18.08.17, 12:00

Flash traci w Polsce

Flash traci w Polsce
Fot.: Pixabay

Coraz więcej odsłon stron internetowych w polskiej sieci jest wykonywanych z przeglądarek bez Flasha. Od pięciu lat ten odsetek stale rośnie. W ostatnim miesiącu było to już prawie dwie trzecie odsłon.

Dwie trzecie odsłon bez Flasha
Dane pokazują, że w praktyce internetowej następuje stopniowe, ale zdecydowane odejście od tej technologii. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat liczba odsłon polskich stron WWW generowanych przez przeglądarki bez Flasha wzrosła z 6,4 proc. w lipcu 2013 roku do 61,5 proc. w lipcu 2017 roku (źródło: gemiusPrism).

„Od czasu wprowadzenia HTML5 i od momentu, gdy Apple siedem lat temu ustami Steve’a Jobsa wyraźnie powiedziało, że nie będzie wspierać technologii Flash, choćby ze względu na bezpieczeństwo czy jego energożerność, Flash powoli, acz nieubłaganie zaczynał tracić użytkowników ─ komentuje Krzysztof Majkowski z firmy Gemius. W międzyczasie udziały Apple rosły, a iPhone stał się jednym z najbardziej popularnych smartfonów. Flash nadal żył i plotki o jego rychłym odejściu były raczej przesadzone. Patrząc jednak z perspektywy tych siedmiu lat, faktycznie spada używalność wtyczki Flash i choćby biorąc pod uwagę tylko to, chyba każdy większy serwis powinien być przygotowany na wprowadzenie HTML5 lub innych rozwiązań do wyświetlania formatów wideo” ─ dodaje Majkowski.

Flash traci coraz szybciej
Odsetek odsłon dokonywanych z przeglądarek bez Flasha wzrasta coraz wyraźniej z każdym rokiem. Duży skok zanotowano w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. W lipcu 2016 roku była to tylko jedna trzecia odsłon, rok później już prawie dwie trzecie.

„Z perspektywy Adobe to po prostu mało opłacalny do utrzymania produkt, choćby ze względu na konieczność ciągłej pracy nad jego bezpieczeństwem. Z czasem stawał się kamieniem u szyi, a jego rentowność spadała. To coraz starsza technologia, której utrzymanie wiąże się z kosztami, a obecnie są różne, dojrzałe alternatywy: HTML5, WebGL czy WebAssembly. Albo są łatwiejsze w użyciu, albo wydajniejsze, bardziej efektywne, albo działają na większej ilości platform i dzięki temu są efektywniejsze kosztowo we wprowadzeniu. Adobe nie pomogła też decyzja Apple o odgórnym wyłączeniu Flasha w Safari. Oczywiście to tylko część rynku, ale taka, na którą patrzy cała branża. Kolejnym ciosem są też ruchy Google’a, który nakłada coraz więcej ograniczeń na używanie Flasha w Google Chrome. Podobne plany ma Mozilla” ─ komentuje ekspert.

Firma Gemius poddała analizie dane z lat 2013–2017 roku zebrane wśród polskich internautów korzystających z komputerów stacjonarnych i laptopów oraz z urządzeń mobilnych.

Komentarze

Powiązane

18.01.18, 15:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Ströer Digital Media wprowadza do oferty reklamy z gwarancją viewability
Ströer Digital Media wprowadza do oferty kampanie reklamowe z gwarancją viewability. To jeden z pierwszych produktów na polskim rynku, który gwarantuje klientom określony poziom widoczności reklamy. Za pomiar odpowiada firma Meetrics GmbH. 
16.01.18, 12:00
| internet » informacje | reklama & PR » artykuły
Marcin Rupiński: marki premium stawiają na Internet
Jak wynika z najnowszego raportu KPMG dotyczącego dóbr luksusowych w Polsce, rynek ten stale rośnie w siłę. Szacuje się, że w 2021 r. jego wartość może osiągnąć niemal 31 mld zł, a więc wzrośnie o prawie 50 proc. w stosunku do 2017 r. Artykuł ekspercki Marcina Rupińskiego, CEO sieci reklamowej Royal Ad.
16.01.18, 11:00
| telewizja » informacje | internet » informacje
Policja zlikwidowała piracki serwis. Straty dla nadawców wstępnie szacuje się na ok. 3,5 mln zł
Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie, zatrzymali trzech mężczyzn, którym przedstawiono zarzuty nielegalnego rozpowszechniania sygnału płatnych telewizji cyfrowych czyniąc sobie z tego stałe źródło dochodu. 
15.01.18, 10:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
IAB Polska/PwC AdEx: 2,69 mld zł wydatków na reklamę online od stycznia do września 2017 r. (infografika)
Po trzech kwartałach 2017 r., wydatki na reklamę online wyniosły 2,69 mld zł, czyli o 147 mln zł więcej niż rok wcześniej w porównywalnym okresie. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 6 proc. Wciąż największy wpływ na wzrost ma wideo online, social media oraz programmatic.
11.01.18, 17:00
| internet » informacje
Babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl
Od stycznia br. serwis babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl. „Mamo, To Ja” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek mediowych dla młodych rodziców.
11.01.18, 13:25
| internet » ludzie
Marcin Watemborski redaktorem prowadzącym WP Fotoblogia
Marcin Watemborski pokieruje WP Fotoblogia – największym serwisem fotograficznym w Polsce. Przez dwa lata pracował jako dziennikarz, a teraz awansował na stanowisko redaktora prowadzącego. Jest fotografem portretowym.
10.01.18, 19:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Gazeta.pl wprowadza trzy nowe formaty reklamowe
Biuro reklamy Gazeta.pl przygotowało nowe, nieinwazyjne formaty reklamowe. Nowe rozwiązania reklamowe zostały stworzone zgodnie ze standardami Coalition for Better Ads i Google.
10.01.18, 14:00
| internet » informacje
Wirtualna Polska zlikwiduje platformę Bloog.pl
Wirtualna Polska wyłączy serwis do blogowania Bloog.pl. Na przeniesienie swoich danych użytkownicy mają czas tylko do końca marca br. Decyzję podjęto z powodu spadającej popularności usługi i zmian na rynku mediów.
10.01.18, 13:00
| internet » ludzie
Agnieszka Odachowska odchodzi z Grupy Onet-RAS Polska
Agnieszka Odachowska zrezygnowała z funkcji Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Grupy Onet-RAS Polska, a jej obowiązki przejmie tymczasowo Agnieszka Skrzypek-Makowska (obecnie Group Communication Manager).
09.01.18, 11:11
| telewizja » seriale | telewizja » badania rynku | internet » informacje
Koronę królów hitem w TVP VOD
Pierwsze odcinki serialu TVP „Korona królów” cieszą się dużą popularnością w serwisie vod.tvp.pl. To obecnie najchętniej oglądane materiały wideo na portalu i wszystkie znajdują się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych odcinków.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE

BEST PR | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody.

do 19.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL