03.06.07, 02:06

Jan Ciszewski był informatorem milicji i kontrwywiadu

Legendarny sprawozdawca sportowy nosił pseudonimy „Walek” i „Sprawozdawca”
Legendarny sprawozdawca sportowy Jan Ciszewski był informatorem milicji i kontrwywiadu. Historię współpracy dziennikarza opisał sobotni DZIENNIK.

Ciszewski został zwerbowany przez milicję w 1962 roku, kiedy to został zawieszony w Polskim Radiu za hazardową grę w karty. Według raportów milicji, werbunek nie był trudny, ponieważ 3 lata wcześniej podejrzewano Ciszewskiego o handel zegarkami. Dziennikarz otrzymał pseudonim „Walek” i współpracował z MO do 1968 roku. Jak wynika z milicyjnych raportów, „Walek” sam zaproponował współpracę, jednak w ciągu kilku lat napisał jedynie kilka nieszkodliwych donosów.

Jak wynika z akt przechowywanych w IPN w tym samym czasie Ciszewski był „luźnym kontaktem obywatelskim” kontrwywiadu. Informował m.in. o zagranicznych korespondentach, którzy w marcu 1968 roku przyjechali na Śląsk na mecz Manchesteru United, a jednocześnie interesowali się też studenckimi strajkami. W marcu 1970 roku, przed wyjazdem do Szwecji, Służba Bezpieczeństwa miała go zobowiązać do informowania o „swoich spostrzeżeniach dotyczących antypolskiej działalności uprawianej w Szwecji przez wrogie ośrodki syjonistyczne”. Dziennikarz został jednak zarejestrowany jako kontakt operacyjny dopiero w lutym 1971 roku - nadano mu wtedy pseudonim „Sprawozdawca”. Generalnie „Sprawozdawca” miał informować o swoich zagranicznych kontaktach, przekazywać kontrwywiadowi informacje o wskazanych osobach oraz przekazywać ich wizytówki i charakterystyki tych osób. Jak podaje DZIENNIK, w 136-stronicowej teczce znajduje się jedynie kilka doniesien, w tym m.in. „notatka z podróży do Szwecji i Włoch” z kwietnia 1970 roku. Pozostałe to analizy i raporty SB oraz materiały milicji. Ciszewski niechętnie mówił o prywatnych kontaktach, podawał jednak informacje o zachowaniu innych korespondentów, zawodników i działaczy oraz osób podejmujących polskich sportowców za granicą.

Na początku 1973 roku kontrywiad zerwał współpracę z Ciszewskim, gdyż jak napisał kpt. Mieczysław Mosur z katowickiego kontrwywiadu SB, był „nieszczery w stosunku do SB, a fakt współpracy wykorzystywał do swych celów prywatnych”. Ostatni ślad zainteresowania „Sprawozdawcą” to prośba Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o jego teczkę w 1977 roku. Jan Ciszewski zmarł w 1982 roku.

Komentarze

Powiązane

23.07.14, 14:07
telewizja » informacje
TVP i ZDF o 1 września ‘39. Specjalny film i wspólne wydanie Wiadomości
Trwa produkcja dwuczęściowego filmu dokumentalnego o wybuchu II wojny światowej, który wspólnie przygotowują Telewizja Polska i niemiecka ZDF. Półtoragodzinny film będzie miał równolegle premierę na obu antenach na początku września br. – w 75. rocznicę tragicznych wydarzeń.
23.07.14, 09:07
telewizja » badania rynku
Projekt Cyfrowizja: jakie stacje widzowie uważają za warte pieniędzy na płatną TV?
Discovery Channel to najczęściej wskazywany kanał wśród klientów płatnej TV, którzy są nadal gotowi płacić za telewizję – wynika z badania „Projekt Cyfrowizja” domu mediowego MEC.
23.07.14, 08:07
telewizja » badania rynku
Projekt Cyfrowizja: zadowoleni satelitarni – pozorny paradoks
Chociaż wyższy odsetek klientów platform twierdzi, że rozważa rezygnację (blisko 1/3 badanych), to jednocześnie właśnie klienci platform są najbardziej zadowoleni z oferty. Na pytanie czy ich telewizja jest lepsza niż kiedyś, twierdząco odpowiada 72 proc. klientów kablówek, a aż 85 proc. klientów platform – wynika z badania „Projekt Cyfrowizja” domu mediowego MEC.
23.07.14, 08:07
telewizja » badania rynku
Projekt Cyfrowizja: co trzeci abonent płatnej telewizji rozważa rezygnację z oferty
Niemal co trzeci klient płatnej telewizji rozważa rezygnację z oferty, ale co piąty widz naziemny myśli o zakupie telewizji płatnej. Klienci kablówek i platform najbardziej narzekają na ceny i nieciekawe kanały z ofert operatorów.
22.07.14, 22:07
telewizja » informacje
MiniMini+ zaprezentuje bajkę zrobioną przez dzieci niesłyszące i niedowidzące
W weekend, 15-17 sierpnia br. stacja MiniMini+ pokaże premierowe odcinki bajki stworzonej przez dzieci z dysfunkcją wzroku i słuchu. Tematem przewodnim animacji są wiersze o zwierzętach autorstwa Jana Brzechwy. 
22.07.14, 10:07
telewizja » informacje
Fani ocenią filmu na profilu Canal+ Film
Na fanpage’u filmowym CANAL+ ruszyła aplikacja, za pośrednictwem której widzowie mogą oceniać i recenzować filmy prezentowane na antenie stacji. Dzięki nowej funkcjonalności profil faceboookowy CANAL+ Film ma stać się platformą wiedzy i opinii na temat kina.
22.07.14, 09:07
telewizja » badania rynku
Duża widownia kanałów informacyjnych po zestrzeleniu samolotu nad wschodnią Ukrainą
Głównie do TVP INFO i programów informacyjnych Telewizji Polskiej sięgali Polacy w ciągu trzech dramatycznych dni po zestrzeleniu malezyjskiego samolotu nad wschodnią Ukrainą.
21.07.14, 19:07
telewizja » informacje
Home staging – mieszkania do sprzedania oraz Domy gwiazd w jesiennej ramówce Domo+
W jesiennej ramówce DOMO+ znajda się dwie nowe serie własnych programów, których poprzednie sezony cieszyły się dużym zainteresowaniem widzów.
21.07.14, 17:07
telewizja » informacje
Program Johna Olivera w HBO Comedy
„Przegląd tygodnia: Wieczór z Johnem Oliverem” to wyprodukowany przez HBO program komediowy. John Oliver, brytyjski komik i aktor, podsumowuje w nim najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia, komentując je w sposób satyryczny, a przede wszystkim bezkompromisowy. 
20.07.14, 14:07
telewizja » seriale
Komisarz Alex na antenie ID
Kanał ID rozpoczyna emisję polskiego serialu „Komisarz Alex” z Kubą Wesołowskim w roli głównej.
Słuchaj radio.nadaje.com w telefonie
Nasze usługi
Transmisje video: http://video.nadaje.com
Serwery shoutcast: http://serwery.nadaje.com
Panel radiowy: http://serwery.nadaje.com/services/panel/
Subskrybuj RSS działu telewizja: rss
Kalendarium
Dziś jest 24 lipca 2014
Polecamy
Konferencje

29-30 lipca 2014 r., Stadion Narodowy, Warszawa

Pierwsze wakacyjne spotkanie Komu Komunikacji poruszy temat komunikacji środowisk LGBT. Prelegenci opowiedzą o specyfice tej grupy docelowej, sposobach skutecznego dotarcia do niej oraz o barierach komunikacyjnych, na które w swoich działaniach skierowanych do środowisk LGBT natrafiają dziennikarze, firmy i agencje zajmujące się PR-em i marketingiem.