09.06.13, 20:54

Najwięksi reklamodawcy w Polsce w 2013 roku

Logo Euqinox Polska
fot.: materiały prasowe

Pomimo, iż analizy Kantar Media prezentujące wydatki reklamowe w okresie 1Q 2013 (w stosunku do 1Q 2012) wskazują na lekki - 3 % - wzrost, prawdziwy obraz sytuacji w mediach i zbliżające się ograniczenia wydatków są pesymistyczne.  Z analizy wydatków reklamowych w poszczególnych sektorach, dokonanych przez ekspertów Equinox Polska, wyraźnie wynika, iż niekwestionowanym liderem w 2013 roku pozostanie branża farmaceutyczna, która mimo kryzysu zwiększyła wydatki o 9%. Jej udział w torcie reklamowym wzrósł do ponad 18%.  

„To dowód na to, że opłacalność ekonomiczna wydatków reklamowych w stosunku do przychodów ze sprzedaży pozostaje in plus i generowane marże pozwalają na silne wsparcie marketingowe marek produktów farmaceutycznych. Stąd na pierwszym miejscu w wydatkach utrzymuje się non stop producent Aflofarm, chociaż wydatki lidera rynku zostały zredukowane o 18% w stosunku do ubiegłego roku, a dystans dzielący go od kolejnego wielkiego reklamodawcy USP Zdrowie pozostaje na poziomie 3-krotnie wyższym" - podkreślają eksperci domu mediowego.

Liderów próbuje gonić GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, ale pomimo zwiększenia wydatków o ponad 23% producent pozostaje na 3 pozycji. Poza podium znalazł się Olimp Laboratories (mimo zwiększenia wydatków o prawie 45%). 

Drugim sektorem o największych wydatkach reklamowych jest sektor żywnościowy. W tym świetle może dziwić pozycja lidera firmy Ferrero Polska, który zwiększył wydatki o 68% dystansując Nestle Polska - lidera z ubiegłego roku. Aż na 6 miejsce spadł Danone, który w ubiegłym roku zajmował pozycje wicelidera. Trzecie miejsce zajmuje niezmiennie Unilever Polska. Wydatki top 10 producentów wzrosły o 14% w stosunku do ubiegłego roku, chociaż cały sektor urósł w cenach brutto na tym samym poziomie co rynek reklamowy. Kryzys zmusza do budowy silnej pozycji wśród konsumentów.

Na trzeciej pozycji wśród sektorów pod względem wydatków, ale za to z największą dynamiką wzrostu jest Handel (+30%).  Ten sektor zdetronizował telekomunikację, która wyraźnie ograniczyła wydatki w tym roku (-12%).

Na mapie liderów jesteśmy świadkami dynamicznych zmian. Trzy pierwsze miejsca należą do największych operatorów sieci detalicznych w Polsce. Ubiegłoroczny lider Jeronimo Martins Dystrybucja spadł w tym roku na 3 pozycję i został zastąpiony przez firmę Lidl (5 największy reklamodawca w tym roku +70%). Na drugiej pozycji pozostaje Metro Group, który zwiększył wydatki o 24%.

„Coraz więcej podmiotów zauważa ważność wydatków marketingowych w okresie kryzysu - staje się to dla tych firm - być albo nie być. Jesteśmy w tym roku świadkami ofensywy Obi z dynamiką prawie 1000%, Rossmann +142%, czy Neonet +325%. O sile mediów może świadczyć marka supermarketów Jula, która rozpoczęła swoją ekspansję w Polsce na jesieni 2011 od 2 supermarketów w Warszawie (obecnie 8 placówek w Polsce)" - podkreślają analitycy Equinox Polska.

Wydatki w I kw. 2013r. wyniosły prawie 5,5 mln zł brutto.  Swoją inwestycję w media kontynuuje Kaufland, który na początku 2012 roku rozpoczął intensywne działania w telewizji.

Ta ekspansja marketingowa sieci detalicznych jest z drugiej strony bardzo silnym sygnałem kryzysu. Sieci próbują zbudować bardzo lojalną bazę klientów na wypadek pogorszenia się klimatu gospodarczego (niektóre badania podają odsetek Polaków chcących oszczędzać w najbliższych miesiącach na poziomie ponad 60%) - stąd w reklamach sieci można spotkać komunikację uwzględniającą atrakcyjne ceny, przyciągające konsumentów.

Drugi trend rynkowy, który powoduje dynamiczny wzrost wydatków w tej kategorii to wspieranie marek własnych. Szacuje się, że ten segment rynku w Polsce oscyluje wokół 21%, podczas gdy w rozwiniętych krajach zachodnich dochodzi do 50%. Wydaje się, że w dobie kryzysu, jest to wystarczający bodziec, żeby walczyć o ten interesujący (warty 240 mld zł) segment rynku spożywczego.

W tym roku poza podium pozostaje sektor telekomunikacja. Najwięksi reklamodawcy w segmencie telekomunikacyjnym zredukowali wydatki w sumie o 35% (ponad 25 mln zł brutto), z czego największy spadek zanotował Centertel o 57%. Tak silna dynamika spadku uzasadniła ich wzrost w kwietniu przez launch marki Nju. Czwarty gracz na rynku, który zwiększył inwestycje reklamową to P4 (+17%) wprowadzając do oferty bardzo atrakcyjne taryfy i zatrudniając do komunikacji szereg polskich celebrytów. Widzimy jednak, że w tym atrakcyjnym do tej pory segmencie nastąpiło również nasycenie i odbieranie klientów innym operatorom zwiększa koszty działania stawiając pod znakiem zapytania opłacalność inwestycji reklamowej.

Z pozostałych sektorów warto odnotować znaczne (ponad 7%) spadki inwestycji w sektorach higiena i pielęgnacja oraz motoryzacja. 

Komentarze

Powiązane

20.03.25, 10:16
| reklama & PR |
Zakupy na fakturę? Allegro Business rusza z kampanią telewizyjną
Allegro realizuje swoją pierwszą kampanię telewizyjną skierowaną do klientów B2B. Reżyserią spotów zajął się Filip Bartczak, natomiast za produkcję i kreację odpowiadają DDB Warszawa oraz Moon Films.
20.03.25, 08:00
| reklama & PR |
PSK S.A. i GlobalSM łączą siły na rzecz wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce
PSK S.A., jako operator systemu kaucyjnego w Polsce, podjął współpracę z agencją GlobalSM w celu realizacji strategii komunikacyjnej i medialnej, która ma zwiększyć świadomość tego rozwiązania wśród różnych grup odbiorców. Działania PR prowadzi agencja Brief me, od lat współpracująca z GlobalSM.
20.03.25, 07:00
| reklama & PR |
Dorota Szelągowska nową twarzą marki Dyson
Marka technologiczna Dyson rozpoczęła współpracę z Dorotą Szelągowską, projektantką wnętrz. W ramach tej współpracy promuje ona modele do pielęgnacji podłóg: Dyson V15s Detect Submarine oraz Dyson WashG1.
20.03.25, 06:00
| reklama & PR » ludzie
Marcin Gut dołącza do Aleph Polska
Marcin Gut dołączył do polskiego oddziału Aleph Group, obejmując stanowisko Client Partner Sales Lead. W nowej roli będzie odpowiadał za rozwój biznesowy rozwiązań Microsoft Advertising (MSA) na polskim rynku.
19.03.25, 20:12
| reklama & PR » informacje
Stąd się bierze moc rosołu. Kampania kostek drobiowych Winiary
Pod hasłem „Stąd się bierze moc rosołu” rozpoczęto kampanię kostek drobiowych Winiary zrealizowanej przez Publicis Poland, do zadań której należało przygotowanie całościowej koncepcji kreatywnej, strategii, formatów wideo oraz statycznych
w TV, mediach społecznościowych i digitalu.
19.03.25, 16:00
| reklama & PR |
Deante nawiązuje współpracę z OKK! PR
W lutym br., Deante, producent armatury łazienkowej i kuchennej, rozpoczął współpracę z warszawską agencją OKK! PR.
19.03.25, 12:32
| reklama & PR |
Rusza VI edycja kampanii Porozmawiajmy szczerze o otyłości
Rozpoczęła się szósta edycja ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”, realizowanej w tym roku pod hasłem „Słuchaj serca. Lecz otyłość”. Kampania obejmuje szeroki zakres działań, w tym aktywności online, w mediach społecznościowych, kinach, radiu, na nośnikach DOOH oraz w ramach akcji ambientowej.
19.03.25, 07:00
| reklama & PR » ludzie
Monika Marciniak dołącza do Live Age jako Senior Event Creative
Agencja komunikacji live „Live Age” rozszerza swój zespół. Dołączyła do niego Monika Marciniak, obejmując stanowisko Senior Event Creative. Marciniak to specjalistka z wieloletnim stażem w branży.
18.03.25, 20:39
| reklama & PR » informacje
Każdemu może się zdarzyć. Warta kontynuuje kampanię promującą OC i AC
Warta startuje z kolejną kampanią reklamową. Spoty emitowane w TV i Internecie promują ubezpieczenia komunikacyjne OC/AC. Firma kontynuuje strategię i prezentuje kolejne odsłony kampanii prowadzonej pod hasłem „Każdemu może się zdarzyć”.
18.03.25, 16:15
| reklama & PR » informacje
LoveBrands Group oficjalnie w szeregach IAB Polska
Agencja komunikacji marketingowej 360° LoveBrands Group wstąpiła do Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. IAB Polska to organizacja wspierająca działalność uczestników rynku komunikacji i reklamy interaktywnej.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.