14.04.13, 12:15

Kultura w kryzysie

Logo ARC Rynek i Opinia
fot.: materiały prasowe

Zainteresowanie kulturą wśród Polaków jest niezmiennie na podobnym, niskim poziomie. Niemal ¾ badanych deklaruje, że nie interesuje się tą dziedziną życia. Jednocześnie respondenci, którzy obejrzeli osobiście lub w telewizji wydarzenie kulturalne, w zdecydowanej większości nie potrafią wskazać jego sponsora - wynika z badania Sponsoring Monitor 2012/ 2013 ARC Rynek i Opinia.

 

W ciągu ostatniego roku nieznacznie wzrosła liczba osób deklarujących zainteresowanie kulturą (z 23% do 27%). Jednocześnie zdecydowanie największa grupa osób deklaruje, że w ogóle nie interesuje się kulturą (43%).

 fot.:materiały prasowe

Wśród osób, które zadeklarowały, że trochę lub bardzo interesują się kulturą, najbardziej popularnymi sposobami kontaktu z kulturą są: oglądanie telewizji (98%), oglądanie filmów na DVD (46%), chodzenie do kina (44%) oraz czytanie książek (37%). Jednocześnie, niezależnie od rodzaju wydarzenia kulturalnego, niewielu uczestników wydarzeń kulturalnych zauważyło sponsora danego wydarzenia. Najbardziej zauważalni są sponsorzy pikników i festynów (16%) oraz koncertów jazzowych (14%). W przypadku pozostałych wydarzeń kulturalnych zauważalność sponsora sięga nie więcej niż 9%.

fot.: materiały prasowe 

„Z naszego badania jasno wynika, że sponsorzy wydarzeń kulturalnych są w bardzo małym stopniu zauważalni przez odbiorców. Z jednej strony może to wynikać z faktu, że część wydarzeń kulturalnych w ogóle nie jest sponsorowana, np. większość spektakli teatralnych. Z drugiej strony, w porównaniu np. ze sponsoringiem sportu, sponsorzy wydarzeń kulturalnych mają często mniejsze możliwości ekspozycji swojego logotypu  - nie zrobią tego np. na koszulkach. Ponadto, wsparcie medialne dla wydarzeń kulturalnych jest nieporównywalnie mniejsze niż np. wsparcie medialne dla wydarzeń sportowych" - mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. „Można zadać sobie pytanie, czy istnieje możliwość podjęcia działań, które spowodują, że Polacy w większym stopniu będą interesowali się kulturą? Na pewno ciekawe wydarzenia kulturalne, odpowiednio nagłośnione, mogłyby spowodować większy zwrot ku kulturze. Pozostaje również kwestia edukacji kulturalnej - o ile w sferze edukacji sportowej sporo się dzieje - istnieje duża liczba wydawnictw promujących zdrowy, sportowy styl bycia, młodzież i osoby dorosłe są namawiane do czynnego uprawiania sportu, o tyle kultura często traktowana jest jako luksus dla osób, które mają przede wszystkim dużo czasu, lecz również pieniędzy. Być może kilku strategicznych sponsorów i odpowiednie działania edukacyjne w tym obszarze sprawiłyby, że z roku na rok coraz większa liczba osób nie przechodziłaby obok kultury obojętnie" - dodaje Czarnecki.

Komentarze

Powiązane

27.02.25, 21:00
| kultura » informacje
Bukiet lisów ‒ ekskluzywna kolekcja porcelany Fabryki Porcelany AS Ćmielów
Fabryka Porcelany AS Ćmielów prezentuje nową odsłonę unikatowej edycji filiżanek na 2025 rok – zaprojektowanej w nurcie art déco przez Marisę de Lempicka. Dekoracje kolekcji „Bukiet lisów” przygotowała Pola Dwurnik. 
26.02.25, 09:09
| kultura » film
14. edycja Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski - Końce i początki
14. Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski odbędzie się w dniach 29-31 sierpnia 2025 r. w Sokołowsku. Hasło przewodnie tegorocznej edycji brzmi "Końce i początki".
24.02.25, 22:12
| kultura » książki
Wydawnictwo Znak i Fundacja Wisławy Szymborskiej będą dalej współpracować
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak oraz Fundacja Wisławy Szymborskiej podpisały umowę partnerstwa wydawniczego na kolejne 10 lat.
14.02.25, 15:30
| TV / VOD » informacje | kultura » film
Gala Orłów wraca na antenę Telewizji Polskiej
Dwie dokumentalne koprodukcje TVP znalazły się wśród filmów nominowanych w 27. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły: „8. Dzień Chamsinu” w reż.Zviki Gregory Portnoya oraz „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa” w reż. Elizy Kubarskiej. Telewizja Polska po ośmiu latach wraca do roli oficjalnego nadawcy i partnera telewizyjnego Orłów. 
30.01.25, 15:45
| TV / VOD » informacje | kultura » informacje
Na rynku pojawiła się kolekcjonerska moneta The Joker
29 stycznia br. swoją premierę miała nowa moneta kolekcjonerska, która powstała dzięki współpracy Mennicy Gdańskiej z Warner Bros. Discovery Global Consumer Products.
22.01.25, 23:00
| radio / audio » informacje | kultura » informacje
Dominika Bednarczyk została laureatką Radiowej Nagrody im. Romany Bobrowskiej
Dominika Bednarczyk – jedna z najważniejszych aktorek teatralnych pokolenia – została tegoroczną laureatką Radiowej Nagrody im. Romany Bobrowskiej. Nagroda przyznawana przez Radio Kraków ma popularyzować ambitne gatunki radiowej sztuki i promuje ideę radia publicznego.
21.01.25, 13:00
| reklama & PR » ludzie | kultura » informacje
Filip Pokrzywniak kierownikiem ds. marketingu i promocji Grupy Wydawnictwo Kobiece
Na początku stycznia br. do zespołu Grupy Wydawnictwo Kobiece dołączył Filip Pokrzywniak i objął stanowisko kierownika ds. marketingu i promocji.
19.01.25, 12:41
| kultura » książki
Aleksandra Fila-Jankowska. Frekwencja 350. Tom 2. Zakazana bliskość
18 stycznia br. na  rynku wydawniczym swoją premierę miał drugi tom cyklu „Frekwencja 350” ("Zakazana bliskość") autorstwa Aleksandry Fili-Jankowskiej.
14.01.25, 11:50
| prasa » informacje | kultura » książki
Czytelnicy Wyborczej wybierają Książkę 25-lecia
“Wyborcza” organizuje plebiscyt na książkę ostatniego 25-lecia. Redakcja wspólnie z kilkudziesięcioma dziennikarkami i dziennikarzami wytypowała 25 najważniejszych książek. 13 stycznia br. rozpoczęło się głosowanie czytelników.
03.01.25, 20:00
| kultura » informacje
Charytatywny audiobook Jaś Skorobohaty. Na ratunek tacie z udziałem gwiazd
5 grudnia 2024 r. odbyła się premiera charytatywnego audiobooka „Jaś Skorobohaty. Na ratunek tacie”, który wspiera psychologiczne wsparcie podopiecznych Fundacji Happy Kids. W tej wyjątkowej produkcji biorą udział takie gwiazdy jak Wiktor Zborowski, Magdalena Różczka, Jarosław Boberek, Anna Dereszowska, Wojciech Mann i Arkadiusz Jakubik.