13.04.15, 12:39

Robert Dąbrowski: Ustawa krajobrazowa do poprawy!

Licencja: CC0 Public Domain

Ustawa krajobrazowa, której celem jest m.in. uregulowanie kwestii obecności reklam w przestrzeni publicznej, rozgrzewa społeczeństwo do czerwoności. Polacy starają się walczyć ze szpecącymi miasta reklamami, a aktywiści uruchomili platformę internetową posprzatajmyreklamy.pl, z której można w łatwy sposób wysłać list do senatora swojego okręgu, z prośbą o pracę nad poprawkami ratującymi sens ustawy. O nowej ustawie krajobrazowej mówi Robert Dąbrowski, CEO w firmie Recevent zajmującej się reklamą OOH. 

MŚP oraz właściciele prywatnych nośników stracą najwięcej

Ustawa krajobrazowa budzi skrajne opinie. Z punktu widzenia mieszkańca miasta uważam, że zagospodarowanie przestrzeni miejskiej powinno przebiegać w sposób zorganizowany, a nachalne umieszczanie reklam nie jest dobrym rozwiązaniem. Dużo i wielkoformatowo, nie zawsze znaczy dobrze. Czasami efekt może być zupełnie odwrotny od zamierzonego. Dokładnie tak, jak w przypadku reklam na budynkach w prestiżowych miejscach miast, które zaraz po tym jak zostaną powieszone, znikają pod presją oburzonych mieszkańców. Z drugiej strony jako przedsiębiorca – właściciel agencji reklamowej Recevent, zajmujący się budowaniem systemów outdoorowych i reklamą OOH – uważam że ustawa głównie uderza w MŚP, blokując możliwość prowadzenia i swobodnego rozwijania działalności, a także w klientów wszystkich firm outdoorowych, gdyż ceny za tego typu reklamy znacząco wzrosną.

Wzorem Europy Zachodniej dążymy do tego, by polski rynek reklamowy został uzależniony od 2-3 operatorów nośników outdoorowych, którzy będą jedynymi dostawcami usług. Lobby takich gigantów oraz formalne nakazy i zakazy stworzą dla firm konkurencyjnych na tyle wysoką barierę wejścia na rynek, że z ekonomicznego punktu widzenia przestanie być to opłacalne. Wygląda więc na to, że za ok. 3-4 lata obecne firmy z sektora MŚP, agencje reklamowe czy firmy produkujące tablice BBS stracą ekonomiczne uzasadnienie obecności na rynku.

Tymczasem duże firmy outdoorowe ostatecznie nie odczują poważnych zmian spowodowanych ustawą. Wprawdzie przepis wpłynie na zmniejszenie liczby posiadanych przez nie nośników reklamowych, jednak mniejsza konkurencja umożliwi podniesienie kosztów najmu innych tablic. W konsekwencji ustawa uderzy więc po kieszeni klientów finalnych.

Prywatne sieci nośników zagrożone
Innym rodzajem miejsc przeznaczonych pod reklamę są nośniki prywatne, które stawiają firmy, głównie klienci sieciowi, dla własnych celów promocyjnych, nie prowadząc odpłatnego najmu. Często nośniki usytuowane są na ich terenie, jednak zgodnie z nową ustawą trzeba będzie zapłacić podatek za własne nośniki, na własnym gruncie stawkę 2,4 zł/dzień za 1 szt. Jest to oczywiście absurdalne. Ustawa co prawda inaczej traktuje szyldy, i to otwiera pewną furtkę, jednak jest to zdecydowanie za mało.

Większa biurokracja
Wprowadzenie ustawy krajobrazowej będzie nie tylko dużym ograniczeniem w rozwoju systemów outdoorowych, ale też wygeneruje bardzo wysokie koszty w związku z usuwaniem starych, zniszczonych, nieopłaconych tablic. Wraz z tym konieczna będzie rozbudowa biurokracji – wezwania do zapłaty, praca urzędników, koszty związane z ustaleniem właściciela i egzekucją praw itp. Musi być to sprawnie zorganizowane i egzekwowane, w innej sytuacji nowa ustawa nie będzie przestrzegana.

Mieszkańcy wsi i małych miast mocno odczują zmianę
Reklamy outdoorowe nie pojawiają się wyłącznie w wielkich miastach, ale na terenie całej Polski. Rozpatrując ustawę w szerszym kontekście, uważam że jej zapisy nie zmienią wiele w Warszawie i innych metropoliach, natomiast radykalnie skomplikują życie na wsi, i w małych miejscowościach, gdzie ludzie nie protestują w temacie ekspozycji reklam, a wręcz zabiegają o nie, ponieważ jest to dla nich dodatkowy zastrzyk gotówki. Co więcej, zgodnie z ustawą, karę za nielegalny nośnik reklamowy otrzyma właściciel nieruchomości, np. emeryt z małej wsi, który użycza swoją działkę pod reklamę. Oznacza to, że otwarte zostało dodatkowe pole do nadużyć przez firmy stawiające tablice, a na końcu i tak zapłacą za to najbiedniejsi.

W środę, 15 kwietnia br. Senat zajmie się ustawą krajobrazową. W posiedzeniu ma wziąć udział p.o. dyrektora stołecznego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego oraz naczelnik Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej w stołecznym Biurze Architektury. Swój udział zapowiedział także wiceprezydent stolicy. Czekamy na orzeczenie.

Robert Dąbrowski, CEO w firmie Recevent

Komentarze

Powiązane

19.09.24, 18:20
| reklama & PR » ludzie
Roksana Zienkiewicz w zespole Brandlift
Do zespołu Brandlift dołączyła Roksana Zienkiewicz, która objęła stanowisko New Business Manager.
19.09.24, 09:05
| reklama & PR » informacje
Dan Cake. Jedz jak chcesz! Nowa platforma komunikacji marki
Pod hasłem „Jedz jak chcesz” marka Dan Cake rusza z nowa platforma komunikacji i zaprasza do bycia autentycznym oraz podchodzenia do jedzenia na własnych warunkach.
18.09.24, 14:19
| reklama & PR » informacje
Tailor Made rozszerza współpracę z Astara
Po dwóch latach współpracy w zakresie influencer marketingu dla marki Mitsubishi, agencja Tailor Made i firma Astara rozszerzają zakres działań o komunikację mediową oraz objęcie współpracą marek Isuzu i Nissan.
17.09.24, 19:15
| reklama & PR » informacje
Wszystkie Jeże nasze są! Marka Jeżyki rusza z kampanią edukacyjną. Jacek Cygan napisał nowe słowa do hitu Majki Jeżowskiej
13 września br. rozpoczęła się jesienna kampania edukacyjna „Wszystkie Jeże nasze są!”, przygotowana przez markę Jeżyki (Colian). W ramach akcji powstała specjalna, „jeżykowa” wersja hitu Majki Jeżowskiej, do której nowe słowa napisał Jacek Cygan.
17.09.24, 18:00
| reklama & PR » informacje
Carat (dentsu Polska) zwycięzcą przetargu mediowego Dr Gerard
Agencja mediowa Carat (dentsu Polska) wygrała przetarg na obsługę marki Dr. Gerard na polskim rynku.
17.09.24, 07:30
| reklama & PR » ludzie
Sebastian Górski przechodzi z Polsat Media do iPoster
Do iPoster, właściciela i operatora sieci Digital Out-Of-Home (DOOH) w segmencie galerii handlowych, dołączył Sebastian Górski. Wcześniej przez blisko osiem lat był związany z Polsat Media.
16.09.24, 23:32
| reklama & PR » informacje
Smak pełen wspomnień. Konkurs marki Wiejskie Ziemniaczki
Marka Wiejskie Ziemniaczki (Lorenz) rozpoczęła aktywację prowadzoną pod hasłem „Smak pełen wspomnień”. Głównym elementem działań jest konkurs dla konsumentów. Akcja potrwa przez cały wrzesień.
16.09.24, 18:30
| reklama & PR » informacje
Spokojnie, to HAMMER. Kampania wizerunkowa polskiej marki telefonów
Ruszyła ogólnopolska kampania wizerunkowa polskiej marki HAMMER, promująca wytrzymałość, dostarczanych przez firmę, telefonów wzmocnionych oraz programy wspierające klientów.
16.09.24, 12:53
| reklama & PR » informacje
Małgorzata Socha polską ambasadorką gamy kosmetyków ANTI-ÂGE GLOBAL od Yves Rocher. Nowe logo marki
Gama kosmetyków do pielęgnacji twarzy - ANTI-ÂGE GLOBAL od francuskiej marki Yves Rocher - ma swoją polską ambasadorkę. Została nią aktorka, Małgorzata Socha. Jednocześnie marka wprowadza zmiany w swojej.
16.09.24, 12:19
| reklama & PR » informacje
ORLEN oficjalnym sponsorem ZAKSY. Logotyp marki pojawi się na koszulkach meczowych
ORLEN został oficjalnym sponsorem drużyny ZAKSA Kędzierzyn-Koźle. W ramach współpracy, logotyp koncernu zostanie wyeksponowany na froncie koszulki klubu.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 18.10.24

Rozwiązanie konkursu.

do 18.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 17.10.24

Do zdobycia jeden album.

Polecamy
Konferencje

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.

Od wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.