20.10.15, 16:00
IAB/PwC AdEx: wydatki na reklamę online wzrosły o 15,7 proc.
Według badania AdEx – realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – po pierwszym półroczu 2015 r. wydatki na reklamę online w Polsce wzrosły o 15,7 proc. Wartość komunikacji cyfrowej wyniosła tym samym 1,45 mld zł, co oznacza dodatkowe 196 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu w roku wcześniejszym. Głównym motorem rozwojowym jest nadal reklama graficzna.
W pierwszym półroczu 2015 r. dynamika wartości reklamy cyfrowej utrzymała dwucyfrowy indeks wzrostu, a nawet zwiększyła tempo rozwojowe odnotowane w pierwszym kwartale. Zdaniem specjalistów, jeśli trend ten utrzyma się w kolejnych miesiącach, rok 2015 może zakończyć się rekordową wartością 3 mld zł.
Ranking poszczególnych formatów w torcie reklamowym online wciąż pozostaje bez zmian, jednak specjaliści podkreślają dalszy wzrost znaczenia reklamy graficznej, która wzrosła o 26 proc. i zwiększyła swój udział o prawie 4 punkty procentowe. W dużym stopniu na tempo rozwojowe tego formatu ma wpływ wideo online z dynamiką na poziomie 33 proc. oraz reklama w social mediach, której wartość wzrosła o 104 proc. Pozostałe formaty także zanotowały wzrosty, oprócz e-mail marketingu, który wyhamował zmniejszając swą wartość o około 5 mln zł. Dwucyfrowy wzrost zanotował marketing w wyszukiwarkach (+11 proc.), zaś ogłoszenia zanotowały indeks na poziomie 8 proc. Wciąż utrzymuje się wysoka, trzycyfrowa dynamika wydatków reklamowych w urządzeniach mobilnych, która wzrosła o 282 proc. i pozyskuje już ponad 14 proc. tortu reklamowego online.
Biorąc pod uwagę strukturę branżową, nie uległa ona znacznej zmianie. Najwięcej wydały: motoryzacja (19 proc. udziału), finanse (11proc.) i ex aequo nieruchomości oraz handel (9 proc.). Największą dynamikę wzrostu odnotowały „napoje i alkohole” oraz „media, książki, CD i DVD”.
Komentarze