07.06.13, 00:41

Ks. Maciej Górak: RDN to radio lokalne dobrze rozpoznawalne w regionie

Ks. Maciej Górak
Fot.: archiwum rozmówcy

Rozmowa z ks. Maciejem Górakiem, zastępcą dyrektora radia RDN Małopolska i RDN Nowy Sącz

 Rozmowa z ks. Maciejem Górakiem, zastępcą dyrektora radia RDN Małopolska i RDN Nowy Sącz

Kuba Wajdzik: RDN Nowy Sącz właśnie otrzymało nową siedzibę. To duża inwestycja. Proszę przybliżyć naszym czytelnikom co od tej pory do dyspozycji będzie miał zespół radia? 

Ks. Maciej Górak: Nasze lokalne studio, choć pod różnymi nazwami i w różnym wymiarze, jest obecne w Nowym Sączu niemal od początku istnienia naszego diecezjalnego radia. Najpierw był to lokalny korespondent przygotowujący informacje z regionu i wysyłający je do Tarnowa, potem „rozszycia programowe” na czas serwisów lokalnych. Tak stopniowo doszliśmy do momentu, w którym staliśmy się samodzielną stacją. Z biegiem czasu dla potrzeb radia – które od początku mieściło się w budynku plebanii parafii pw. św. Małgorzaty w Nowym Sączu – adaptowane były kolejne pomieszczenia.

Podczas remontu udało się wygospodarować w nowej siedzibie pomieszczenia dla: Biura Promocji i Reklamy, redakcji informacji, studia nagrań (niewielkie, ale spełniające swoje zadanie). Oczywiście znalazło się też miejsce dla studia emisyjnego, które zostało dość nietypowo zaprojektowane na planie dwóch trójkątów. U wielu gości takie studio wzbudza spore zaciekawienie. W studiu prezenterzy realizują program na Studerze OnAir 1000. Do tej pory pracowaliśmy na analogowym stole, teraz podczas programu mruga do nas wesołymi światełkami konsoleta cyfrowa. A przechodząc obok aneksu kuchennego można zabrać filiżankę dobrej kawy z ekspresu i pójść do gabinetu dyrektora, by podzielić się pomysłem na nowy program…

KW: RDN jest najszybciej rozwijającą się siecią radiową katolicką w Polsce. Skąd decyzja o budowaniu własnej marki, a nie przystąpieniu do gotowych produktów?

MG: Nasze radio powstało w 1993 r. jako niezależna rozgłośnia z inicjatywy ówczesnego biskupa tarnowskiego Józefa Życińskiego pod nazwą Radio Dobra Nowina. Propozycja przystąpienia do powstającej sieci Plus wydawała się na tyle sensowną i interesującą, że w 1998 r. zapadła właśnie taka decyzja i przez sześć lat radio funkcjonowało w sieci Radia Plus najpierw jako RDN-Plus, a później jako Radio Plus Tarnów. Jednak brak porozumienia w koncepcji programowej zaowocował decyzją o odłączeniu się od ogólnopolskiej sieci i budowaniu własnej niezależnej marki. Na dziś decyzja wydaje się być ze wszech miar słuszną – RDN to radio lokalne dobrze rozpoznawalne w regionie, mocno znaczące jako medium opiniotwórcze, obecne na wydarzeniach religijnych i kulturalnych, na którego antenie można usłyszeć polityków, działaczy społecznych, gwiazdy muzyki czy sportu, ale także teologów czy hierarchów kościelnych. Słuchaczom dostarczamy zarówno rozrywki, jak i nieco bardziej konkretnej strawy duchowej. Radio jest także swoistym mecenasem kultury - nie tylko patronując wydarzeniom kulturalnym, ale również je organizując – to koncerty i festiwale gwiazd znanych z telewizyjnych ekranów (wystarczy wspomnieć ostatni koncert Agnieszki Chylińskiej czy wcześniejsze Małgorzaty Ostrowskiej i Maryli Rodowicz), jak i może nieco mniej znanych, ale nie mniej godnych zaprezentowania słuchaczom (np. koncert jazzowy Pawła Kowalczyka). Wszystko to byłoby niemożliwe, gdyby nie samodzielność…

KW: Poprzednikami stacji w Nowym Sączu było Radio Galicja i Echo. Zwłaszcza to ostatnie określane było niemal legendarną rozgłośnią. Czy budując Radio RDN Nowy Sącz próbowali Państwo korzystać z doświadczeń swoich poprzedników w Nowym Sączu?

MG: Pamiętam, kiedy przed laty byłem wikariuszem w jednej z sądeckich parafii, wszędzie „grało” Echo. W szkole u dyrektora, u proboszcza w kancelarii, w sklepie, na stacji benzynowej i również w autobusie. Nie ukrywam, że jest moim marzeniem, by podobnie rozwinął się RDN Nowy Sącz i ogromnie cieszy, kiedy wchodzę do urzędu czy sklepu, a tam cichutko w tle gra nasze radio. 

Przy tworzeniu radia korzystaliśmy przede wszystkich z własnych doświadczeń, ale patrzyliśmy też na specyfikę terenu, w którym mamy nadawać. Stąd też pojawienie się w ramówce, np. muzyki folkowej, cieszącej się na naszym terenie niesłabnącym zainteresowaniem.

KW: Od lat mówi się, że radio lokalne w Polsce umiera. Wiele stacji lokalnych w ostatnich latach zostało sprzedanych. Tego kryzysu po RDN nie widać, a wręcz przeciwnie. Czujecie zapotrzebowanie na taką formę radia?

MG: Tak – po trzykroć tak! Najlepiej pokazują to ostatnie wyniki badań słuchalności. Jeśli procentowo naszej rozgłośni słucha tylu słuchaczy co wielkiej, ogólnopolskiej stacji – to wniosek jest oczywisty. Na rynku medialnym jest miejsce zarówno dla wielkich stacji informujących o wydarzeniach z kraju i ze świata, jak i lokalnych rozgłośni transmitujących, np. mecz żużlowy lokalnej drużyny. Przesłanie płynące z interakcji naszych słuchaczy jest jasne: „Słuchamy was dlatego, że jesteście lokalni”. Bo słuchacza w Nowym Sączu bardziej interesuje wiadomość o remoncie mostu na Dunajcu, niż informacja o utrudnieniach w działaniu metra w Warszawie. Więc wbrew tendencjom sprzedawania mniejszych stacji czy włączania ich do wielkich sieci – uważam, że lokalność ma przyszłość.

KW: Jesteście młodszym bratem RDN Małopolska. Tam radio odniosło duży sukces. Ostatnie wyniki badań pokazują, że tak naprawdę rozgłośnia ustępuje tylko jednej stacji. W Nowym Sączu droga do założonego sukcesu dopiero się rozpoczyna. Jakie cele zakłada sobie stacja na najbliższe kwartały?

MG: Rzecz pierwsza – doposażenie radia o samochód transmisyjny. Dotychczas audycje realizujemy z terenu, korzystając z wozu satelitarnego RDN Małopolska, albo wykorzystując własny mobilny zestaw do transmisji. Trwają rozmowy, które –  jak ufam – niedługo zaowocują pojawiającym się na ulicach miasta i w miejscowościach regionu wozem satelitarnym oflagowanym logo RDN Nowy Sącz. To konieczne, by bez przeszkód wprowadzać w życie to, co jest treścią  naszego linera: „Region jest nasz”. Będzie więc więcej programów realizowanych z regionu, z miejsc, które dotychczas ze względów technicznych były dla nas transmisyjnie niedostępne. Równolegle będziemy zwiększać sieć korespondentów lokalnych – inaczej lokalności nie da się zrobić. Mamy już reporterów w Limanowej, Krynicy, Starym Sączu i okolicach Grybowa, ale wciąż czekają: Szczawnica, Piwniczna czy np. Mszana. 

A ponieważ górzysty teren, w którym nadajemy, ma swoje wymagania i ograniczenia, staramy się o przyznanie dodatkowej częstotliwości dla „doświetlenia” tej części Limanowszczyzny, gdzie sygnał z Prehyby dociera słabo. To tylko najważniejsze i najpilniejsze z całego spektrum działań, mających na celu umocnienie marki i zdobycie jak najszerszego grona słuchaczy, dla których przecież istniejemy.

KW: RDN Nowy Sącz jest samodzielną stacją, która nadaje większość własnego programu, a resztę stanowi retransmisja RDN Małopolska. Jak zbudowana jest ramówka RDN NS? 

MG: Nasz program, który emitujemy samodzielnie to trzy główne pasma. Od 6.00 w „Najlepszym graniu na śniadanie” budzi naszych słuchaczy Lucyna Ruchała. Tym, którzy już wstali,  serwuje najnowsze wiadomości, prognozę pogody i informacje dla kierowców. W paśmie są również obecne sportowe wydarzenia, przygotowane i przedstawiane przez Krzysztofa Niedzielana. Swoje miejsce w ramówce ma  po godz. 8.00 gość na żywo, z którym dziennikarze RDN Nowy Sącz rozmawiają o tym wszystkim, czym żyje region. Ciepły głos prowadzącej, dobry humor i świetna muzyka (choć niekoniecznie w takiej kolejności i w przeróżnych proporcjach) są na antenie do 10.00. 

Południowe pasmo (10.00-13.00) to czas, gdy za sitkiem zasiada Alicja Stolarczyk. Wtedy do rytmu najlepszego grania, przebojów starych i nowych szukamy najciekawszych wydarzeń w regionie. Polecamy koncerty, zabieramy słuchaczy na wernisaże, rozdajemy bilety do kina i na cykliczne kulturalne imprezy. Okoliczne góry (tak charakterystyczne dla Sądecczyzny) nie mają przed nami żadnych tajemnic: wędrujemy po utartych szlakach i wytyczamy nowe. Rozprawiamy o przyrodzie i sztuce. Znani i lubiani goście wiodą nas po fascynujących ścieżkach regionu.

Popołudniowe „Granie w tle” codziennych spraw naszych słuchaczy trwa od 13.00 do 16.00. Towarzyszymy słuchaczom w pracy, szkole, podczas wypoczynku i jazdy samochodem. Komentujemy wydarzenia z regionu w sposób lekki, przyprószony dawką humoru. Ciekawostki, których zadaniem jest zainteresować lub rozbawić słuchacza, okraszone mocną dawką dobrej muzyki, prezentuje Piotr Fortuna, który – sam zmotoryzowany – nie zapomina o posiadaczach dwóch/czterech kółek.

Od 16.00 przez godzinę koncentrujemy się na tematach, którymi żyje cały nasz region i rozmawiamy o sprawach ważnych dla mieszkańców Sądecczyzny. Nic, co ważne, nie zdoła umknąć uwadze naszych reporterów, którzy codziennie wyruszają na poszukiwanie ciekawych tematów. To „Puls regionu” – gdy wyłączność Piotra Fortuny do królowania za konsoletą zostaje zachwiana przez Sylwię Szczepaniak, współprowadzącą Puls. Ten program to również podsumowanie najważniejszych wydarzeń dnia z domieszką najlepszego grania. 

Od 17.00 mamy wspólne pasmo z RDN Małopolska. Najpierw blok religijny z codzienną Koronką do Bożego Miłosierdzia, Mszą św. transmitowaną z kościołów naszej diecezji oraz różańcem. Później na antenie prezentowane są audycje autorskie (muzyczne, religijne, katechizmowe, sportowe), a po 23. powtórki programów zrealizowanych w  jednej lub drugiej stacji. Sobota i niedziela to pasmo wspólne dla obu stacji.

Zapraszamy na drugą część rozmowy wkrótce w portalumedialnym.pl.

ks. Maciej Górak
Urodził się w 1978 r. Z wykształcenia - technik budowy maszyn oraz surdokatecheta.  W 2004 r. wyświęcony na kapłana diecezji tarnowskiej. Od 2007 r. do dziś webmaster i administrator portalu informacyjnego diecezji tarnowskiej. Od roku zastępca dyrektora RDN Nowy Sącz. Hobby: informatyka, muzyka, książka i góry – niekoniecznie w tej kolejności.

Komentarze

Powiązane

03.02.23, 06:30
| radio » informacje
Polskie Radio Koszalin otwiera oficjalnie Studio Kołobrzeg
3 lutego br., Polskie Radio Koszalin oficjalnie otworzy miejskie „Studio Kołobrzeg”.
02.02.23, 09:39
| radio » informacje
Odsetki od Zetki. Nowa akcja Radio ZET. Agnieszka Kołodziejska twarzą kampanii
1 lutego br. ruszyła nowa zabawa antenowa Radia Zet pod hasłem "Odsetki od Zetki", w której słuchacze będą mogli wygrać spłatę swoich rat kredytowych. Akcję wspiera kampania promocyjna w telewizji, kinach, przestrzeni miejskiej i w internecie.
30.01.23, 13:59
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Niewielka podwyżka reklam w Grupie RMF
Grupa RMF opublikowała cenniki reklamowe, które będą obowiązywać do 30 kwietnia 2023 r. Grupa wprowadza niewielką podwyżkę.
30.01.23, 10:42
| radio » informacje
W eSkarbonce WOŚP Radia Nowy Świat jest już ponad 600 tys. zł
Radio Nowy Świat włączyło się w zbiórkę pieniędzy na rzecz 31. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Słuchacze stacji mogli zlicytować specjalne przedmioty, a także wpłacić pieniądze do specjalnej eSkarbonki.
30.01.23, 07:45
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Rusza czwarta edycja konkursu dziennikarskiego #AllForJan Award
Ringier Axel Springer Polska otwiera nabór zgłoszeń do czwartej edycji konkursu #AllForJan Award. W konkursie o nagrodę im. Jána Kuciaka są wyróżniane najlepsze reportaże oraz relacje medialne nagłaśniające społecznie ważne tematy.
27.01.23, 18:43
| radio » informacje
Cykl programów o depresji na antenie Chillizet
Chillizet włącza się w obchody Światowego Dnia Walki z Depresją. 28 stycznia br. ruszy weekendowy cykl specjalnych audycji „Plac zabaw” poświęconych depresji u młodzieży.
26.01.23, 14:30
| radio » informacje
Nowe koncesje dla Radia Złote Przeboje 100,1 FM i Trendy Radio
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że warszawskie Radio Złote Przeboje 100,1 FM oraz krośnieńskie Trendy Radio będą mogły emitować swój program przez następne dziesięć lat.
26.01.23, 13:30
| radio » informacje
Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy na antenach stacji Grupy Eurozet
Stacje Grupy Eurozet tradycyjnie wspierają Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. W tym roku po raz 12. Antyradio jest wyłącznym rockowym patronem medialnym Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Po raz piąty patronem medialnym wydarzenia zostało Radio ZET. Finał wspierają również Meloradio i Chillizet.
26.01.23, 12:30
| radio » informacje
Tomasz Terlikowski zastępuje Roberta Mazurka w Porannej rozmowie RMF FM
Na czas urlopu Roberta Mazurka, gospodarzem „Porannej rozmowy RMF FM” jest Tomasz Terlikowski.
26.01.23, 11:24
| radio » informacje
Polskie Radio Białystok: nietrzeźwy dziennikarz prowadził program, stacja przeprasza
20 stycznia br. popołudniowe pasmo Polskiego Radia Białystok prowadził nietrzeźwy dziennikarz. Zarząd zapowiada surowe konsekwencje służbowe. Jednak w czasie trwania audycji nikt z osób nadzorujących ani współpracowników nie zareagował.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Specjalist/-ka ds.promocji

Kielecki Teatr Tańca | inne

Przejdź do oferty

PEŁNOMOCNIK DYREKTORA ds. MARKETINGU

Zamek Królewski w Warszawie-Muzeum | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. komunikacji

Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 08.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 07.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 04.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.