28.02.17, 11:00

Billboardy sponsorskie – co wolno, a czego nie?

Fot.: flickr.com/flash.pro

Billboardy sponsorskie są coraz częściej wykorzystywane w kampaniach reklamowych i z roku na rok ich zakup staje się coraz popularniejszy. Badania rynkowe regularnie przeprowadzane przez stacje telewizyjne wykazują, że ponad 80 proc. telewidzów ma dobrą opinię i wyobrażenie o sponsorach programów telewizyjnych. Kampania oparta na billboardach sponsorskich jest tańsza niż zakup spotów reklamowych, dlatego może się wydawać, że stworzenie takiej formy reklamy jest łatwym i nieskomplikowanym kluczem do sukcesu. Rzeczywistość jest podkreślają specjaliści jednak inna, głównie ze względu na obostrzenia dotyczące przekazywanych w nim treści. 

Billboardy sponsorskie to alternatywa dla spotów reklamowych, przede wszystkim ze względu na niższe koszty ich zakupu i emisji. „Billboardy sponsorskie są emitowane tuż przed programem oraz w ich trakcie po blokach reklamowych. Różnią się tym od spotów reklamowych, że zgodnie z ustawą nie mogą zawierać w swym przekazie elementów wartościujących, reklamowych. Muszą mieć wyłącznie charakter informacyjny. Nie można w nich również wykorzystywać fragmentów dźwiękowych bądź wizualnych z którymi sponsor jest kojarzony. Uściślając, nie można użyć, np. podkładów muzycznych lub komunikatów lektorskich pochodzących (wyciętych) ze spotów reklamowych sponsora, których emisja jest realizowana w tym samym okresie co emisja billboardów, lub tych, które były nadawane w ramach niedawno zakończonych kampanii reklamowej” – tłumaczy Łukasz Roszkowski, dyrektor zarządzający w firmie Vamos Media. „Długość wskazania sponsorskiego również jest ograniczona przepisami. Jeśli podczas emisji prezentowany jest jeden sponsor to długość billboardu TV nie może przekraczać ośmiu sekund i analogicznie - dla dwóch sponsorów – 16 sekund, a w innych przypadkach 24 sekundy” – dodaje Roszkowski.

Przy tworzeniu samego tekstu lektora również istnieje wiele reguł które trzeba bezwzględnie przestrzegać. Po pierwsze, w tekście musi pojawić się słowo sponsor. Jeśli jednak słowo to nie zostanie wypowiedziane przez lektora w billboardzie TV musi pojawić się czytelny, wyróżniający się od tła poziomy napis. Dobrze jest jeśli pojawia się on przez cały czas trwania emisji.

Czego natomiast nie może zawierać billboard sponsorski? „Niedopuszczalne jest stosowanie zwrotów reklamowych oraz słów kierowanych bezpośrednio do widza. Opisy zachwalające produkt, czy zastrzeżone przez markę hasła reklamowe są zakazane. To samo dotyczy używania przymiotników i przysłówków w stopniu wyższym i najwyższym np. „najlepsza ochrona”,” podwójna moc działania” – mówi Łukasz Roszkowski. „Nie można również promować nazw marek czy produktów osób trzecich, jednak w tym wypadku można znaleźć wyjątek dotyczący sieci dystrybucyjnej osób trzecich np. Sponsorem programu jest sieć sklepów Y oferująca produkty marki X” – dodaje Roszkowski.

Co w takim razie jest dozwolone? „Przy tworzeniu billboardu sponsorskiego nie trzeba ograniczać się jedynie do wizualizacji planszowej na której pokazany jest produkt i logo. Koncepcja kreatywna może zawierać ciekawe ujęcia, czy scenki, oczywiście nie będące wcześniej puszczanym fragmentem spotu reklamowego. Dodatkowo kiedyś istniało ograniczenie co do ilości pokazywanych produktów lub usług, obecnie można pokazać dowolną ich liczbę” – tłumaczy Roszkowski. „W treści przekazu można również umieścić adres strony internetowej sponsora, bądź informację o zdobytych nagrodach. Dopuszczalna jest również wizualizacja opakowania bez zbliżenia na jego poszczególne elementy” – dodaje Roszkowski.

Nie każdy jednak może sponsorować audycje. Producenci wyrobów alkoholowych czy tytoniowych, producenci wyrobów medycznych dostępnych na receptę jak również partie polityczne i związki zawodowe nie mogą korzystać z tej formy reklamy. Zakaz sponsorowania audycji dotyczy również serwisów informacyjnych, z wyjątkiem sportowych i prognoz pogody, audycji publicystycznych o treści społeczno-politycznej, audycji poradniczych i konsumenckich, audycji wyborczych lub bezpośrednio związanych z kampanią wyborczą” – dodaje Roszkowski.

Pomimo pewnych zawiłości prawnych billboardy sponsorskie są bardzo popularne wśród firm, zarówno tych o ugruntowanej pozycji na rynku, jak i nowo powstałych. „Billboardy sponsorskie są coraz częściej wykorzystywane w kampaniach reklamowych i z roku na rok ich zakup staje się coraz bardziej popularniejszy. Kampania oparta na billboardach sponsorskich jest tańsza niż zakup spotów reklamowych. Z racji tego, że emitowane są one tuż przy samej audycji widz napotyka się na nie częściej niż na tradycyjne spoty reklamowe. W swojej pracy zawodowej rekomenduje klientom połączenie aktywności za pomocą spotów reklamowych, jak i billboardów sponsorskich, aby poszerzyć zasięg , wzmocnić przekaz i na dłużej zostać w pamięci widza” – mówi Łukasz Roszkowski 

Komentarze

Powiązane

23.02.18, 14:00
| reklama & PR » informacje
Tradycyjnie pyszne Święta. W marcu startuje kampania Galeo
1 marca br. startuje kampania reklamowa Galeo. Wsparte zostaną majeranek oraz pieprz czarny Galeo, reprezentujące portfolio przypraw niezbędnych do przygotowania tradycyjnych wielkanocnych dań.
23.02.18, 13:00
| reklama & PR » informacje
Havas Media utrzymuje budżet marki Tarczyński
Dom mediowy Havas Media (Havas Media Group) obronił budżet Tarczyński i zwyciężył w przetargu na obsługę mediową marki wędlin.
23.02.18, 12:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Kupuj z głową. Kampania serwisu Otomoto
Ruszyła kolejna kampania telewizyjna największego serwisu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi. Tym razem Otomoto stawia na edukację i wsparcie dla tych, którzy planują kupić auto.
23.02.18, 10:10
| internet » e-commerce | reklama & PR » informacje
Definicja lepszych zakupów. Trwa kampania supermarketu Frisco.pl
W lutym br., wystartowała kampania supermarketu online Frisco.pl. To pierwsza kampania stworzona w ramach nowej platformy komunikacji marki, której przewodzi hasło „Frisco.pl – Definicja lepszych zakupów”.
22.02.18, 22:00
| reklama & PR » informacje
PTAK WARSAW EXPO stałym członkiem SBE
W lutym br. do grona członków Stowarzyszenia Branży Eventowej dołączył PTAK WARSAW EXPO, największe centrum targowo-kongresowe w Europie Środkowej.
22.02.18, 18:00
| reklama & PR » informacje
Już ponad 5 tys. osób skorzystało z porad chatbota Zieleniec SKI Areny

Zieleniec SKI Arena to największy w Polsce ośrodek narciarski. W zimie odwiedza go blisko 400 tys. turystów. I to właśnie w tym czasie goście zadają najwięcej pytań. Odpowiedzi szukają z reguły w mediach społecznościowych ośrodka. Głównie na Facebooku i w Messengerze, gdzie od tego sezonu - w tym komunikatorze - wspiera ich chatbot.
22.02.18, 17:00
| reklama & PR » informacje
Planet PR obsłuży kolejny raz European Rover Challenge
Planet PR po raz kolejny będzie obsługiwać jedno z największych międzynarodowych wydarzeń robotyczno-kosmicznych w Europie – European Rover Challenge. 
22.02.18, 16:00
| reklama & PR » informacje
Grzegorz Krzemień szefem Branżowej Rady ds. Kompetencji IAB Polska
Pracami drugiej kadencji Branżowej Rady ds. Kompetencji IAB Polska, której celem jest kształtowanie standardów kompetencji e-marketingowych, pokieruje od początku marca br. Grzegorz Krzemień, Prezes GoldenSubmarine. 
22.02.18, 15:00
| reklama & PR » ludzie
Awanse w Mindshare Polska
Żaneta Szysz oraz Małgorzata Żeleźnik awansują w strukturze domu mediowego Mindshare Polska. Natomiast Anna Milewska, obejmuje nadzór nad pracami zespołu Client Leadership. 
22.02.18, 11:00
| reklama & PR » informacje
Wielkie badanie wzroku. Walk realizuje kampanię 360 stopni dla Vision Express
20 lutego br., marka Vision Express rozpoczęła akcję pt. „Wielkie badanie wzroku”, której celem jest zachęcenie Polaków do dbania o oczy poprzez udział w profesjonalnych badaniach wzroku. Walk odpowiada za realizację działań w zakresie komunikacji 360 stopni. 
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 23.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 22.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz gry planszowej.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL