11.06.13, 01:01

Pierwszy raport o Twitterze w Polsce

Logo Think Media
fot.: materiały prasowe

3,5 miesiąca analiz, 84 325 poddanych analizie użytkowników, 9 644 277 zebranych tweetów. Wyzwanie: prawie 10 GB danych poddanych dokładnej analizie po to, aby odkryć, po raz pierwszy, kim są i co robią na Twitterze internauci piszący w języku polskim. 

Twitter w Polsce od miesięcy zyskuje coraz większą popularność i mimo to, że wciąż jest postrzegany jako medium niszowe, liczba jego polskich użytkowników* stale rośnie. „W związku z tym, że dotychczas Twitter nie był dobrze zbadany w Polsce, postanowiliśmy przygotować raport na podstawie danych z naszego kraju, który pokaże jego aktualny obraz, kondycję i potencjał" - mówi Rafał Janik, Thinkmedia.pl, wielki fan Twittera, pomysłodawca i współautor raportu.  

„Tym raportem chcielibyśmy rozpocząć cykliczne badanie Twittera w Polsce.  Co kwartał zamierzamy publikować aktualne dane na temat aktywności użytkowników. Będziemy mogli wszyscy śledzić, jak to medium staje się coraz bardziej popularne  wśród tweetujących w języku polskim" - dodaje Janik.

W ubiegłym roku swoje konta na Twitterze w Polsce założyło ponad 54 proc. nowych, aktywnych użytkowników. Najchętniej tweetują osoby w wieku od 15 do 30 lat. Młode osoby wykorzystują to medium do śledzenia swoich idoli oraz autorytetów.  Twitter sprawia, że mogą być blisko interesujących ich tematów.

            fot.: materiały prasowe                                fot.: materiały prasowe 

W badanym okresie aktywni użytkownicy Twittera objęci badaniem, opublikowali łącznie ponad 5,4 miliona tweetów, co średnio daje ponad 3100 tweetów na jednego użytkownika, a każdy tweet składał się średnio z 92 znaków! Średnia liczba followers to 396, średnia liczba following to 351. Nieco ponad 60 proc. tweetów zawiera „@", 13 proc. adres URL, 15 proc. hasztagi, czyli „#".

„Kiedy rozpoczynaliśmy pracę nad badaniem, nie było mowy o detalach i celach. Chcieliśmy po prostu zobaczyć, ilu polskich użytkowników aktywnie używa Twittera. Już po pierwszej godzinie pracy nad kodem do zbierania materiału, w bazie pojawiły się pierwsze wpisy, po chwili setki i tysiące kolejnych.  Kod „dostrajaliśmy" jeszcze wielokrotnie, dodając kolejne pozycje na liście‚ a wszystko po to, aby wyniki tego raportu pokazywały jak najlepiej zjawisko korzystania z Twittera w języku polskim„ - mówi Arek Pietrzyk, współautor raportu.

„Po dwóch miesiącach uzyskaliśmy kilka gigabajtów danych źródłowych, czyli kilka milionów tweetów. Liczba danych, które pozyskaliśmy, zaskoczyła nas. Co chwilę wymienialiśmy spostrzeżenia i zaskakujące dane, takie jak informacje o liczbie wyników dla specyficznych zapytań, czy przypadkowo znalezione teksty, na które inaczej nigdy byśmy nie natrafili" - dodaje Pietrzyk.

Liczba użytkowników tweetujących rośnie od rana z godziny na godzinę codziennie poczynając od godziny 5-6 rano, osiągającą najwyższą wartość w godzinach 20-21 i opadając do rana. W odpowiednio niedzielę i poniedziałek tweetów jest najwięcej, liczba ta osiąga wartość minimalną w czwartek. 

                  fot.: materiały prasowe

65 proc. aktywnych użytkowników Twittera objętych badaniem publikuje swoje posty poprzez stronę www, a 70 proc. wykorzystuje do tego zarówno stronę www i mobilną stronę www. Jest to zadziwiająca informacja, która wskazuje, że pomimo doskonałego dopasowania Twittera do możliwości, jakie dają smartphony i pomimo natywnych aplikacji na te urządzenia, użytkownicy wciąż korzystają z „tradycyjnych" rozwiązań. Istotne jest również to, że aż 84 proc. tweetów jest publikowanych poprzez witryny i aplikacje należące do Twitter.com. Pokazuje to przewagę, jaką Twitter ma nad aplikacjami niezależnych dostawców.

Osoby z różnych środowisk m. in. eksperci branży internetowej, ale też dziennikarze i politycy dostrzegają potencjał tego kanału komunikacji w budowaniu wizerunku eksperckiego, czyli wykorzystują Twitter w celach PR-owych. To zjawisko przekłada się na wysoką pozycję Twittera wśród cytowanych mediów.  

Obecność polityków na Twitterze spowodowała, że medium to ma bardzo istotny wpływ na media tradycyjne. Pomimo niewielkiego zasięgu internetowego, w porównaniu do konkurencyjnych mediów społecznościowych, Twitter zajął 6 miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów. Ustępuje on niewiele Facebookowi, który w Polsce ma ponad siedmiokrotnie większy zasięg. 

                       fot.: materiały prasowe 

Analizie poddano także aktywność grupy popularnych polityków i osób medialnych, które aktywnie udzielały się na Twitterze. W wynikach widać zdecydowaną przewagę Janusza Palikota nad pozostałymi osobami. W czasie objętym badaniem był on najczęściej cytowaną i wspominaną osobą z tej grupy. Wpływ na ten wynik miała na pewno znacznie krótsza obecność Premiera Donalda Tuska (grudzień 2012) na Twitterze niż Janusza Palikota.

Twitter umiejętnie wykorzystany, pozwala uzyskać bardzo duży odzew w prasie tradycyjnej. Minister Spraw Zagranicznych, Radek Sikorski, zdystansował pozostałe osoby z badanej grupy pod względem liczby cytowań w mediach. Jego tweety były bardzo chętnie podchwytywane przez prasę. Można tutaj zaryzykować wniosek, że media tradycyjne uczą się, że media społecznościowe są doskonałym źródłem aktualnych informacji, w tym relacji z wydarzeń, opinii znanych osób. Czasem wystarczy niecałe 140 znaków, by na ich podstawie zbudować dobry news. 

fot.: materiały prasowefot.: materiały prasowe

Stopień zaangażowania przebadanych użytkowników pokazuje, że Twitter może być bardzo skutecznym narzędziem obsługi sprzedaży produktów i usług. Funkcje tego serwisu mogą być wykorzystane na przykład w zakresie obsługi i komunikacji marki z klientami.

„Twitter daje ogromne możliwości w zakresie obsługi klienta. Użytkownik, po sprawnie załatwionej reklamacji, lubi markę jeszcze bardziej niż przed nieprzyjemnym zajściem. Już 30 proc. największych światowych marek utworzyło dedykowane temu celowi kanały na Twitterze, a liczba postów reklamacyjnych w social media bardzo szybko rośnie. Pokazuje to, w jaki sposób klienci zmieniają sposób działania firm. Twitter doskonale odpowiada na potrzeby naszego pokolenia - komunikacja jest szybka, krótka i skuteczna" - podkreśla partner merytoryczny raportu, Marta Laskowska z agencji Feeltz.

  

* użytkownik Twittera - liczba użytkowników strony Twitter.com nie jest tożsama z użytkownikami samego Twittera. Stronę odwiedzają nie tylko użytkownicy Twittera, ale również osoby tylko czytające pojawiające się na nim informacje.

 

Komentarze

Powiązane

14.09.23, 14:11
| radio » informacje | internet » informacje
Blaski i cienie. Anna Gacek z nowym podcastem w Audiotece
Po audycji „Sweet Teens”, Anna Gacek powraca na łamy Audioteki z nowym podcastem. W premierowym projekcie będzie przybliżać słuchaczom autobiografie osób z pierwszych stron gazet. Każdy odcinek to jedna książka, jeden życiorys, jedna dobrze opowiedziana historia.
13.09.23, 19:00
| internet » informacje
Co drugi nastolatek czerpie wiedzę o finansach z TikToka i YouTube’a
Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Santander Bank Polska pokazują, że nastolatkowie nisko oceniają swoją wiedzę na temat finansów.
12.09.23, 21:15
| internet » informacje
Onet Rano Finansowo powered by BI. Mikołaj Kunica i Marcin Lis gospodarzami nowego formatu Onetu i Business Insider Polska
W ofercie platformy Onet znajdzie się program „Onet Rano Finansowo powered by BI”. To propozycja programowa w ramach formatu „Onet Rano”. Odcinki programu, który przygotowuje redakcja Business Insider Polska, będą emitowane w każdą środę o godz. 10.00.
12.09.23, 12:07
| internet » informacje
Nowa odsłona strony głównej serwisu Medonet.pl
Z początkiem września 2023 r. na stronie głównej Medonet.pl wprowadzono nowy wygląd, który oprócz bardziej przejrzystej nawigacji, oferuje lepszą ekspozycję personalizowanych treści dla użytkowników i reklamodawców.
12.09.23, 06:00
| internet » ludzie
Krzysztof Majak nowym zastępcą redaktora naczelnego Onetu
Krzysztof Majak zostanie zastępcą redaktora naczelnego Onetu, a Piotr Markiewicz będzie nowym szefem strony głównej
06.09.23, 17:45
| internet » informacje
Interia na 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Interia, jako jedyny portal horyzontalny w Polsce, objęła patronatem 48. edycję Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Interia uruchomi festiwalowe studio, gdzie eksperci filmowi i reporterzy będą relacjonować wydarzenia festiwalowe i rozmawiać z laureatami nagród.
06.09.23, 10:16
| internet » informacje
Money.pl uruchomił licznik obietnic wyborczych
Money.pl podsumował obietnice komitetów wyborczych, a Forum Obywatelskiego Rozwoju obliczyło ich koszty. Portal udostępnił na stronie licznik, który sumuje te koszty.
06.09.23, 07:00
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Diginomia – świat cyfrowego biznesu. Agnieszka Mosór rusza z cyklem programów o sztucznej inteligencji i cyfrowej rewolucji w biznesie
Agnieszka Mosór, wieloletnia reporterka i gospodyni „Wydarzeń” w Polsacie, wraca do mediów. Po roku przerwy, dziennikarka rusza z własnym kanałem na YouTube „Diginomia – świat cyfrowego biznesu”.
05.09.23, 15:00
| internet » ludzie
Łukasz Szymak dołącza do Zarządu MZN Property SA oraz Grupy Morizon-Gratka
Z początkiem 2024 r. Łukasz Szymak obejmie funkcję CEO MZN Property SA oraz CEO Grupy Morizon-Gratka, a dotychczas pełniący te obowiązki Jarosław Święcicki przejdzie do rady nadzorczej MZN Property SA. W okresie przejściowym od 1 września br. Szymak będzie pełnił funkcję COO (dyrektora operacyjnego) obu spółek.
05.09.23, 10:01
| internet » informacje
Stan wyjątkowy na wybory. Będą dwie premiery tygodniowo
Od 5 września br. „Stan Wyjątkowy” będzie emitowany dwa razy w tygodniu. Premiery będą się odbywać na stronie głównej Onetu we wtorki o godz. 19:00, w soboty o godz. 20:00 i będą dostępne dla wszystkich użytkowników. Podcast będzie dostępny również w aplikacji Onet Audio.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Animator Kultury w obszarze czytelnictwa

Biblioteka publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st.Warszawy | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacji

Muzeum Sztuki w Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty
Konkursy
do 20.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 14.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.