19.02.16, 11:00

Joanna Prus: Pokochałam fotografię kulinarną

Joanna Prus
Fot.: archiwum rozmówcy

Blog Kulinarna Fuzja ochodzi piąte urodziny. Dlaczego powstał i czym różni się od innych, dostępnych w sieci? Z Joanną Prus, autorką bloga Kulinarna Fuzja rozmawia Kuba Wajdzik.

Kuba Wajdzik: Skąd zabrał się pomysł na prowadzenie bloga?
Joanna Prus: Kulinarna Fuzja istnieje już od początku 2011 roku. Pamiętam jak dziś. Oglądałam "Julie&Julia" i tego samo wieczoru założyłam bloga. W tamtym czasie blogi dopiero powstawały. Były to raczej wirtualne notatniki kulinarne, a nie tak jak dziś, profesjonalne strony o gotowaniu. Zdjęcia zazwyczaj miały charakter „domowy” i mało osób przywiązywało wagę do stylizacji czy oświetlenia. Kiedy patrzę na swoje pierwsze zdjęcia i przepisy to widzę, że głównie skupiałam się na przekazaniu przepisu. Dziś oprócz sprawdzonego przepisu, staram się jeszcze zaprezentować go w ciekawej stylizacji, tak aby zdjęcia były pewnym rodzajem sztuki. W między czasie pokochałam fotografię kulinarną, która stała się moją pasją i sposobem na życie.
Blogów kulinarnych obecnie jest już całe mnóstwo na naszym rynku internetowym. Czym różni się Pani blog od innych?
Chciałabym, aby wyróżniał się pięknymi zdjęciami, choć nie ukrywam, iż „konkurencja” jest ogromna. Wszystkie moje przepisy są sprawdzone i wypróbowanie na mnie i mojej rodzinie (łącznie z 11-miesięcznym synkiem). Wprowadzam także przepisy dla maluchów. Mam szczęście, bo mój synek jest niesamowitym głodomorem i wyśmienitym degustatorem.

KW: Śledzi Pani także inne blogi i media kulinarne?
JP: Niekiedy całe dnie spędzam na czytaniu i oglądaniu innych blogów. Traktuję je jako inspirację i „siłę napędową”. Zarówno jeśli chodzi o przepisy, jak i zdjęcia. Śledzę także wiele programów kulinarnych polskich i zagranicznych. Banalne, ale nieodmiennie moim ulubionym prowadzącym jest Jamie Oliver. Czytam kulinarne magazyny jak „Kuchnia”,” Kukbuk” czy „Food&Friends”. Z Kanady przywiozłam kilka numerów „Canadian Living” czy „Jamie Magazine”. Nadal do nich powracam, choć uważam, że polskie magazyny kulinarne niczym nie odbiegają od tych zagranicznych. 

KW: Polacy mają coraz większą świadomość kulinarną. To pomaga czy raczej przeszkadza w prowadzeniu bloga?
JP: Moim zdaniem świadomość kulinarna poszerza się głównie dzięki blogom. Nasiona chia, jarmuż, tapioka i jeszcze wiele innych składników prawdopodobnie nie stałyby się tak popularne, gdyby nie blogi. Szukając przepisów w internecie na stosunkowo nowe składniki, pierwsze na co trafimy, to właśnie na blogi. Wydaje mi się, że to również trudniejszy okres dla restauratorów, gdyż blogerzy nie boją się wyrazić swojego obiektywnego zdania na temat ich lokalu.


Strona internetowa "Kulinarnej Fuzji"

KW: Dobry blog wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. Jak to jest w Pani przypadku?
JP: Prowadzenie bloga to wiele godzin pracy. Gotowanie, przygotowanie sesji, obróbka graficzna zdjęć i sam wpis, to dłuuugie godziny. Chociaż staram się publikować raz w tygodniu, niestety mój mały degustator i sprawy zawodowe nie zawsze na to pozwalają. Wciąż staram się nadrabiać zaległości...

KW: Bardzo charakterystyczne dla Pani bloga są dopieszczone, autorskie materiały fotograficzne. To najtrudniejszy etap przygotowania danego przepisu?
JP: Bardzo dużo czasu spędzam na przygotowanie sesji i obróbkę graficzną. Zdjęcia robię przy naturalnym świetle, więc najlepsze godziny na to wypadają ok. 10-11 nad ranem. To oznacza, że na 10 musi być niekiedy obiad gotowy:) Sesje robię sama (nie wliczając mojego małego degustatora, który bardzo lubi aktywnie uczestniczyć w ich robieniu, co ostatnio widać na moich fotografiach). Obecnie pracuje dla agencji, dla której robię regularnie zdjęcia dla kilku firm.

KW: Jak wygląda komunikacja z internautami?
JP: Wszelkie komentarze, zarówno te pozytywne jak i negatywne, są dla mnie bardzo ważne. Dzięki nim widzę, że ktoś mnie czyta! Co do social media, kocham prowadzenie fanpage’a na Facebooku, choć widzę, że żyje on zupełnie innym życiem co blog. Dla porównania, ilość like’ów pod zdjęciem wcale nie oznacza większej liczby wejść na bloga i odwrotnie. Niestety, póki co nie jestem Instagramowa i pomimo, że mam tam moje konto, już dawno do niego nie zaglądałam… Wiem, że muszę nadrobić te zaległości! Blogi kulinarne głównie opierają się na tych dwóch portalach społecznościowych, inne wydają mi się mniej przydatne, choć zmienia się to w szybkim tempie.

KW: W jaki sposób wygląda selekcja wybieranych przepisów?
JP: Największą uwagę zwracam na pory roku. Raczej stronię od truskawek w zimie. Poza tym święta to niewątpliwie bardzo ważne okresy w życiu każdego bloga. Boże Narodzenie jest dla pierników, Wielkanoc dla babek, Walentynki dla czekolady , a Tłusty Czwartek dla pączków! Wybierając przepis najpierw patrzę na fotografię - najpierw próbuje go oczami wyobraźni.

KW: Czy spotkała się Pani z kradzieżą przepisów i materiałów fotograficznych?
JP: Słyszałam o tym nie jeden raz, jednak nigdy nie doświadczyłam tego na własnej skórze. Co prawda, na kilku blogach zauważyłam bardzo podobne logo do mojego, ale mam nadzieję, że to tylko kwestia podobnego gustu.

KW: Prowadzenie blogu w dzisiejszych czasach to nie rzadko tylko hobby i pasja. Jak wygląda współpraca z reklamodawcami?
JP: Kilka lat temu napisałam o tym moją pracę dyplomową. Zarabianie na blogu zdarza się coraz większej liczbie blogerów, choć zauważam, że najczęściej nie jest to zarabianie na samym blogu, tylko na aktywnościach z nim związanych, np. warsztaty, sesje, pokazy produktów, książki, czy występy w telewizji. Niestety, firmy wciąż stawiają na promocję ze względu na ilość, a nie jakość - im więcej blogerek dostanie paczkę produktu tym lepiej. Taka reklama może stać się wręcz napastliwą antyreklamą. Jestem uczulona na wpisy, na których jest fotografia produktu i zachwalenie jego zalet. Uważam, że zdecydowanie korzystniejsze jest ukazanie wspomnianego produktu w przepisie i na fotografii w sposób subtelny i nienarzucający. Jeśli chodzi o „wyżycie” z bloga kulinarnego - udaje się to nielicznym, ale grono to z roku na rok się powiększa.

KW: Jakie są Pani plany dotyczące działalności bloga na 2016 rok?
JP: Planuję rozwinąć moje przepisy dla najmłodszych i dokształcać się w kierunku fotografii kulinarnej, aby móc robić coraz lepsze zdjęcia. Planuję również stworzyć nową stronę - przejść z platformy blogerskiej na własną stronę.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Joanna Prus
Absolwentka Reklamy i Marketingu. Od 2011 r. prowadzi blog Kulinarna Fuzja. Początkowo był on jedynie wirtualnym notatnikiem kulinarnym, jednak z czasem stał się jej największą pasją i zrodził miłość do fotografii kulinarnej. Zachłannie ogląda wszelkie kulinarne zdjęcia, robi sesje, prowadzi warsztaty, a kilka razy gotowała w kuchni „Dzień Dobry TVN”. Swoją pasją do gotowania dzieli się ze swoim niespełna rocznym synkiem. W kuchni słucha tylko jazzu.

Komentarze

Powiązane

16.02.18, 21:00
| telewizja » informacje | internet » informacje | biznes i technologie » informacje
Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020. Szykuje się rewolucja w wielkopolskich szkołach
INEA wygrała przetarg na dostarczenie, uruchomienie, wsparcie techniczne i utrzymanie regionalnej chmury edukacyjnej w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020. Ma on zrewolucjonizować i unowocześnić edukację w wielkopolskich szkołach. 
16.02.18, 17:00
| internet » informacje
SEO 2018: poradnik pozycjonowania w Google [infografika]
W dziedzinie pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach (SEO – Search Engine Optimization) każdego roku zachodzi bardzo duża liczba zmian. Jakie będą w 2018 roku? 
16.02.18, 15:54
| internet » wydarzenia branżowe | reklama & PR » wydarzenia branżowe
Akademia WhitePress - startuje nowy projekt edukacyjny
WhitePress - największa w Polsce platforma realizująca kampanie influencer i content marketingowe  - uruchamia projekt edukacyjny skierowany do marketerów i właścicieli firm.  Eksperci Akademii WhitePress będą realizować temat przewodni projektu: "Wiedza oparta na praktyce".
16.02.18, 12:00
| prasa » informacje | internet » informacje
Magazyn VOGUE ma wyróżniać się w sieci formą
14 lutego br., jednocześnie z pierwszym drukowanym numerem magazynu „VOGUE”, ruszył serwis Vogue.pl. 
15.02.18, 22:00
| internet » informacje
Noizz z aplikacją mobilną dla generacji C
Grupa Onet-RAS Polska uruchomiła aplikację mobilną Noizz. Aplikacja powstała jako odpowiedź na oczekiwania użytkowników, którzy są głównym odbiorcą serwisu – generacji C.
15.02.18, 15:00
| internet » badania rynku | reklama & PR » informacje
AdReport Trend Q4: Skoda najmocniej promowaną marką samochodową w sieci [infografika]
Według danych AdReporta, w IV kwartale 2017 r. najbardziej promowaną marką samochodową była Skoda. Na jej promocję przeznaczono ponad 2,29 mln zł. 
15.02.18, 12:00
| internet » e-commerce | reklama & PR » informacje
Dekoria zmieniła logotyp
Dekoria odświeża wizerunek swojej marki. W pierwszym etapie rebrandingu został zmieniony jej logotyp – pojawił się on w komunikacji marketingowej 6 lutego br.
15.02.18, 11:00
| internet » informacje
R22 przejmuje SeoFabrykę
Poznańska Grupa R22 nabyła gdyńską SeoFabrykę – firmę koncentrującą się na usługach SEO i SEM – stanowiącą składnik usług dodanych, świadczonych w segmencie hostingu.
15.02.18, 09:00
| internet » informacje
80 proc. Polaków sprawdza informacje o pracodawcy zanim wyśle CV
Prawie 80 proc. Polaków przed wysłaniem CV aktywnie sprawdza informacje o pracodawcy. Społeczną aktywność firmy, jej sposób działania oraz reputację w branży najczęściej weryfikują młodzi ludzie, do 24 roku życia. 
14.02.18, 08:00
| internet » informacje
CHIP Winter Challenge. Redakcja będzie testować sprzęt w Bieszczadach
W Strzebowiskach koło Cisnej w Bieszczadach, dziennikarze portalu technologicznego CHIP przez pięć dni będą sprawdzać, jak urządzenia, aplikacje i usługi radzą sobie w zimowych okolicznościach.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 19.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz audiobooka.

do 15.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL