10.02.10, 17:40
ePr a serwisy społecznościowe
Polska znajduje się w czołówce krajów o najwyższej dynamice wzrostu użytkowników serwisu Facebook. Jest to tylko jedna z wielu wytycznych, która pozwala zaobserwować, iż popularne już od pewnego czasu za granicą, serwisy społecznościowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem Polaków - pisze Dagmara Szkudlarek z wysokapozycja.pl.
Z przestawionych w styczniu br. badań Megapanel PBI/Gemius wynika, że Polska znajduje się w czołówce krajów o najwyższej dynamice wzrostu użytkowników serwisu Facebook. Jest to tylko jedna z wielu wytycznych, która pozwala zaobserwować, iż popularne już od pewnego czasu za granicą, serwisy społecznościowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem Polaków. Stopniowo zaczynają być również postrzegane jako potężne narzędzie służące kreowaniu wizerunku w sieci.
ePr posiada pewną przewagę nad zwykłymi działaniami Public Relations wykorzystującymi media tradycyjne. Jest nią z całą pewnością interaktywność. Informacje prasowe, artykuły, wywiady, komentowane są na licznych blogach i forach internetowych. Przekaz nie przyjmuje tym samym jednostronnego charakteru, uniemożliwiającego odbiorcy jakąkolwiek reakcję, dzięki czemu zyskuje większe zaufanie. Serwisy społecznościowe to natomiast kolejna szansa, aby pójść o krok dalej. Umożliwiają one bowiem w pełni otwartą komunikację, co pozwala prowadzić działania wizerunkowe skupione wokół marki, firmy, czy osoby, bez narzucania odbiorcom konkretnych modeli zachowań.
Nowe perspektywy
Serwisy społecznościowe i mikroblogi nie stanowią jedynie kolejnej innowacji, która dowodzi, jak wielka jest potęga Internetu. To ogromne źródło możliwości dla stworzenia efektywnej i unikalnej zarazem kampanii ePr. Media społecznościowe są doskonałym nośnikiem informacji, mających na celu zwiększanie świadomości odbiorców odnośnie określonego zagadnienia. Jednocześnie stanowią niezwykle przydatną bazę danych, jaka pozwala dokładnie wyselekcjonować grupę odbiorców, do których skierowana zostanie kampania ePr. Trudno znaleźć inne narzędzie, dzięki któremu można tak wiele dowiedzieć się o społeczeństwie. Użytkownicy serwisów społecznościowych podają ogromną ilość danych, dzięki czemu można badać np. ich poglądy, przekonania czy preferencje. To jednak tylko część atutów. Serwisy społecznościowe pozwalają również na aktywizację społeczeństwa, co w kontekście działań ePr ma niezwykle duże znaczenie. Internauci dyskutują, wyrażają swoje opinie, oceniają i polecają. W ramach serwisów społecznościowych, w wyniku indywidualnej inicjatywy, powstają profile i grupy miłośników wybranego produktu, usługi lub marki. Okazuje się, że właśnie na taki rodzaj „otwartej komunikacji” czekało, zmęczone tradycyjnym przekazem reklamowym, społeczeństwo.
Serwisy społecznościowe wymagają
Choć działania ePr w serwisach społecznościowych zdobywają coraz większe uznanie, wiele firm przyznaje, że nie należą one do prostych w realizacji. Z pewnością efektywne wykorzystanie tego narzędzia w prowadzonej kampanii ePr wymaga sporego zaangażowania. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki serwisów społecznościowych, związanej min. z ogromną ilością użytkowników, wariacjami wątków, tematów, różnymi modelami interakcji. Komunikaty, zamieszczane w ramach kampanii ePr, w serwisach społecznościowych, powinny być przede wszystkim jak najbardziej aktualne w czasie. Tu nie można pozwolić sobie na żadną zwłokę z zamieszczeniem informacji. Istnieje bowiem realna groźba, iż ktoś inny tę samą wiadomość opublikuje szybciej i być może przedstawi ją w zupełnie innym świetle. Drugą równie istotną sprawą jest praca nad budowaniem przekazu. W ramach profesjonalnej kampanii ePr dla marki lub osoby w serwisach społecznościowych nie powinny być tworzone komunikaty, zdradzające swoją formą, iż pracował nad nimi sztab specjalistów. Serwisy społecznościowe wymagają przekazu spersonalizowanego, który wpisując się w przyjęte tu standardy, wzbudzi zaufanie społeczności. Kolejną sprawą jest wymóg stałego monitoringu pojawiających się wpisów. Wszelkie wymagające reakcji zapytania czy komentarze powinny być natychmiastowo wychwytywane. Nie ma tu również czasu na kalkulację. Wpisy wymagają satysfakcjonującej i przede wszystkim szybko zredagowanej odpowiedzi.
Z duchem czasu
Zdaniem wielu specjalistów sieci społecznościowe powoli i w Polsce przestają już być eksperymentem i stają się rzeczywistością strategii ePr wielu firm. Systematycznie powiększa się liczba case'ów udanych kampanii promocyjnych i wizerunkowych w sieciach społecznościowych. Wydaje się jednak, że to dopiero początek sukcesów, możliwych do osiągnięcia na tym polu. Kolejnym dowodem rosnącego zainteresowania tym narzędziem jest pojawianie się rynku coraz większej liczby agencji, specjalizujących się wyłącznie w social marketingu oraz wydzielania komórek odpowiedzialnych wyłącznie za taką formę reklamy w większych spółkach. Niebagatelne znaczenia ma również uruchomienie pierwszej reklamowej sieci społecznościowej – Społeczności.pl. W jej skład, oprócz serwisów Grupy Fotka.pl, wchodzą takie witryny jak Grono.net, Goldenline.pl, Fotosik.pl, Szafa.pl, Sciaga.pl i Demotywatory.pl. Na rynku pojawiają się także narzędzia do pomocy w zarządzaniu reputacją firmy i marek w mediach społecznościowych. Fakty te mówią same za siebie i jednocześnie doskonale wpisują się w tezę, wygłoszoną na tegorocznej konferencji „Facebook Now”, która mówi o tym, iż tak naprawdę nie ma takich marek, które nie nadawałyby się do tego, aby pokazać je społecznościom i przykuć ich uwagę. Należy jedynie wyjść z nieszablonowym pomysłem...
Dagmara Szkudlarek
wysokapozycja.pl
Dagmara Szkudlarek - aktywny piarowiec i dziennikarz związany z branżą reklamową.
Od 2007 roku zajmuje się publicystyką branżową, w tym od 2008 roku, obejmującą dziedzinę IT i nowe technologie. Dotychczas działała jako aktywny „piarowiec” w dwóch katowickich agencjach PR - Madin oraz Public PR, a także w Firmie Consultingowej BPC, obsługującej przedsiębiorstwa z branży IT.
Obecnie pracuje na stanowisku ePR manager w cyberstudio sp. z o.o. - właściciela marek abeon.pl i wysokapozycja.pl.
Dagmara Szkudlarek jest absolwentką Filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Do tej pory publikowała swoje artykuły w dodatkach: Biznes Raport w Gazecie Prawnej oraz Magazyn Gospodarczy w Rzeczpospolitej.
cyberstudio to firma nowych technologii od 1994 działająca na rynku e-commerce oraz internetu w szerokim ujęciu. cyberstudio zajmuje się projektowaniem aplikacji oraz rozwiązań informatycznych dla Internetu, promocji i reklamy on-line. Agencja świadczy usługi tj. tworzenie stron i portali internetowych, wdrażając jednocześnie swój autorski system cms. Oferta cyberstudio obejmuje również pozycjonowanie stron.
cyberstudio to agencja kreatywna zbudowana przez zespół profesjonalistów tworzących nowoczesne rozwiązania internetowe oraz ekspertów w dziedzinie e-marketingu. Rozwiązania cyberstudio kompleksowo obsługują relacje z Klientami i optymalizują działania operacyjne oraz procesy biznesowe. Firma jest właścicielem marek abeon.pl i wysokapozycja.pl.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęKonferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze