20.06.17, 11:06

Marketing zaangażowany. Czego od marki oczekuje dziś konsument

Grzegorz Barszcz
Fot.: materiały prasowe

W dzisiejszej rzeczywistości marketingowej brand nie może „po prostu być", pokazywać reklamy brandingowe z dużym logo i na tym kończyć budowanie swojej marki. Brand już na etapie przekazu i komunikacji musi zaproponować coś więcej. Wartości dodane – prawdziwa misja, CSR, patenty, innowacje, działania niestandardowe – to budulce silnej, rozpoznawalnej marki. Artykuł Grzegorza Barszcza, Wiceprezesa Zarządu i Dyrektor Marketingu w firmie Politan.

W budowaniu marek i ich komunikacji na przestrzeni ostatniej dekady zaszły ogromne, nieodwracalne zmiany. Podstawowa to oczywiście rozwój Internetu jako nośnika treści reklamowej. Nie mam tu na myśli standardowej reklamy, a raczej media społecznościowe, jako narzędzie komunikacji marek z konsumentem. YouTube służy, m.in. do publikacji rozszerzonej informacji o produkcie, na którą w zwykłym komunikacie telewizyjnym nie ma miejsca. To wszystko przyczyniło się do powstania tzw. świata marki, w którym marka i jej konsument to równoprawni obywatele. Przed dekadą marki były nadawcą treści reklamowej, a konsument jej biernym odbiorcą. Oczywiście w tych czasach konsumenci również wiązali się z markami, ale był to inny, mniej wymagający model więzi. 

Socjalnie - wirtualnie
Media społecznościowe i inne współczesne możliwości technologiczne pozwalają nawiązać markom prawdziwy dialog z konsumentem. Konsumenci tego oczekują. Oczekują szybkiej reakcji i tego, że marka da im coś więcej. Nikt nie chce utrzymywać kontaktu ze znajomymi, którzy mówią ciągle o sobie i tylko o tym, że są najlepsi i niezastąpieni. Tak dekadę temu wyglądał w większości komunikat marketingowy. Obecnie brand może powstać z niczego i szybko się wypromować pod warunkiem, że zauważy jakieś istotne cytując za Douglasem Holt’em pęknięcie kulturowe. Czyli obszar, który jest istotny dla konsumentów i którym możemy się zająć. Tak, abyśmy mogli z konsumentem rozmawiać i wspierać go w kwestiach innych niż tylko nasze produkty. W wyniku naszych analiz odkryliśmy w naszej marce Gosia, że takim problemem jest podział obowiązków. Ciągle kobiety robią w domu zdecydowanie więcej niż mężczyźni , uważa tak ponad 57 proc. kobiet. Dlatego chciałyby, aby ktoś im chętnie pomógł. Z tego insightu wyniknęła spójna komunikacja Gosi „zróbmy to ręka w rękę”.

Niezmienna rola strategii
Jeden z klientów zapytał mnie kiedyś jaka jest definicja dobrej usługi. Zacząłem oczywiście długą charakterystykę. Przerwał mi i powiedział: ja to ujmę jednym zdaniem: To taka, która pozbawiona jest elementu zaskoczenia. Marki powinny w każdym punkcie styku realizować wcześniej założone strategie. Zero odstępstw i spontaniczności, która w biznesie może słono kosztować. Musimy być do bólu konsekwentni. Wszyscy, każdy pracownik firmy powinien realizować strategię firmy i marki. Jeżeli wpiszemy sobie w strategię marki ochronę środowiska, musimy wszystko temu podporządkować, sposób dojazdu pracowników do pracy, budynki, rodzaj samochodów służbowych, papier którego używamy itd. Konsumenci natychmiast złapią nas na niekonsekwencji i obłudzie dodatkowo rozpropagują to odkrycie w sieci.

Strategia to ten element budowy marki, bez którego nigdy nie powstanie silny brand. Każda marka myśląca długofalowo o swoim istnieniu, mająca wizję i planująca rozwój, musi mieć strategię, której podporządkuje wszystkie działania, zarówno w świecie wirtualnym, jak i w realu.

Grzegorz Barszcz
Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Marketingu w firmie Politan. Fascynat zachowań konsumentów w punktach sprzedaży, wartości i siły oddziaływania marek na kulturę oraz zmiany społeczne.

Komentarze

Powiązane

23.11.17, 13:11
reklama & PR » informacje
Płacę później. GoldenSubmarine i Bidlab dla PayU
PayU promuje nową usługę „Płacę później” wspólnie z agencją marketingu interaktywnego GoldenSubmarine oraz agencją mediową Bidlab. 
23.11.17, 12:11
reklama & PR » informacje
Partner of Promotion z wygranym przetargiem na obsługę dwóch projektów STIHL
Partner of Promotion wygrała przetarg na obsługę PR kolejnych projektów dla marki STIHL. W ramach działań agencja odpowiada za obsługę komunikacyjną Mistrzostw Świata STIHL TIMBERSPORTS oraz Stihl Poznań Ice Festival 2017.
23.11.17, 11:11
reklama & PR » informacje
MediaCom przejmuje budżet mediowy marki Opel
Dom mediowy MediaCom przejmuje obsługę budżetu mediowego marki Opel od Carat Polska. Przejęcie budżetu jest wynikiem wygrania europejskiego przetargu organizowanego przez Grupę PSA. 
23.11.17, 11:11
reklama & PR » informacje
Firma AMS postawiła pięć nowych wiat Warta w Poznaniu
Nowością w miejskiej infrastrukturze Poznania, która pojawiła się po remoncie torowiska tramwajowego na ul. Królowej Jadwigi, są nowoczesne, rozświetlające przestrzeń wiaty zainstalowane przez AMS.
23.11.17, 10:11
reklama & PR » informacje
Deloitte Digital CE współpracuje z Acne
Firma Deloitte Digital Central Europe nawiązała współpracę z agencją kreatywną Acne ze Sztokholmu, która została kupiona przez Deloitte NWE (struktura Deloitte na region Europy Północnej i Zachodniej) w sierpniu br. 
22.11.17, 18:11
reklama & PR » informacje
Marka SINSKIN w portfolio They.pl
We wrześniu br. na rynku pojawiła się nowa marka semi-profesjonalnych kosmetyków kolorowych, dostępna w drogeriach Rossmann. They.pl odpowiada za launch SINSKIN w digitalu.
22.11.17, 17:11
reklama & PR » informacje
Prze!BIJEMY ceny innych sklepów. OleOle.pl rusza ze świąteczną kampanią
"Prze!BIJEMY ceny innych sklepów" to hasło tegorocznej kampanii świątecznej sklepu internetowego z elektroniką użytkową, AGD i RTV - OleOle.pl.
22.11.17, 16:11
reklama & PR » informacje
Napoleon w kolejnej kampanii Carrefour
Rozpoczęła się najnowsza kampania marki Carrefour autorstwa Saatchi & Saatchi IS. Po raz kolejny akcją zarządza Napoleon. 
W najnowszej odsłonie kampanii Carrefour.
22.11.17, 15:11
reklama & PR » informacje
INSIGNIA obsłuży social media dla Ceramiki Paradyż w 2018 r.
Ceramika Paradyż (Grupa Paradyż) powierzyła prowadzenie działań komunikacyjnych w social mediach krakowskiej agencji INSIGNIA. 
22.11.17, 13:11
reklama & PR » informacje
Fisz głosem w nowej kampanii IKEA
Na początku listopada br. ruszyła świąteczna odsłona kampanii IKEA, która ma zachęcać Polaków nie tylko do zmian w domu z okazji Świąt i wizyt bliskich, lecz proponuje także zmianę sposobu postrzegania pozornych truizmów. 
Nasze usługi
Transmisje video: http://nadaje.com/live/
Serwery shoutcast: http://nadaje.com/radio-hosting/
Panel radiowy: http://nadaje.com/myradio/
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody. 

do 24.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 22.12.17

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Kalendarium
Dziś jest Nov. 25, 2017
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.