02.11.15, 11:00

Mariusz Wojciechowski: ponad połowa rezerwacji hotelowych w sieci odbywa się poprzez system rezerwacji online

Logo serwisu
Fot.: materiały prasowe

Jak zmienia się rynek rezerwacji na przestrzeni ostatnich lat? Jak smartfony i tablety wpłyneły na rynek rezerwacji? W jakim kierunku zmierza branża rezerwacji noclegowej w Polsce? Rozmowa z Mariuszem Wojciechowskim, Prezesem Zarządu Grupy Eholiday.pl Sp. z o.o.

Kuba Wajdzik: Jak zmienił się przez ostatnie lata sposób rezerwacji noclegów? Czy internet miał duży wpływ na to jak planujemy swój wypoczynek?
Mariusz Wojciechowski: Eholiday.pl istnieje na rynku już od 11 lat i prawie od samego początku jest jednym z najpopularniejszych serwisów rezerwacji noclegów w Polsce. Co za tym idzie, każdego miesiąca eholiday.pl odwiedza bardzo duża ilość użytkowników poszukujących noclegu na wakacje, miejsca w hotelu podczas podróży służbowej czy wyjazdu weekendowego. Pozwoliło nam to na uczestniczenie w procesie zmian jaki zachodził. Jeszcze nie tak dawno, bo w 2000 roku znalezienie noclegu w popularnym kurorcie wakacyjnym graniczyło z cudem. Trzeba było wykonać dziesiątki telefonów, a i to nie gwarantowało skuteczności. Brak było narzędzi do skutecznej rezerwacji, a właściwie brak było dobrze zorganizowanych baz informujących o miejscach noclegowych. Nasz serwis powstał w 2004 r. właśnie jako odpowiedź na te potrzeby i był jednym z pierwszy tego typu. Można powiedzieć, że rośliśmy wraz z rynkiem i zmienialiśmy się wraz z nim oraz wraz z potrzebami i nawykami internautów. Na samym początku rezerwacje odbywały się głównie po ustaleniach telefonicznych i wpłaceniu często wysokiej zaliczki, a nasza rola ograniczała się do informowaniu i oferowaniu bazy z miejscami noclegowymi. Teraz od tamtych czasów dzieli nas przepaść, ale w pozytywnym znaczeniu. Obecnie ponad połowa rezerwacji hotelowych w internecie odbywa się poprzez system rezerwacji online. Uważam, że jest to trend, którego nie da się już zatrzymać i za kilka lat serwisy nie posiadające własnego systemu rezerwa-cyjnego będą mocno zmarginalizowane.

KW: Czy możemy mówić o trendach w wyborze przez internautów noclegów w Eholiday.pl?
MW: Oczywiście. Podstawowym trendem jest sezonowość. Rozróżniamy dwa wysokie sezony: letni i zimowy. Wtedy najpopularniejsze stają się miejscowości typowo wypoczynkowe. Poza sezonami także mamy liderów i są to takie miejscowości jak Zakopane, Kraków, Warszawa, Gdańsk, Sopot czy Wrocław. Jeśli zaś chodzi o długość pobytu to w naszym systemie rezerwacji są to 3-4 dni dla rodziny z jednym dzieckiem za ok. 600 złotych (dane uśrednione).

KW: Jak sam Pan wspomniał, jeszcze kilka lat temu trudno było w większości obiektów noclegowych zarezerwować noclegi. Dzisiaj zmieniło się to diametralnie. Jaki procent obiektów prowadzi aktywną sprzedaż poprzez Internet?
MW: Fakt, jeszcze 10 lat temu rezerwacja noclegu nie była łatwa. W tej chwili wystarczy poświęcić dwie minuty i można ruszać w drogę posiadając zatwierdzoną rezerwację. Z naszych danych wynika, że większość hoteli prowadzi sprzedaż online oraz coraz więcej pensjonatów, hosteli, apartamentów czy willi. Pomagają w tym systemy wspomagające pracę tych miejsc typu PMS lub channel manager.

KW: Wasz system rezerwacji online dla małych obiektów rośnie jak na drożdżach. To kolejna „rewolucja” - wiadomo, zabookować online nocleg w hotelu to standard, ale w małej agroturystycznej kwaterze…?
MW: To już nie jest wielki problem. Czasem właściciele willi czy agroturystyki, którzy są świadomi rosnącej popularności rezerwacji online, świetnie sobie radzą z obsługą syste-mów rezerwacyjnych i można u nich bez problemu i bez strachu rezerwować przez inter-net.

KW: Czy trudno jest przekonać właścicieli obiektów do wprowadzenia rezerwacji on-line?
MW: Z tym bywa różnie. Jednym wystarczy przekazać podstawowe informacje o naszych warunkach, a innych trzeba przekonywać. Jednak z naszych obserwacji wynika, że przekonywać nie trzeba co do idei rezerwacji lecz do konieczności obsługi systemu typu extranet, który właściciel obiektu musi znać i musi na bieżąco używać. To w chwili obecnej największy problem, a wynika z braku czasu i tego, że małe miejsca noclegowe to często rodzinne interesy i liczba obowiązków spadających na właścicieli jest znaczna. Rozwiązaniem są już bardzo tanie systemy typu channel manager, które bardzo ułatwiają pracę właścicielom niewielkich obiektów.

KW: W ilu obecnie obiektach za waszym pośrednictwem można dokonać rezerwacji?
MW: Obecnie posiadamy ok. 1700 umów z czego większość to hotele, apartamenty, pensjonaty i hostele. Wierzymy jednak w to, że w przyszłym roku o tej porze będziemy mieli tych umów ok. 3 tysięcy, a to pozwoli nam już na wyrównaną walkę z takimi firmami jak HRS czy hotele.pl.

KW: Czy możemy nakreślić obraz przeciętnego użytkownika e-rezerwacji w Polsce?
MW: Na to pytanie trudno mi odpowiedzieć, bo nie prowadzimy statystyki, jednak mając system rezerwacji podłączony pod nasz główny serwis eholiday.pl oraz sprzedając oferty pakietowe w serwisie okazje.eholiday.pl obserwujemy, że w tym drugim dużym gronem naszych usług są seniorzy, co zresztą bardzo nas cieszy, bo pokazuje, że ta grupa nie ma kompleksów w korzystaniu z dobrodziejstw technologii.

KW: Coraz częściej Polacy korzystają ze smartfonów i tabletów. Jak to wpływa na rynek e-turystyki?
MW: Bardzo. Firmy takie jak nasza czyli średniej wielkości zatrudniające kilkadziesiąt osób nie dość, że muszą rozwijać się w internecie, od niedawna muszą także nadążać w wyścigu o klienta korzystającego właśnie z tabletu czy smartfona. To zupełnie inna specyfika budowy stron, inna struktura i logika. Więc odpowiadając na Pana pytanie, klient ma większy wybór możliwości, a dla firm jest to ogromne wyzwanie aby za technologią nadążyć i dać Klientowi to czego oczekuje.

KW: W jakim kierunku zmierza branża rezerwacji noclegowej w Polsce?
MW: Moim zdaniem w stronę rezerwacji mobilnych, szybkich, prostych z możliwością szybkiej płatności za pomocą zintegrowanego z telefonem lub tabletem konta mobilnego.

KW: Dużo mówiło się swego czasu o zgubnym wpływie sprzedaży grupowej na całą branżę. Jak dzisiaj sprzedaż grupowa wpływa na rynek e-rezerwacji?
MW: To fakt. Niektórzy sobie z taką formą sprzedaży, a właściwie promocji nie radzili. Traktowali to jako regularny kanał sprzedaży, a przecież trzeba było zapłacić prowizje do serwisu zakupów grupowych, dać rabat na usługę i często pracować na minimalnej marży. Nie zawsze kończyło się to dobrze. W chwili obecnej obserwujemy odwrót od tej formy zakupów. Choć są wyjątki! Prowadzimy serwis w którym od wielu lat sprzedajemy oferty pakietowe pod adresem okazje.eholiday.pl i już dziś mogę powiedzieć, że w 2015 roku zanotowaliśmy historyczne wzrosty sprzedaży i odwiedzin. Myślę, że to kwestia profilu użytkownika oraz tego czy dany serwis zmienił sposób działania czy nie. My już dwa lata temu daliśmy możliwość rezerwacji terminu przed zakupem kuponu. Myślę, że to znacznie pomaga, bo moim zdaniem największy problem tego typu serwisów był z realizacją zakupionego kuponu. Ciężko było znaleźć miejsce i termin, który by wszystkim odpowiadał.

KW: Jakie plany ma na najbliższe lata Grupa Eholiday?
MW: Przede wszystkim chcemy rozwijać się w zakresie rezerwacji. To nasze największe wyzwanie, ale w tej chwili już możemy powiedzieć, że wiemy jak to robić, mamy użytkowników (w lipcu odwiedziło nas ponad 3 miliony użytkowników), technologię, wiedzę i zespół kompetentnych, świetnych ludzi. Poza tym chcemy nadal edukować branże czyli kontynuować projekt travel20.pl i zachować pozycję jednego z liderów jeśli chodzi o oglądalność głównego projektu czyli serwisu eholiday.pl.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Mariusz Wojciechowski - Prezes Zarządu Grupy Eholiday.pl Sp. z o.o. i zarazem jeden z jej twórców i założycieli (obok Tomasza Szymanka i Tomasza Chabrowskiego). Wieloletni praktyk. Wcześniej menedżer związany między innymi z PKT oraz Grupą Onet.

Komentarze

Powiązane

15.01.18, 10:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
IAB Polska/PwC AdEx: 2,69 mld zł wydatków na reklamę online od stycznia do września 2017 r. (infografika)
Po trzech kwartałach 2017 r., wydatki na reklamę online wyniosły 2,69 mld zł, czyli o 147 mln zł więcej niż rok wcześniej w porównywalnym okresie. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 6 proc. Wciąż największy wpływ na wzrost ma wideo online, social media oraz programmatic.
11.01.18, 17:00
| internet » informacje
Babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl
Od stycznia br. serwis babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl. „Mamo, To Ja” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek mediowych dla młodych rodziców.
11.01.18, 13:25
| internet » ludzie
Marcin Watemborski redaktorem prowadzącym WP Fotoblogia
Marcin Watemborski pokieruje WP Fotoblogia – największym serwisem fotograficznym w Polsce. Przez dwa lata pracował jako dziennikarz, a teraz awansował na stanowisko redaktora prowadzącego. Jest fotografem portretowym.
10.01.18, 19:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Gazeta.pl wprowadza trzy nowe formaty reklamowe
Biuro reklamy Gazeta.pl przygotowało nowe, nieinwazyjne formaty reklamowe. Nowe rozwiązania reklamowe zostały stworzone zgodnie ze standardami Coalition for Better Ads i Google.
10.01.18, 14:00
| internet » informacje
Wirtualna Polska zlikwiduje platformę Bloog.pl
Wirtualna Polska wyłączy serwis do blogowania Bloog.pl. Na przeniesienie swoich danych użytkownicy mają czas tylko do końca marca br. Decyzję podjęto z powodu spadającej popularności usługi i zmian na rynku mediów.
10.01.18, 13:00
| internet » ludzie
Agnieszka Odachowska odchodzi z Grupy Onet-RAS Polska
Agnieszka Odachowska zrezygnowała z funkcji Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Grupy Onet-RAS Polska, a jej obowiązki przejmie tymczasowo Agnieszka Skrzypek-Makowska (obecnie Group Communication Manager).
09.01.18, 11:11
| telewizja » seriale | telewizja » badania rynku | internet » informacje
Koronę królów hitem w TVP VOD
Pierwsze odcinki serialu TVP „Korona królów” cieszą się dużą popularnością w serwisie vod.tvp.pl. To obecnie najchętniej oglądane materiały wideo na portalu i wszystkie znajdują się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych odcinków.
09.01.18, 08:00
| telewizja » informacje | internet » informacje | reklama & PR » informacje
Haitong Bank: rynek reklamy w Polsce będzie rósł w tempie około 4 proc.
Analitycy Haitong Bank przeanalizowali rynek mediów w Polsce i wyróżnili tematy, które według nich będą miały największe znaczenie dla mediów krajowych przez najbliższe 12 miesięcy. Eksperci przede wszystkim wskazują na słabą dynamikę rynku reklamowego, mimo dobrych obecnie wskaźników makroekonomicznych. 
08.01.18, 19:00
| internet » ludzie
Barbara Rudnicka dyrektorem ds. rozwoju biznesu segmentu Internet w Agorze
Do zespołu segmentu Internet w Agorze dołączyła Barbara Rudnicka, która objęła stanowisko dyrektora ds. rozwoju biznesu. W nowej roli będzie m.in. współtworzyć strategie sektorowe, a także prowadzić rozmowy z potencjalnymi partnerami.
05.01.18, 15:10
| telewizja » informacje | internet » informacje
Pierwsza w Polsce transmisja meczu Bundesligi na Facebooku
12 stycznia br., ELEVEN SPORTS pokaże spotkanie Bayer 04 Leverkusen – FC Bayern Monachium na swoim profilu na Facebooku we współpracy z Bundesliga International GmbH.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE

BEST PR | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody.

do 18.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 17.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL