01.05.11, 13:08

Zakupy online w Czechach: zwyczaje naszych sąsiadów

Zakupy online przestały być w u naszych sąsiadów - Czechów - nowinką, a wielu tamtejszych internautów przekonało się do zalet tego rozwiązania.

Zakupy online przestały być w u naszych sąsiadów - Czechów - nowinką, a wielu tamtejszych internautów przekonało się do zalet tego rozwiązania. Jak wynika z raportu „E-commerce in the Czech Republic 2010: Trends and attitudes” zrealizowanego przez Gemius SA, aż 84 proc. czeskich użytkowników internetu skorzystało już z e-zakupów, a największą grupę stanowią wśród nich ci, którzy wydają w ten sposób nawet 170 euro miesięcznie. Dwóch na trzech e-klientów jest przekonanych, że zakupy przez internet są tańsze od tych tradycyjnych, a dla ponad połowy kupowanie online jest szybsze niż w sklepach offline. Raport przygotowany przez Gemius SA przedstawia szczegółową analizę preferencji czeskich e-konsumentów.

Coraz więcej użytkowników internetu u naszych południowych sąsiadów jest w stanie zaufać sklepom online. W opinii czeskiego internauty e-sklepy wygrywają z tradycyjnymi kanałami dystrybucji na polu oferty cenowej i ilości czasu potrzebnego na zrobienie zakupów. Przekłada się to na wyraźny trend zwyżkowy w liczbie klientów online oraz sum, jakie wydają oni w sieci. Główną zaletą aukcji i sklepów online, w porównaniu do tych tradycyjnych, są nisze ceny towarów (według 70 proc. respondentów). Niemniej jednak, e-zakupy nie są postrzegane na wspomnianym rynku w samych superlatywach. Słabą stroną serwisów aukcyjnych i sklepów w opinii Czechów korzystających z internetu są długie okresy dostaw – ten problem wskazuje jeden na pięciu czeskich internautów. Co więcej, relatywnie duża grupa konsumentów nie ma pewności co do bezpieczeństwa takich transakcji; niemal jedna trzecia czeskich internautów uważa, że są one ryzykowne. Warto zauważyć, że w porównaniu do ostatniego roku, grupa ta nie zmniejszyła się.

Interesujący jest fakt, że czescy użytkownicy internetu zdecydowanie wolą zakupy w e-sklepach niż na aukcjach: prawie dziewięciu na dziesięciu respondentów twierdzi, że ma za sobą doświadczenie w dokonywaniu transakcji w sklepach. Z kolei tylko dwóch z pięciu kupowało na e-aukcjach. Najwyższe noty w rankingach najpopularniejszych e-sklepów w Czechach otrzymały trzy duże podmioty: Alza.cz, Mall.cz oraz Kasa.cz. Niewątpliwym zwycięzcą badania spontanicznej świadomości e-aukcji został Aukro.cz, wskazany przez 69 proc. czeskich internautów. Na drugim miejscu uplasował się eBay z wynikiem 14 proc. W 2010 roku zaobserwowano wzrost popularności porównywarek cenowych, które używane były przez prawie dwóch z trzech respondentów. Liderami w tej kategorii były Heureka.cz, Zbozi.cz i Nejlepsiceny.cz. Porównywarki coraz częściej stają się nie tylko narzędziem do oceny ofert różnych sklepów, ale również ważnym sposobem na bezpośrednie wyszukiwanie konkretnych produktów w internecie.

Czescy internauci coraz częściej wykorzystują sieć jako źródło informacji o produktach, które zamierzają kupić. Najczęściej poszukiwane w internecie kategorie produktów to: elektronika użytkowa, AGD, telefony komórkowe i akcesoria GSM oraz usługi turystyczne (wszystkie te kategorie były wskazane przez więcej niż połowę respondentów). Najpopularniejszą kategorią produktów wśród czeskich internautów kupujących w e-sklepach są elektronika użytkowa oraz sprzęt AGD, w przypadku e-aukcji są to odzież oraz biżuteria. Trzech na czterech czeskich e-konsumentów płaci za swoje zakupy w sklepach online przy odbiorze przesyłki. Z możliwości zapłaty przelewem za towary kupione na e-aukcjach korzysta niemal 70 proc. kupujących.

Chociaż popularność e-zakupów rośnie wraz liczbą zakupionych produktów oraz wysokością kwot wydanych przez konsumentów, to tempo wzrostu liczby internautów kupujących online maleje. Od 2009 roku grupa czeskich e-konsumentów powiększyła się zaledwie o trzy punkty procentowe, co oznacza, że ci internauci, którzy chcieli dokonać zakupów online już swój zamiar zrealizowali, a ci, którzy mieli obawy przed tego rodzaju operacjami, obawy te w większości utrzymali. Spodziewane jest zatem systematyczne nasycanie czeskiego rynku online. W dużej mierze tempo zmian zależy od tego, czy nowe trendy, takie jak na przykład „social shopping”, trafią na właściwy grunt i przyciągną nowych konsumentów.

Komentarze

Powiązane

16.07.24, 16:00
| internet » informacje
Interia partnerem 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych
Interia została partnerem 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Plebiscyt „Diamentowe Lwiątka” wyłoni najlepszy polski film dla młodego widza. 
16.07.24, 08:30
| internet » informacje
Będą ostrzegać przed burzami. Gazeta.pl i Polscy Łowcy Burz przygotują specjalne alerty pogodowe
Gazeta.pl rozpoczyna w trakcie wakacji współpracę ze specjalistami ze Stowarzyszenia Skywarn Polska znanymi jako Polscy Łowcy Burz. Eksperci od ekstremalnych zjawisk pogodowych przygotują alerty pogodowe, związane m.in. z frontami burzowymi.
13.07.24, 16:00
| internet » informacje
Podcast „WojewódzkiKędzierski” w wakacyjnej odsłonie
Wakacyjne wydanie podcastu „WojewódzkiKędzierski” rusza w poniedziałek, 15 lipca br. Kuba Wojewódzki i Piotr Kędzierski będą rozmawiać z artystami muzycznymi.
09.07.24, 23:41
| internet » informacje
Karoliną Walczowska gospodynią formatu Onet Wakacje
Od lipca br. na stronie głównej Onetu pojawia się nowy program „Onet Wakacje” z Karoliną Walczowską w roli prowadzącej. Program jest emitowany w każdy piątek o godz. 12.00 na Onet.pl i jest częścią cyklu redakcyjnego „Onet Wakacje”, który przez całe wakacje pojawia się na stronie głównej Onetu.
09.07.24, 16:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Złap urlop od codzienności czyli Wyborcza na wakacje
Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl rozpoczęły kampanię pod hasłem “Złap urlop od codzienności”. Specjalnej ofercie prenumeraty na wakacje towarzyszą działania redakcyjne: cykle artykułów, podcasty, a dla podróżujących z przygodami czekać będzie Biuro Interwencji Turystycznej.
08.07.24, 12:30
| radio » informacje | internet » informacje
Maria Skłodowska-Curie bohaterką nowego serwisu specjalnego Polskiego Radia
Z okazji 90. rocznicy śmierci polskiej noblistki, Polskie Radio przygotowało serwis specjalny, który skupia się na historii polskiej uczonej. 
06.07.24, 23:00
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Onet On Tour. Dalmacja z Marcinem Prokopem. II sezon formatu w Onecie
W niedzielę, 30 czerwca br. o godz. 10:00 na stronie głównej Onet.pl i na kanale YouTube Onet On Tour pojawił się premierowy odcinek II sezonu programu „Onet On Tour. Dalmacja z Marcinem Prokopem”. Dziennikarz pokaże internautom Dalmację.
03.07.24, 19:00
| internet » informacje
Żyjemy tenisem! Interia relacjonuje Wimbledon
Interia na bieżąco będzie relacjonować Wimbledonem. Artur Gac, wysłannik portalu, przekazywać będzie informacje prosto z Londynu. Ofensywę medialną Interii ma wzmocnić kolejna odsłona kampanii „Żyjemy sportem”.
03.07.24, 07:30
| radio » informacje | internet » informacje
IV edycja Konkursu Podcast Roku imienia redaktora Janusza Majki. Zgłoszono ponad 320 podcastów
Podcast Roku to pierwszy ogólnopolski Konkurs, którego celem jest promowanie jakości, oryginalności i kultury przekazu różnych form dźwiękowych w mediach cyfrowych. Konkurs ma upamiętniać redaktora Janusza Majkę, związanego przez niemal 40 lat z Polskim Radiem w Rzeszowie – zmarłego w lutym 2021 r. Najlepsze podcasty wyłoni 45-osobowe jury.
02.07.24, 09:55
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Łukasz Bielak redaktorem naczelnym wszystkich serwisów Grupy INFOR
Na początku lipca br. Łukasz Bielak stanął na czele wszystkich serwisów internetowych należących do Grupy INFOR.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista / Specjalistka ds. promocji i organizacji wydarzeń

Wawerskie Centrum Kultury | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. Digital i Social Media

Krakowskie Biuro Festiwalowe | Kraków

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Marketingu i PR

Centrum Kultury Podgórza | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 23.08.24

Do zdobycia komplet książek - "Agent. Zakładniczka" oraz "Agent. Okup".

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.