21.02.10, 11:19

Komisja hazardowa i zima tematami grudniowych serwisów

Afera hazardowa jako temat wiodący, „Panorama” jako najaktywniejszy serwis, zaś „Wydarzenia” jako mistrzowie wpadek – tak w skrócie przedstawiają się wyniki grudniowego badania głównych wydań serwisów informacyjnych.

Afera hazardowa jako temat wiodący, „Panorama” jako najaktywniejszy serwis, zaś „Wydarzenia” jako mistrzowie wpadek – tak w skrócie przedstawiają się wyniki grudniowego badania głównych wydań serwisów informacyjnych. Zestawienie na temat „Faktów”, „Panoramy”, „Wiadomości” i „Wydarzeń” przygotowała firma PRESS-SERVICE.

Choć grudzień kojarzy się nam przede wszystkim ze Świętami Bożego Narodzenia oraz Sylwestrem, to jednak nie te tematy najczęściej pojawiały się na łamach telewizyjnych serwisów informacyjnych. Przestępstwa, sądy i polityka – to dominujące tematy o jakich nas informowano. Jednak świąteczny nastój dał się zauważyć dzięki tematyce społecznej i obyczajowej, która to w nieznacznym stopniu ustąpiła faworytom. A do nich z pewnością można zaliczyć wydarzenia toczące się wokół tzw. afery hazardowej, które to były medialnym tematem nr 1 w grudniu, czy doniesienia w sprawie kradzieży oświęcimskiej tablicy „Arbeit macht frei”. Jak co roku zima zaskoczyła kierowców. Jej atak był jednak tak gwałtowny, że tematy pogodowe znalazły się na drugim miejscu grudniowego zestawienia. Co ciekawe, informacje o opadach śniegu i złych warunkach na drogach pojawiały się w samych tylko „Faktach” częściej, niż doniesienia ze szczytu klimatycznego w Kopenhadze na antenach wszystkich badanych serwisów łącznie.

Grudniowe wydania serwisów informacyjnych przeanalizowano także pod kątem klucza partyjnego. W ostatnim miesiącu 2009 roku najbardziej medialnymi politykami okazali się być reprezentanci opozycyjnego PiS-u, którzy najczęściej pojawiali się w materiałach przedstawianych w publicznej „Panoramie”, najrzadziej zaś w „Faktach”. Politycy PiS często zabierali głos, komentując sprawę wykluczenia z komisji śledczej do zbadania sprawy afery hazardowej, posłanki Beaty Kempy oraz posła Zbigniewa Wassermana. Oprócz tego reprezentanci największej partii opozycyjnej komentowali sprawę donosu na byłego szefa CBA, planów przesłuchania posłanki PiS w styczniu. Przedstawiciele PO wypowiadali się m.in. w temacie działań komisji hazardowej, wykluczenia posłów PiS z prac komisji, reakcji premiera na tę wiadomość, zawieszenia członkowstwa przez Krzysztofa Piesiewicza w PO.

Mimo świątecznego okresu i niesprzyjających warunków pogodowych dziennikarze czołowych programów informacyjnych nie próżnowali. Liderem wśród liczby przygotowanych materiałów została po raz kolejny „Panorama”. Dziennikarze TVP2 zajęli się aż 336 sprawami, zaś ich koledzy i koleżanki z „Wiadomości” przygotowali 323 wątki. Trzecią pozycję w grudniowym rankingu zajęły „Wydarzenia” z 289 tematami, wyprzedzając TVN-owskie „Fakty” zaledwie o jeden materiał. Jednak ostatnie miejsce tego programu nie oznacza brak aktywności dziennikarzy. W analizowanym okresie najwięcej materiałów odredakcyjnych (79) wyemitowały właśnie „Fakty”, wyprzedzając „Panoramę” (70), „Wiadomości” (63) oraz „Wydarzenia” (41). Również „Fakty” były serwisem, w którym pojawiło się najwięcej ironii i humoru. Z przymrużeniem oka informowano m.in. o sposobach na kaca, bohaterach „Gwiezdnych wojen” na amerykańskiej giełdzie, o tym, że Polacy piją więcej alkoholu czy trudach rzeczników prasowych. Analogicznie do miesięcy wcześniejszych, dziennikarzami, którzy najczęściej korzystają  z narzędzia ironii i humoru są Maciej Mazur, Tomasz Stanecki, Paweł Abramowicz.

PRESS-SERVICE sprawdził także aktywność dziennikarzy poszczególnych serwisów. Najbardziej pracowitą okazali się być Małgorzata Ziętkiewicz i Piotr Michalak („Wydarzenia”), którzy na swoim koncie mają po 20 grudniowych reportaży. Jakub Sobieniowski zajął się 19 sprawami i tym samym stał się najaktywniejszym dziennikarzem „Faktów”. Maria Stepan z „Wiadomości” i Jan Ciszecki z „Panoramy” są autorami 19 materiałów w grudniu. Po tyle samo reportaży odnotowano także w przypadku Grzegorza Kępki i Tomasza Machały z „Wydarzeń” oraz Radosława Masłowskiego z „Panoramy”.

Nie zabrakło również niechlubnego rankingu, a mianowicie zestawienia ilości wpadek antenowych. Liderem zostały polsatowskie  „Wydarzenia”, których dziennikarze popełnili aż 21 uchybień. Po 9 błędów odnotowały „Fakty” i „Panorama”, 7 – „Wiadomości”. Najwięcej antenowych uchybień to błędy techniczne, które związane są z brakiem podpisów pod wypowiedziami osób pojawiających się w materiałach dziennikarskich, choć zdarzały się także problemy z oświetleniem, niewłaściwy obraz do pojawiającej się zapowiedzi. Wpadki językowe głównie ograniczały się do przejęzyczeń prezenterów oraz dziennikarzy, ale także błędnych zapisów. Analizowany miesiąc przyniósł ponadto dwie wpadki merytoryczne. Zdarzyło się nazwać premiera Putina prezydentem, a Zbigniewa Romaszewskiego umieścić w PO. 

Komentarze

Powiązane

19.07.24, 07:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje | reklama & PR » informacje
Polsat Box Go promuje swoją ofertę w nowej kampanii
Ruszyła kampania reklamowa promująca ofertę Polsat Box Go. Użytkownicy mogą zyskać dostęp do 140 kanałów telewizyjnych. 
18.07.24, 09:53
| telewizja / VOD » informacje
Immergo będzie współpracować z Pasjatv
Immergo, firma działająca na rynku rozwiązań OTT i dystrybucji treści wideo, rozpoczyna współpracę z Pasjatv.
18.07.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
207 reklamodawców promowało podczas EURO 2024 aż 368 marek na antenach TVP
Podczas zakończonych mistrzostw Europy w piłce nożnej, Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów komercyjnych o 12 proc. Wpływy ze sprzedaży reklam dotyczą tradycyjnych mediów jak i online.
17.07.24, 16:30
| telewizja / VOD » ludzie
Paulina Sykut-Jeżyna, Agnieszka Hyży, Krzysztof Ibisz i Maciej Rock wśród gospodarzy pasma halo tu polsat
Jesienią w Polsacie ruszy zapowiadane już nowe pasmo poranne. „halo tu polsat” będzie emitowane w każdy weekend - od piątku do niedzieli. Program poprowadzą trzy pary dziennikarzy w tym Paulina Sykut-Jeżyna z Krzysztofem Ibiszem oraz Agnieszka Hyży z Maćkiem Rockiem.
17.07.24, 10:01
| telewizja / VOD » informacje
Katarzyna Kasia i Grzegorz Markowski przechodzą z TVN24 do TVP INFO. Poprowadzą nowy format
Katarzyna Kasia i Grzegorz Markowski pożegnali się z widzami „Szkła Kontaktowego” (TVN24). Para poprowadzi od 2 września br. nowy format na antenie TVP INFO.
17.07.24, 08:30
| telewizja / VOD » informacje
482 transmisje w każdym sezonie do 2027 roku. Betclic 1. Liga i Betclic 2. Liga na antenach TVP
Polski Związek Piłki Nożnej, Pierwsza Liga Piłkarska, Telewizja Polska i Betclic ogłosiły plany dotyczące transmisji rozgrywek Betclic 1. Ligi i Betclic 2. Ligi w sezonach 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027. Publiczny nadawca pokaże przez trzy lata niemal 1,5 tysiąca meczów prowadzonych przez piłkarską centralę. 
17.07.24, 07:30
| telewizja / VOD » badania rynku
Finał Euro 2024 hitem weekendu. Ale oglądalność spotkań z polską drużyną była wyższa
Blisko 7,3 mln widzów oglądało w niedzielę, 14 lipca br. mecz Hiszpania – Anglia transmitowany na antenach TVP. Ponad 6,4 mln widzów śledziło spotkanie przed telewizorami w domach, a 900 tys. widzów oglądało finał Euro 2024 poza domem.
17.07.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje
AVIOS ma nowy skład. Zarządu i plany ekspansji
Stanowisko Prezesa Zarządu w spółce AVIOS objął dr inż. Tymoteusz Biłyk, twórca marki AVIOS i członek Rady Metodologicznej ds. RPD (Return Path Data) przy projekcie Telemetria Polska Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
16.07.24, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
Nowa struktura programów dla zagranicy. Zmiany dotkną Biełsat i TVP World
Telewizja Polska włączy swoje obcojęzyczne kanały do jednej struktury organizacyjnej. W skład nowo tworzonej jednostki wejdą dwie anteny: obecny kanał TVP World nadawany w języku angielskim oraz Telewizja Biełsat, emitująca program po białorusku, rosyjsku i ukraińsku. Szefem nowej struktury będzie Michał Broniatowski.
16.07.24, 06:30
| telewizja / VOD » badania rynku
Milion widzów oglądało program Lepsza Polska Kontynuacja formatu od września
Program publicystyczny Doroty Gawryluk „Lepsza Polska” w pierwszym, wiosennym sezonie oglądało średnio milion widzów. Stacja zapowiada kontynuację formatu.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.