25.12.15, 11:00

Blanka Borys: Radio studenckie wciąż pełni rolę edukacyjną

Blanka Borys
Fot.: Kamil Koza

Rozmowa z Blanka Borys, szefową działu marketingu w Radiu Aktywnym (Warszawa).

Kuba Wajdzik: Naszą rozmowę zacznijmy od wyjaśnienia kwestii, czy obecnie jest miejsce na studenckie rozgłośnie?
Blanka Borys: Moim zdaniem jest coraz mniej miejsca na studenckie rozgłośnie. Słuchacze nie lubią jak się im coś narzuca, wolą sami ułożyć playlistę na You Tube, Soundcloud czy Spotify czy innym serwisie streamującym muzykę niż posłuchać czegoś dobrego w radio. Jednak studencka rozgłośnia ma zaletę o tyle, że nie usłyszy się w niej reklamy papieru toaletowego, a wyłącznie dobrą muzykę i programy realizowane przez pasjonatów i zapaleńców - przyszłych dziennikarzy i techników. Myślę, że radio studenckie wciąż pełni rolę edukacyjną i przełamuje tematy tabu w środowisku młodych.

KW: Czy w dobie nowinek technologicznych i innej konsumpcji mediów, studenckie radio jest jeszcze atrakcyjne dla słuchacza?
BB: Myślę, że w dużej mierze tak. Choć tak jak wspomniałam wcześniej, trochę mniej niż przed wejściem na rynek serwisów streamingowych. W radiu takim jak Radio Aktywne dostaje się nie tylko dobrą muzykę, ale również informację.

KW: Kierunki dziennikarskie są dzisiaj chętnie wybierane przez młode osoby. Czy przekłada się to na zainteresowanie współpracą z rozgłośnią studencką?
BB: To prawda, że dziennikarstwo jest chętnie wybieranym kierunkiem, sama skończyłam pokrewne studia. Ale Radio Aktywne to radio Politechniki Warszawskiej i od początku zrzeszało ludzi z różnych uczelni i kierunków. Warto pamiętać, że nie trzeba skończyć dziennikarskich studiów żeby być dziennikarzem. To raczej styl życia. Teraz jeśli ktoś dobrze pisze lub mówi, czuje pewną misję i chce realizować swoje cele i spełniać marzenia, to takie studenckie radio jest świetnym miejscem do tego.
W Radiu Aktywnym jest dużo studentów z Politechniki i są to zwłaszcza osoby, które zajmują się techniką: realizują audycje, zajmują się utrzymaniem sprzętu, działają w dziale IT. Popełnilibyśmy kardynalny błąd, gdybyśmy zamknęli się tylko na studentów z Politechniki. Każda osoba z osobowością jest w stanie poradzić sobie przed mikrofonem i warto dodać, że wielu studentów z politechniki świetnie radziło sobie przed mikrofonem.

KW: Co znajduje się w ofercie programowej stacji?
BB: W ofercie programowej Radia Aktywnego jest blisko 30 audycji autorskich w tym programy muzyczne, publicystyczne, kulturalne i rozrywkowe. Poza tym jest jeszcze pasmo z informacjami i audycje porankowe. Muzyka to to co faktycznie dominuje w naszym radio - zwłaszcza jeśli chodzi o audycje. Staramy się, żeby audycje były różnorodne, tak więc w Radiu Aktywnym posłuchać można zarówno programów z muzyką elektroniczną, post- i progrockową, jazzem, piosenką aktorską, rapem. Mocno stawiamy na muzyczne nowości i polską niezależną scenę. Szukamy i docieramy do artystów - często jako pierwsi i to u nas w pierwszej kolejności można usłyszeć o wschodzących "gwiazdach" polskiej sceny.

KW: Na rynku warszawskim działa, np. Akademickie Radio Kampus. Co Was odróżnia od tej rozgłośni?
BB: Jesteśmy od niej starsi i traktujemy Radio Kampus jak młodsze rodzeństwo (śmiech). Tak naprawdę różnimy się tym, że jesteśmy w internecie, a Akademickie Radio Kampus nadaje również w eterze i przynależymy do dwóch różnych uczelni. Cel jest jeden - kształcić młodych dziennikarzy i techników oraz promować dobrą muzykę.

KW: Wszystkie stacje borykają się obecnie z problemami. Jakie są „bolączki” Waszej rozgłośni?
BB: Problemy traktujemy jak wyzwania i jak na studentów przystało szukamy "studenckich rozwiązań". Mówią, że student potrafi więc bolączek jako takich nie odczuwamy. Naszym problemem, a raczej zadaniem na najbliższy czas jest rozliczenie budżetu, zakończenia remontu studia i podsumowania roku. Tak naprawdę na to pytanie mogłabym odpowiedzieć dopiero na początku 2016 r.

KW: Śledzicie Państwo dalsze losy wychowanków dziennikarskich stacji?
BB: Oczywiście! Jesteśmy dumni z tego, że ludzie którzy prowadzili audycje w Radiu Aktywnym, siadają przed mikrofonem np. w Trójce, tak jak Grzesiek Zembrowski. Bardzo dużo osób pracuje również w innych mediach, agencjach reklamowych i koncertowych, portalach muzycznych i radiach niepublicznych.

KW: Jakie są najbliższe plany rozgłośni?
BB: Jesteśmy tuż po 11. urodzinach stacji i powoli będziemy podsumowywać rok kalendarzowy. Na początku nowego roku czekają nas wybory nowego zarządu radia. Planujemy wprowadzić kilka nowych audycji do ramówki, zająć się cyklem szkoleń dla nowych osób które przyszły do radia i będziemy przygotowywać się do sezonu juwenaliowego i festiwalowego.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Blanka Borys
Szef dz. marketingu, prezenterka w audycji „Synthezatornia” oraz „Ja Ci zagRAm”. W Radiu Aktywnym od 2011 r. 

Komentarze

Powiązane

16.03.23, 10:41
| radio » informacje
Aplikacja Radia Nowy Świat z nowymi podcastami i usługą CarPlay
10 marca br. pojawiła się aplikacja Radia Nowy Świat w nowej wersji. Nowością jest usługa CarPlay oraz dostępność podcastów extra plus w aplikacji z nowymi propozycjami od redaktorów: Wojciecha Manna i Macieja Jankowskiego oraz Jana Janczego.
16.03.23, 06:30
| radio » ludzie
Krzysztof Grządzielski reporterem Radia ZET w Poznaniu
Krzysztof Grządzielski został nowym reporterem Radia ZET w Poznaniu. Zastąpił Dankę Woźnicką, która z końcem lutego br. rozstała się z rozgłośnią.
15.03.23, 12:42
| radio » informacje
Piosenki z tekstem. Grażyna Torbicka i Wojciech Malajkat gospodarzami koncertu Radia Nowy Świat i Akademii Teatralnej
17 kwietnia br. o godz. 20.00 w Teatrze Collegium Nobilium odbędzie się koncert, który organizują Radio Nowy Świat i Akademia Teatralna w Warszawie.
14.03.23, 17:00
| radio » informacje
Cenniki Grupy RMF bez zmian
Grupa RMF ogłosiła cenniki reklamowe swoich stacji i pakietów na kolejne dwa miesiące. Pozostaną one bez zmian w stosunku do obecnie obowiązujących.
14.03.23, 06:30
| radio » badania rynku
Sieci radiowe: duży spadek Eski
Eska mimo dużego spadku, pozostaje najchętniej słuchaną siecią radiową - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 grudnia 2022 r. do 28 lutego 2023 r. (sieci radiowe).
13.03.23, 20:46
| radio » informacje
Ufam, że mnie słyszycie. Alfabet Jana Pawła II. Okolicznościowy cykl w Jedynce
Program 1 Polskiego Radia będzie emitował nagrania z wypowiedziami papieża Polaka. Cykl „Ufam, że mnie słyszycie. Alfabet Jana Pawła II” będzie emitowany w Jedynce od poniedziałku do piątku o godz. 18.36, w soboty o godz. 18.33, w niedziele o godz. 18.25. Emisja potrwa do 2 kwietnia br.
13.03.23, 10:06
| radio » informacje
RMF FM liderem, duży wzrost Jedynki
RMF FM pozostaje liderem rynku. Jedynka uzyskała rekordowy wzrost udziału - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 grudnia 2022 r. do 28 lutego 2023 r. (stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).
13.03.23, 08:30
| radio » informacje | internet » informacje
Onet nawiązuje współpracę podcastową i muzyczną z Radiem 357
W piątek 10 marca br., aplikacja Onet Audio wzbogaciła się o podcasty przygotowane przez zespół Radia 357. Do najpopularniejszych podcastów w Polsce dołączy ponad 80 odcinków podcastów Radia 357.
13.03.23, 06:30
| radio » informacje
Nowości w wiosennej ramówce Radia Nowy Świat
Trzy nowe audycje, nowy cykl o Czechach w porannym paśmie, powrót audycji „Piosennik” i cyklu Mikołaja Kierskiego o Afryce. Te i inne propozycje pojawią się w Radiu Nowy Świat w marcu br.
11.03.23, 16:10
| radio » informacje
Zmarł Janusz Weiss
Nie żyje Janusz Weiss – dziennikarz, artysta kabaretowy, prezenter radiowy i telewizyjny, w latach 1990–2013 związany z Radiem Zet.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie

Urząd Miasta Krosna | Polska

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty
Konkursy
do 21.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 20.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

28.03.2023 r., online.