28.02.17, 11:02

Billboardy sponsorskie – co wolno, a czego nie?

Fot.: flickr.com/flash.pro

Billboardy sponsorskie są coraz częściej wykorzystywane w kampaniach reklamowych i z roku na rok ich zakup staje się coraz popularniejszy. Badania rynkowe regularnie przeprowadzane przez stacje telewizyjne wykazują, że ponad 80 proc. telewidzów ma dobrą opinię i wyobrażenie o sponsorach programów telewizyjnych. Kampania oparta na billboardach sponsorskich jest tańsza niż zakup spotów reklamowych, dlatego może się wydawać, że stworzenie takiej formy reklamy jest łatwym i nieskomplikowanym kluczem do sukcesu. Rzeczywistość jest podkreślają specjaliści jednak inna, głównie ze względu na obostrzenia dotyczące przekazywanych w nim treści. 

Billboardy sponsorskie to alternatywa dla spotów reklamowych, przede wszystkim ze względu na niższe koszty ich zakupu i emisji. „Billboardy sponsorskie są emitowane tuż przed programem oraz w ich trakcie po blokach reklamowych. Różnią się tym od spotów reklamowych, że zgodnie z ustawą nie mogą zawierać w swym przekazie elementów wartościujących, reklamowych. Muszą mieć wyłącznie charakter informacyjny. Nie można w nich również wykorzystywać fragmentów dźwiękowych bądź wizualnych z którymi sponsor jest kojarzony. Uściślając, nie można użyć, np. podkładów muzycznych lub komunikatów lektorskich pochodzących (wyciętych) ze spotów reklamowych sponsora, których emisja jest realizowana w tym samym okresie co emisja billboardów, lub tych, które były nadawane w ramach niedawno zakończonych kampanii reklamowej” – tłumaczy Łukasz Roszkowski, dyrektor zarządzający w firmie Vamos Media. „Długość wskazania sponsorskiego również jest ograniczona przepisami. Jeśli podczas emisji prezentowany jest jeden sponsor to długość billboardu TV nie może przekraczać ośmiu sekund i analogicznie - dla dwóch sponsorów – 16 sekund, a w innych przypadkach 24 sekundy” – dodaje Roszkowski.

Przy tworzeniu samego tekstu lektora również istnieje wiele reguł które trzeba bezwzględnie przestrzegać. Po pierwsze, w tekście musi pojawić się słowo sponsor. Jeśli jednak słowo to nie zostanie wypowiedziane przez lektora w billboardzie TV musi pojawić się czytelny, wyróżniający się od tła poziomy napis. Dobrze jest jeśli pojawia się on przez cały czas trwania emisji.

Czego natomiast nie może zawierać billboard sponsorski? „Niedopuszczalne jest stosowanie zwrotów reklamowych oraz słów kierowanych bezpośrednio do widza. Opisy zachwalające produkt, czy zastrzeżone przez markę hasła reklamowe są zakazane. To samo dotyczy używania przymiotników i przysłówków w stopniu wyższym i najwyższym np. „najlepsza ochrona”,” podwójna moc działania” – mówi Łukasz Roszkowski. „Nie można również promować nazw marek czy produktów osób trzecich, jednak w tym wypadku można znaleźć wyjątek dotyczący sieci dystrybucyjnej osób trzecich np. Sponsorem programu jest sieć sklepów Y oferująca produkty marki X” – dodaje Roszkowski.

Co w takim razie jest dozwolone? „Przy tworzeniu billboardu sponsorskiego nie trzeba ograniczać się jedynie do wizualizacji planszowej na której pokazany jest produkt i logo. Koncepcja kreatywna może zawierać ciekawe ujęcia, czy scenki, oczywiście nie będące wcześniej puszczanym fragmentem spotu reklamowego. Dodatkowo kiedyś istniało ograniczenie co do ilości pokazywanych produktów lub usług, obecnie można pokazać dowolną ich liczbę” – tłumaczy Roszkowski. „W treści przekazu można również umieścić adres strony internetowej sponsora, bądź informację o zdobytych nagrodach. Dopuszczalna jest również wizualizacja opakowania bez zbliżenia na jego poszczególne elementy” – dodaje Roszkowski.

Nie każdy jednak może sponsorować audycje. Producenci wyrobów alkoholowych czy tytoniowych, producenci wyrobów medycznych dostępnych na receptę jak również partie polityczne i związki zawodowe nie mogą korzystać z tej formy reklamy. Zakaz sponsorowania audycji dotyczy również serwisów informacyjnych, z wyjątkiem sportowych i prognoz pogody, audycji publicystycznych o treści społeczno-politycznej, audycji poradniczych i konsumenckich, audycji wyborczych lub bezpośrednio związanych z kampanią wyborczą” – dodaje Roszkowski.

