11.06.13, 01:01

Pierwszy raport o Twitterze w Polsce

Logo Think Media
fot.: materiały prasowe

3,5 miesiąca analiz, 84 325 poddanych analizie użytkowników, 9 644 277 zebranych tweetów. Wyzwanie: prawie 10 GB danych poddanych dokładnej analizie po to, aby odkryć, po raz pierwszy, kim są i co robią na Twitterze internauci piszący w języku polskim. 

Twitter w Polsce od miesięcy zyskuje coraz większą popularność i mimo to, że wciąż jest postrzegany jako medium niszowe, liczba jego polskich użytkowników* stale rośnie. „W związku z tym, że dotychczas Twitter nie był dobrze zbadany w Polsce, postanowiliśmy przygotować raport na podstawie danych z naszego kraju, który pokaże jego aktualny obraz, kondycję i potencjał" - mówi Rafał Janik, Thinkmedia.pl, wielki fan Twittera, pomysłodawca i współautor raportu.  

„Tym raportem chcielibyśmy rozpocząć cykliczne badanie Twittera w Polsce.  Co kwartał zamierzamy publikować aktualne dane na temat aktywności użytkowników. Będziemy mogli wszyscy śledzić, jak to medium staje się coraz bardziej popularne  wśród tweetujących w języku polskim" - dodaje Janik.

W ubiegłym roku swoje konta na Twitterze w Polsce założyło ponad 54 proc. nowych, aktywnych użytkowników. Najchętniej tweetują osoby w wieku od 15 do 30 lat. Młode osoby wykorzystują to medium do śledzenia swoich idoli oraz autorytetów.  Twitter sprawia, że mogą być blisko interesujących ich tematów.

            fot.: materiały prasowe                                fot.: materiały prasowe 

W badanym okresie aktywni użytkownicy Twittera objęci badaniem, opublikowali łącznie ponad 5,4 miliona tweetów, co średnio daje ponad 3100 tweetów na jednego użytkownika, a każdy tweet składał się średnio z 92 znaków! Średnia liczba followers to 396, średnia liczba following to 351. Nieco ponad 60 proc. tweetów zawiera „@", 13 proc. adres URL, 15 proc. hasztagi, czyli „#".

„Kiedy rozpoczynaliśmy pracę nad badaniem, nie było mowy o detalach i celach. Chcieliśmy po prostu zobaczyć, ilu polskich użytkowników aktywnie używa Twittera. Już po pierwszej godzinie pracy nad kodem do zbierania materiału, w bazie pojawiły się pierwsze wpisy, po chwili setki i tysiące kolejnych.  Kod „dostrajaliśmy" jeszcze wielokrotnie, dodając kolejne pozycje na liście‚ a wszystko po to, aby wyniki tego raportu pokazywały jak najlepiej zjawisko korzystania z Twittera w języku polskim„ - mówi Arek Pietrzyk, współautor raportu.

„Po dwóch miesiącach uzyskaliśmy kilka gigabajtów danych źródłowych, czyli kilka milionów tweetów. Liczba danych, które pozyskaliśmy, zaskoczyła nas. Co chwilę wymienialiśmy spostrzeżenia i zaskakujące dane, takie jak informacje o liczbie wyników dla specyficznych zapytań, czy przypadkowo znalezione teksty, na które inaczej nigdy byśmy nie natrafili" - dodaje Pietrzyk.

Liczba użytkowników tweetujących rośnie od rana z godziny na godzinę codziennie poczynając od godziny 5-6 rano, osiągającą najwyższą wartość w godzinach 20-21 i opadając do rana. W odpowiednio niedzielę i poniedziałek tweetów jest najwięcej, liczba ta osiąga wartość minimalną w czwartek. 

                  fot.: materiały prasowe

65 proc. aktywnych użytkowników Twittera objętych badaniem publikuje swoje posty poprzez stronę www, a 70 proc. wykorzystuje do tego zarówno stronę www i mobilną stronę www. Jest to zadziwiająca informacja, która wskazuje, że pomimo doskonałego dopasowania Twittera do możliwości, jakie dają smartphony i pomimo natywnych aplikacji na te urządzenia, użytkownicy wciąż korzystają z „tradycyjnych" rozwiązań. Istotne jest również to, że aż 84 proc. tweetów jest publikowanych poprzez witryny i aplikacje należące do Twitter.com. Pokazuje to przewagę, jaką Twitter ma nad aplikacjami niezależnych dostawców.

Osoby z różnych środowisk m. in. eksperci branży internetowej, ale też dziennikarze i politycy dostrzegają potencjał tego kanału komunikacji w budowaniu wizerunku eksperckiego, czyli wykorzystują Twitter w celach PR-owych. To zjawisko przekłada się na wysoką pozycję Twittera wśród cytowanych mediów.  

Obecność polityków na Twitterze spowodowała, że medium to ma bardzo istotny wpływ na media tradycyjne. Pomimo niewielkiego zasięgu internetowego, w porównaniu do konkurencyjnych mediów społecznościowych, Twitter zajął 6 miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów. Ustępuje on niewiele Facebookowi, który w Polsce ma ponad siedmiokrotnie większy zasięg. 

                       fot.: materiały prasowe 

Analizie poddano także aktywność grupy popularnych polityków i osób medialnych, które aktywnie udzielały się na Twitterze. W wynikach widać zdecydowaną przewagę Janusza Palikota nad pozostałymi osobami. W czasie objętym badaniem był on najczęściej cytowaną i wspominaną osobą z tej grupy. Wpływ na ten wynik miała na pewno znacznie krótsza obecność Premiera Donalda Tuska (grudzień 2012) na Twitterze niż Janusza Palikota.

Twitter umiejętnie wykorzystany, pozwala uzyskać bardzo duży odzew w prasie tradycyjnej. Minister Spraw Zagranicznych, Radek Sikorski, zdystansował pozostałe osoby z badanej grupy pod względem liczby cytowań w mediach. Jego tweety były bardzo chętnie podchwytywane przez prasę. Można tutaj zaryzykować wniosek, że media tradycyjne uczą się, że media społecznościowe są doskonałym źródłem aktualnych informacji, w tym relacji z wydarzeń, opinii znanych osób. Czasem wystarczy niecałe 140 znaków, by na ich podstawie zbudować dobry news. 

fot.: materiały prasowefot.: materiały prasowe

Stopień zaangażowania przebadanych użytkowników pokazuje, że Twitter może być bardzo skutecznym narzędziem obsługi sprzedaży produktów i usług. Funkcje tego serwisu mogą być wykorzystane na przykład w zakresie obsługi i komunikacji marki z klientami.

„Twitter daje ogromne możliwości w zakresie obsługi klienta. Użytkownik, po sprawnie załatwionej reklamacji, lubi markę jeszcze bardziej niż przed nieprzyjemnym zajściem. Już 30 proc. największych światowych marek utworzyło dedykowane temu celowi kanały na Twitterze, a liczba postów reklamacyjnych w social media bardzo szybko rośnie. Pokazuje to, w jaki sposób klienci zmieniają sposób działania firm. Twitter doskonale odpowiada na potrzeby naszego pokolenia - komunikacja jest szybka, krótka i skuteczna" - podkreśla partner merytoryczny raportu, Marta Laskowska z agencji Feeltz.

  

* użytkownik Twittera - liczba użytkowników strony Twitter.com nie jest tożsama z użytkownikami samego Twittera. Stronę odwiedzają nie tylko użytkownicy Twittera, ale również osoby tylko czytające pojawiające się na nim informacje.

 

Komentarze

Powiązane

20.05.24, 20:17
| internet » informacje
Grupa PTWP w I kwartale 2024 r. wypracowała 21,5 mln zł netto przychodów
Grupa PTWP w I kw. 2024 r. wypracowała 21,5 mln zł przychodów netto ze sprzedaży, co oznacza 9 proc. wzrost rdr. Równocześnie w raportowanym okresie Grupa odnotowała wzrost kosztów działalności operacyjnej, przeznaczonych na inwestycje oraz jednorazowe koszty związane z procesem przeniesienia notowań na główny parkiet GPW.
20.05.24, 07:45
| radio » informacje | internet » informacje
Specjalny serwis Polskiego Radia z okazji Roku Melchiora Wańkowicza
Z okazji Roku Melchiora Wańkowicza i 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino Polskie Radio przygotowało serwis specjalny montecassino.polskieradio.pl poświęcony jednemu z najwybitniejszych polskich reportażystów, korespondentowi wojennemu 2 Korpusu Polskiego – Melchiorowi Wańkowiczowi. 
12.05.24, 18:00
| internet » informacje
Zielony Onet poinformuje internautów na temat polityki klimatycznej w Polsce i na świecie
Ringier Axel Springer Polska uruchamia serwis internetowy, który ma na celu dostarczanie bieżących informacji w tematach związanych z ekologią, klimatem oraz szeroko rozumianą przyrodą. Zielony Onet jest bazą wiedzy na temat środowiska naturalnego – od reportaży i artykułów po raporty i analizy najnowszych badań naukowych.
10.05.24, 22:22
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Wszystko, co trzeba, kiedy potrzeba. Platformy OLX promue kategorię Wypożyczalnia
"Wszystko, co trzeba, kiedy potrzeba" - tak brzmi hasło najnowszej kampanii marki OLX. Projekt dotyczy reklamy kategorii w serwisie - Wypożyczalnia. Za koncepcję kreatywną i egzekucję kampanii odpowiada VML.
10.05.24, 15:30
| internet » ludzie | reklama & PR » ludzie
Łukasz Wyrzykowski dołącza do rankomat.pl. Pokieruje pracami Departamentu Marketingu
Na początku maja br. do zespołu zarządzającego porównywarki ubezpieczeń i produktów finansowych rankomat.pl dołączył Łukasz Wyrzykowski i objął stanowisko Chief Marketing Officer. Wtej roli będzie kierował pracami Departamentu Marketingu.
07.05.24, 14:45
| internet » informacje
Polska inspiruje Polskę. Mobilne studio Onetu odwiedzi 15 miast
Redakcja Onetu wyrusza ze studiem mobilnym i jedzie do najbardziej inspirujących miejsc w Polsce. Celem akcji jest pokazanie lokalnej pozytywnej Polski, w której dzięki zaangażowaniu lokalnej społeczności dzieją się ciekawe i inspirujące rzeczy. W ramach trzytygodniowej akcji, która ruszyła 6 maja i potrwa do 24 maja br., Onet odwiedzi w sumie 15 miejscowości na trzech trasach o łącznej długości 3,5 tys. kilometrów.
06.05.24, 08:30
| prasa » informacje | internet » informacje
KNF zatwierdziła prospekt PTWP. Grupa wejściem chce przejść na główny rynek GPW
Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt notowanej na NewConnect spółki PTWP, który został sporządzony w związku z zamiarem ubiegania się o dopuszczenie do obrotu akcji serii A i B na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
06.05.24, 07:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Grupa PMPG Polskie Media: 47,2 mln zł przychodów ze sprzedaży w 2023 r. Firma chce rozwijać Orle Pióro i AWR Wprost
Holding mediowy PMPG Polskie Media opublikował wyniki za 2023 rok. Grupa wygenerowała 47,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, a EBITDA oraz zysk netto osiągnęły wartość kolejno 2,6 i 2,4 mln zł.
24.04.24, 07:30
| internet » informacje
Interia wprowadza rolki wideo na mobilnej stronie głównej
Interia wprowadziła rolki wideo znane z mediów społecznościowych. Dzięki współpracy z Grupą Polsat Plus poza materiałami z własnych serwisów (m.in. Wydarzenia, Biznes, Sport, Geekweek i Pomponik.pl) zaprezentuje w nich fragmenty najlepszych programów stacji Wydarzenia 24.
20.04.24, 16:32
| internet » informacje
Jak tak, to Allegro. Platforma z nową odsłoną komunikacyjną
Allegro wprowadza nową strategię komunikacyjną. Idea kreatywna i hasło „Jak tak, to Allegro” mają skupiać się na różnorodności kategorii i szerokim wyborze produktów na platformie, które odzwierciedlają codzienne potrzeby, wyzwania i plany  współczesnych konsumentów.