08.10.15, 12:00
Aż 37 proc. emitentów nie organizuje spotkań z prasą
„Brak zainteresowania mediów” sprawami emitentów sprawia, że spółki nie chcą organizować spotkań prasowych. Zamiast nich wolą indywidualne kontakty z wybranymi dziennikarzami przy okazji ważnych wydarzeń lub gdy uważają, że temat mógłby ich zainteresować.
Pierwsze badanie „Trendów w relacjach inwestorskich” 2015 pokazało, że 37 proc. emitentów nie organizuje spotkań z prasą. W grupie tej przeważają spółki z WIG pozostałe (46%) i NewConnect (43%).
Spośród wszystkich badanych co piąty zadeklarował, że nie zamierza organizować takich spotkań w przyszłości. To także prawie 60 proc. spółek, które nie przygotowywało dotychczas dla dziennikarzy żadnych wydarzeń. Grupą, która jest najbardziej sceptycznie nastawiona do tego rodzaju działań jest indeks NC.
Skąd taka niechęć do spotkań z dziennikarzami? Otóż najczęściej pojawiającym się powodem jest przekonanie, że tematy dotyczące spółki nie interesują dziennikarzy. I faktycznie, wrzucając w wyszukiwarkę jednego z głównych mediów giełdowych hasło „NewConnect” uzyskujemy 562 wyniki, licząc od początku roku to średnio 2 publikacje dziennie. Dla hasła „WIG20” wynik jest dwukrotnie wyższy: 1289 publikacji w tym samym medium w tym samym czasie. 89 proc. podmiotów, które nie organizują spotkań z mediami, ma kapitalizację na poziomie rzadko dochodzącym do 300 mln zł. Tymczasem to właśnie skala oddziaływania na rynek decyduje o publikacji newsa przez dziennikarza.
Czy zatem małe spółki są skazane na medialny niebyt? Emitenci radzą sobie inaczej. Zastępują je innymi pro aktywnymi formami współpracy z mediami. 70 proc. przygotowuje i rozsyła informacje prasowe, z czego 11 proc. robi to regularnie. 48 proc. aranżuje (27 proc. regularnie) wypowiedzi w mediach. Te liczby zdają się przeczyć argumentowi, że mali emitenci nie mają nic ciekawego do zaoferowania dziennikarzom. Być może brakuje im czasem pomysłu na konferencję, częściej jednak jest to chłodna kalkulacja kosztów, zaangażowania i spodziewanych efektów. Jest to zresztą zgodne z jednym z głównych wniosków badania. Respondenci jako jeden z trendów wskazywali na silniejszy rozwój pro-aktywnych i zindywidualizowanych relacji z poszczególnymi dziennikarzami. W ich ocenie to bardziej skuteczne i efektywne kosztowo działanie.
Badanie zostało przeprowadzone na przełomie maja i czerwca br. Wzięło w nim udział 126 spółek notowanych zarówno na GPW jak i NewConnect. Celem, jaki postawili sobie organizatorzy, było stworzenie benchmarku narzędzi i sposobów komunikacji z inwestorami, zweryfikowanych przez praktyków IR, a także wytyczenie trendów rozwoju IR na najbliższą przyszłość.
Komentarze