09.06.16, 12:06

Marcin Grabowski: Outdoor Track jest badaniem złożonym zarówno metodologicznie, jak i pod względem skali prowadzonych działań

Marcin Grabowski
Fot.: materiały prasowe

Rozmowa z Marcinem Grabowskim, ekspertem Instytutu Badań Outdooru, Dyrektorem Działu Strategii i Analiz Sprzedażowych w AMS SA o badaniu Outdoor Track.

Kuba Wajdzik: Odliczamy do startu Outdoor Track. Z perspektywy rynku, każde ważne badanie jest potrzebne. Kto zatem doprowadził do inicjatywy badania rynku outdooru?
Marcin Grabowski: Standardy pomiaru widowni/słuchalności/czytelnictwa od lat istnieją w przypadku telewizji, radia, prasy i Internetu i dostarczają wskaźników, dzięki którym możliwe jest porównywanie ze sobą kampanii przeprowadzanych za pomocą różnych kanałów. Taki standard jest dziś dla mediów w Polsce i na świecie… standardem. Outdoor (OOH) jest medium bardzo specyficznym, każdy nośnik charakteryzuje się innymi parametrami, położeniem, widocznością, przy czym przekaz nie musi konkurować o uwagę z treściami redakcyjnymi. Mamy do czynienia z czystą reklamą. Takie zestawienie umożliwia prowadzenie bardzo ciekawych i efektywnych działań komunikacyjnych, sprawiając jednocześnie, że zbadanie widowni outdooru jest znacznie trudniejsze i bardziej kosztowne niż w przypadku innych mediów. Podejść do systemowego zbadania widowni nośników OOH było w Polsce kilka, jednak żadna z inicjatyw nie zdołała wypracować standardu rynkowego. Dzięki Outdoor Track ta sytuacja niebawem ulegnie zmianie.

KW: Co badanie zmieni na rynku?
MG: Różnice będą widoczne na kilku płaszczyznach. Wdrożenie standardu Outdoor Track będzie oznaczać dla mediaplannerów zdecydowanie łatwiejszy i bardziej efektywny proces planowania kampanii - będą mieli możliwość wyboru pomiędzy kupowaniem powierzchni reklamowych a widowni na interesującym ich poziomie. Badanie dostarczy także powszechnie stosowanych w innych mediach wskaźników opartych na zasięgu, częstotliwości, GRP. Dzięki temu możliwe będzie porównywanie kampanii outdorowych z działaniami w innych mediach. To rewolucyjna zmiana. Dodatkowo outdoor jako jedyne medium zyska wskaźnik pozwalający określić kto rzeczywiście miał szansę na kontakt z reklamą.

KW: Jak wyglądały prace nad badaniem?
MG: Tworzymy standard rynkowy, dlatego Outdoor Track jest badaniem złożonym zarówno metodologicznie, jak i pod względem skali prowadzonych działań. Do jego realizacji zaprosiliśmy siedmiu światowej klasy partnerów i podwykonawców zapewniając na każdym z etapów najnowocześniejsze z dostępnych rozwiązań. Paradoksalnie rynki, na których tego typu rozwiązania funkcjonują od lat, aktualizują swoje systemy do poziomu, który my mamy już na wstępie.

KW: W części krajów istnieją już podobne badania. Do którego rozwiązania Outdoor Track będzie mieć najbliżej?
MG: Każdy z rynków charakteryzuje się inną specyfiką nośników, rozwiązań prawnych, tradycji. Rynkowe standardy pomiaru widowni działają, m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, USA czy Australii. Polskie badanie zostało przeprowadzone na bazie brytyjskiej metodologii Route, powszechnie stosowanej także w innych krajach europejskich, którą dopasowaliśmy jednak do specyfiki polskiego rynku reklamy zewnętrznej.

KW: Przybliżmy naszym czytelnikom badanie. Jaka jest jego skala?
MG: Badanie Outdoor Track objęło swym zasięgiem aż 10 aglomeracji w całej Polsce, na które składa się 148 gmin leżących w ich obszarze. Wybór tych miast nie jest przypadkowy. Skupiają one bowiem ponad 70 proc. rynku outdooru (źródło: Monitoring Wydatków Reklamowych Kantar Media, przychody w 2015 r. – przyp red.) i zamieszkane są przez populację reprezentującą największą siłę nabywczą w kraju. Natężenie ruchu przebadano na próbie 290 000 respondentów w trakcie 240 000 godzin pomiarowych. Rejestracja tras objęła 5 044 osób w trakcie 75 000 dni pomiarowych. Najpierw system zostanie udostępniony do testów najbardziej zainteresowanym grupom, po weryfikacji trafi na rynek. Fazę testów z ekspertami mediowymi planujemy zrealizować do końca 2016 roku.

KW: I na koniec - jakie są reakcje na zapowiedzi badania?
MG: Outdoor Track wymieniany jest jako najważniejszy czynnik, który wpłynie w najbliższych latach na sytuację rynkową outdooru w Polsce. Zarówno domy mediowe, jak i inni przedstawiciele świata reklamy z ogromnym zainteresowaniem czekają na wyniki. My również nie możemy doczekać się wprowadzenia Outdoor Tracka na rynek.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Marcin Grabowski, Dyrektor Działu Strategii i Analiz Sprzedażowych w AMS SA
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Od 18 lat pracuje w mediach i reklamie. W swojej pracy zarządzał domem mediowym, agencją reklamową i firmą badawczą. Obecnie jest Dyrektorem Działu Strategii i Analiz Sprzedażowych oraz pełni funkcję Pełnomocnika Zarządu ds. Badań w AMS SA (Grupa Agora). Panelista i autor prezentacji, m.in. na konferencjach: I-COM Global Summit 2015, EFNI 2014 i 2015, Cyberresearch 4.0, PTBRiO 2013, 2014, 2015 Kongres Innowacyjnej Gospodarki, Ministerstwo Gospodarki - Narzędzia Business Intelligence.

Komentarze

Powiązane

17.11.17, 19:11
reklama & PR » ludzie
Sylwia Ułasiuk i Justyna Opalach w Jet Line
Sylwia Ułasiuk i Justyna Opalach dołączyły do Jet wzmacniając siły zespołu sprzedaży. Obie zajmują się sprzedażą i realizacją przede wszystkim kampanii digitalowych, realizowanych na nośnikach DOOH, zintegrowanych w platformie MyLED.
17.11.17, 18:11
reklama & PR » informacje
Hill+Knowlton Strategies dla marki Black Red White
Na początku listopada br., do grona klientów Hill+Knowlton Strategies, dołączyła marka meblarska Black Red White.
17.11.17, 15:11
reklama & PR » informacje
F!RST DEAL! 2018. Trwa kampania Grecosa
Ruszyła ogólnopolska kampania telewizyjna Grecosa opracowana przez warszawską agencję kreatywną Skyboat.
17.11.17, 14:11
reklama & PR » ludzie
Beata Grzybek-Zielińska w Green Parrot
Z początkiem listopada br. do zespołu Agencji dołączyła Beata Grzybek-Zielińska. Objęła stanowisko Head of Communication. 
16.11.17, 20:11
reklama & PR » ludzie
Beata Lewandowska awansowała w ITBC Communication
Beata Lewandowska, pełniąca dotychczas funkcję Account Director działu nowych technologii objęła stanowisko Dyrektor Zarządzającej. Nowym Account Directorem działu IT został natomiast Bartłomiej Pasternak.
16.11.17, 18:11
reklama & PR » informacje
Blogerzy w kampanii #IAM3 odkrywają funkcje tabletu MediaPad M3 Lite 10
W nowej kampanii #IAM3, Huawei zachęca do odkrywania świata w towarzystwie tabletu MediaPad M3 Lite 10. W działania promocyjne zaangażowani zostali autorzy dwóch blogów podróżniczych: Tasteaway oraz Szpilki w Plecaku. 
16.11.17, 16:11
reklama & PR » informacje
Magicznych Świąt. Najmłodsi eksperci testują zabawki w Tesco
Tesco zaprezentowało świąteczną kampanię reklamową. Poza znanym z minionego sezonu motywem „Magicznych Świąt” w spotach sieci pojawią jej najmłodsi klienci, którzy samodzielnie wybierają propozycje na świąteczne prezenty.
16.11.17, 15:11
reklama & PR » ludzie
Emilia Abramowicz w Cube Group
Emilia Abramowicz dołączyła do Działu Agencyjnego Cube Group jako Senior Account Manager. Wcześniej pracowała w sieci Tradedoubler.
16.11.17, 12:11
reklama & PR » informacje
Wielka książka na krakowskim Rynku. Trwa akcja Czytaj PL
To najprawdopodobniej największa książka, którą kiedykolwiek widziano w Polsce. Gigant waży blisko pół tony i mierzy dwa metry. Ma jednak tylko dwanaście stron. Na każdej z nich umieszczono kod QR do ściągnięcia darmowych e-booków. To kolejna odsłona akcji czytelniczej Czytaj PL., 
16.11.17, 11:11
reklama & PR » informacje
Synergic zrealizuje kampanie reklamowe z wykorzystaniem transportu miejskiego w stolicy
W listopadzie i grudniu br. Synergic realizuje kilka rozbudowanych kampanii reklamowych z użyciem transportu miejskiego w Warszawie. 
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Konkursy
do 17.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz gry.

do 16.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 15.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

Kalendarium
Dziś jest 19 listopada 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL