18.08.14, 11:58

Krzysztof Koczorowski: Warto się wyróżniać, ale nie za wszelką cenę

Krzysztof Koczorowski
Fot.: materiały prasowe

Nazwy stacji są bardzo ważną częścią prac przy budowaniu telewizji. Co należy brać pod uwagę przy projektowaniu nazw? Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy projektowaniu nazw? Rozmowa o nazewnictwie stacji telewizyjnych z Krzysztofem Koczorowskim, założycielem Studia Brandingowego KARAT-e, zajmującego się tworzeniem marek.

Kuba Wajdzik: Nazwy stacji są bardzo ważną częścią prac przy budowaniu telewizji. Co należy brać pod uwagę przy projektowaniu nazw?
Krzysztof Koczorowski: W procesie projektowania nazw szczególnie ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy kreatywnością, prostotą oraz warstwą semantyczną. Jest to o tyle trudne, że zarówno po stronie agencji, jak i nadawcy, pojawia się często przemożna ochota, aby wykazać się elokwencją, pokazać jak bardzo jesteśmy innowacyjni. To błąd – umiar i zdrowy rozsądek sprawdzają się zawsze.
Należy zadać sobie pytania: do jakiej grupy docelowej kierujemy naszą ofertę? Czy na pewno nasz potencjalny odbiorca zna język angielski w stopniu umożliwiającym prawidłowe odczytanie nazwy? Czy zależy nam, aby nazwa była tylko fajna, czy może chcemy, aby przede wszystkim była przyjazna i łatwa do zapamiętania? Ustalmy listę priorytetów i nie zapominajmy o konkurencji. Ważne jest, aby się wyróżniać, ale nie róbmy tego za wszelką cenę.

KW: Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy projektowaniu nazw?
KK: Moje doświadczenie pokazuje, że są dwa najczęstsze błędy popełniane w procesie projektowania nazw stacji telewizyjnych. Po pierwsze – nadmiar. Nadawca chce „upchnąć” ile się tylko da, w efekcie czego powstają kilkuwyrazowe, trudne do zapamiętania twory. Z drugiej strony mamy do czynienia z nazwami, które bezpośrednio, często nachalnie wskazują na profil stacji. Niechlubnym przykładem jest Motowizja – kanał o motoryzacji + telewizja, wizja… Totalny zawrót głowy. Pamiętam również funkcjonujące przed laty stacje Polsatu – Ona (Dla Ciebie) i On (Formuła 1). Na szczęście dawno dokonały żywota.

KW: Wielu nadawców tworzy całą siatkę stacji telewizyjnych korzystając z głównej nazwy (np. TVP, Polsat, TVN). Czy to znacząco ułatwia pracę przy namingu?
KK: Jest to zabieg, który zdecydowanie ułatwia pracę. Wystarczy dodać jedno słowo, aby wskazać odbiorcy, ze stacją o jakim profilu ma do czynienia. Z drugiej strony to droga donikąd, jeżeli nadawca zamierza rozszerzać swoje portfolio w przyszłości. Łatwo można się pogubić, o czym świadczy przykład kanałów Polsatu. Niestety, przez lata nadawca niewiele w tej kwestii zmienił. Bałagan panuje nadal, a nazwy dodatkowo przestały zupełnie określać charakter stacji – prawie każda z nich emituje te same seriale, filmy i programy powtórkowe. Nie widać również konsekwencji w tworzeniu nazw nowych produktów, z jednej strony mamy więc POLSAT Cafe, POLSAT News, z drugiej jest CI POLSAT, a wprowadzona niedawno na rynek stacja, nazwana została Disco Polo Music.
Podobnie kwestia wygląda w przypadku kanałów AXN, które po rebrandingu nazywają się AXN White oraz AXN Black. Jakaś różnica w ramówce? Nie znalazłem – zarówno jedna, jak i druga stacja emituje seriale kryminalne, horrory, melodramaty, jak i lżejsze w formie programy.

KW: Nazwa powinna być łatwa do wymówienia. Tymczasem wielu nadawców sięga po anglojęzyczne nazwy, niejednokrotnie bardzo trudne w wymowie. To błąd?
KW: O tym, jak dużym jest to błędem, może świadczyć historia kanału 13th Street, który zmienił nazwę na 13 Ulica. Sam liczebnik thirteenth wymawiany był przez Polaków na setki sposobów, co nie wpływało pozytywnie zarówno na wizerunek, jak i galopującą w dół oglądalność stacji. Nieco inaczej jest w przypadku stacji znanych nadawców, jak chociażby BBC. Jest to marka zakorzeniona w umysłach telewidzów i słuchaczy na całym świecie. BBC jest synonimem kontentu wysokiej jakości, więc jakiekolwiek zmiany w nazewnictwie kanałów znajdujących się w portfolio sieci, byłoby niezbyt dobrym posunięciem.

KW: Która z nazw stacji telewizyjnych według Pana jest świetnie zaprojektowana?
KK: Zdecydowanie na podium umieściłbym kanał RBL.TV – przeznaczony dla młodzieży, który w trakcie swojego krótkiego żywota przeszedł różne zawirowania. Stacja emitujący niegdyś niegrzeczną, „zbuntowaną” muzykę, następnie wszechobecny pop, wraca do korzeni (wyłącznie online). Tym samym użyty skrót zdecydowanie wzmacnia przekaz, wskazując jednocześnie na grupę docelową - niepokornych, myślących, młodych duchem ludzi. Drugim, ciekawym przykładem są kanały HBO – Home Box Office. Obecnie stacje emitują mniej kinowych, topowych przebojów, jednakże nadal nazwa stacji ma swoje odzwierciedlenie w ramówce.
Zawsze będę skłaniał się w kierunku niedopowiedzeń, dlatego też FOX Life jest dla mnie stacją, do której widz dopasować może swoje własne skojarzenia – jest i lifestyle, i codzienne życie, i moda, uroda, zabawa. W przypadku kanału TVP Seriale nie ma miejsca na niedopowiedzenie. Abstrahując zupełnie od zawartości ramówki – im mniej konkretnych, zawężających słów w nazwie, tym więcej abonentów.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Krzysztof Koczorowski
Od 2005 roku współpracował z agencjami reklamowymi oraz klientami bezpośrednimi jako copywriter i specjalista ds. PR. W 2010 roku założył Studio Brandingowe KARAT-e, zajmujące się tworzeniem marek. Na swoim koncie ma ponad 120 zrealizowanych projektów z zakresu namingu.
Absolwent socjologii oraz kulturoznawstwa. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu innowacyjnego zarządzania marką oraz projektowania usług.

Komentarze

Powiązane

24.05.23, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
Grupa Polsat Plus w I kwartale 2023 r. zanotowała 3,2 mld zł przychodów
W I kwartale 2023 r. Grupa Polsat Plus rozwijała sieć 5G Plusa, która obejmuje zasięgiem ponad 20 mln mieszkańców Polski. Uruchomiła także największe i najnowocześniejsze w Polsce studio TV, przedłużyła prawa do Energa Basket Ligi i zakupiła prawa do hokejowych Mistrzostw Świata.
22.05.23, 12:08
| telewizja / VOD » informacje
Matylda Szymalska poprowadzi nowy program Skuteczny marketing w BIZNES24
„Skuteczny marketing” to nowy program na antenie telewizji BIZNES24, którego prowadzącą została Matylda Szymalska, Prezeska Agencji Streetcom. 
21.05.23, 19:38
| telewizja / VOD » informacje
60-lecie Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Dużo wspomnień i mało znanych nazwisk
W tym roku przypada 60-lecie Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu –. W trzydniowym programie 60. KFPP, który odbędzie się w dniach 9-11 czerwca br., nie zabraknie przebojów sprzed lat, jak i najnowszych hitów. Z myślą o fanach muzyki alternatywnej i oryginalnych brzmień przygotowano także OFFPOLE. Festiwal zapowiada się dużo skromniej niż przed latami.
17.05.23, 18:52
| telewizja / VOD » informacje
Szkło kontaktowe pod lupą Przewodniczącego KRRiT
Maciej Świrski, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, poinformował, że wystąpił do nadawcy TVN24 o odniesienie się do zarzutów w związku z emisją „Szkła kontaktowego” z 15 maja br.
17.05.23, 16:00
| telewizja / VOD » informacje
Ela Romanowska już na planie Naszego Nowego Domu
W poniedziałek, 15 maja br., rozpoczęły się nagrania kolejnego sezonu programu „Nasz Nowy Dom” (Polsat). Nową prowadzącą została Ela Romanowska.
17.05.23, 15:00
| telewizja / VOD » informacje
Finały sezonów seriali Sługa Narodu i Rodzina na Maxa w Czwórce. W Polsacie zawita siatkówka
W sobotę, 20 maja br. finały seriali „Sługa Narodu” oraz „Rodzina na Maxa” będą emitowane wyjątkowo na antenie Czwórki, a nie Polsatu.
17.05.23, 13:30
| telewizja / VOD » informacje
Urszula Rzepczak powraca do TVP
Urszula Rzepczak ponownie związała się z Telewizją Polską i będzie relacjonować wydarzenia z Włoch. Dziennikarka wcześniej już była związana z TVP, dla której przygotowywała relacje z Rzymu w latach 2005–2014.
16.05.23, 14:18
| telewizja / VOD » informacje
TVN24 przeprasza za żart w Szkle kontaktowym
Stacja TVN24 przeprasza za niefortunny żart w „Szkle kontaktowym”, a Piotr Jacoń w mediach społecznościowych odniósł się do sytuacji z wczorajszego programu. AKTUALIZACJA
15.05.23, 16:00
| telewizja / VOD » seriale
Polsat zapowiada serial Krew. W obsadzie Ireneusz Czop, Piotr Trojan i Małgorzata Foremniak
Telewizja Polsat przygotowuje thriller psychologiczny. W obsadzie serialu „Krew” pojawią się m.in.: Ireneusz Czop, Piotr Trojan, Małgorzata Foremniak, Vanessa Aleksander, Piotr Głowacki, Katarzyna Z. Michalska.
15.05.23, 15:00
| telewizja / VOD » badania rynku
Finał Eurowizji oglądało 3,5 mln widzów
W sobotę, 13 maja br. aż 4,4 mln widzów w momencie najwyższej oglądalności oglądało w TVP1 i TVP Polonia finał Konkursu Piosenki Eurowizji - Liverpool 2023.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. mediów społecznościowych – Rzecznik Prasowy

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Gdańsku | Gdańsk

Przejdź do oferty
Konkursy
do 25.06.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 23.06.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.