Pomimo pewnych zawiłości prawnych billboardy sponsorskie są bardzo popularne wśród firm, zarówno tych o ugruntowanej pozycji na rynku, jak i nowo powstałych. „Billboardy sponsorskie są coraz częściej wykorzystywane w kampaniach reklamowych i z roku na rok ich zakup staje się coraz bardziej popularniejszy. Kampania oparta na billboardach sponsorskich jest tańsza niż zakup spotów reklamowych. Z racji tego, że emitowane są one tuż przy samej audycji widz napotyka się na nie częściej niż na tradycyjne spoty reklamowe. W swojej pracy zawodowej rekomenduje klientom połączenie aktywności za pomocą spotów reklamowych, jak i billboardów sponsorskich, aby poszerzyć zasięg , wzmocnić przekaz i na dłużej zostać w pamięci widza” – mówi Łukasz Roszkowski 

Komentarze

Powiązane

22.11.17, 12:11
reklama & PR » wydarzenia branżowe
Marketing miejsc to coś więcej niż reklama. VII Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach
Tworzenie tożsamości marki jaką jest miejscowość czy cały region staje się coraz ważniejszym narzędziem rozwoju samorządów. O tym i innych ważnych z punktu widzenia samorządu kwestiach będzie mowa podczas VII Kongresu Innowacyjnego Marketingu w Samorządach, który odbędzie się w dniach 30 listopada oraz 1 grudnia w Rzeszowie.
22.11.17, 11:11
reklama & PR » informacje
Grupa Havas inwestuje w platformę Octoly
Komercyjna platforma Octoly zrzeszająca influencerów modowych, lifestylowych i beauty, została dofinansowana kwotą 10 mln dolarów i uruchomiła serwis OctoPrime.co. Pozwoli on 10 tys. influencerek na sprzedaż recenzowanych produktów w osobistym sklepie online.
22.11.17, 10:11
reklama & PR » ludzie
Joanna Giz w zespole Think Kong
Do zespołu Think Konga dołączyła Joanna Giz, która objęła stanowisko Content Marketing Team Managera i będzie odpowiadać w agencji za rozwój działań content marketingowych dla marek z branży IT, beauty oraz deweloperskiej. 
21.11.17, 20:11
reklama & PR » informacje
Konkursie fotograficzny marki Haier. Akcję wspiera Adam „Poszukiwacz” Wiejak
Firma Haier, producent AGD, organizuje konkurs fotograficzny, w którym można zdobyć nową pralkę HW70-14636S i zostać królem lub królową wysadzania. Akcję wspiera youtuber Adam „Poszukiwacz” Wiejak. 
21.11.17, 19:11
reklama & PR » informacje
BERM realizuje projekt dla Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii
Agencja BERM Creative Production Group została wybrana do realizacji działań promocyjnych, informacyjnych oraz edukacyjnych przy trzech projektach realizowanych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
21.11.17, 18:11
reklama & PR » informacje
Black Energy Drink został Tytularnym Sponsorem LFL All-Star Tour Poland 2018
Marka Black Energy Drink (Food Care Group) podjęła współpracę z firmą Pro Polska - promotorem wyjątkowej trasy Legends Football League (LFL). Kobieca liga futbolowa rozegra po raz pierwszy mecze w Europie, i to właśnie w Polsce.
21.11.17, 17:11
reklama & PR » informacje
You’re the driver. Kampania reklamowa Gulf Polska
Gulf Polska (producent środków smarnych) wystartował w listopadzie br. z nową kampanią wizerunkową pod hasłem “You’re the driver”, którą chce przypomnieć światu czym jest prawdziwa motoryzacja i kto w samochodzie tak naprawdę rządzi.
21.11.17, 16:11
reklama & PR » ludzie
Anna Dzierzędzka w Value Media
Od stycznia 2018 r. do zespołu domu mediowego Value Media (Group One) dołączy Anna Dzierzędzka, przez ostatnie 16 lat związana z MediaCom.
21.11.17, 15:11
reklama & PR » informacje
Delecta prezentuje przepis na święta pełne emocji
Delecta, marka z portfolio spółki Bakalland, wystartowała ze swoją świąteczną kampanią reklamową. Marka komunikuje swoim konsumentom „przepis na niezapomniane święta”.
21.11.17, 14:11
reklama & PR » ludzie
Grzegorz Miecznikowski rzecznikiem prasowym Parady Równości oraz Fundacji Wolontariat Równości
Od końca października br. obowiązki w zakresie relacji z mediami oraz społecznością LGBT przejmuje Grzegorz Miecznikowski i prowadzona przez niego Agencja S Words.
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Konkursy
do 22.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest 22 listopada 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL