29.04.10, 23:25

Paweł Książkiewicz: Czarnej Owcy przepis na kryzys

"Na wiosnę ub.r., miałem w planach wydanie pierwszego w Polsce poradnika dla gejów. I Jacek Santorski uważał, że to może zaszkodzić wydawnictwu. Bał się o swoich klientów biznesów i nie chciał, żeby wydawnictwo kojarzyło się z gejami" - mówi w specjalnej rozmowie Paweł Książkiewicz, Prezes Czarnej Owcy.

Rozmowa z Pawłem Książkiewiczem, Prezesem Czarnej Owcy.

Marcin Krzos: Jakie były początki wydawnictwa Czarna Owca?
Paweł Książkiewicz, Prezes Czarnej Owcy: Wcześniej wydawnictwo nazywało się Jacek Santorski i spółka (Jacek Santorski & Co). Z byłym współwłaścicielem Jackiem Santorskim rozstaliśmy się pięc lat temu. Wtedy ja i dwójka partnerów przejęliśmy jego udziały, z zastrzeżeniem, że Santorski może wetować pewne tytuły na mocy prawa o ochronie wizerunku. Ponadto kupiliśmy prawa do jego książek. Kolejna zmiana opierała się na innej nazwie wydawnictwa.

M.K.:  Jak poróżniliście się z Jackiem Santorskim?
P.K.: Na wiosnę ub.r., miałem w planach wydanie pierwszego w Polsce poradnika dla gejów. I Jacek Santorski uważał, że to może zaszkodzić wydawnictwu. Bał się o swoich klientów biznesów i nie chciał, żeby wydawnictwo kojarzyło się z gejami. Okazało się, że nie ma możliwości kompromisu. My chcieliśmy się od tego odciąć i tak na wiosnę powstała Czarna Owca

M.K.: Żałuje Pan tego?
P.K.: Uważam, że to bardzo dobra decyzja. Nazwisko Jacka Santorskiego działało czasem dobrze, czasem źle. Jak to w życiu, nie wszyscy muszą być kochani czy lubiani.

M.K.: A skąd pomysł na taką nazwę?
P.K.: Ta nazwa ma odzwierciedlać naszą ideę. Chęć bycia trochę pod prąd, np. w wydawaniu książek, które mogą być kontrowersyjne. Odróżniać się od całej masy wydawnictw. Ludzie słysząc naszą nazwę  ludzie gratulowali. Została również bardzo dobrze przyjęta przez rynek.

M.K.: W samym wydawnictwie też zaszły zmiany?
P.K.: Przyznam, że zmiany dobrze nam zrobiły. Rozwijamy się, rozrastamy. Sami pracownicy przyznają, że to musi być magia Czarnej Owcy. Sprzedaż idzie nam znakomicie. (...) Nie mamy na co narzekać. Chcemy zbudować atmosferę wokół wydawnictwa, które nie boi się trudnych tematów.

M.K.: Kryzys Wam nie straszny?
P.K.: Gdy zaczynam mówić o kryzysie to się okazuje, że miałem rację. Potwierdziłem to również czytając zagraniczną prasę. W czasach bessy, ludzie zawsze wracają do książek. Ludzie nie kupują nowych samochodów, domów, telewizorów.  Oszczędzają na dużych wydatkach, zatem zostaje np. na książki.

M.K.: Co zrobiliście by nie dać się kryzysowi?
P.K.: Wiele wydawnictw ogranicza liczbę wydawanych tytułów, zmniejszyli liczbę swoich książek. A my odwrotnie – zwiększyliśmy. To spowodowało, że naszych tytułów było więcej niż innych w księgarniach. Zrobiliśmy przewagę.

M.K.: Nic tylko jak założyć wydawnictwo?
P.K.: Tego  nie powiedziałem. Jest za dużo wydawnictw, za duża konkurencja. Zależy co się reprezentuje, zależy co się wydaje i jakie książki. Czasem trzeba mieć szczęście – można trafić na bestseller. W innych wydawnictwach odczuwa się duże wahania w sprzedaży, nie potrafią zareagować na rozmaite sytuacje np. kryzys.

M.K.: W Polsce książka nadal będzie przegrywać z telewizją?
P.K.: Już nie wrócą lata 60., 70., 80. Oferta innych dóbr kultury jest ogromna. Wszystkiego jest więcej, konkurencja jest większa. Ma to wszystko przekład na sprzedawane książki. Spójrzmy się na bestsellery, kiedyś potrzebne było kilkadziesiąt tys nakładu – teraz to 9 tys jest dużo.

M.K.: Da się wygrać z telewizją?
P.K.: Myślę, że tak. Czasem stawia się apokaliptyczne wizje, że książka zniknie totalnie z półek. Jestem optymistą, że książka przetrwa – w mniejszym rozmiarze, ale przetrwa. Czytanie książek w Internecie o nie to samo co wzięcie do ręki. Na szczęście nie jestem sam w tym myśleniu.

M.K.: Książkowy konserwatysta?
P.K.: Nie nazwałbym tego. Jest w Polsce tradycja czytania książki, ale nie tak jak choćby we Szwecji. Ja sam dużo przesłuchałem książek jadąc w samochodzie i myślę, że takiego typu audiobooki mają szansę się rozwinąć. E-książki to bardziej powinno mieć zastosowanie do podręczników niż do tradycyjnego rodzaju książek.

M.K.: Chcecie zainwestować w audiobooki?
P.K.: Na razie poczekamy mimo wszystko jak się będzie rozwijał rynek książek w Internecie. Póki co bardziej myślimy o tym, żeby wydawać audiobooki. Ludzie jeżdzą samochodami, gotują w kuchni. Słuchają radia, ale równie dobrze, można posłuchać dobrej książki.

M.K. Dziękuje za rozmowę
P.K. Dziękuję.

Komentarze

Powiązane

09.03.23, 14:00
| biznes i technologie » informacje | kultura » film
Multikino sprzedaje swoje kino na Ursynowie
Multikino sprzedaje swoje najstarsze kino w Warszawie. Otwarty w 1999 roku multipleks na Ursynowie będzie jednak działać w niezmienionej formie przez co najmniej 18 miesięcy. Transakcja jest wynikiem znacznego wzrostu wartości działki, której Multikino było użytkownikiem wieczystym.
24.02.23, 20:30
| kultura » film
Pierwsza w historii polskiego kina transmisja z premiery filmu Filip trafi do 37 kin w Polsce
W kinach sieci Multikino 28 lutego br. odbędzie się przedpremierowy pokaz filmu „Filip” nagrodzonego Srebrnymi Lwami na 47. FPFF w Gdyni. Uczestnicy tego wydarzenia w każdym z 37 kin w Polsce przed rozpoczęciem seansu zobaczą na wielkim ekranie transmisję na żywo z uroczystej premiery filmu w warszawskim Multikinie Złote Tarasy.
18.02.23, 13:06
| kultura » muzyka
Kolejni artyści dołączają do programu Olsztyn Green Festival 2023
Organizatorzy Olsztyn Green Festival zapraszają na jeden z najpiękniejszych polskich festiwali nad jezioro Ukiel w Olsztynie w dniach 11-13 sierpnia 2023 r.
15.02.23, 20:30
| kultura » książki
Igor Brejdygant rozpoczyna długofalową współpracę z wydawnictwem Znak
26 kwietnia 2023 r. nakładem Wydawnictwa Znak ukaże się „Spirala”, czyli najnowsza książka autora powieści kryminalnych - Igora Brejdyganta.
14.02.23, 19:06
| reklama & PR » informacje | kultura » informacje
Rozdział II Historii Polskiego Hip-Hopu. Jimek i jego goście zagrają w Chorzowie
16 września br., JIMEK powróci z orkiestrą, by udowodnić, że legendy polskiego rapu i jego nowi idole mogą odsunąć na bok podziały i stworzyć widowisko muzyczne. Organizatorem wydarzenia jest Going. Wydarzenie promują agencje Cut The Mustard i Ekstrakt.studio.
28.01.23, 10:24
| kultura » muzyka
Ellie Goulding i The Kid LAROI wezmą udział w Orange Warsaw Festival
Do line-upu Orange Warsaw Festival 2023 dołącza Ellie Goulding i The Kid LAROI.
17.01.23, 10:00
| prasa » informacje | kultura » książki
Wydawnictwo Ale! Agora z nową marką wydawniczą
Agora wyodrębniła z Wydawnictwa Agora nową markę wydawniczą skierowaną do miłośniczek i miłośników literatury obyczajowej. Wydawnictwo Ale! zadebiutuje 8 lutego br. książką Katarzyny N. Haner „Dyrektor generalny”.
15.01.23, 10:49
| radio » informacje | kultura » informacje
Zmarł Marek Gaszyński
Nie żyje Marek Gaszyński – dziennikarz i prezenter muzyczny, autor tekstów ponad 150 piosenek oraz autor książek o tematyce muzycznej. Znawca historii polskiej muzyki rozrywkowej[2]. Absolwent Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
07.01.23, 09:00
| kultura » książki
Zielona Polska. Książka podsumowująca akcję Wyborczej Supermiasta i Superregiony dostępna online
W 2022 r. w akcji „Supermiasta i Superregiony" zespół „Gazety Wyborczej” wspólnie z czytelnikami szukał wyjątkowych zielonych przestrzeni w szesnastu regionach Polski. Akcję podsumowuje przewodnik po najbardziej polecanych na spacery miejscach w kraju - „Zielona Polska". 
28.12.22, 18:15
| kultura » muzyka
Nowa wersja kolędy „Carol of the Bells" zachęcająca do wsparcia ukraińskich dzieci dotkniętych wojną
„Carol of the Bells” – klasyczna bożonarodzeniowa kolęda znana również jako „Szczedryk” otrzymała w tym świątecznym sezonie nowe brzmienie. Celem jest wsparcie ukraińskich dzieci dotkniętych wojną w ramach programu Fundacji Ołeny Zełenskiej, który zapewnia im pomoc edukacyjną, medyczną, finansową i prawną.
Subskrybuj RSS działu kultura: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty

Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie

Urząd Miasta Krosna | Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 24.05.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 23.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

28.03.2023 r., online.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.