Współczesna młodzież: technologiczni maniacy czy technofobi


Dzisiejsza młodzież: zaawansowana technologicznie generacja iPod, zwariowana na punkcie własnego wyglądu i imprez? Czy raczej mało aktywna fizycznie grupa wybierająca spokojne życie, dla której najbardziej w życiu liczą się przyjaciele?

Wiodąca agencja badań rynku Synovate ujawniła niedawno najważniejsze wyniki z obszernego pan-europejskiego projektu badawczego Planet Edge, obejmującego 11 europejskich krajów, w którym zbadano osoby w wieku 18-24 lat pod kątem tego, w jaki sposób spędzają one swój wolny czas.

Julian Rolfe, Manager Planet Edge, Synovate, komentuje: „wyniki badania pokazują, że wraz z rosnącym brakiem wiary w system edukacji i rynek pracy, młodzi ludzie w Europie poświęcają coraz więcej czasu i energii zajęciom wykonywanym w wolnym czasie, aby odczuć tożsamość i przynależność do grupy rówieśników. Badanie pokazuje, że dla dzisiejszej młodzieży NAJWAŻNIEJSZĄ wartością są przyjaciele – ważniejszą od rodziny, kariery, edukacji – 58 proc. respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem: moi przyjaciele są najważniejszą rzeczą w moim życiu”

Młodzi ludzie żyją zgodnie z zasadami.
Dzisiejsza młodzież żyje „czystszym” życiem niż poprzednie pokolenia:
• Tylko 35 proc. regularnie pije alkohol,
• 78 proc. wychodzi na wieczorem trzy razy w tygodniu lub mniej,
• 50 proc. nigdy nie paliło – a z tych, którzy palą tylko 8 proc. uważa, że palenie jest fajne, podczas gdy 55 proc. uważa, że palenie jest tak samo uzależniające jak kokaina lub heroina.

Jednak, jeśli chodzi o ogólne zdrowie i samopoczucie dzisiejsza młodzież jest również bardziej bierna niż poprzednie pokolenia:
• Ponad jedna piąta nie uprawia w ogóle żadnego sportu, nie wykonuje ćwiczeń.
• Więcej mężczyzn (28 proc.), niż kobiet (23 proc.) chodzi na siłownię,
• Sporty uliczne, wodne stanowią wciąż dużą niszę – ponad 90 proc. respondentów nigdy nie jeździło na rolkach, na rowerach BMX, nie uprawiało surfingu lub windsurfingu.

Mitem jest również to, że młodzi ludzie mają obsesję na punkcie swojego wyglądu i wydają na to dużo pieniędzy:
• Ponad jedna czwarta respondentów wydaje mniej niż 10 funtów (14 euro) miesięcznie na przybory toaletowe
• Dwie trzecie wydaje mniej niż 24 funty (36 euro)

Zagorzali zwolennicy technologii?
Mitem jest również, jak się okazuje, stwierdzenie, że młodzi ludzie kochają nowe technologie. Z badania Synovate wynika, że tylko 11 proc. ankietowanych kupuje najnowsze technologiczne gadżety od razu jak się pojawią na rynku, a prawie połowa respondentów czeka i obserwuje, co inni powiedzą o danym gadżecie zanim sami zdecydują się na jego zakup.

Surfowanie po sieci jest popularniejszym sposobem spędzania wolnego czasu niż oglądanie TV (74 proc. ankietowanych regularnie przegląda strony internetowe w porównaniu do 72 proc. ankietowanych, którzy regularnie oglądają telewizję). Z drugiej strony tylko jedna czwarta respondentów przyznaje, że korzystała z serwisów społecznościowych, takich jak MySpace. Blogowanie również nie jest zbyt popularne (tylko 15 proc. ankietowanych to kiedykolwiek robiło), natomiast aż 61 proc. respondentów przyznało, że ściąga muzykę z Internetu.

Co ciekawe, w lata grupie wiekowej 18-24 lat laptop prawie dognił komórki jeśli chodzi o konieczność posiadania: 28 proc. respondentów stwierdziło, że nie mogłoby żyć bez swego laptopa,
a 32 proc. bez swojego telefonu. Zaskakujące jest również to, że książki są bardziej popularne od magazynów – 49 proc. ankietowanych regularnie czyta książki w porównaniu z 41 proc. respondentów czytających regularnie magazyny.

Moja muzyka.
Młodzi ludzie zostali przezwani „pokoleniem iPod” czy też „pokoleniem MTV”, jednak w rzeczywistości termin „pokolenie radia” byłoby bardziej trafne:

• 33 proc. ankietowanych słucha nowości muzycznych przez radio,
• Tylko 25 proc. respondentów słucha muzyki on-line,
• 14 proc. słucha nowości w TV,
• Komputer jest obecnie najpopularniejszym urządzeniem do słuchania muzyki (81 proc.),
• Tylko 21 proc. kiedykolwiek słuchało muzyki ze swojej komórki.

Odsetek muzyki ściąganej z sieci (41 proc.) wyprzedził odsetek muzyki kupowanej w sklepach (33 proc.), a chodzenie na koncerty stało się zaskakującą niszową aktywnością:
• 43 proc. respondentów przyznaje, że nie było na koncercie w ciągu ostatnich 3 miesięcy,
• Kolejne 43 proc. było na tylko jednym lub dwóch koncertach,
• 51 proc. było kiedykolwiek na festiwalu.

Nastąpiła również zmiana w postawie młodych ludzi odnośnie zaangażowania firm / marek w organizację koncertów i wydarzeń muzycznych - tylko 3 proc. uważa obecnie, że sponsoring jest negatywną rzeczą:
• 35 proc. uważa to zjawisko za pozytywne, ponieważ zazwyczaj oznacza to lepsze zespoły i zaplecze techniczne,
• 32 proc. nie obchodzi wcale czy impreza jest sponsorowana czy nie,
• 28 proc. nie ma nic przeciwko dopóki marka jest stosowna, dobrze dobrana.

Informacje dodatkowe o badaniu Planet Edge:

Badanie zostało przeprowadzone w 11 krajach, objęło ono: UK, Niemcy, Włochy, Francja, Hiszpania, Grecja, Holandia, Belgia, Portugalia, Szwecja i Norwegia. Wykorzystano w nim techniki jakościowe, ilościowe, badanie on-line oraz wywiady eksperckie.

Jednostka Synovate UK zajmująca się badaniami młodzieży od 6 lat specjalizuje się w badaniach młodzieży i rynku młodzieżowych rynkach. Skupia się głównie na grupie wiekowej 16-34, najwięcej projektów dla klientów przeprowadza wśród nastolatków oraz dwudziesto-kilkulatków. Jednostka posiada duże doświadczenie na następujących rynkach: alkohol, sport, media, technologia, telekomunikacja, napoje bezalkoholowe, przekąski i moda. Planet Edge jest unikalnym samodzielnym pan-europejskim projektem badawczym, który bada osoby w wieku 18 -24 pod kątem tego, jak spędzają one swój wolny czas. Istnieje możliwość zakupienia pełnego raportu jak również raportów z poszczególnych krajów.

Informacje dodatkowe o Synovate:
Synovate jest jedną z dziesięciu największych agencji badań rynku na świecie i należy do międzynarodowego holdingu specjalizującego się w komunikacji AEGIS Group plc.
Synovate pracuje dla klientów z różnych sektorów, między innymi: FMCG, B2B, media, finanse, farmaceutyczny, telekomunikacyjny, samochodowy, realizując pełen zakres badań jakościowych i ilościowych. Więcej informacji: www.synovate.com

Komentarze

Powiązane

19.06.24, 07:30
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje
Raport Reuters Institute: RMF FM siódmy raz wygrywa ranking mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków
Radio RMF FM już po raz siódmy rzędu zajęło pierwsze miejsce w rankingu mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków, w badaniu prowadzonym przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Co istotne, RMF FM jest liderem tego zestawienia od początku jego istnienia.
18.06.24, 17:42
| radio » ludzie
Kamila Pirogow-Małdzińska szefową Działu Prawnego Grupy Eurozet
1 lipca br. stanowisko dyrektora Działu Prawnego Grupy Eurozet obejmie Kamila Pirogow-Małdzińska.
17.06.24, 19:00
| radio » informacje | internet » informacje
Prosto z Euro w WP SportoweFakty na czas Euro 2024
Redakcja WP SportoweFakty uruchomiła format „Prosto z Euro”, który prowadzą Marcin Gazda i Paweł Pawłowski. Nowy program to analizy i komentarze dotyczące nie tylko meczów, ale także kulisów całego turnieju.
17.06.24, 17:45
| radio » informacje
Marek Wiernik prowadzi Strefę Euro 2024 w Radiu dla Ciebie
W piątek, 14 czerwca br. po godz. 16:00 ruszyła nowa audycja „Strefa Euro 2024” na antenie Radia dla Ciebie (Warszawa).
17.06.24, 12:04
| radio » informacje
Euro 2024 w Polskim Radiu. Transmisje, relacje i specjalny serwis
Mistrzostwa Europy w piłce nożnej będą relacjonowane na antenach Polskiego Radia. Publiczny nadawca przygotował także internetowy serwis specjalny.
17.06.24, 10:33
| radio » informacje
O prawie, lekturach, LGBT i fantastyce w wakacyjnych programach TOK FM
17 czerwca br. Radio TOK FM wprowadziło wakacyjną ramówkę w której znalazły się nowe audycje autorskie, a w nich tematy od fantastyki, przez prawa społeczności LGBT, po kanon lektur szkolnych.
17.06.24, 09:30
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Szybka piłka w Radiu Zet. Piłkarska kampania promująca Moonsy
Konkurs "Szybka piłka" na antenie Radia ZET oraz szerokie działania w prasie i Internecie na czele ze stronami sportowymi Onet.pl czy drukowaną wersją Przeglądu Sportowego – tak w czasie Euro 2024 promować będą się Moonsy – proteinowe chipsy z soczewicy.
17.06.24, 06:30
| radio » badania rynku
Sieci radiowe: Eska najchętniej słuchana, duży spadek Radia Pogoda
Radio Eska pozostaje najchętniej słuchaną siecią radiową w Polsce - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 marca 2024 r. do 31 maja 2024 r. (sieci radiowe).
13.06.24, 19:00
| radio » informacje
XXVII edycja Konkursu Stypendialnego im. Jacka Stwory. Organizatorzy podwyższyli granicę wieku uczestników
Studio Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia organizuje XXVII edycję Konkursu Stypendialnego im. Jacka Stwory, który jest skierowany do twórców, którzy nie ukończyli 40. roku życia. Celem przyznawanego stypendium jest zapewnienie warunków twórczego rozwoju młodym reportażystom radiowym.
13.06.24, 16:00
| radio » informacje | kultura » informacje
Nie do wiary. 27. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik
15 czerwca br. na PGE Narodowym w Warszawie odbędzie się 27. Piknik Naukowy Polskiego Radia oraz Centrum Nauki Kopernik. W tym roku motywem przewodnim wydarzenia jest hasło: „Nie do Wiary!”. 
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.