z doświadczonymi i lubianymi dziennikarkami. Więcej będzie również ekskluzywnych wywiadów z politykami i publicystyki podanej w przystępnej internetowej formie. Już teraz możemy pochwalić się większą cytowalnością i szerokim wachlarzem wywiadów „na wyłączność”. Systematycznie rozbudowujemy też nasze oddziały regionalne, które są z kamerą zawsze tam, gdzie dzieją się ważne wydarzenia.

KW: Jakie są plany serwisu na najbliższe miesiące?
MK: Mamy ambicję, aby w perspektywie kilkunastu miesięcy docierać do blisko 10 mln internautów miesięcznie. Proporcjonalnie do zwiększającej się liczby użytkowników oczekujemy wzrostu oglądalności do około pół miliarda odsłon miesięcznie, z czego około 30 procent via kanały mobile. Wciąż prowadzimy kampanię promocyjną w radiu, telewizji i kanałach online, ale najważniejsze jest dostarczanie internautom kontentu, którego naprawdę szukają, który ich najbardziej interesuje, który mówi o bliskich im sprawach. Wierzę, że działając w ten sposób zapewnimy sobie miejsce w czołówce polskich portali.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Maciej Kabroński
Od 16 lat w branży mediowej. Od listopada 2014 r. w Grupie Onet-RASP, gdzie pełni funkcję Head of FAKT24.PL (wcześniej Head of Digital Fakt.pl). 
W latach 2008-2014 był związany z WP.PL, wcześniej przez osiem lat w Grupie PolskaPress współtworzył serwis Gratka.pl oraz NaszeMiasto.pl. Od 13 lat kieruje eksperckimi zespołami wizualizacji danych. Pochodzi z Gdańska, jest absolwentem nauk politycznych i socjologii na Uniwersytecie Gdańskim. Pracuje również w tamtejszym Instytucie Dziennikarstwa, specjalizując się w zagadnieniach wizualizacji danych i funkcjonowania projektów internetowych. Współtwórca Polskiej Grupy Infograficznej.

Komentarze

Powiązane

17.11.17, 10:11
internet » informacje
Interia z nowym serwisem Esporter.pl
Interia uruchomiła nowy serwis Esporter.pl, funkcjonujący w ramach sektora Gry portalu.
15.11.17, 18:11
internet » informacje
Dwa serwisy dołączyły do sieci Royal Ad
Witryny businesstraveller.pl oraz strefainwestorow.pl dołączyły do portfolio Royal Ad – sieci reklamowej dla segmentu premium. 
13.11.17, 15:11
internet » informacje
Eurosport z Interią tworzą nowy serwis sportowy
Eurosport (Discovery Communications) oraz Grupa Interia zawarły porozumienie, na mocy którego od 13 listopada działanie rozpoczyna serwis eurosport.interia.pl. Strona będzie osadzona na domenie interia.pl i ma stać się jednym z największych portali o tematyce sportowej w Polsce. 
13.11.17, 14:11
internet » e-commerce
Iperfumy.pl by Notino z pierwszym stacjonarnym salonem sprzedaży. Na początek Poznań
Iperfumy.pl by Notino – perfumeria internetowa otwiera pierwszy w Polsce stacjonarny salon sprzedaży. To kolejny etap ekspansji marki i rozwoju sieci ekskluzywnych perfumerii. Sklep zostanie otwarty 16 listopada br. w Galerii Posnania.
11.11.17, 08:11
internet » informacje
Fratria rusza z projektem 2018.pl
Portal 2018.pl to nowy internetowy projekt Fratrii gromadzący w jednym miejscu liczne informacje na temat uroczystości związanych ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. 
10.11.17, 18:11
internet » e-commerce
Na początku Warszawa i Mazowsze. Poczta Polska udostępnia odbiór przesyłek w sklepach Żabka i Freshmarket
Od połowy listopada br. w niemal 450 sklepach Żabka i Freshmarket na terenie Warszawy i wybranych miejscowości w województwie mazowieckim możliwy będzie odbiór przesyłek kurierskich wysłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej. U
06.11.17, 19:11
internet » ludzie
Małgorzata Ohme redaktor naczelną serwisu kobieta.onet.pl
Z początkiem listopada br. do Grupy Onet-RAS Polska dołączyła Małgorzata Ohme, która objęła stanowisko redaktor naczelnej serwisu kobieta.onet.pl. B
06.11.17, 11:11
internet » informacje
Lekko Nie Będzie. Wspólny projekt IPLI i Tomasza Działowego
Tomasz „Gimper” Działowy, youtuber posiadający 1,2 mln subskrybentów na swoim kanale, wspólnie z IPLĄ wystartował z nowym formatem inspirowanym popularnymi telewizyjnymi programami typu talk show. 
03.11.17, 12:11
internet » informacje
Sprawdza się! Pogoda w Interii z danymi smogowymi i kampanią reklamową
Najczęściej sprawdzana prognoza pogody w polskim internecie zyskała nowy, bardziej użyteczny i estetyczny wygląd. Została również wzbogacona o dane smogowe.
02.11.17, 14:11
internet » e-commerce
Szybkie płatności BLIK OneClick w Allegro.pl
Operator Przelewy24 nawiązał współpracę z Allegro.pl – platformą zakupową. Wspólnie umożliwią klientom Allegro korzystanie m.in. z nowatorskiej formy szybkich płatności BLIK OneClick.
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Konkursy
do 17.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz gry.

do 16.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest 21 listopada 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL