03.12.09, 21:34
Serwisy informacyjne pod lupą
Firma PRESS-SERVICE Monitoring Mediów stworzyła raport medialny, porównujący cztery najbardziej opiniotwórcze serwisy informacyjne pod względem poruszanych spraw, zasięgu tematu, liczby reprezentantów danego ugrupowania politycznego, antenowych wpadek oraz ironicznych komentarzy dziennikarskich w październiku br.
Firma PRESS-SERVICE Monitoring Mediów stworzyła raport medialny, porównujący cztery najbardziej opiniotwórcze serwisy informacyjne pod względem poruszanych spraw, zasięgu tematu, liczby reprezentantów danego ugrupowania politycznego, antenowych wpadek oraz ironicznych komentarzy dziennikarskich w październiku br.
W październiku, analogicznie do miesięcy wcześniejszych, największą liczbę tematów podjęli dziennikarze „Panoramy”, bo aż 297. Na drugiej pozycji uplasowały się „Wiadomości” z 286 watkami. „Fakty” zajęły się 275 sprawami, a twórcy „Wydarzeń” –268.
Twórcy magazynu TVN-u, mimo stosunkowo małej liczby podjętych tematów, stworzyli najwięcej krótkich reportaży odredakcyjnych. W październiku było ich aż 75. Taki wynik określić należy jako wysoki, gdyż druga w klasyfikacji „Panorama” pochwalić się może co najwyżej 45 tego typu materiałami. „Wiadomości” natomiast w październiku wyemitowały 44, a „Wydarzenia” 33 krótkich reportaży odredakcyjnych. W przypadku „Faktów” niemal co trzeci pokazywany materiał to minireportaż bez konkretnego autora, w przypadku „Wydarzeń” – co ósmy. Serwis informacyjny Polsatu, tradycyjnie, skupił się na prezentowaniu widzom dłuższych, analitycznych materiałów, które szczegółowo omawiając dany temat.
Miniony miesiąc obfitował w materiały o tematyce politycznej. Niezwykle medialnym zagadnieniem okazała się afera hazardowa, o której mówiono w każdym serwisie informacyjnym. Dziennikarze przytaczali słowa, które obciążyły Zbigniewa Chlebowskiego. Zarówno reporterzy, jak i wypowiadający się w telewizji politycy, szczególnie z opozycji, ironizując, starali się używać imion, które pojawiły się w ujawnionych konwersacjach. Po zdemaskowaniu afery hazardowej dziennikarze zastanawiali się, co stanie się ze Zbigniewem Chlebowskim i Mirosławem Drzewieckim. Relacjonowali słynna już konferencje prasowa byłego przewodniczącego PO. Wszystkie serwisy informacyjne, wracając do tematu afery, wykorzystywały zdjęcia dawnego działacza PO ocierającego pot z czoła. Ponadto dyskutowano o planach powołania komisji śledczej do zbadania sprawy. Miedzy politykami pojawiały się spory co do okresu prac nad ustawa hazardową. Dziennikarze informowali także o sondażach zaufania do polityków po sprawie hazardowej. Zastanawiano się czy po serii dymisji w rządzie będą kolejne. Kiedy było już wiadomo, że komisja śledcza powstanie – informowano o polemikach dotyczących składu osobowego oraz rzekomej niechęci PO do jej powołania. Sporo miejsca dziennikarze poświecili również wiadomościom o kształcie ustawy hazardowej, która przedstawiano jako element wojny z drobnym hazardem. Poczynione kroki uznawano za reakcje premiera na zaistniała sytuacje w PO. Afera hazardowa zdecydowanie przyćmiła pozostałe tematy. Jednym z widocznych wątków, ale powiązanych z politycznym skandalem w PO, okazała się wiadomość o dymisji Mariusza Kamińskiego z funkcji szefa CBA. Przeciwnicy Donalda Tuska rozważali posuniecie premiera w kategoriach zemsty politycznej. Oprócz tego sensacja okazała się informacja o podsłuchiwaniu prywatnych rozmów dziennikarzy przez ABW. Podawano wiadomości o składaniu wyjaśnień szefów Agencji przed sejmowa komisja ds. służb specjalnych w aferze podsłuchowej. Zastanawiano się czy w ABW dojdzie do dymisji.
Politykami, którzy w minionym okresie najczęściej zabierali głos w serwisach informacyjnych są reprezentanci PiS-u. Najchętniej ich wypowiedzi emitowały „Wiadomości” i „Fakty”. Natomiast działacze PO najczęściej występowali w serwisie informacyjnym TVP1. Politycy PiS-u wyrażali swoje opinie na temat zmian w szeregach PO, dymisji szefa CBA, komisji śledczej w sprawie afery hazardowej czy komentując sondaże politycznego poparcia. Przedstawiciele PO zabierali głos, nawiązując do afery hazardowej, zmian w swojej partii, zawieszenia członkowstwa Zbigniewa Chlebowskiego w PO, spraw związanych z komisja śledcza w sprawie skandalu hazardowego.
Twórcy serwisów informacyjnych popełnili w październiku znaczna liczbę antenowych wpadek. Największą liczbę uchybień zaliczyły „Wydarzenia”, bo aż 24. „Wiadomości” popełniły 10, „Fakty” 7, a „Panorama” 5 antenowych błędów. Najpospolitsze okazały się uchybienia techniczne, zdarzały się także językowe oraz jedna wpadka merytoryczna. Błędy techniczne, w których królowały „Wydarzenia” związane były z niedopatrzeniem w podpisywaniu osób, które wypowiadały się w serwisach. Zdarzało się, że twórcy serwisów informacyjnych rezygnowali z umieszczania nazwisk i funkcji pod niektórymi znanymi osobami zabierającymi głos w reportażu. Jedyna wpadka merytoryczna zdarzyła się „Wydarzeniom”. W niedziele, 18 października, prezenterka podała niewłaściwa datę (19 października). Swój błąd naprawiła od razu po zaprezentowaniu zajawek najważniejszych informacji.
Serwisem informacyjnym, który najczęściej wykorzystuje sarkazm, ironie i humor do komentowania wydarzeń z Polski i świata są „Fakty”. Dziennikarze TVN-u właśnie w ten sposób podeszli do zaprezentowania tematu języka polityków w prywatnych rozmowach, konkursu na najbardziej wszechstronnego żołnierza, seksownych polityków, absurdów straży miejskiej czy zabawnych nazw drużyn sportowych. Niezmiennie w tej dziedzinie prym wiedli: Maciej Mazur, Tomasz Sianecki, Paweł Abramowicz.
Animator Kultury w obszarze czytelnictwa
Biblioteka publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st.Warszawy | Warszawa
Przejdź do ofertyZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
21-22.09. 2023 r., Rzeszów.
Komentarze