09.02.18, 16:00

TVP rozwija swój pomiar widowni TV i testuje opaski do analizy zachowań widzów

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Telewizja Polska pracuje nad udoskonaleniem własnego systemu pomiarów oglądalności. Publiczny nadawca korzysta w tej chwili z rozwiązania bazującego na danych z dekoderów Netii. Równolegle prowadzi pilotażowe testy nowego systemu telemetrycznego opartego o internet rzeczy i specjalne opaski dokładnie rejestrujące zachowania widzów przed telewizorami. 

Telewizja Polska rozpoczęła pracę nad nowym pomiarem oglądalności kanałów telewizyjnych. Chcemy lepiej zarządzać ramówką na wszystkich naszych antenach i contentem reklamowym oraz dostosowywać go do potrzeb naszych klientów, czyli reklamodawców. Unikalna wartość tego, co robimy, jest taka, że dostajemy dane w trybie online. To oznacza, że możemy reżyserować programy z wykorzystaniem danych na żywo” – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marcin Klepacki z biura strategii i projektów Telewizji Polskiej SA.

Informacji o tym, jaką oglądalnością cieszą się programy telewizyjne, dostarczają badania telemetryczne. Te są potrzebne, ponieważ na ich podstawie stacje mogą efektywnie konstytuować swoją ramówkę i ustalać cenniki dla reklamodawców.
W Polsce od 2011 r. jedynym podmiotem, który dokonuje pomiarów telemetrycznych jest Nielsen Audience Measurement (część globalnego koncernu Nielsen Company). Instytut bada oglądalność na podstawie reprezentatywnego panelu 2 tys. gospodarstw domowych (w których mieszka ponad 5 tys. osób), skonstruowanego na podstawie danych GUS oraz czynników takich jak region geograficzny, wielkość gospodarstwa, struktura demograficzna czy rodzaj odbieranego sygnału telewizyjnego. Z danych telemetrycznych Nielsena korzystają nie tylko stacje telewizyjne, lecz także reklamodawcy, agencje i domy mediowe.
Nasze badania oglądalności bazują na rzeczywistych zachowaniach widzów. Z kolei istniejące na rynku badanie jest deklaratywne, dlatego że – aby zarejestrować samo zdarzenie oglądania telewizji – użytkownik musi nacisnąć przycisk na pilocie, zalogować się. W naszym podejściu ta sytuacja nie występuje. Dekoder sam zbiera rzeczywiste dane o zachowaniach widzów przed telewizorem” – mówi Marcin Klepacki.

Dane o oglądalności Nielsena pochodzą z telemetrów – urządzeń podłączonych do telewizora i dekodera, montowanych w gospodarstwach biorących udział w badaniu. Telemetr zapisuje czas włączenia i wyłączenia telewizora oraz identyfikator odbieranej stacji. Dodatkowo za pomocą specjalnego pilota widz każdorazowo informuje system o momencie, w którym zaczyna i kończy oglądać dany program.

TVP od kilku miesięcy kwestionuje wyniki oglądalności Nielsena, uważając je za zaniżone, i posługuje się alternatywnymi danymi o widowni na podstawie własnych badań oglądalności opartych na danych od klientów Netii.Tym, co wyróżnia badanie, jest liczba punktów pomiarowych. Pomiar bazuje na danych ze ścieżki zwrotnej dekoderów – my gromadzimy dzisiaj dane z około 200 tys. dekoderów rozlokowanych praktycznie po całej Polsce. Jest to około 40 proc. kodów pocztowych i prawie 60 proc. gmin. Oznacza to, że rozdzielczość geograficzna tych danych jest bardzo dobra – samych punktów pomiarowych jest sto razy więcej niż w obecnie obowiązującym na rynku badaniu” – tłumaczy Klepacki.

Z usług Netii, z którą TVP współpracuje od kilku miesięcy, korzysta około 180 tys. gospodarstw domowych w 1,5 tys. gmin w całej Polsce. Łącznie klienci telekomu korzystają z ok. 200 tys. dekoderów. „Dziś integrujemy te dane, ale nie wyodrębniamy ich jako oddzielnego źródła. Prototyp, nad którym w tej chwili pracujemy, to wykorzystanie danych z odbiorników telewizji hybrydowej. Jest to telewizja, która dostarcza sygnał poprzez cyfrową telewizję naziemną, natomiast ścieżka zwrotna jest realizowana przez poprzez podłączenie telewizora do internetu” – wyjaśnia Marcin Klepacki.

Jak twierdzi TVP, przez rozpoczęciem własnych pomiarów nadawca publiczny uwzględnił rozkład geograficzny oraz takie czynniki jak struktura gospodarstw domowych, rozkład wieku badanej populacji czy procentowy udział mężczyzn i kobiet. Wartości, którymi się posługuje, są zbieżne z danymi GUS, dlatego w ocenie TVP można wykorzystać je do modelowania oglądalności dla całej Polski. „Stosujemy też algorytmy z zakresu sztucznej inteligencji, które pozwalają nam – na podstawie rzeczywistych zachowań widzów – definiować, kim oni są. Nie jest to żadna inwigilacja, tylko typowe analizy na zupełnie anonimowych danych. Jesteśmy też w stanie podejść w trochę inny sposób do samej klasyfikacji widzów przed telewizorem. Uważamy, że tego typu analizy pozwolą w niedalekiej przyszłości dużo lepiej dostosowywać reklamę do preferencji widzów, a tym samym pozwolą reklamodawcom lepiej zarządzać ich pieniędzmi reklamowymi” – mówi Marcin Klepacki.

Publiczny nadawca pracuje również nad rozwiązaniem, które w przyszłości ma umożliwić dokładniejszy pomiar zachowań indywidualnych widzów przed telewizorami. Wykorzystuje w tym celu rozwiązania internetu rzeczy (IoT) bazujące na specjalnie stworzonym systemie telemetrycznym. Obecnie trwają jego pilotażowe testy. „Chcemy wykorzystać coś podobnego do znanych na rynku opasek fitness. Wyposażony w taką opaskę użytkownik jest identyfikowany przez specjalny system radiowy, umieszczony przy odbiorniku telewizyjnym. Dodatkowe sensory identyfikują, czy faktycznie znajduje się on w tym pomieszczeniu, czy przypadkiem nie jest w innej części, poza zasięgiem telewizora. W tej chwili prowadzimy pilotaż tego rozwiązania i myślę, że będzie ono dobrym uzupełnieniem tego typu pomiarów” – mówi Marcin Klepacki.

Alternatywny pomiar oglądalności TVP nie jest akceptowany przez innych uczestników rynku TV i reklamy, a nawet przez nich kwestionowany. Telewizja Polska konsekwentnie nie udziela portalmedialny.pl informacji na temat badania.

Komentarze

Powiązane

15.02.18, 22:00
| telewizja » badania rynku
2,1 mln widzów meczu Real Madryt - Paris Saint Germain
Prawie 2,5 mln widzów w szczytowym momencie oglądało 14 lutego br. mecz w ramach 1/8 finału Ligi Mistrzów pomiędzy Realem Madryt a Paris Saint Germain (dane: NAM).
15.02.18, 16:00
| telewizja » badania rynku
Total video: 212 mln osób oglądąło w weekend igrzyska olimpijskie
Według pomiaru Total video, w miniony weekend igrzyska oglądało łącznie 212 milionów użytkowników w Europie na wszystkich ekranach, a relacje wideo zebrały blisko miliard odsłon.
14.02.18, 19:00
| telewizja » seriale
Nowy serial Za marzenia w TVP2 w poniedziałkowe wieczory
26 lutego br. o godz. 21.45 Dwójka rozpocznie emisje nowego serialu obyczajowo-komediowego „Za marzenia” w reż. Olgi Chajdas, Łukasza Wiśniewskiego i Aleksandry Terpińskiej. 
14.02.18, 16:00
| telewizja » informacje
Specjalna ramówka na czwarte urodziny TVP ABC
TVP ABC 15 lutego br. będzie obchodzić czwarte urodziny. Z okazji jubileuszu, kanał przygotował specjalna ramówkę oraz konkursy.
14.02.18, 11:00
| telewizja » informacje
Kamil Baleja poprowadzi teleturniej Taxi Kasa w Super Polsat
„Taxi Kasa” to nowy teleturniej, który od wiosny będzie emitowany na antenie Super Polsat. Uczestnicy programu zamawiają taksówkę i w trakcie podróży mogą wygrać gotówkę, poprawnie odpowiadając na zadawane pytania. W roli kierowcy i prowadzącego „Taxi Kasy” wystąpi Kamil Baleja. Premiera programu odbędzie się w sobotę, 10 marca br., o godzinie 19:30.
13.02.18, 21:00
| telewizja » informacje
Walentynki w 4FUN.TV. Specjalny logotyp i romantyczne klipy
Z okazji święta zakochanych, telewizja 4FUN 14 lutego br. zmieni logotyp na wszystkich swoich kanałach oraz oprawę graficzną na kanale głównym 4FUN.TV. Tego dnia nie zabraknie również piosenek o miłości, specjalnego walentynkowego konkursu oraz pranków w wykonaniu prezentera stacji Dandrisa w roli amorka.
13.02.18, 11:00
| telewizja » badania rynku
Tydzień w TV: TVP1 wciąż liderem, skoki narciarskie biją rekordy popularności
Najchętniej oglądanym kanałem w Polsce pozostaje TVP1, z kolei osoby w targecie 16-49 najczęściej wybierają TVN - wynika z raportu Nielsen Audience Measurement przygotowanego dla portalmedialny.pl (okres od 5 do 1 lutego 2018 r.). 
13.02.18, 10:00
| telewizja » informacje
FightBox HD w oknie otwartym w Cyfrowym Polsacie
Kanał FightBox HD, którego dystrybutorem w Polsce jest spółka Kino Polska TV SA, do 25 lutego br. będzie dostępny bez dodatkowych opłat dla wszystkich abonentów Cyfrowego Polsatu.
13.02.18, 09:00
| telewizja » badania rynku
Monika Wojdyga-Makowska: Nasze produkcje pokazują świat niepełnosprawności z ich perspektywy
Rozmowa z Moniką Wojdyga-Makowską, szefową Super Polsat.
12.02.18, 20:00
| telewizja » seriale
Callboys premierowo w Kino TV
13 lutego br., Kino TV rozpocznie emisję serialu komediowego „Callboys”.
Subskrybuj RSS działu telewizja: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 16.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz audiobooka.

do 15.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 14.03.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL