27.03.14, 09:47

Eva Bajerska, Adam Bajerski oraz Marcel Płoszczyński: Mamy poczucie, że tworzymy coś dobrego

Od lewej: Adam Bajerski, Eva Bajerska oraz Marcel Płoszyński
Fot.: archiwum rozmówców

Na ekrany powrócił program „Na Poddaszu”. Tym razem jednak debiutuje w sieci, a nie w kanale religijnym. O programie opowiadają jego twórcy: Eva Bajerska, Adam Bajerski oraz Marcel Płoszczyński.

Kuba Wajdzik: Na ekrany powrócił program „Na poddaszu”. Tym razem jednak debiutuje w sieci, a nie w kanale religijnym. Czy sieć jest już lepszym miejscem dla tego typu programów?
Adam Bajerski: Sieć nie jest ani lepsza, ani gorsza. Na pewno daje swobodę wypowiedzi. Do tej pory nie udało nam się uzyskać atrakcyjnych warunków emisyjnych w kanałach komercyjnych. Rozwój obecnych mediów ukierunkowany jest na internet i my też widzimy w tym przyszłość. To także interaktywny kontakt z widzami, możliwość bezpośredniej relacji, której nie daje w takim wymiarze zwyczajna telewizja.

KW: Jaka jest idea programu? 
Adam Bajerski: W polskiej telewizji brakuje programów, które we współczesny i indywidualny sposób poruszają tematy wiary i związanych z nią przeżyć. Chcieliśmy pokazać, że chrześcijaństwo nie kończy się na tradycji, a Bóg jest bliżej niż nam się wydaje. Jest pewien amerykański program pod tytułem “It’s Supernatural” prowadzony przez Sida Rotha. Dotyczy on tej samej tematyki, co “Na Poddaszu”, jednak jest zupełnie inaczej sformatowany. Był on inspiracją do powstania naszego programu. Nagrywamy program w jednej z kamienic na warszawskim Mokotowie. To właśnie domowej scenografii program zawdzięcza swoją wyjątkową atmosferę.

KW: Program cieszy się dużym zainteresowaniem szczególnie w środowiskach katolickich i protestanckich. Jak ten sukces akurat w tych środowiskach można tłumaczyć? 
Eva Bajerska: Chrześcijanie są naturalnymi odbiorcami programu, jednak zależy nam na dotarciu do ludzi ze wszystkich środowisk. Nie chcemy cenzurować wypowiedzi naszych rozmówców i dostosowywać ich pod konkretnych odbiorców. Stawiamy na autentyczność i nie boimy się niewygodnego przekazu. Dzięki naszym rozmówcom odkrywamy, że relacja z Bogiem może być fascynującą przygodą pełną nadprzyrodzonych zdarzeń. Chcielibyśmy, aby osoby rozczarowane chrześcijaństwem poznały jego prawdziwe, żywe oblicze.

KW: Program wcześniej emitowany był w kanale religia.tv. Czy magazyn może powrócić do tradycyjnych mediów? 
Marcel Płoszczyński: Niestety, zainteresowanie w mediach tradycyjnych na dzień dzisiejszy nie jest wystarczające. Programy chrześcijańskie kojarzą sie zazwyczaj z nudą. Nasz w pewnym sensie jest kontrowersyjny , bo nie mieści się w ramach konkretnej organizacji i dzięki temu możemy sięgać po najciekawsze przykłady, najmocniejsze historie z różnych zarówno tradycyjnych jak i reformowanych czy całkiem charyzmatycznych wspólnot. Nie zamykamy się na media tradycyjne, jednak naszą energię skupiamy przede wszystkim na Internecie. 

KW: Media społecznościowe, na których program obecnie się opiera, dają duże możliwości, ale stanowią często też wyzwanie dla nadawców. Jak skutecznie wykorzystać social media do komunikacji z widzami?
Marcel Płoszczyński: Nie czuję się ekspertem ds. social media, ale z tego co zdążyłem zauważyć, najbardziej liczy się powtarzalność. Regularne publikowania postów sprawia, że społeczność zebrana wokół programu jest bardziej aktywna, a to pomaga zwiększyć liczbę fanów, a co za tym idzie potencjalnych widzów programu. Mamy poczucie, że tworzymy coś dobrego i cieszymy sie z każdego udostępnienia, czy polubienia. Każda tego typu aktywność oznacza, że fani identyfikują się z programem, a o to przecież m.in. chodzi. Ponadto łączą nas wspólne przekonania i poczucie misji, które jest największym spoiwem. Jeśli przekaz oferowany przez naszych gości dotyka ludzi na tyle, że chcą podzielić się nim z innymi, to znaczy, że udało nam się spełnić nasze założenia. Reszta dzieje się sama.

KW: Amerykańskie, chrześcijańskie rozgłośnie i telewizje opierają się często na kaznodziejach, a w zasadzie  showmenach. Nam taki sposób przedstawiania religii w TV jest obcy. Dlaczego trudno „porwać” polską publiczność?
Marcel Płoszczyński: Faktycznie, w zachodniej telewizji chrześcijańskiej zdarzają się nadużycia. Należy jednak pamiętać, że tworzą ją ludzie, a oni z natury nie są perfekcyjni. Istotne są również różnice kulturowe. My w Polsce jesteśmy przyzwyczajeni, że o Bogu mówi się cichym, poważnym głosem, najlepiej przy świecach. Wynika to z tego, że dla wielu Bóg wiąże się jedynie ze świętami i pewnymi rytuałami. Jednak gdy zajmuje On ważne miejsce w naszym życiu, automatycznie staje się nieodłącznym elementem codzienności,  nasza relacja z nim zaczyna być autentyczna,  a sposób w jaki Go czcimy wynika bardziej z naszej osobowości niż z ogólnie przyjętych norm. Łatwo wtedy być posądzonym o showmaństwo.  Jeśli Steve Jobs mógł ekscytować się nowym iPhonem i porywać tłumy podczas charyzmatycznych prezentacji, to o ile bardziej chrześcijanie powinni ekscytować się Bogiem.

KW: W programie poruszane są m.in. takie tematy jak uzdrowienia, opętania i egzorcyzmy, spotkania z aniołami, proroctwa, sny, wizje oraz inne doświadczenia realności i bliskości Boga. To dość odległe  polskiemu widzowi „zjawiska”. Jak widzowie odbierają taką tematykę?
Eva Bajerska:  Polacy są wbrew pozorom spragnieni nadprzyrodzonych przeżyć. Zdają sobie sprawę z istnienia duchowego świata i szukają różnych dróg duchowego rozwoju. Stąd popularność pism i programów, czy filmów o tematyce okultystycznej. My pokazujemy, że Boga można przeżywać, doświadczać, odczuwać i że jest On realny. Wiara w Boga daje poczucie bezpieczeństwa, uzdalnia nas do przebaczania i kochania innych, zmienia nas wewnętrznie i zewnętrznie prowadząc do Wieczności z Nim. Widzowie intuicyjnie odbierają nasze programy, może jeszcze w to nie wierzą ,ale przynajmniej tęsknią za czymś co prawdziwe, za czymś co nadałoby sens ich życiu.

KW: W jaki sposób ciekawie rozmawiać na takie tematy? 
Eva Bajerska: Gość musi być autentyczny. Zapraszamy ludzi którzy przeżyli coś z Bogiem i to przeżycie ich ukształtowało. Wbrew pozorom, istnieje bardzo dużo ludzi, którzy mają zaskakujące przeżycia i odważną wiarę. Kluczem jest to, czy my jako autorzy, jesteśmy ciekawi ich przeżyć. Jeśli tak, to nagrywamy z nimi rozmowę. Oczywiście staramy się zapraszać gości wiarygodnych pod każdym względem, patrzymy jakie owoce wiary przejawiają się w ich życiu. Ważnym kryterium wyboru jest również styl życia, który musi być zgody z chrześcijańską moralnością.

KW: Jakie są plany ekipy programu na najbliższe miesiące?
Marcel Płoszczyński: Planujemy raz w miesiącu wypuszczać nowy odcinek. W tym miesiącu mamy cztery nagrania w tym aż dwa z zagranicznymi gośćmi. Co do najbliższego odcinka mogę zdradzić jedynie, że wystąpi w nim gość z Polski. Rusza również fundacja, która ma umożliwić zbieranie funduszy na kolejne produkcje. Czekają nas również zmiany sprzętowe. Powoli przesiadamy się z aparatów firmy Canon na Blackmagic. Ta decyzja powinna poskutkować lepszą jakością zdjęć i na pewno poprawi komfort naszej pracy.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

27.05.23, 18:11
| telewizja / VOD » seriale
Premiera serialu SkyShowtime Original Warszawianka już 19 czerwca
SkyShowtime ogłosiło datę premiery pierwszego polskiego serialu oryginalnego "Warszawianka". Produkcja zadebiutuje w serwisie 19 czerwca br.
26.05.23, 18:10
| telewizja / VOD » informacje
Polsat pokaże koncert „Pokolenia wolności” z udziałem największych gwiazd polskiej estrady
W piątek, 2 czerwca br. o 20.00 w Polsacie z okazji rocznicy pierwszych częściowo wolnych wyborów, na Placu Zebrań Ludowych w Gdańsku w ramach koncertu "Pokolenia wolności" zaśpiewają, m.in.: Doda, Kayah, Michał Szpak, Raz Dwa Trzy, Dr Misio, Martyna Jakubowicz, Varius Manx i Kasia Stankiewicz, Jary Oddział Zamknięty, Big Cyc, VooVoo.
25.05.23, 17:34
| telewizja / VOD » informacje
Viaplay Group rozszerza współpracę dystrybucyjną z Play. Serwis ma 1,2 subskrybentów w Polsce
Viaplay Group rozszerzyło długoterminową współpracę dystrybucyjną z Play, operatorem telekomunikacyjnym w Polsce. W ramach umowy, dostęp do serwisu streamingowego Viaplay będzie częścią pakietów usług TV znajdujących się w ofercie Play.
25.05.23, 09:30
| telewizja / VOD » ludzie
Agam Giza gospodarzem głównego wydania Panoramy
Adam Giza od czerwca br. poprowadzi główne wydanie „Panoramy” (TVP2). Będzie również przygotowywał dla „Wiadomości” (TVP1) materiały o tematyce zdrowotnej.
24.05.23, 14:30
| telewizja / VOD » informacje
Branża telekomunikacyjna apeluje o dialog z regulatorami na rzecz likwidacji barier inwestycyjnych w środowisku wysokiej inflacji
Na zakończonej w Sopocie Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej przedstawiciele branży telekomunikacyjnej dyskutowali o wpływie aktualnego otoczenia makroekonomicznego, w szczególności wysokiej inflacji, na polskich przedsiębiorców oraz o inwestycjach w rozwój zaawansowanych usług cyfrowych i infrastruktury szerokopasmowej.
24.05.23, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
Grupa Polsat Plus w I kwartale 2023 r. zanotowała 3,2 mld zł przychodów
W I kwartale 2023 r. Grupa Polsat Plus rozwijała sieć 5G Plusa, która obejmuje zasięgiem ponad 20 mln mieszkańców Polski. Uruchomiła także największe i najnowocześniejsze w Polsce studio TV, przedłużyła prawa do Energa Basket Ligi i zakupiła prawa do hokejowych Mistrzostw Świata.
22.05.23, 12:08
| telewizja / VOD » informacje
Matylda Szymalska poprowadzi nowy program Skuteczny marketing w BIZNES24
„Skuteczny marketing” to nowy program na antenie telewizji BIZNES24, którego prowadzącą została Matylda Szymalska, Prezeska Agencji Streetcom. 
21.05.23, 19:38
| telewizja / VOD » informacje
60-lecie Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Dużo wspomnień i mało znanych nazwisk
W tym roku przypada 60-lecie Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu –. W trzydniowym programie 60. KFPP, który odbędzie się w dniach 9-11 czerwca br., nie zabraknie przebojów sprzed lat, jak i najnowszych hitów. Z myślą o fanach muzyki alternatywnej i oryginalnych brzmień przygotowano także OFFPOLE. Festiwal zapowiada się dużo skromniej niż przed latami.
17.05.23, 18:52
| telewizja / VOD » informacje
Szkło kontaktowe pod lupą Przewodniczącego KRRiT
Maciej Świrski, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, poinformował, że wystąpił do nadawcy TVN24 o odniesienie się do zarzutów w związku z emisją „Szkła kontaktowego” z 15 maja br.
17.05.23, 16:00
| telewizja / VOD » informacje
Ela Romanowska już na planie Naszego Nowego Domu
W poniedziałek, 15 maja br., rozpoczęły się nagrania kolejnego sezonu programu „Nasz Nowy Dom” (Polsat). Nową prowadzącą została Ela Romanowska.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Strefa Kultury Wrocław | Wrocław

Przejdź do oferty

Specjalista ds. mediów społecznościowych – Rzecznik Prasowy

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Gdańsku | Gdańsk

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. filmu

Centrum Kultury Zamek w Poznaniu | Poznań

Przejdź do oferty
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.