21.12.11, 14:50

Equinox Polska: Wzrost wydatków na reklamę farmaceutyków

Wzrost wydatków na reklamę farmaceutyków znacznie większy od wzrostu sprzedaży branży w 2011r.

W 2011 rynek farmaceutyczny notuje silne wzrosty wydatków na reklamę pomimo dużo niższej dynamiki sprzedaży - wynika z analizy Equinox Polska. Obecnie dynamika sprzedaży branży farmaceutycznej prognozowana jest na poziomie 4 %, a sama sprzedaż ma wynieść 31 mld zł. Pomimo większych wzrostów w kategorii OTC, na poziom dla całego rynku wpłynie negatywnie sytuacja leków refundowanych. Główny powód to ograniczenia wydatków państwa na refundacje.

Według badań Kantar Media branża wydała na reklamę w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. 2,11 mld zł (wartość cennikowa). Zdaniem Equinox Polska, na wynik całoroczny bardzo silny wpływ ma ostatni kwartał, na który przypada średnio ok. 33 % wydatków. W 2011 r. można się spodziewać nawet większego udziału ze względu na nowe przepisy o sztywnych cenach i marżach, które mają wejść w życie 1 stycznia 2012 r. Zmiana ta może zaowocować zwiększonym popytem pod koniec roku. Equinox Polska prognozuje, że powyższe zmiany spowodują, że producenci farmaceutyków przeznaczą na reklamę w całym roku ponad 3,0 mld zł zwiększając przy tym budżety średnio o 18 % względem 2010 r.

Główny wpływ na tę wartość będzie miał wzrost wydatków lidera branży – Aflofarmu (w przypadku wyłączenia tego marketera z analizy szacowane wzrosty są znacznie niższe i w pierwszych dziewięciu miesiącach br. wyniosły ok 4%. Z dwudziestu największych firm tylko siedem notuje zwiększenie wydatków).

Aflofarm dominuje na liście największych polskich reklamodawców z wydatkami w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku na poziomie 539 mln. Kolejne firmy to US Pharmacia (177mln), Hasco-Lek (107mln), Glaxo Smith Kline (93mln) oraz Vitadirect (85mln). Dziesięciu największych reklamodawców skupia w przybliżeniu 65% wydatków. Znaczne wzrosty wydatków notują również Hasco-Lek, Vitadirect. Natomiast wyraźne tendencje spadkowe wykazują firmy Bayer, Sandoz Polska, Berlin-Chemie Menarini Group. Warto również zwrócić uwagę na znaczne zmniejszenie wydatków jednego z głównych graczy na rynku – US Pharmacia.

W 2009 i 2010 roku wydatki reklamowe w branży charakteryzowały się jasnym rozkładem. Wydatki na TV rosły (z 76 % do 79 %), radio utrzymywało się na stałym zbliżonym poziomie ok. 12-13 %, spadały natomiast wydatki na magazyny. Pozostałe media miały znaczenie marginalne. Szacuje się również wysoki udział Internetu w powyższym torcie wydatków, który stanowi obecnie drugie medium kategorii, jednak nie jest on monitorowany pod względem wydatków reklamowych.

Porównując pierwsze dziewięć miesięcy w 2011 do analogicznego okresu roku poprzedniego, nastąpił wyraźny wzrostu udziału radia w media mixie (wzrost z 15 % do 22 %), w dużej mierze kosztem telewizji (z 76% do 70%). Główną przyczyną tego jest radykalne zwiększenie udziału radia w wydatkach Aflofarmu - firma powróciła do tego medium, z obecnym udziałem wydatków na poziomie 49% SOS.

Podsumowując sytuację w branży można na pierwszy rzut oka powiedzieć, że kryzys farmaceutykom niestraszny i trudny okres omija branżę z daleka. Nic bardziej mylnego - dynamika sprzedaży chociaż wciąż dodatnia jest na bardzo niskim poziomie, zaś branża notuje solidne wzrosty wydatków (trzykrotnie przekraczające średnią dynamikę dla całego rynku) w zasadzie tylko za sprawą 1 gracza – Aflofarmu. Po jego wyłączeniu z analizy wzrost wydatków branży jest prawie dwukrotnie niższy niż wzrost wydatków całego rynku reklamowego w powyżej analizowanym okresie I-IX 2011. 

Komentarze

Powiązane

18.07.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
207 reklamodawców promowało podczas EURO 2024 aż 368 marek na antenach TVP
Podczas zakończonych mistrzostw Europy w piłce nożnej, Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów komercyjnych o 12 proc. Wpływy ze sprzedaży reklam dotyczą tradycyjnych mediów jak i online.
17.07.24, 15:02
| reklama & PR » informacje
ORGANIQUE klientem agencji Trufle.PRO
Agencja Trufle.PRO rozpoczęła współpracę z polską marką kosmetyczną Organique.
17.07.24, 12:49
| reklama & PR » ludzie
Urszula Zielińska awansuje, a Bartosz Teresiak dołącza do VML
Urszula Zielińska awansowała w strukturach Client Engagement agencji VML. Do zespołu agencji dołączył Bartosz Teresiak.
16.07.24, 18:27
| reklama & PR » informacje
Justtag Group kupuje sieć Adrino
Firma Justtag Group, działająca na rynku platform data-as-a-service w regionie CEE, przejęła Adrino - sieć reklamy native. Tym samym oferta Justtag Group poszerzyła się m.in. o usługi z zakresu reklamy natywnej.
16.07.24, 15:06
| reklama & PR » informacje
Marta Kołodziejska dyrektorką marketingu i komunikacji w Savills
Savills, międzynarodowa firma doradcza działająca na rynku nieruchomości, zatrudniła Martę Kołodziejską na stanowisku dyrektora marketingu i komunikacji. 
16.07.24, 12:54
| reklama & PR » informacje
Mam plan. Odświeżona odsłona kampanii marki Provident
Agencja MullenLowe Warsaw przygotowała nową, odświeżoną odsłonę kampanii „Mam plan” firmy pożyczkowej Provident. Działania reklamowe ruszyły 14 lipca br. i obejmują szerokie spektrum mediów.
16.07.24, 12:16
| reklama & PR » informacje
Hochland wybiera LUCKYYOU
Firma Hochland rozstrzygnęła przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną na portalu LinkedIn. Do współpracy wybrała agencję marketingową LUCKYYOU.
16.07.24, 10:00
| reklama & PR » ludzie
Paulina Ciebiada awansowała w oLIVE media
Paulina Ciebiada w czerwcu br. awansowała na stanowisko content marketing specjalistki. Z agencją oLIVE media związana jest od września 2023 r. 
15.07.24, 20:30
| reklama & PR » ludzie
Dentsu Polska z nową strukturą
Grupa dentsu Polska wprowadziła zmiany w strukturze. Jak tłumaczy agencja, zmiana podyktowana jest globalną standaryzacją na wszystkich rynkach. Jedną z kluczowych zmian jest przekształcenie linii serwisowych Creative i Media & Performance w nowe obszary, określane jako praktyki – Praktyka Kreatywna i Praktyka Mediowa.
15.07.24, 19:00
| reklama & PR » informacje
Bang & Olufsen klientem Home Sweet Home PR
Agencja Home Sweet Home PR została wybrana do obsługi komunikacyjnej marki Bang & Olufsen działającej w branży audio-wideo.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. PR

Krakowskie Biuro Festiwalowe | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.