05.07.14, 13:36

Phablety zyskują na znaczeniu. Również w Polsce

Marek Kujda, analityk IDC Polska Sp. z o.o.
Fot.: Newseria

W szybkim tempie rośnie na świecie sprzedaż phabletów, czyli urządzeń łączących funkcje telefonu i tabletu. Ich udział w rynku smartfonów oscyluje już w granicach 10 proc. Duży wpływ na ich popularność ma rozmiar urządzeń, funkcjonalność oraz poszerzająca się oferta produktów w niższych cenach. Rosnąca sprzedaż phabletów powoduje, że obniża się przewidywany poziom sprzedaży tabletów.

Mianem phabletów określa się grupę urządzeń mobilnych wyposażonych w ekran dotykowy o przekątnej między 5,5 a 7 cali. Nazwa pochodzi od połączenia dwóch angielskich słów: „phone” oraz „tablet”. Ze względu na rozmiar i oferowane funkcjonalności sprzedaż tego typu urządzeń dynamicznie rośnie. "O ile w I kwartale 2013 r. phablety stanowiły niewiele ponad 4 proc. całkowitej światowej sprzedaży smartfonów, to w I kwartale bieżącego roku było to już 10,5 proc. W ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku sprzedano ponad 30 mln sztuk tego typu urządzeń" – informuje Marek Kujda z firmy analitycznej IDC Polska. W tym samym czasie sprzedano 50,4 mln tabletów.

Phablety są traktowane jako podkategoria segmentu smartfonów. Jednak zdaniem eksperta sprzedaż tych urządzeń „kanibalizuje” rynek tabletów. Ze względu na wielkość ekranu na phabletach można wykonywać takie operacje, które do tej pory były zarezerwowane dla tabletów. Gdyby phablety zaliczyć w statystykach do rynku tabletów, to ich udział wyniósłby ponad 37 proc. To znajduje odbicie w sprzedaży większych urządzeń, a to z kolei wpływa na prognozy dotyczące tego rynku. "Według IDC w 2014 r. sprzedaż tabletów będzie mniejsza o 15 mln sztuk. Wcześniejsze prognozy mówiące o sprzedaży 260 mln sztuk zostały zrewidowane do 245 mln – w głównej mierze właśnie z powodu rosnącej sprzedaży phabletów" – precyzuje Kujda.

Ekspert przyznaje, że w naszym kraju sprzedaż phabletów nie wygląda jeszcze tak imponująco. "Polska jest trochę z tyłu, zwłaszcza za Europą Zachodnią czy za Stanami Zjednoczonymi, jeśli chodzi o ten trend. Jednak rosnącą sprzedaż widać również u nas. W I kwartale bieżącego roku phablety stanowiły już ponad 6 proc. całej sprzedaży smartfonów na polskim rynku" – precyzuje analityk IDC.

Jego zdaniem duży wpływ na popularność phabletów będą miały spadające ceny nowych urządzeń, szczególnie w Polsce. Do niedawna phablety kosztowały w granicach 2-3 tys. zł, ponieważ w tej kategorii znajdowały się głównie modele z najwyższej półki, m.in. produkty z serii Galaxy Note firmy Samsung. To może się zmienić wraz z wejściem na ten rynek urządzeń innych producentów. "Pojawia się coraz szersza oferta tańszych phabletów, w cenie ok. 1,2 tys. zł. W dłuższej perspektywie średnie ceny będą dalej spadały, dlatego że pojawia się coraz więcej tanich modeli, które mają specyfikację modeli z niższej półki, natomiast charakteryzuje je duży ekran" – przekonuje Marek Kujda.

Komentarze

Powiązane

27.08.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje
Krzysztof Bajołek inwestuje w Closer Music
Krzysztof Bajołek ogłosił strategiczną inwestycję o wartości 4 mln zł w polską firmę Closer Music.
24.08.24, 20:00
| biznes i technologie » informacje
MAX Premium Burgers otwiera kolejną restaurację w Poznaniu
Szwedzka sieć MAX Premium Burgers otwiera swoją trzecią restaurację w Poznaniu. Będzie to już 26. punkt MAX Premium Burgers w Polsce.
23.08.24, 22:23
| radio » informacje | biznes i technologie » informacje
Radio Olsztyn S.A. otrzymało wezwanie do Sądu Rejonowego w sprawie odbioru depozytu
Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Olsztynie „Radio Olsztyn” S.A zostało wezwane przez Sąd Rejonowy do odbioru środków finansowych pochodzących z opłat abonamentowych. 
17.08.24, 19:00
| biznes i technologie » informacje
Rynek HoReCa w Polsce: Pokolenie Z wybiera bary szybkiej obsługi i woli kuchnię amerykańską
Rynek HoReCa stanowi istotną część krajowego sektora usług, odgrywając kluczową rolę w gospodarce. Jak wynika z raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2024” opublikowanego przez PMR Market Experts, osiągnął on zdecydowany wzrost w porównaniu do 2020 r., czyli początku pandemii COVID-19. 
17.08.24, 13:55
| biznes i technologie » informacje
Badanie OBTK: ponad 64 proc. respondentów zwraca uwagę na skład produktów
Konsumenci w Polsce coraz częściej wymagają pełnej transparentności od producentów. Jak wynika z badania na zlecenie On Board Think Kong, Polacy podczas zakupów chcą być dokładnie informowani o składzie i pochodzeniu produktów.
17.08.24, 08:00
| biznes i technologie » informacje
Grupa Muszkieterów: 5,2 mld obrotu w I półroczu 2024 r.
Grupa Muszkieterów osiągnęła w pierwszym półroczu 2024 r. łączny obrót w wysokości blisko 5,2 mld zł w ramach zrzeszonych sieci Intermarché i Bricomarché, odnotowując niemal 7 proc. wzrost rok do roku. Grupa Muszkieterów potwierdza założone cele i zakłada, iż mimo dynamicznej sytuacji rynkowej powinna osiągnąć pułap 11 mld zł obrotu na koniec 2024 r.
15.08.24, 16:35
| internet » informacje | biznes i technologie » informacje
Simpact Ventures oraz SMOK VC inwestują w platformę Pogaduszki
Fundusz Simpact Ventures dołączył do grona inwestorów platformy Pogaduszki. W rundzie inwestycyjnej uczestniczył również fundusz SMOK Ventures. 
09.08.24, 19:42
| biznes i technologie » informacje
Będzie rewolucja. Kody kreskowe zostaną zastąpione w handlu przez kody QR
50 lat od pierwszego zeskanowania kodu kreskowego organizacja GS1 ogłosiła globalny plan przejścia z tradycyjnych kodów kreskowych na kody QR zawierające standardy GS1.
09.08.24, 17:45
| biznes i technologie » informacje
Medicover dołącza do e-Izby
Medicover, dostawca usług medycznych, przystępuje do Izby Gospodarki Elektronicznej. e-Izba zaoferuje marce wsparcie w zakresie administracji, mediów i networkingu biznesowego. 
07.08.24, 22:02
| biznes i technologie » informacje
Rafał Wójcik sprzedażą szefem sprzedaży OVHcloud w regionie CEE
OVHcloud, marka działająca w sektorze chmury obliczeniowej, ma nowego szefa sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, którym został Rafał Wójcik.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty
Konkursy
do 18.10.24

Rozwiązanie konkursu.

do 18.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 17.10.24

Do zdobycia jeden album.

Polecamy
Konferencje

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.

Od wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.