29.12.16, 11:12

Trudne branże w social media: budowlana i deweloperska

Fot.: materiały prasowe

Branże spożywcza czy turystyczna z łatwością odnajdują się już na Facebooku. Jakie szanse na sukces w kanałach społecznościowych mają jednak przedstawiciele trudnych branż takich jak budowlana czy deweloperska? Ogromne! Trzeba tylko wiedzieć, w jaki sposób budować komunikację i jak wykorzystywać narzędzia reklamowe tych mediów. Artykuł ekspercki Łukasza Wołka, CEO agencji komunikacji marketingowej Abanana.

Wydawać by się mogło, że w przypadku tzw. trudnych branż prowadzenie komunikacji na Facebooku czy Instagramie jest zbędne i może być źródłem kryzysu. Cytując jednego z deweloperów: „Nie zakładamy konta na Facebooku dla naszej inwestycji, bo mielibyśmy same żale mieszkańców”. Czy zatem dla firm z tych branż jest miejsce w mediach społecznościowych? Zdecydowanie tak! Jak wynika z badań przeprowadzonych przez agencję We Are Social, z Internetu korzysta 26 milionów Polaków (67 proc.), a 14 milionów z nich ma aktywne konto na Facebooku. Wśród nich są osoby, które interesują się nowym mieszkaniem czy domem, a informacji szukają właśnie w mediach społecznościowych.

Fanpage jak infolinia
Kiedy osoba rozglądająca się za swoim nowym kontem wejdzie na profil deweloperski i zamiast aktualnych informacji zobaczy, że jest on prowadzony „od święta”, a na odpowiedź od moderatora trzeba czekać tydzień, może zniechęcić się do firmy. Trzeba zdać sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach aktywne prowadzenie konta na Facebooku jest tak samo ważne, jak infolinia. I obowiązują tutaj podobne reguły. Zarówno moderator jak i osoba obsługująca infolinię w pierwszej kolejności powinny zaspokoić głód wiedzy tego, kto się z nimi kontaktuje. I zrobić to najszybciej, jak się da. Niezwracanie uwagi na działania w mediach społecznościowych działa na dużą niekorzyść firmy i najwyższy czas, by zdać sobie z tego sprawę.

Do kogo mówimy?
Według SentiOne to właśnie Internet jest drugim źródłem informacji o deweloperach i aż 1/3 wypowiedzi internetowych dotyczy tego tematu. Napoleon Cat mówi o tym, że 46% wypowiedzi o branży budowlanej pojawia się na portalach internetowych, a 31 proc. na Facebooku. 78 proc. wypowiedzi należy do mężczyzn. W tym momencie należy zastanowić się, w jaki sposób budować komunikację. Inaczej będziemy mówić do kobiet, inaczej do mężczyzn. Naukowcy D. Bamman, J. Eisenstein i T. Schnoebelen przeanalizowali wypowiedzi użytkowników Twittera. Identyfikowali 10.000 najczęściej używanych elementów leksykalnych (zarówno pojedynczych słów, jak i emotikonów i znaków interpunkcyjnych) i odkryli, że język mężczyzn jest bardziej lapidarny i oszczędny w słowach. Męscy użytkownicy Internetu w przeciwieństwie do kobiet nie są zbyt chętni do dzielenia się w sieci swoimi emocjami. Trudno więc przypuszczać, że emocjonalne komunikaty przyciągną ich uwagę. Postawienie na potężną dawkę wiedzy merytorycznej może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Zaspokajanie żądzy wiedzy
Kiedy już uświadomiliśmy sobie, do kogo kierujemy komunikaty, przyszedł czas na dobór odpowiednich narzędzi. Możemy budować zaangażowanie, publikując informacje historyczne, ciekawostki czy sentencje, przeplatając je komunikatami produktowymi. Najpierw więc zapraszamy do naszego atrakcyjnego świata wiedzy, dając użytkownikom to, czego potrzebują, a następnie proponujemy to, co mamy najlepszego, czyli produkt bądź usługę.
Według analizy porównawczej Napoleon Cat liderem budowania zaangażowania został Budimex, którego profilom Budimex SA oraz Dobrze urządzeni został przyporządkowany najwyższy stopień zainteresowania fanów swoimi treściami. Dzięki publikacji wysokiej jakości i różnorodności treści firma zbudowała bardzo aktywną i liczną społeczność. Ciekawe rozwiązanie zastosował również Dom Development, którego profil Pięknie Mieszkaj zyskał ponad 54 tys. fanów. W tym przypadku widać, że zaangażowanie fanów obejmuje nie tylko lajki, ale też liczne udostępnienia i komentarze. Żeby osiągnąć podobne rezultaty, warto zachęcać fanów do interakcji, podsuwać ciekawe wydarzenia związane z branżą czy inspiracje wnętrzarskie. Jeśli przy konkretnej inspiracji zapytamy fanów, czy taka koncepcja im się podoba, możemy liczyć na morze serduszek albo dzielenie się ich własnymi doświadczeniami.

Zwiększanie zasięgów marki
Trendem w prowadzeniu komunikacji z użytkownikami mediów społecznościowych jest wchodzenie z nimi w interakcje. Takie działanie można połączyć z rozszerzaniem zasięgów marki i skutecznie zdobywać nowych fanów, także w tzw. trudnych branżach. Przyjrzyjmy się marce Śnieżka. Marketerzy marki Śnieżka zauważyli, że osoby remontujące mieszkania często robiły zdjęcia odnowionym kuchniom i świeżo malowanym ścianom, które następnie zamieszczały na Instagramie. Pomyśleli, że warto wejść z nimi w interakcję. W tym celu skorzystali z narzędzia Hashlovers, czyli usługi kontekstowego real-time marketingu.
W momencie, kiedy Hashlovers przesyła powiadomienie, że na Instagramie pojawiło się zdjęcie oznaczone hashtagiem „remont” czy „przeprowadzka”, moderator odpowiednio je komentuje i lajkuje. Dla przykładu, widząc osobę malującą ścianę, dodaje jej otuchy i życzy powodzenia, dzięki czemu użytkownik może odwdzięczyć się polubieniem profilu marki. Ten aktywny sposób komunikacji doprowadził markę Śnieżka do pozycji lidera na Instagramie zarówno pod kątem ilości followersów, jak i ich zaangażowania.

Precyzyjne dotarcie
Ogromne ilości danych pozostawianych przez użytkowników na Facebooku wykorzystywane są przez platformę reklamową tego serwisu do precyzyjnego targetowania reklam. Odpowiednie zaplanowanie kampanii sprzedażowej, w której uwzględnimy nie tylko wiek, płeć i miejsce zamieszkania odbiorcy, ale także jego zainteresowania, status związku, wykształcenie, miejsce pracy, a nawet dzień urodzin, zazwyczaj jest bardziej efektywne niż inne formy komunikacji marketingowej. Jeden z ciekawszych case’ów tego typu został opisany przez Dawida Dudka w artykule pt.:” Jak znaleźć zadłużonego właściciela mieszkania, który chce je sprzedać? Możliwości ultraprecyzyjnego targetowania reklamy na Facebook.”

Podsumowując, jeśli zależy nam na dotarciu z produktami do coraz większej grupy osób, działania w mediach społecznościowych są konieczne. Kiedy dokładnie zbadamy rynek i odpowiemy sobie na pytanie, jakich treści potrzebuje nasza grupa docelowa, mamy szansę na sukces. Nawet jeśli oferujemy produkty trudnych branż, takich jak budownictwo czy wnętrzarstwo. W przypadku branży deweloperskiej, warto rozważyć dwa kierunki, jakie zazwyczaj obierają twórcy profili. Pierwszy odnosi się do fanpage, który posiada oficjalną nazwę firmy, drugi i coraz częstszy profil ma nazwę odmienną od oficjalnej i koncentruje się na przekazywaniu około branżowych, lifestylowych treści. Warto zastanowić się nad doborem treści, by fani nie byli zasypywani przez kilka profili jednocześnie kolejnym „wystrojem sypialni w wersji retro” czy „dekoracjami salonów w wersji DIY”.

