09.01.17, 09:01

Codemedia: Aflofarm wydaje coraz więcej na reklamę

Rosną inwestycje sektora produktów farmaceutycznych w reklamę. Tylko od stycznia do września 2016 r. wydał on o 87 mln zł więcej niż w tym samym czasie w 2015 r., co oznacza wzrost o 14 proc. - wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Lider sektora – Aflofarm, polski producent leków bez recepty i suplementów diety – przeznaczył na promocję w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. ponad 207 mln zł, o prawie 23 mln więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku i cztery razy więcej niż drugi producent w sektorze – USP Zdrowie.

Według badania Federacji Konsumentów „Leki bez recepty - zwyczaje i preferencje konsumentów” prawie w każdym domu (98,5 proc.) kupuje się leki i suplementy diety. Jak wynika z raportu DNB Bank Polska i firmy Deloitte „Sektor farmaceutyczny i med-tech” (listopad 2015 r.), Polacy wydają rocznie na farmaceutyki średnio 139 euro na osobę. O budżet ten intensywnie walczy branża farmaceutyczna, która zajmuje ósme miejsce w rankingu branż o największych nakładach na promocję.
Reklamodawcy z branży farmaceutyki i parafarmaceutyki wydali od stycznia do września 2016 r. prawie 670 mln zł na promocję, co stanowi 94 proc. wydatków całego sektora produktów farmaceutycznych. Udział pozostałych branż wyniósł: usługi zdrowotne – 3 proc., sprzęt medyczny - 2 proc., produkty i usługi medyczne dla zwierząt – 1 proc.. Największy wzrost inwestycji w promocję rok do roku zanotowała branża sprzętu medycznego – o ponad 100 proc.

W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. najwięcej wydano na promocję środków przeciw przeziębieniu (18 proc. udziału). W okresie od stycznia do marca nią ich promocja pochłonęła ponad 100 mln zł. Na drugim miejscu uplasowały się witaminy, środki pobudzające i środki odpornościowe (17 proc. udziału), a na trzecim środki wspomagające układ trawienny (12 proc. udziału).

Wydatki na promocję produktów farmaceutycznych cechuje duża sezonowością. W okresie jesienno-zimowym najwięcej na promocję przeznaczają przede wszystkim producenci środków przeciw przeziębieniu i wspomagających odporność oraz witamin. W poprzednim roku prawie 90 proc. inwestycji na reklamę tych pierwszych przypadło na pierwszy i czwarty kwartał. W 2017 roku powinno być podobnie. Pierwszy i czwarty kwartał są kluczowe dla reklamodawców z branży farmaceutycznej - generują największą sprzedaż, zatem i nakłady reklamowe są również w tych okresach największe. Plany mogą jedynie pokrzyżować zmiany legislacyjne Ministra Zdrowia o zakazie reklamy leków OTC i suplementów diety, jeśli zostaną wprowadzone w życie. O skutkach wprowadzenia tego zakazu informowało już IAB publikując raport specjalny” – mówi Robert Stępniewski Digital Media Buying Director w domu mediowym Codemedia.

Niekwestionowanym liderem wśród reklamodawców jest Aflofarm, którego wydatki na reklamę w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. stanowiły 30 proc. inwestycji całego sektora. Najbardziej reklamował on brandy: NeoMag, Travisto, Hepaslimin, Calominal i Halitomin. W TOP 3 reklamodawców znalazły się także: USP Zdrowie (producent takich leków jak np. Apap czy Ibuprom) oraz Olimp Laboratories produkujący suplementy diety.

W TOP 10 najbardziej reklamowanych brandów w okresie od stycznia do września 2016 r. znalazły się trzy z kategorii tabletki przeciwbólowe: Apap, Ibuprom, Pyralgina (odpowiednio na miejscach: 3, 6 i 9), dwa środki odchudzające: Therm Line (miejsce 4) i Calominal (miejsce 8) oraz dwa poprawiające trawienie: Travisto (miejsce 5) i Hepaslimin (miejsce 7). W zestawieniu uplasował się a także Voltaren (miejsce 2), Halitomin (miejsce 10), a numerem jeden był NeoMag, na reklamę którego Aflofarm wydał o ponad 100 proc. więcej w porównaniu roku do roku.

Sektor produktów farmaceutycznych w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. zdecydowanie najwięcej wydał na reklamę w telewizji – 58 proc. nakładów. W dalszej kolejności wybierane były: radio (21 proc.), magazyny (16 proc.), internet (3 proc.) i gazety (2 proc.). Według badania Target Group MillwardBrown przeprowadzonego dla WP i KtoMaLek, co piąty Polak korzysta z internetu szukając informacji o lekach. Nie przekłada się to jednak na zainteresowanie reklamodawców sektora na promocję w tym medium, którzy stawiają na telewizję. „Farmacja zajmuje 2. miejsce po kategorii żywność pod względem wydatków w TV i rok do roku wydatki te rosną niwelując różnice pomiędzy dwoma kategoriami. Telewizja to wciąż najlepsze medium do szybkiego budowania zasięgu w krótkim czasie o jednym z najniższych kosztów dotarcia do grupy celowej. Nic zatem dziwnego, że reklamodawcy z branży farmaceutycznej podnoszą wydatki właśnie na reklamę w tym medium. Ta kategoria jest bardzo silnie reprezentowana - co 5 reklama w bloku reklamowym należy do farmacji, a w styczniu co 3, co stanowi 20 proc. udział GRP kategorii w rynku reklamy. Dodatkowo, branżę charakteryzuje generyczność komunikatów reklamowych (generalnie wszystkie są identyczne, promują te same benefity w analogicznych sytuacjach życiowych, niestety niczym się nie wyróżniają). Ponad 70 reklam preparatów farmaceutycznych jednego dnia „bombarduje” widza co 30 minut. Przy takim obłożeniu reklamami zwłaszcza w Q1 i Q4 trzeba się wykazać dużym doświadczeniem i znajomością kategorii, aby skutecznie zaplanować kampanie w telewizji” – komentuje Robert Stępniewski Digital Media Buying Director.

Największy reklamodawca Aflofarm na reklamę w telewizji przeznaczył mniejszą cześć budżetu niż cała branża – 45 proc. udziału. To o 20 punktów procentowych mniej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku. W pierwszych trzech kwartałach 2016 roku wydał więcej na promocję w radiu i magazynach, odpowiednio o 9 i 11 punktów procentowych.

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.

Komentarze

Powiązane

20.11.17, 14:11
reklama & PR » ludzie
Nowe osoby w załodze Agencji Allegro
Agencja Allegro wzmacnia zespół. Do działu komunikacji dołączyli Tomasz Czuwara – Communications Manager oraz Tomasz Lewandowski – Communications Executive, a dział kreacji wesprą Magda Jędrusiak – Senior Creative i Oleksandr Pogrebniak – Senior Art Director. 
20.11.17, 13:11
reklama & PR » informacje
Raiffeisen Polbank klientem WebTalk
Raiffeisen Polbank to kolejny klient, który dołączył do portfolio agencji digitalowej WebTalk. Klient został pozyskany w drodze przetargu – firmy rozpoczęły współpracę we wrześniu br.
20.11.17, 12:11
reklama & PR » informacje
Jestem firmą. Influencerzy w kampanii Idea Banku
Idea Bank w najnowszych działaniach reklamowych „odkrywa”, że każdy influencer może powiedzieć o sobie „jestem firmą”. Tak brzmi przesłanie nowej kampanii Idea Banku, która wystartowała 13 listopada br.
20.11.17, 10:11
reklama & PR » ludzie
Katarzyna Łukasik w On Board - ECCO Network
Do zespołu Agencji On Board na stanowisko Senior PR Konsultanta dołączyła Katarzyna Łukasik. Współpracę z On Board rozpoczęła w listopadzie br. i pracuje w zespole specjalizującym się w obsłudze firm z sektora energetycznego i finansowego.
20.11.17, 09:11
reklama & PR » informacje
Hyundai promuje nowy model Kona
Rozpoczęła się kampania promująca nowy model typu SUV marki Hyundai – KONA. Launch modelu wspiera kampania promująca w kinie oraz mediach online. 
18.11.17, 20:11
reklama & PR » informacje
Trwa kampania VOD marki Sanytol
Wystartowała kampania VOD promująca markę środków czystości – Sanytol. Media w kampanii, która po raz pierwszy jest prowadzona również na platformach VOD, zaplanował i zakupił dom mediowy Havas Media.
18.11.17, 16:11
reklama & PR » informacje
Ruszyła loteria Semilac. Do wygrania ponad 1300 nagród i samochód hybrydowy
Marka Semilac rozpoczyna ogólnopolską loterię pod hasłem „Hybryda za hybrydę”. Nagrodami są m.in.: produkty Semilac, kultowe torebki O BAG oraz hybrydowa Toyota Yaris.
18.11.17, 12:11
reklama & PR » informacje
Trwa kampania ekspresu NESCAFÉ Dolce Gusto Lumio
Ruszyła kampania launchingowa nowego ekspresu NESCAFÉ Dolce Gusto Lumio. W lokalnej adaptacji działań komunikacyjnych brała udział agencja Hand Made.
18.11.17, 08:11
reklama & PR » informacje
Pracownicy firmy Eurofirany zaangażowani w prace nad billboardem sponsorskim
Trwa świąteczna kampania marki Eurofirany. Motywem przewodnim wszystkich materiałów jest rodzina i czas spędzony w gronie najbliższych, prezenty, choinka i piękne wnętrza.
17.11.17, 22:11
reklama & PR » ludzie
Bartłomiej Pasternak w ITBC Communication
Stanowisko Account Directora działu IT w ITBC Communication objął Bartłomiej Pasternak.
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Konkursy
do 17.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz gry.

do 16.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest 21 listopada 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL