25.04.13, 01:10

E-commerce: 30 proc. klientów chce darmowej wysyłki

Logo zanox
fot.: materiały prasowe

Bieżący rok przyniósł duże zmiany na rynku e-handlu. Wejście czołowych światowych graczy, może zachwiać budowaną przez lata pozycją polskich liderów. Nowe sklepy zmieniają całkowicie podejście do obsługi klienta. Darmowa dostawa oraz możliwość zwrotu zakupionego towaru bez ponoszenia kosztów transportu to główne wyróżniki oferty nowej konkurencji. W sukurs temu idą wyniki badań. Blisko trzy czwarte respondentów uważa, że bezpłatna przesyłka jest dla nich decydującym czynnikiem o wyborze miejsca zakupu.  Polskie sklepy, by skutecznie rywalizować, będą musiały podjąć zdecydowane działania.

Dynamiczny rozwój handlu internetowego w ciągu ostatnich kilku lat w Polsce sprawił, że w tej chwili na rynku funkcjonuje ponad 12 tysięcy e-sklepów. Sami Polacy też coraz chętniej korzystają z ich usług, jednak nadal pozostaje pewna doza nieufności. Strach przed oszukaniem powoduje, że wciąż najpopularniejszą formą rozliczenia za towar kupiony w internecie jest opłata za pobraniem. 27 procent badanych obawia się, że może nigdy nie otrzymać zamówionych produktów, wynika z raportu opracowanego przez Nielsen. Mimo dostępności przyjaźniejszych form płatności, jak np. przelewy internetowe oraz szybkie transfery pieniężne, klienci wolą poczekać do momentu, w którym zamówiony towar będą mogli zobaczyć na własne oczy i przekonać się o jego jakości. Powodem takiego postępowania mogą być również nagłaśniane w ostatnich latach przez media, przypadki oszustw polegające np. na wysłaniu cegły zamiast telefonu komórkowego. Zdarzało się też, że klienci nigdy nie otrzymywali zamówionych produktów, za które zapłacili. Takie negatywne doświadczenia z pewnością nie wpływają dobrze na sposób postrzegania sektora e-commerce przez klientów. Sytuacja może jednak ulec zmianie przy udziale zagranicznych sklepów, które coraz chętniej otwierają się na Polskę.

Tylko w ubiegłym roku swoją działalność w Polsce rozpoczęły lub dynamicznie rozwijały takie znane marki jak Zalando, ASOS i Sarenza. Ich pojawienie się na rodzimym rynku oznacza wprowadzenie nowych praktyk z zakresu jakości obsługi, rzadko stosowanych do tej pory w naszym kraju.

Najważniejsze zmiany, jakie proponują nowi gracze dotyczą procesu dostarczania produktu i zwrotów. Sklepy te postanowiły zrezygnować z opłat za przesłanie towaru do klienta oraz jego ewentualne odesłanie. Jest to niewątpliwie bardzo dobry ruch" - zauważa Tomasz Karolak, szef polskiego oddziału zanox jednocześnie odpowiadający za sprzedaż w Europie Centralnej i Wschodniej.

Potwierdza to także duża popularność Dnia Darmowej Dostawy, organizowanego cyklicznie w okolicach Świąt Bożego Narodzenia oraz coroczny świąteczny raport przygotowywany przez Deloitte. Z tego ostatniego wynika, że aż 71 procent respondentów jest bardziej skłonnych do zrobienia zakupów w takim sklepie, który nie pobiera opłat za przesyłkę. Jednak bezpłatny transport to nie wszystko. Zagraniczna konkurencja proponuje klientom, by spokojnie przemyśleli zakupy, a w przypadku odzieży przesyła nawet kilka sztuk w różnych rozmiarach.

„Wiele ze e-sklepów, których ofertę prezentujemy chce sprawić, by ich klienci mogli poczuć się, jak w tradycyjnej placówce handlowej. W sprzedaży internetowej od zawsze brakuje możliwości przymierzenia odzieży lub obuwia. W tej chwili nie istnieją jeszcze technologie, które byłyby dobrym substytutem tej czynności" - mówi Katarzyna Kazior z Cuponation.pl. „Dlatego wraz z tymi sklepami polecamy klientom, by zamówili dwa lub więcej rozmiarów wybranego ubrania lub obuwia po to, by sami mogli dopasować odpowiedni rozmiar. Przykładowo w sklepach Zalando czy Sarenza klient nie będzie musiał płacić za odesłanie tych, które mu nie odpowiadają" - dodaje Kazior.

Według szacunków sklepów, które wprowadziły taki model dostawy, ich zyski są znacznie większe niż konkurencji. Przełamanie bariery, jaką była nieufność wobec nich przekłada się pozytywnie na biznes. Ważną cechą, która łączy nowych graczy jest partnerskie podejście do klienta. Podmioty te uruchomiają np. bezpłatne infolinie, których pracownicy doradzają np. w kwestiach ubioru. Taki osobisty konsultant pomaga klientom podjąć ostateczną decyzję.

Ten rok może przynieść dużo zmian dla całego sektora e-handlu. „Widzimy rosnące zainteresowanie polskim rynkiem wśród dużych zagranicznych firm z branży e-commerce. Niewykluczone, że jeszcze w tym roku kilka z nich otworzy swoje przedstawicielstwa w Polsce. Coraz widoczniejszy staje się również wpływ transakcji mobilnych na wyniki całego sektora. Użytkownicy coraz chętniej kupują właśnie w ten sposób. Potwierdziły to nasze badania, według których Polska ma największy potencjał rozwoju ze wszystkich krajów Europy" - mówi Tomasz Karolak z zanox.

Darmowa dostawa oraz transakcje coraz częściej zawierane przy pomocy urządzeń mobilnych to prawdopodobny obraz rynku handlu internetowego w Polsce w 2013 roku.  Pojawienie się silnej konkurencji z zagranicy oraz podmiotów oferujących usługi dla tego sektora zmusi rodzimych przedsiębiorców do dostosowania się do nowych warunków. Na rynku utrzymają się prawdopodobnie tylko ci, którzy będą szybko adaptować nowe rozwiązania i podążać za trendami.

Komentarze

Powiązane

13.07.24, 16:00
| internet » informacje
Podcast „WojewódzkiKędzierski” w wakacyjnej odsłonie
Wakacyjne wydanie podcastu „WojewódzkiKędzierski” rusza w poniedziałek, 15 lipca br. Kuba Wojewódzki i Piotr Kędzierski będą rozmawiać z artystami muzycznymi.
09.07.24, 23:41
| internet » informacje
Karoliną Walczowska gospodynią formatu Onet Wakacje
Od lipca br. na stronie głównej Onetu pojawia się nowy program „Onet Wakacje” z Karoliną Walczowską w roli prowadzącej. Program jest emitowany w każdy piątek o godz. 12.00 na Onet.pl i jest częścią cyklu redakcyjnego „Onet Wakacje”, który przez całe wakacje pojawia się na stronie głównej Onetu.
09.07.24, 16:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Złap urlop od codzienności czyli Wyborcza na wakacje
Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl rozpoczęły kampanię pod hasłem “Złap urlop od codzienności”. Specjalnej ofercie prenumeraty na wakacje towarzyszą działania redakcyjne: cykle artykułów, podcasty, a dla podróżujących z przygodami czekać będzie Biuro Interwencji Turystycznej.
08.07.24, 12:30
| radio » informacje | internet » informacje
Maria Skłodowska-Curie bohaterką nowego serwisu specjalnego Polskiego Radia
Z okazji 90. rocznicy śmierci polskiej noblistki, Polskie Radio przygotowało serwis specjalny, który skupia się na historii polskiej uczonej. 
06.07.24, 23:00
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Onet On Tour. Dalmacja z Marcinem Prokopem. II sezon formatu w Onecie
W niedzielę, 30 czerwca br. o godz. 10:00 na stronie głównej Onet.pl i na kanale YouTube Onet On Tour pojawił się premierowy odcinek II sezonu programu „Onet On Tour. Dalmacja z Marcinem Prokopem”. Dziennikarz pokaże internautom Dalmację.
03.07.24, 19:00
| internet » informacje
Żyjemy tenisem! Interia relacjonuje Wimbledon
Interia na bieżąco będzie relacjonować Wimbledonem. Artur Gac, wysłannik portalu, przekazywać będzie informacje prosto z Londynu. Ofensywę medialną Interii ma wzmocnić kolejna odsłona kampanii „Żyjemy sportem”.
03.07.24, 07:30
| radio » informacje | internet » informacje
IV edycja Konkursu Podcast Roku imienia redaktora Janusza Majki. Zgłoszono ponad 320 podcastów
Podcast Roku to pierwszy ogólnopolski Konkurs, którego celem jest promowanie jakości, oryginalności i kultury przekazu różnych form dźwiękowych w mediach cyfrowych. Konkurs ma upamiętniać redaktora Janusza Majkę, związanego przez niemal 40 lat z Polskim Radiem w Rzeszowie – zmarłego w lutym 2021 r. Najlepsze podcasty wyłoni 45-osobowe jury.
02.07.24, 09:55
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Łukasz Bielak redaktorem naczelnym wszystkich serwisów Grupy INFOR
Na początku lipca br. Łukasz Bielak stanął na czele wszystkich serwisów internetowych należących do Grupy INFOR.
01.07.24, 16:30
| internet » ludzie
Dariusz Dziduch redaktorem naczelnym BiznesInfo
Dariusz Dziduch objął funkcję naczelnego serwisu BiznesInfo (Iberion) w połowie czerwca br.
27.06.24, 14:15
| radio » informacje | internet » informacje
Mamy, tak jak jest. Anna Dereszowska gospodynią podcastu w Onet Audio i na Ofeminin.pl
W każdy piątek o godz. 20:00 w Onet Audio, na Ofeminin.pl oraz na popularnych platformach podcastowych można słuchać nowego podcastu Anny Dereszowskiej „Mamy, tak jak jest”. Podcast porusza tematy macierzyństwa i rodzicielstwa.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Marketingu i PR

Centrum Kultury Podgórza | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista ds. Digital i Social Media

Krakowskie Biuro Festiwalowe | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista / Specjalistka ds. promocji i organizacji wydarzeń

Wawerskie Centrum Kultury | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 22.08.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.