14.04.13, 12:15
Kultura w kryzysie
Zainteresowanie kulturą wśród Polaków jest niezmiennie na podobnym, niskim poziomie. Niemal ¾ badanych deklaruje, że nie interesuje się tą dziedziną życia. Jednocześnie respondenci, którzy obejrzeli osobiście lub w telewizji wydarzenie kulturalne, w zdecydowanej większości nie potrafią wskazać jego sponsora - wynika z badania Sponsoring Monitor 2012/ 2013 ARC Rynek i Opinia.
W ciągu ostatniego roku nieznacznie wzrosła liczba osób deklarujących zainteresowanie kulturą (z 23% do 27%). Jednocześnie zdecydowanie największa grupa osób deklaruje, że w ogóle nie interesuje się kulturą (43%).
Wśród osób, które zadeklarowały, że trochę lub bardzo interesują się kulturą, najbardziej popularnymi sposobami kontaktu z kulturą są: oglądanie telewizji (98%), oglądanie filmów na DVD (46%), chodzenie do kina (44%) oraz czytanie książek (37%). Jednocześnie, niezależnie od rodzaju wydarzenia kulturalnego, niewielu uczestników wydarzeń kulturalnych zauważyło sponsora danego wydarzenia. Najbardziej zauważalni są sponsorzy pikników i festynów (16%) oraz koncertów jazzowych (14%). W przypadku pozostałych wydarzeń kulturalnych zauważalność sponsora sięga nie więcej niż 9%.
„Z naszego badania jasno wynika, że sponsorzy wydarzeń kulturalnych są w bardzo małym stopniu zauważalni przez odbiorców. Z jednej strony może to wynikać z faktu, że część wydarzeń kulturalnych w ogóle nie jest sponsorowana, np. większość spektakli teatralnych. Z drugiej strony, w porównaniu np. ze sponsoringiem sportu, sponsorzy wydarzeń kulturalnych mają często mniejsze możliwości ekspozycji swojego logotypu - nie zrobią tego np. na koszulkach. Ponadto, wsparcie medialne dla wydarzeń kulturalnych jest nieporównywalnie mniejsze niż np. wsparcie medialne dla wydarzeń sportowych" - mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. „Można zadać sobie pytanie, czy istnieje możliwość podjęcia działań, które spowodują, że Polacy w większym stopniu będą interesowali się kulturą? Na pewno ciekawe wydarzenia kulturalne, odpowiednio nagłośnione, mogłyby spowodować większy zwrot ku kulturze. Pozostaje również kwestia edukacji kulturalnej - o ile w sferze edukacji sportowej sporo się dzieje - istnieje duża liczba wydawnictw promujących zdrowy, sportowy styl bycia, młodzież i osoby dorosłe są namawiane do czynnego uprawiania sportu, o tyle kultura często traktowana jest jako luksus dla osób, które mają przede wszystkim dużo czasu, lecz również pieniędzy. Być może kilku strategicznych sponsorów i odpowiednie działania edukacyjne w tym obszarze sprawiłyby, że z roku na rok coraz większa liczba osób nie przechodziłaby obok kultury obojętnie" - dodaje Czarnecki.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Do zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze