05.02.16, 11:02

Róża Mucha-Myśliwiec: Jeśli bloga traktujemy jak swoją pracę, to trzeba poświęcić mu sporo czasu

Róża Mucha-Myśliwiec
Fot.: archiwum rozmówcy

O pasji, kulinarnym blogu, komunikacji z internautami oraz o planach. Rozmowa z Różą Mucha-Myśliwiec, autorką bloga Ciastkożercy.

Skąd wziął się pomysł na prowadzenie bloga?
Po krótkiej przygodzie z pracą w korporacji (jeszcze podczas studiów), doszłam do wniosku, że chciałabym aby moja praca była bardziej kreatywna. Chciałam, żeby więcej zależało ode mnie, dlatego postanowiłam otworzyć własną działalność i rozpocząć prowadzenie bloga kulinarnego.

Czym Pani blog różni się od innych kulinarnych, dostępnych w Internecie?
W sieci jest mnóstwo blogów kulinarnych (w tym cukierniczych), wiele z nich jest moją inspiracją i chętnie na nie zaglądam. Na ”ciastkożercach” zajmuję się głównie słodkościami. Uwielbiam, kiedy autorzy blogów pokazują proces przygotowania przepisu, wtedy całość wydaje się jeszcze bardziej autentyczna. Dlatego chciałam, żeby zdjęcia krok po kroku znalazły się także u mnie. Do tego staram się wybierać przepisy, które inspirują, są zabawne, pomysłowe i… spodobają się dzieciom :)

Czy śledzi Pani inne blogi i media kulinarne?
Jest wiele polskich blogów, na które z przyjemnością powracam. Bardzo lubię makecookingeasier - właśnie za wspaniałe zdjęcia, krok po kroku i nieco „kulis” powstawania przepisów. Często zaglądam na mojewypieki, żeby po prostu się dokształcić - autorka ma niesamowitą wiedzę cukierniczą! Mam również całą listę zagranicznych blogów, które chętnie odwiedzam, jednak najchętniej wpadam na zagraniczne kanały na YouTube - tu, wydaje mi się, ich twórcy wyprzedzają jeszcze polskich, szczególnie w kategorii „creative baking”.

Polacy mają coraz większą świadomość kulinarną. To pomaga czy raczej przeszkadza w prowadzeniu bloga?
Mnie zdecydowanie pomaga, ale może dlatego, że moi czytelnicy są bardzo życzliwi - z przyjemnością czytam komentarze o nowych trikach cukierniczych, czy również ich własnych sposobach na udane wypieki.

Dobry blog wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. Jak to jest w Pani przypadku?
Jeśli bloga traktujemy tak jak swoją pracę, to rzeczywiście trzeba poświęcić mu sporo czasu. Przepisy dodaję kilka razy w tygodniu - zwykle w weekendy, kiedy najwięcej osób ma czas wpaść obejrzeć nowości. Zdjęcia robię sama i choć wielu rzeczy musiałam i jeszcze muszę się nauczyć, sprawia mi to ogromną przyjemność. Na którymś z zagranicznych blogów, na które wpadam od czasu do czasu (mycupofcake) przeczytałam, że nasz blog jest tak dobry, jak dobre są jego zdjęcia i sądzę, że w przypadku blogów kulinarnych ta reguła często się sprawdza. Oczywiście, nawet najlepsze zdjęcia na dłuższą metę nie uratują kiepskiego przepisu, ale słabe fotografie mogą sprawić, że najlepszy przepis może po prostu przejść niezauważony.

Bardzo charakterystyczne dla Pani bloga są dopieszczone, autorskie materiały fotograficzne. To najtrudniejszy etap przygotowania danego przepisu?
Rzeczywiście, sesja zdjęciowa konkretnego przepisu na bloga to cały rytuał. Zaczynam od przemeblowania kuchni, tak aby stworzyć ministudio fotograficzne. Lubię korzystać ze światła dziennego, ale w zimowe dni czasem niezbędne okazuje się dodatkowe doświetlenie. Jestem fotografem samoukiem, studiem jest moja kuchnia, więc wiele rozwiązań, które stosuje jest cóż… zdecydowanie niekonwencjonalnych. Zdarzało mi się robić również zdjęcia na zamówienie (np. dla Gellwe), ale najbardziej lubię sesje - również te partnerskie, którymi mogę się podzielić z moimi czytelnikami na blogu.

Co sprawia największą trudność w prowadzeniu bloga?
Sporo czasu zajmuje wypracowanie sobie pewnego schematu, nauczenie się systematyczności i pogodzenie pracy nad blogiem z domowymi i firmowymi obowiązkami. Tym bardziej, że muszę współpracować z resztą rodziny - odkąd prowadzę bloga moja dwuletnia córka zdążyła całkiem sprawnie rozmontować mi już trzy statywy...

Jak wygląda Pani komunikacja z internautami?
Jak już wspomniałam, mam bardzo życzliwe grono czytelników. Na palcach jednej ręki jestem w stanie policzyć negatywne komentarze - może to słodycze tak pozytywnie nastawiają ludzi do świata? :) Zawsze czytam komentarze pod wpisami i staram się na bieżąco na nie odpisywać. Prawdę mówiąc cieszę się, kiedy moi czytelnicy znajdują coś do poprawienia w przepisie, bo to znaczy, że wpadają do mnie nie tylko, żeby pooglądać zdjęcia.

W jaki sposób wygląda selekcja wybieranych przepisów?
Jest mnóstwo czynników, które biorę pod uwagę wybierając przepisy - a może inaczej: mam mnóstwo przepisów, które chciałabym wypróbować i pokazać na blogu. Zawsze staram się publikować więcej wpisów przed świętami, żeby podzielić się ciekawymi inspiracjami z moimi czytelnikami. Lubię, kiedy wypieki są kreatywne, nawet tradycyjne ciasta można ładnie zaprezentować i podać z „efektem uau”. Biorę również pod uwagę dostępność produktów – szczególnie,  kiedy staram się zaadaptować na polskie warunki coś, co spodobało mi się na zagranicznych blogach.


Charakterystyczne logo Ciastkożerców

Czy spotkała się Pani z kradzieżą Pani przepisów i materiałów?
Bardzo cieszę się, kiedy ktoś korzysta z moich przepisów i nie mam nic przeciwko zamieszczaniu ich na swoich stronach - pod warunkiem, że zamieszczona jest także notka skąd się tam wzięły. Prawdę mówiąc z ewidentną kradzieżą spotkałam się tylko raz: autorka strony tartelette korzysta ze zdjęć różnych polskich blogerów (w tym z moich) zamieszczając je w ofercie pieczonych ciast. Mimo maili wklejenie cudzego zdjęcia uważa za „inspirację” i niestety, sytuacja jest niezmienna od dłuższego czasu.

Prowadzenie blogu w dzisiejszych czasach to nie rzadko tylko hobby i pasja. Jak wygląda współpraca z reklamodawcami?
Myślę, że reklamodawcy coraz częściej doceniają potencjał jaki drzemie we współpracy z blogerami. Dobre blogi mają przecież wskaźnik wejść porównywalny do sprzedaży popularnych papierowych gazet. Dzięki dopracowanemu contentowi oraz obecności w social media, blogerzy potrafią dotrzeć do naprawdę dużej grupy odbiorców - co więcej, reklamodawca ma pewność, że będą to czytelnicy, których zainteresowania pokrywają się z tematem reklamy. W mojej dotychczasowej współpracy z markami/firmami najbardziej podoba mi się, że reklama na blogu może być naprawdę kreatywna - ważne przecież, żeby konkretna akcja była atrakcyjna nie tylko dla reklamodawcy i autora bloga, ale żeby skorzystali na niej także czytelnicy. Możliwość doboru partnerów reklamowych jest dużą odpowiedzialnością dla autora bloga (z łatwością można zamienić swój blog w słup reklamowy), ale stwarza także ogromne możliwości rozwoju.

Jakie są Pani plany dotyczące działalności bloga na 2016 rok?
Moje listy „to do” zawsze zdecydowanie przekraczają ramy czasowe jakimi dysponuję, ale trzeba przecież mieć w czym wybierać. Uważam, że bardzo ważny jest rozwój kanałów social media połączonych z blogiem - tu mam jeszcze sporo do zrobienia. Duży potencjał ma także praca nad kanałem na YouTube. Planuję rozszerzenie bloga o kategorię „Pamiątki z wakacji” (do tej pory pojawiały się pojedyncze wpisy), która byłaby słodkim pamiętnikiem z wakacji pokazującym ciekawe miejsca i cukiernicze inspiracje z podróży.

Dziękuję za rozmowę.

Róża Mucha-Myśliwiec
Absolwentka Uniwersytetu Sląskiego (na kierunku filogia słowacka). Od trzech lat prowadzi bloga kulinarnego Ciastożercy. W przeszłości pracowała m.in. w Farnell element 14.

Komentarze

Powiązane

24.05.17, 09:05
internet » informacje
Gazeta Wyborcza z nową aplikacją mobilną
23 maja br. czytelnikom cyfrowych treści „Gazety Wyborczej” udostępniono nową odsłonę aplikacji dziennika, która umożliwia m.in. personalizację treści i zachowanie wybranych artykułów na później.
22.05.17, 12:05
internet » badania rynku
Gemius: w kwietniu internauci krócej surfowali w sieci niż w marcu
W kwietniu br. Polacy surfowali po sieci średnio dwie godz. 40 min dziennie, czyli o 20 min krócej niż w marcu. Krótką przerwę zrobili sobie podczas świąt – ale jedynie na komputerach osobistych i laptopach. 
21.05.17, 12:05
internet » informacje
Jakdojade.pl z nowymi funkcjonalnościami
Aplikacja Jakdojade.pl zyskała kolejne funkcjonalności.  Nową, responsywną wersję strony internetowej rozbudowano o wyszukiwarkę miast, dodano alternatywne trasy dojazdu, a w wybranych miejscowościach wprowadzono planowanie podróży z uwzględnieniem rzeczywistego położenia pojazdów.
18.05.17, 19:05
internet » informacje
Agencja Ad Craft dla marki lodów Algida
Agencja Ad Craft przygotowała nową stronę bigmilk.pl dla marki lodów Algida. 
18.05.17, 17:05
internet » e-commerce
Wszystkie supermarkety dołączyły do usługi click & collect eCarrefour.pl
Usługa click&collect sklepu eCarrefour.pl została rozszerzona o wszystkie supermarkety sieci. Klienci mogą odbierać zamówione online produkty niespożywcze w łącznie 217 lokalizacjach należących do Carrefour na terenie całego kraju.
18.05.17, 14:05
internet » informacje
Rusza Avanti24 Men
Ruszył nowy tematyczny serwis Avanti24 Men, który powstał z myślą o modowych potrzebach mężczyzn.
17.05.17, 17:05
internet » informacje
Newsweek.pl rusza z nową stroną
 W sieci zadebiutowała nowa odsłona Newsweek.pl. Zmiany objęły design strony, poszerzenie serwisu, zmianę nawigacji i architektury na stronie oraz optymalizację produktu reklamowego.
16.05.17, 11:05
internet » informacje
Kamila Sidor w Wysokich Obcasach
Kamila Sidor dołączyła do zespołu „Wysokich Obcasów”. Będzie odpowiadała za nowatorski projekt edukacyjny - Akademię Wysokich Obcasów.
14.05.17, 12:05
internet » badania rynku
Lewandowscy wciąż rządzą Instagramem w Polsce
Na początku roku NapoleonCat opracował ranking najpopularniejszych kont na Instagramie w Polsce. Wówczas otwierali go Robert Lewandowski, Suchar Codzienny i Joanna Kuchta. Jakie zmiany zaszły na tym serwisie w ciągu ostatnich miesięcy? 
12.05.17, 07:05
internet » badania rynku
Interia zbliżyła się do Onetu i Wirtualnej Polski
Grupa Interia.pl rozwija się w szybkim tempie. Kwiecień br. był dla portalu kolejnym rekordowym miesiącem - według badania Gemius/PBI ze stron i aplikacji Grupy korzystało 19,04 milionów użytkowników.
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Konkursy
do 31.08.17

Pula nagród w konkursie to aż 103 książki i inne niespodzianki. 

do 26.06.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 25.06.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest 27 maja 2017
Polecamy
Konferencje

18-20.10.2017 r., Warszawa.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL