15.12.16, 22:12

Zakupy Świąteczne 2016: Polacy coraz chętniej kupują w sieci

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Polacy coraz chętniej korzystają z Internetu podczas robienia świątecznych upominków. Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu firmy doradczej Deloitte „Zakupy Świąteczne 2016” zadeklarowali, że 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty pozostawią w sklepach internetowych, a ponad jedna trzecia respondentów nie planuje w ogóle ich kupować w sklepach tradycyjnych. Już co dziesiąty badany deklaruje, że transakcji dokona również za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Podczas zakupów e-commerce Polacy szukają przede wszystkim sprzętu elektronicznego, gier oraz filmów. W sklepach tradycyjnych wciąż jednak polscy konsumenci wolą kupować kosmetyki i perfumy. [TYGODNIK MEDIALNY NR 602]

Uczestnicy międzynarodowego badania, w którym wzięło udział dziewięć europejskich krajów, byli pytani o wagę internetowych zakupów w ich tegorocznym świątecznym koszyku. W tym roku na prezenty konsumenci planują wydać średnio 490 zł. Analiza Deloitte pokazała, że aż 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostanie wydanych w tym roku w sklepach internetowych. „To drugi najwyższy wynik spośród badanych krajów. Wyższy odsetek, bo aż 48 proc. uzyskały jedynie Niemcy. To oznacza, że każdy z nas średnio za prezenty zakupione w sieci zapłaci 42 euro” – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor w Deloitte Digital. Jednocześnie jak pokazuje badanie Deloitte aż 34 proc. respondentów deklaruje, że w ogóle nie kupi prezentów w sklepach stacjonarnych. To najwyższy wskaźnik spośród badanych krajów. Wynik ten odzwierciedla wzrost na polskim rynku znaczenia e-commerce, którego wartość – według prognoz – podwoi się w przeciągu najbliższych pięciu lat.

W Polsce, tak jak w większości krajów europejskich, Internet jest najpopularniejszym sposobem na szukanie inspiracji prezentowych. Dwóch na trzech ankietowanych właśnie w sieci będzie chciało znaleźć w tym roku pomysły na upominki dla najbliższych. Polacy prawie dwa razy rzadziej niż przeciętni Europejczycy deklarują, że będą szukać informacji o prezentach bezpośrednio w sklepach internetowych. „Można więc wnioskować, że najpierw używamy niezmiennie najpopularniejszych sposobów, takich jak wyszukiwarki i porównywarki cenowe, na które wskazało odpowiednio 50 i 41 proc. ankietowanych, a do sklepu trafiamy, kiedy mamy już konkretny pomysł, co chcemy kupić” – podkreśla Wojciech Górniak.

Znacznie częściej niż respondenci w pozostałych badanych krajach Polacy szukają ofert na stronach z kuponami i zniżkami. Częściej od nas robią to tylko Rosjanie i Belgowie. Polscy konsumenci poszukują tam głównie ofert na prezenty do domu, zestawy prezentowe i karty upominkowe. Na tych stronach najmniej popularne były wyszukiwania książek i filmów.
Polacy, podobnie jak mieszkańcy pozostałych badanych krajów, używają social media nie tylko jako platformy do kontaktu ze znajomymi, ale również jako wyszukiwarki. Wskazało na nie 19 proc. ankietowanych. Jeśli planujemy obdarować naszych bliskich grami, muzyką czy filmami, korzystamy właśnie z mediów społecznościowych, aby dowiedzieć się, co chcieliby dostać pod choinkę.

Czerpanie informacji z newsletterów i reklam otrzymywanych na skrzynkę email jest w Polsce tak samo popularne jak szukanie takich informacji w social media. W skrzynkach Polacy szukają przede wszystkim informacji i ofert dotyczących turystki, zniżek w restauracjach czy biletów na wydarzenia kulturalne. Stosunkowo mało popularne jest za to wyszukiwanie informacji na blogach i forach. Polacy mają jednak do tych źródeł zaufanie i kiedy potrzebują bardziej wnikliwej opinii, także po nie sięgają.

18 proc. Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w Internecie. Pod tym względem Polska osiągnęła trzeci wynik wśród analizowanych państw. W przypadku Włoch było to 24 proc., a Niemiec 20 proc. Z kolei 52 proc. będzie szukać w takiej sytuacji prezentu w innym sklepie stacjonarnym, co jest najniższym wynikiem wśród przebadanych państw. Równie wierni są klienci sklepów internetowych. Aż 55 proc. z nich odpowiedziało, że w sytuacji, gdy nie znajdą produktu, którego szukają, nie zmienią kanału sprzedaży na ten offline.

Jak jednak zaznaczają eksperci Deloitte zachowania klientów są dużo bardziej skomplikowane i zależą od wielu czynników, jak choćby tego jakiego rodzaju prezentu poszukujemy. „Badania Gemius wskazują, że połowa konsumentów kupujących w sklepach tradycyjnych sprzęt elektroniczny, poprzedza swoją decyzję sprawdzeniem informacji na temat produktów w Internecie. Natomiast w przypadku kosmetyków, znajdujących się na pierwszym miejscu w kategorii najczęściej kupowanych prezentów, mamy często do czynienia z efektem odwrotnym. Konsumenci chcą dotknąć, sprawdzić i przetestować produkt osobiście, by następnie dokonać zakupu w kanałach online” – mówi Bartek Bobczyński, Account Director w Deloitte Digital.

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory, w której możemy je robić (79 proc.), jak również dostawa do domu (75 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych Polacy uważają możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (81 proc.), oraz to, że swoje zakupy otrzymujemy do ręki (80 proc.) oraz ochronią dzięki temu własne dane osobowe (78 proc.).

Coraz częściej zakupów internetowych Polacy dokonują nie tylko za pośrednictwem komputera czy laptopa, ale również smartfonu lub tabletu. Ze świątecznego badania Deloitte wynika, że za ich pośrednictwem najczęściej Polacy poszukują gier wideo, prezentów związanych z hobby i czasem wolnym, filmów oraz nowoczesnych technologii. Z tego kanału w czasie tegorocznych zakupów świątecznych chce skorzystać 10 proc. respondentów. Dla porównania komputer wymieniło cztery razy więcej ankietowanych.

Z kolei badania Deloitte w USA pokazały, że niemal 80 proc. posiadaczy smartfonów wykorzysta swoje urządzenia do zakupów świątecznych, traktując je jako swoistego asystenta zakupowego. Aż 61 proc. osób w tej grupie sprawdzi lokalizację sklepów tradycyjnych, podczas gdy 57 proc. wykorzysta swój telefon do zweryfikowania ceny oraz zapoznania się z opinią na temat produktu. „Widać wyraźnie, że jeżeli marki chcą sprzedać swoje produkty, muszą towarzyszyć konsumentowi i walczyć o niego w toku całej ścieżki zakupowej, niezależnie od wybranego przez niego kanału sprzedażowego” – mówi Bartek Bobczyński. 

Komentarze

Powiązane

20.11.17, 08:11
internet » ludzie
Aneta Nowakowska w zespole Multimedialnej Platformy Poradnictwo, Parenting & Fit Edipresse Polska
Do zespołu Multimedialnej Platformy Poradnictwo, Parenting & Fit Edipresse Polska na stanowisku Zastępcy Dyrektor Zarządzającej dołączyła Aneta Nowakowska.
17.11.17, 13:11
internet » artykuły
Pozycjonowanie strony www. Klucz do sukcesu?
Internet jest aktualnie najczęściej wykorzystywanym narzędziem przez różne branże gospodarki. Jego chwilowy brak może spowodować spore opóźnienia w płatnościach bankowych, a także sparaliżować funkcjonowanie firm spedycyjnych. Jak jednak wyróżnić się spośród tysięcy stron www konkurencji?
17.11.17, 11:11
internet » informacje
Gazeta.pl wprowadza jednoodsłonowe fotostory
W serwisach tematycznych grupy Gazeta.pl wprowadzony został nowy sposób wyświetlania fotostory - krótkich artykułów z dużą liczbą zdjęć, dotychczas publikowanych w formie tzw. slajdów. 
17.11.17, 10:11
internet » informacje
Interia z nowym serwisem Esporter.pl
Interia uruchomiła nowy serwis Esporter.pl, funkcjonujący w ramach sektora Gry portalu.
15.11.17, 18:11
internet » informacje
Dwa serwisy dołączyły do sieci Royal Ad
Witryny businesstraveller.pl oraz strefainwestorow.pl dołączyły do portfolio Royal Ad – sieci reklamowej dla segmentu premium. 
13.11.17, 15:11
internet » informacje
Eurosport z Interią tworzą nowy serwis sportowy
Eurosport (Discovery Communications) oraz Grupa Interia zawarły porozumienie, na mocy którego od 13 listopada działanie rozpoczyna serwis eurosport.interia.pl. Strona będzie osadzona na domenie interia.pl i ma stać się jednym z największych portali o tematyce sportowej w Polsce. 
13.11.17, 14:11
internet » e-commerce
Iperfumy.pl by Notino z pierwszym stacjonarnym salonem sprzedaży. Na początek Poznań
Iperfumy.pl by Notino – perfumeria internetowa otwiera pierwszy w Polsce stacjonarny salon sprzedaży. To kolejny etap ekspansji marki i rozwoju sieci ekskluzywnych perfumerii. Sklep zostanie otwarty 16 listopada br. w Galerii Posnania.
11.11.17, 08:11
internet » informacje
Fratria rusza z projektem 2018.pl
Portal 2018.pl to nowy internetowy projekt Fratrii gromadzący w jednym miejscu liczne informacje na temat uroczystości związanych ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. 
10.11.17, 18:11
internet » e-commerce
Na początku Warszawa i Mazowsze. Poczta Polska udostępnia odbiór przesyłek w sklepach Żabka i Freshmarket
Od połowy listopada br. w niemal 450 sklepach Żabka i Freshmarket na terenie Warszawy i wybranych miejscowości w województwie mazowieckim możliwy będzie odbiór przesyłek kurierskich wysłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej. U
06.11.17, 19:11
internet » ludzie
Małgorzata Ohme redaktor naczelną serwisu kobieta.onet.pl
Z początkiem listopada br. do Grupy Onet-RAS Polska dołączyła Małgorzata Ohme, która objęła stanowisko redaktor naczelnej serwisu kobieta.onet.pl. B
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Konkursy
do 22.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest Nov. 24, 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.