Autor: Łukasz Wołek, CEO agencji komunikacji marketingowej Abanana

Komentarze

Powiązane

23.11.17, 13:11
reklama & PR » informacje
Płacę później. GoldenSubmarine i Bidlab dla PayU
PayU promuje nową usługę „Płacę później” wspólnie z agencją marketingu interaktywnego GoldenSubmarine oraz agencją mediową Bidlab. 
23.11.17, 12:11
reklama & PR » informacje
Partner of Promotion z wygranym przetargiem na obsługę dwóch projektów STIHL
Partner of Promotion wygrała przetarg na obsługę PR kolejnych projektów dla marki STIHL. W ramach działań agencja odpowiada za obsługę komunikacyjną Mistrzostw Świata STIHL TIMBERSPORTS oraz Stihl Poznań Ice Festival 2017.
23.11.17, 11:11
reklama & PR » informacje
MediaCom przejmuje budżet mediowy marki Opel
Dom mediowy MediaCom przejmuje obsługę budżetu mediowego marki Opel od Carat Polska. Przejęcie budżetu jest wynikiem wygrania europejskiego przetargu organizowanego przez Grupę PSA. 
23.11.17, 11:11
reklama & PR » informacje
Firma AMS postawiła pięć nowych wiat Warta w Poznaniu
Nowością w miejskiej infrastrukturze Poznania, która pojawiła się po remoncie torowiska tramwajowego na ul. Królowej Jadwigi, są nowoczesne, rozświetlające przestrzeń wiaty zainstalowane przez AMS.
23.11.17, 10:11
reklama & PR » informacje
Deloitte Digital CE współpracuje z Acne
Firma Deloitte Digital Central Europe nawiązała współpracę z agencją kreatywną Acne ze Sztokholmu, która została kupiona przez Deloitte NWE (struktura Deloitte na region Europy Północnej i Zachodniej) w sierpniu br. 
22.11.17, 18:11
reklama & PR » informacje
Marka SINSKIN w portfolio They.pl
We wrześniu br. na rynku pojawiła się nowa marka semi-profesjonalnych kosmetyków kolorowych, dostępna w drogeriach Rossmann. They.pl odpowiada za launch SINSKIN w digitalu.
22.11.17, 17:11
reklama & PR » informacje
Prze!BIJEMY ceny innych sklepów. OleOle.pl rusza ze świąteczną kampanią
"Prze!BIJEMY ceny innych sklepów" to hasło tegorocznej kampanii świątecznej sklepu internetowego z elektroniką użytkową, AGD i RTV - OleOle.pl.
22.11.17, 16:11
reklama & PR » informacje
Napoleon w kolejnej kampanii Carrefour
Rozpoczęła się najnowsza kampania marki Carrefour autorstwa Saatchi & Saatchi IS. Po raz kolejny akcją zarządza Napoleon. 
W najnowszej odsłonie kampanii Carrefour.
22.11.17, 15:11
reklama & PR » informacje
INSIGNIA obsłuży social media dla Ceramiki Paradyż w 2018 r.
Ceramika Paradyż (Grupa Paradyż) powierzyła prowadzenie działań komunikacyjnych w social mediach krakowskiej agencji INSIGNIA. 
22.11.17, 13:11
reklama & PR » informacje
Fisz głosem w nowej kampanii IKEA
Na początku listopada br. ruszyła świąteczna odsłona kampanii IKEA, która ma zachęcać Polaków nie tylko do zmian w domu z okazji Świąt i wizyt bliskich, lecz proponuje także zmianę sposobu postrzegania pozornych truizmów. 
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody. 

do 24.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 22.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest Nov. 25, 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.