17.12.13, 10:52

Kodeks Dobrych Praktyk SEO IAB Polska

Logo IAB Polska
Fot.: materiały prasowe

Dokument ten, opracowany przez Internet Advertising Bureau Polska, jest zbiorem zaleceń mających na celu zdefiniowanie standardów jakościowych i etycznych działań prowadzonych przy pozycjonowaniu stron internetowych (Search Engine Optimization).

Wyszukiwarki, których zadaniem jest dostarczenie internautom jak najlepszych wyników przeszukania zasobów Internetu oraz firmy i specjaliści SEO, którzy optymalizują witryny internetowe swoich Klientów i ułatwiają w ten sposób dotarcie do nich określonym grupom internautów, zmierzają razem do tych samych celów: opracowania bardziej skutecznych narzędzi do przeszukiwania Sieci, przyczyniania się do ich rozwoju, lepszego indeksowania zasobów oraz trafniejszych wyników poszukiwań.

Firmy zrzeszone w IAB Polska zobowiązują się przestrzegać zapisów niniejszego Kodeksu, potwierdzając tym samym swoją dbałość o profesjonalizm działania i wysoką jakość świadczonych usług.  Przestrzeganie tych zasad oznacza uczciwe postępowanie wobec Klienta i pozostawanie w całkowitej zgodzie z oficjalnymi wytycznymi i regulaminami wyszukiwarek oraz innych organizacji branżowych uznawanych przez IAB. 

Firma świadcząca usługi SEO gwarantuje w szczególności, że:

- NIE BĘDZIE DZIAŁAĆ NA SZKODĘ KLIENTA

Nie należy wykorzystywać do pozycjonowania stron internetowych technik niezgodnych z wytycznymi i regulaminami wyszukiwarek, tj. zaprzeczających idei dostarczania użytkownikom w wynikach wyszukiwania adekwatnych informacji o wysokiej jakości.

Wśród działań traktowanych jako szkodliwe dla Klienta znajdują się m. in.:
1. Działania związane z zawartością strony internetowej Klienta, jak np. niewłaściwe wykorzystanie słów kluczowych na stronie Klienta, rozumiane jako posługiwanie się słowami niezgodnymi z zakresem działalności firmy, organizacji lub instytucji Klienta i z zawartością merytoryczną strony oraz nadmierne lub nielogiczne zastosowanie tych słów w treści i kodzie strony internetowej,

2. Działania związane z budową strony internetowej Klienta i sposobem prezentowania na niej informacji, jak np.:
- umyślne nieprzestrzeganie przyjętej specyfikacji języka hipertekstowego, aby manipulować interpretacją zawartości strony internetowej przez mechanizmy wyszukiwawcze,
- budowanie i udostępnianie stron internetowych przeznaczonych wyłącznie dla robotów wyszukiwawczych, w tym również tworzenie poddomen dla sekcji serwisu, które nie posiadają odrębnych kluczowych funkcjonalności lub nie stanowią unikalnego i wartościowego pod względem merytorycznym źródła informacji.

3. Działania związane z budowaniem popularności strony internetowej Klienta, jak np.:
- rejestracja w katalogach stron internetowych o identycznej lub prawie identycznej treści pod różnymi domenami,
- powielanie treści lub kodu HTML własnego serwis internetowego w celu tworzenia stron internetowych przeznaczonych wyłącznie dla robotów wyszukiwawczych i nie niosących ze sobą wartości dodanej dla odwiedzających je użytkowników, w tym stron zawierających wyłącznie odnośniki do innych stron internetowych,
- tworzenie stron internetowych prezentujących treści z innych stron internetowych lub treści nieznacznie zmienionych i nie tworzącej dodatkowej wartości dla użytkownika, jedynie w celu zwiększenia liczby odnośników do strony internetowej Klienta,
- wykorzystywanie nisko jakościowych, automatycznych metod pozyskiwania odnośników kierujących bezpośrednio do strony internetowej Klienta, w tym korzystanie z dynamicznych systemów wymiany linków (SWL).

- BĘDZIE PRZESTRZEGAĆ OFICJALNYCH WYTYCZNYCH I REGULAMINÓW WYSZUKIWAREK ORAZ KATALOGÓW STRON

Dodatkowo w przypadku zmian w tych wytycznych lub tych regulaminach, należy podjąć  czynności zmierzające do dostosowania się do nowych regulacji w celu zadbania o interes Klienta. W przypadku wątpliwości i niejednoznacznej interpretacji zasad, należy podjąć działania zmierzające do ich sprecyzowania i pełnego zrozumienia przed wykonaniem operacji, które mogą być z tego tytułu zagrożeniem dla Klienta.

- NIE BĘDZIE WPROWADZAĆ W BŁĄD ORAZ SZKODZIĆ LUB OBRAŻAĆ UŻYTKOWNIKÓW

Wszyscy użytkownicy, którzy odwiedzą stronę w efekcie przeprowadzonych działań, nie powinni być wprowadzani w błąd przez prezentowanie treści nieadekwatnych do zadanego zapytania. Nie powinni ucierpieć na tym w żaden sposób, jak również zostać obrażeni po wejściu na stronę docelową.

- BĘDZIE PRZESTRZEGAĆ PRZEPISÓW PRAWA

Wszystkie prowadzone działania powinny uwzględniać przestrzeganie praw autorskich, zasad umieszczania znaków handlowych, marek oraz wszystkich innych przepisów związanych z publikowaniem informacji, które są obecne w prawie krajowym i międzynarodowym. Do działań naruszające prawa autorskie i pokrewne należy m. in. kopiowanie i publikowanie bez zgody właściciela treści z innych stron internetowych oraz chronionego i zoptymalizowanego kodu HTML innych stron internetowych.

- PRZEDSTAWI WYŁĄCZNIE PRAWDZIWE INFORMACJE O WŁASNYCH UMIEJĘTNOŚCIACH, WYKSZTAŁCENIU, STANDARDACH POSTĘPOWANIA, UZYSKANYCH CERTYFIKATACH, PARTNERSTWACH, WYKORZYSTYWANYM SPRZĘCIE I OPROGRAMOWANIU ORAZ DOŚWIADCZENIU W ZAKRESIE POZYCJONOWANIA STRON

Włącza się w to wszelkie mierzalne informacje odnoszące się do harmonogramów projektów, efektów działalności, zasobów firmy (personel, wyposażenie, wykorzystywane narzędzia) oraz listy tych Klientów, którzy wyrazili zgodę na ujawnienie tej informacji innym podmiotom.

- BĘDZIE RÓWNORZĘDNIE TRAKTOWAĆ BEZPOŚREDNIO KONKURUJĄCYCH ZE SOBĄ KLIENTÓW

Wszystkich Klientów powinno się traktować jednakowo, bez względu na możliwość osiągnięcia większych korzyści.

- NIE BĘDZIE STOSOWAŁ TECHNIK NIEZGODNYCH Z WYTYCZNYMI WYSZUKIWAREK W CELU UMYŚLNEGO WYRZĄDZENIA SZKODY KONKURENCJI

Wszystkie prowadzone działania będą ukierunkowane na poprawę widoczności stron własnych lub stron internetowych Klientów. Ich celem nie może być bezpośrednie aktywne działanie na szkodę konkurencyjnych lub innych stron internetowych (np. poprzez kierowanie do nich odnośników bardzo złej jakości).

- BĘDZIE SKŁADAŁ REALNE DEKLARACJE BEZ WZGLĘDU NA MODEL ROZLICZEŃ

Nie należy proponować czołowych miejsc w wynikach wyszukiwania bądź realizacji innych ustalonych celów działań SEO bez realnej możliwości ich uzyskania. 

- BĘDZIE NA BIEŻĄCO RAPORTOWAŁ DLA KLIENTA EFEKTY PROWADZONYCH DZIAŁAŃ SEO ORAZ NA ŻYCZENIE KLIENTA DOSTARCZY MU PEŁNĄ INFORMACJĘ O TYCH DZIAŁANIACH

Firma świadcząca usługi SEO jest zobowiązana raportować efekty prowadzonych przez siebie na rzecz Klienta działań, w najbardziej dogodnej dla Klienta formie. Na uzasadnione żądanie Klienta należy ujawnić i przedstawić Klientowi zakres prowadzonych działań SEO oraz ich możliwe do identyfikacji i zaobserwowania efekty.

- BĘDZIE CHRONIŁ PRYWATNOŚĆ I ANONIMOWOŚĆ KLIENTA

Wszyscy specjaliści powinni zachować poufność informacji, które nie są dostępne publicznie i mogą wpłynąć negatywnie na wizerunek Klienta. Nie należy publikować referencji i logotypów swoich Klientów, notatek prasowych ani innych podobnych materiałów bez uprzedniego przyzwolenia i akceptacji ze strony Klienta.

- DOŁOŻY WSZELKICH STARAŃ, ABY JAK NAJLEPIEJ ZREALIZOWAĆ CELE PROWADZONYCH DZIAŁAŃ SEO 

Komentarze

Powiązane

02.12.24, 11:06
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Andrzej Mężyński szefem Forsal.pl
Na początku grudnia br., Andrzej Mężyński objął stanowisko kierownika Forsal.pl, serwisu ekonomicznego. Jego 20-letnie doświadczenie dziennikarskie oraz znajomość nowoczesnych trendów w mediach mają przyczynić się do dalszego rozwoju portalu.
02.12.24, 08:30
| internet » informacje
Grupa PTWP w III kwartale 2024 r.: 16,3 mln zł przychodów
Grupa PTWP w III kwartale br. wypracowała 16,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 28 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku.
28.11.24, 19:36
| internet » informacje
Wszystko w jednym miejscu. Interia z nową funkcjonalnością na smartfony
Interia wprowadziła innowacyjną funkcję na swojej mobilnej stronie głównej, umożliwiającą szybki dostęp do skrótów najważniejszych wydarzeń z różnych dziedzin, takich jak polityka, biznes, sport czy ekologia. Nowe rozwiązanie, wspierane przez AI, ma łączyć doświadczenie redakcji z technologią, by ułatwić użytkownikom przeglądanie i czytanie treści.
27.11.24, 08:30
| internet » informacje
WP Holding w III kwartale 2024 r.: wzrost zysku o ponad 11 proc.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Wirtualnej Polski Holding S.A. w III kwartale 2024 r. wyniosły ponad 437 mln zł. To oznacza wzrost o niemal 8 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Zysk netto spółki wyniósł prawie 80 mln zł, po wzroście o ponad 11 proc.
26.11.24, 07:30
| prasa » informacje | internet » informacje
To nie takie proste. Nowy format Gazeta.pl
We wtorek, 26 listopada br. na Gazeta.pl zadebiutuje wideopodcast „To nie takie proste” prowadzony przez Grzegorza Sroczyńskiego. Jego gośćmi będą publicyści, aktywiści, pisarze, politycy czy historycy.
26.11.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Kara jednak ważna. Sąd oddala odwołanie właściciela dostawcy usługi VOD Poszwixxx Tv
Sąd Okręgowy w Warszawie Wydział XX Gospodarczy oddalił odwołanie Łukasza Poszwy od decyzji Przewodniczącego KRRiT w sprawie nałożenia kary w wysokości 10 tys. zł – poinformowała KRRiT.
25.11.24, 11:05
| internet » informacje
VML Poland tworzy globalną stronę internetową dla mnarki Tic Tac
VML Poland odpowiada za projekt i wdrożenie globalnej strony internetowej dla marki Tic Tac. Uruchomiona została pierwsza lokalna odsłona nowego serwisu.
22.11.24, 16:15
| internet » informacje
EqualVoice: Innowacyjne narzędzie Ring Publishing wspiera równość płci w mediach
Ringier Axel Springer Polska wprowadził Asystenta EqualVoice, innowacyjne narzędzie AI stworzone przez międzynarodowy zespół ekspertów z Polski i Szwajcarii. Narzędzie jest zintegrowane z platformą Ring Publishing, która służy do tworzenia, zarządzania i dystrybucji treści.
21.11.24, 08:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Prawdziwe Historie z dużym rozmachem od OTOMOTO
Serwis OTOMOTO zaprezentował kolejną odsłonę kampanii „Prawdziwe Historie”. To koncept wideo, który w 2021 r. stał się viralem w mediach społecznościowych. W tym sezonie świątecznym kampania wraca z większym rozmachem.
20.11.24, 17:15
| radio » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Dzieje się. Specjalne wydanie wideocastu z udziałem publiczności
piątek, 22 listopada br., odbędzie się nagranie specjalnego wydania wideopodcastu „Dzieje się” na żywo z udziałem publiczności. To pierwszy taki projekt przygotowany tylko dla subskrybentów TOK FM Premium.