24.04.13, 02:47

E-commerce: ponad połowa polskich sklepów stosuje klauzule niedozwolone

Logo RzetelnyRegulamin.pl
fot.: materiały prasowe

Sklepy internetowe w dalszym ciągu stosują w swoich regulaminach klauzule niedozwolone, a co za tym idzie nie stosują się do wymogów UOKiK. Jak wynika z najnowszego badania, zabronione prawem zapisy można znaleźć w aż 54 procentach regulaminów. Podobnie jest w przypadku ochrony danych osobowych. Tylko co trzeci polski sklep internetowy spełnia wymogi ustawy. Właścicieli nie odstraszają nawet wysokie kary, które mogą wynosić 10 procent przychodów za ubiegły rok.

 

Jednym z najczęstszych błędów jest zapis dotyczący konieczności przedstawienia paragonu lub faktury podczas składania reklamacji - wynika z badania przeprowadzonego przez RzetelnyRegulamin.pl. Stosuje go co trzeci badany sklep. Równie często pojawia się inne, błędne zastrzeżenie, że zwrot pieniędzy za oddawany towar nastąpi dopiero po jego odesłaniu do sprzedawcy. ­

 „Nie można także zmieniać regulaminu, bez poinformowania o tym fakcie zarejestrowanych klientów. Zgodnie z przepisami prawa, sklep powinien poinformować o tym fakcie swoich klientów np. za pomocą poczty elektronicznej. Nie robi jednak tego co czwarty badany przez nas e-sklep" - wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Problemem jest także zwrot kosztów przesyłki w przypadku odstąpienia od umowy oraz odesłania reklamowanego towaru. Blisko 25 procent sklepów nie stosuje się do tej zasady. Jeszcze innym, powszechnie znanym błędem jest zastrzeżenie, że prezentowany towar (opis, zdjęcie, parametry techniczne) może różnić się od tego, który faktycznie otrzyma klient. Popełnia go co siódmy badany sklep.

Kto odpowiada za transport?

Właściciele sklepów chętnie zrzekają się odpowiedzialności za uszkodzenia powstałe podczas transportu.  

„Niestety, często nie zdają sobie sprawy z tego, że jest to niezgodne z zapisami ustawy i w praktyce, stosowane przez nich zapisy, nie mają żadnej mocy prawnej" - mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Podobnie jest w kwestii opóźnień w dostawach, za które sprzedawcy są odpowiedzialni. Nie są też ważne zastrzeżenia sklepu, że reklamacje nie będą uznawane, gdy klient nie sprawdzi towaru przy kurierze. Wiele kontrowersji budzi stosowanie w regulaminie zapisu, mówiącego o odesłaniu zwracanego towaru w nienaruszonym opakowaniu. Zgodnie z prawem, klient nie ma takiego obowiązku.

Jak (nie) chronić danych osobowych

Ważnym problemem jest też zapewnienie przez sklepy należytej ochrony danych osobowych swoich klientów. Częstym błędem, w tym zakresie, jest łączenie pozwoleń na przetwarzanie danych w różnych celach, np. niezbędnych do realizacji zlecenia z przetwarzaniem danych na potrzeby marketingowe. Zgodnie z polskim prawem, na każdą z tych czynności klient musi wyrazić zgodę osobno. Nie wolno też domniemywać pozwolenia na przetwarzanie danych osobowych w momencie rejestracji.  Sprzedawca nie może zakładać, że fakt rejestracji i akceptacji regulaminu jest jednoznaczny z udzieleniem zgody na przetwarzanie danych osobowych. Ustawa jasno określa, że zgody nie mogą być domniemane z oświadczenia o innej treści. Klient musi wyrazić na to oddzielnie zgodę. Dość często praktykowanym, choć niedozwolonym działaniem, jest uzależnienie rejestracji od np. zgody na otrzymywanie newslettera. Trzeba pamiętać, że w przypadku wykrycia uchybień Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO), może skierować sprawę do sądu. Kary, które ten z kolei może nałożyć, to kwoty od 50 do 200 tysięcy złotych.

Sąd dla wygodnych

Ostatnim, popularnym „grzechem" polskiego e-commerce jest zapis dotyczący rozstrzygania sporów w sądach, które są właściwe ze względu na miejsce prowadzenia działalności przez sklep. Zgodnie z prawem, obowiązuje tutaj tzw. „właściwość przemienna" i to konsument wybiera, gdzie ma być prowadzona rozprawa.

Zaniedbania, które odkrywają wyniki badania są tym bardziej niezrozumiałe, że co jakiś czas w mediach pojawiają się informacje o stowarzyszeniach, które masowo pozywają sklepy z wadliwie skonstruowanymi regulaminami. Bardzo duża aktywność tego typu firm spowodowała, że publikowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) rejestr klauzul niedozwolonych, już teraz zawiera ponad 4500 wpisów. Problem ten nie dotyczy jednak tylko właścicieli sklepów internetowych. Regulaminy stosowane przez sprzedawców z platform aukcyjnych posiadają również sporo błędów. Wszystko to jest efektem tego, że raz napisane regulaminy, nie podlegają późniejszym okresowym weryfikacjom i aktualizacji pod kątem zgodności ze zmieniającymi się stale przepisami.

Prawnicy z serwisu RzetelnyRegulamin.pl udostępniają możliwość bezpłatnego i bez zobowiązań sprawdzenia regulaminu sklepu pod kątem występowania klauzul niedozwolonych.

Dane wykorzystane w materiale pochodzą z analizy regulaminów 100 losowo wybranych sklepów internetowych, wykonanej przez ekspertów z RzetelnyRegulamin.pl.

Komentarze

Powiązane

16.07.24, 16:00
| internet » informacje
Interia partnerem 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych
Interia została partnerem 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Plebiscyt „Diamentowe Lwiątka” wyłoni najlepszy polski film dla młodego widza. 
16.07.24, 08:30
| internet » informacje
Będą ostrzegać przed burzami. Gazeta.pl i Polscy Łowcy Burz przygotują specjalne alerty pogodowe
Gazeta.pl rozpoczyna w trakcie wakacji współpracę ze specjalistami ze Stowarzyszenia Skywarn Polska znanymi jako Polscy Łowcy Burz. Eksperci od ekstremalnych zjawisk pogodowych przygotują alerty pogodowe, związane m.in. z frontami burzowymi.
13.07.24, 16:00
| internet » informacje
Podcast „WojewódzkiKędzierski” w wakacyjnej odsłonie
Wakacyjne wydanie podcastu „WojewódzkiKędzierski” rusza w poniedziałek, 15 lipca br. Kuba Wojewódzki i Piotr Kędzierski będą rozmawiać z artystami muzycznymi.
09.07.24, 23:41
| internet » informacje
Karoliną Walczowska gospodynią formatu Onet Wakacje
Od lipca br. na stronie głównej Onetu pojawia się nowy program „Onet Wakacje” z Karoliną Walczowską w roli prowadzącej. Program jest emitowany w każdy piątek o godz. 12.00 na Onet.pl i jest częścią cyklu redakcyjnego „Onet Wakacje”, który przez całe wakacje pojawia się na stronie głównej Onetu.
09.07.24, 16:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Złap urlop od codzienności czyli Wyborcza na wakacje
Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl rozpoczęły kampanię pod hasłem “Złap urlop od codzienności”. Specjalnej ofercie prenumeraty na wakacje towarzyszą działania redakcyjne: cykle artykułów, podcasty, a dla podróżujących z przygodami czekać będzie Biuro Interwencji Turystycznej.
08.07.24, 12:30
| radio » informacje | internet » informacje
Maria Skłodowska-Curie bohaterką nowego serwisu specjalnego Polskiego Radia
Z okazji 90. rocznicy śmierci polskiej noblistki, Polskie Radio przygotowało serwis specjalny, który skupia się na historii polskiej uczonej. 
06.07.24, 23:00
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Onet On Tour. Dalmacja z Marcinem Prokopem. II sezon formatu w Onecie
W niedzielę, 30 czerwca br. o godz. 10:00 na stronie głównej Onet.pl i na kanale YouTube Onet On Tour pojawił się premierowy odcinek II sezonu programu „Onet On Tour. Dalmacja z Marcinem Prokopem”. Dziennikarz pokaże internautom Dalmację.
03.07.24, 19:00
| internet » informacje
Żyjemy tenisem! Interia relacjonuje Wimbledon
Interia na bieżąco będzie relacjonować Wimbledonem. Artur Gac, wysłannik portalu, przekazywać będzie informacje prosto z Londynu. Ofensywę medialną Interii ma wzmocnić kolejna odsłona kampanii „Żyjemy sportem”.
03.07.24, 07:30
| radio » informacje | internet » informacje
IV edycja Konkursu Podcast Roku imienia redaktora Janusza Majki. Zgłoszono ponad 320 podcastów
Podcast Roku to pierwszy ogólnopolski Konkurs, którego celem jest promowanie jakości, oryginalności i kultury przekazu różnych form dźwiękowych w mediach cyfrowych. Konkurs ma upamiętniać redaktora Janusza Majkę, związanego przez niemal 40 lat z Polskim Radiem w Rzeszowie – zmarłego w lutym 2021 r. Najlepsze podcasty wyłoni 45-osobowe jury.
02.07.24, 09:55
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Łukasz Bielak redaktorem naczelnym wszystkich serwisów Grupy INFOR
Na początku lipca br. Łukasz Bielak stanął na czele wszystkich serwisów internetowych należących do Grupy INFOR.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Marketingu i PR

Centrum Kultury Podgórza | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista ds. Digital i Social Media

Krakowskie Biuro Festiwalowe | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista / Specjalistka ds. promocji i organizacji wydarzeń

Wawerskie Centrum Kultury | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 23.08.24

Do zdobycia komplet książek - "Agent. Zakładniczka" oraz "Agent. Okup".

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.