25.12.15, 11:00

Blanka Borys: Radio studenckie wciąż pełni rolę edukacyjną

Blanka Borys
Fot.: Kamil Koza

Rozmowa z Blanka Borys, szefową działu marketingu w Radiu Aktywnym (Warszawa).

Kuba Wajdzik: Naszą rozmowę zacznijmy od wyjaśnienia kwestii, czy obecnie jest miejsce na studenckie rozgłośnie?
Blanka Borys: Moim zdaniem jest coraz mniej miejsca na studenckie rozgłośnie. Słuchacze nie lubią jak się im coś narzuca, wolą sami ułożyć playlistę na You Tube, Soundcloud czy Spotify czy innym serwisie streamującym muzykę niż posłuchać czegoś dobrego w radio. Jednak studencka rozgłośnia ma zaletę o tyle, że nie usłyszy się w niej reklamy papieru toaletowego, a wyłącznie dobrą muzykę i programy realizowane przez pasjonatów i zapaleńców - przyszłych dziennikarzy i techników. Myślę, że radio studenckie wciąż pełni rolę edukacyjną i przełamuje tematy tabu w środowisku młodych.

KW: Czy w dobie nowinek technologicznych i innej konsumpcji mediów, studenckie radio jest jeszcze atrakcyjne dla słuchacza?
BB: Myślę, że w dużej mierze tak. Choć tak jak wspomniałam wcześniej, trochę mniej niż przed wejściem na rynek serwisów streamingowych. W radiu takim jak Radio Aktywne dostaje się nie tylko dobrą muzykę, ale również informację.

KW: Kierunki dziennikarskie są dzisiaj chętnie wybierane przez młode osoby. Czy przekłada się to na zainteresowanie współpracą z rozgłośnią studencką?
BB: To prawda, że dziennikarstwo jest chętnie wybieranym kierunkiem, sama skończyłam pokrewne studia. Ale Radio Aktywne to radio Politechniki Warszawskiej i od początku zrzeszało ludzi z różnych uczelni i kierunków. Warto pamiętać, że nie trzeba skończyć dziennikarskich studiów żeby być dziennikarzem. To raczej styl życia. Teraz jeśli ktoś dobrze pisze lub mówi, czuje pewną misję i chce realizować swoje cele i spełniać marzenia, to takie studenckie radio jest świetnym miejscem do tego.
W Radiu Aktywnym jest dużo studentów z Politechniki i są to zwłaszcza osoby, które zajmują się techniką: realizują audycje, zajmują się utrzymaniem sprzętu, działają w dziale IT. Popełnilibyśmy kardynalny błąd, gdybyśmy zamknęli się tylko na studentów z Politechniki. Każda osoba z osobowością jest w stanie poradzić sobie przed mikrofonem i warto dodać, że wielu studentów z politechniki świetnie radziło sobie przed mikrofonem.

KW: Co znajduje się w ofercie programowej stacji?
BB: W ofercie programowej Radia Aktywnego jest blisko 30 audycji autorskich w tym programy muzyczne, publicystyczne, kulturalne i rozrywkowe. Poza tym jest jeszcze pasmo z informacjami i audycje porankowe. Muzyka to to co faktycznie dominuje w naszym radio - zwłaszcza jeśli chodzi o audycje. Staramy się, żeby audycje były różnorodne, tak więc w Radiu Aktywnym posłuchać można zarówno programów z muzyką elektroniczną, post- i progrockową, jazzem, piosenką aktorską, rapem. Mocno stawiamy na muzyczne nowości i polską niezależną scenę. Szukamy i docieramy do artystów - często jako pierwsi i to u nas w pierwszej kolejności można usłyszeć o wschodzących "gwiazdach" polskiej sceny.

KW: Na rynku warszawskim działa, np. Akademickie Radio Kampus. Co Was odróżnia od tej rozgłośni?
BB: Jesteśmy od niej starsi i traktujemy Radio Kampus jak młodsze rodzeństwo (śmiech). Tak naprawdę różnimy się tym, że jesteśmy w internecie, a Akademickie Radio Kampus nadaje również w eterze i przynależymy do dwóch różnych uczelni. Cel jest jeden - kształcić młodych dziennikarzy i techników oraz promować dobrą muzykę.

KW: Wszystkie stacje borykają się obecnie z problemami. Jakie są „bolączki” Waszej rozgłośni?
BB: Problemy traktujemy jak wyzwania i jak na studentów przystało szukamy "studenckich rozwiązań". Mówią, że student potrafi więc bolączek jako takich nie odczuwamy. Naszym problemem, a raczej zadaniem na najbliższy czas jest rozliczenie budżetu, zakończenia remontu studia i podsumowania roku. Tak naprawdę na to pytanie mogłabym odpowiedzieć dopiero na początku 2016 r.

KW: Śledzicie Państwo dalsze losy wychowanków dziennikarskich stacji?
BB: Oczywiście! Jesteśmy dumni z tego, że ludzie którzy prowadzili audycje w Radiu Aktywnym, siadają przed mikrofonem np. w Trójce, tak jak Grzesiek Zembrowski. Bardzo dużo osób pracuje również w innych mediach, agencjach reklamowych i koncertowych, portalach muzycznych i radiach niepublicznych.

KW: Jakie są najbliższe plany rozgłośni?
BB: Jesteśmy tuż po 11. urodzinach stacji i powoli będziemy podsumowywać rok kalendarzowy. Na początku nowego roku czekają nas wybory nowego zarządu radia. Planujemy wprowadzić kilka nowych audycji do ramówki, zająć się cyklem szkoleń dla nowych osób które przyszły do radia i będziemy przygotowywać się do sezonu juwenaliowego i festiwalowego.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Blanka Borys
Szef dz. marketingu, prezenterka w audycji „Synthezatornia” oraz „Ja Ci zagRAm”. W Radiu Aktywnym od 2011 r. 

Komentarze

Powiązane

28.11.23, 17:00
| radio » informacje | prasa » informacje
Ruszyła II edycja Forum Dziennikarskiego Nagrody Woyciechowskiego
Forum Dziennikarskie Nagrody Woyciechowskiego to projekt stworzony w 2022 r. przez Radio ZET realizowany we współpracy z Uniwersytetem SWPS. Jego uczestnikami są studenci i studentki - stażyści, którzy tworzą Forum Dziennikarskie, korzystając ze wsparcia Rady Programowej oraz opiekunów stażu.
28.11.23, 14:38
| radio » informacje
Mrozu kolejnym gospodarzem formatu RMF FM w trasie
Mrozu będzie kolejnym po Agnieszce Chylińskiej i Darii Zawiałow gospodarzem audycji „RMF FM w trasie”. Artysta poprowadzi format od 2 grudnia br. w cztery kolejne soboty w godz. 15.00-17.00.
28.11.23, 09:51
| radio » informacje
BBC Studios z usługę BBC Podcasts Premium w Apple Podcasts także na polskim rynku
BBC Studios rozszerza dostępność subskrypcji BBC Podcasts Premium aż o 166 nowych krajów, w tym Polskę.Cena usługi wynosi 13,99 zł miesięcznie.
27.11.23, 06:30
| radio » informacje
Top Radia 357 na Kasprowym Wierchu. A w Warszawie koncert Midge Ure
Trzeci Top Radia 357 zostanie zrealizowany z Zakopanego - z finałem na Kasprowym Wierchu. Przed finałem audycji, w Warszawie odbędzie się koncert gwiazdy specjalnej - zagra Midge Ure, lider zespołu Ultravox i współtwórca Live Aid.
26.11.23, 16:49
| radio » informacje | kultura » muzyka
Marcin Del – M Jankowski zwycięzcą konkursu Wydaj płytę z Będzie Głośno!
Marcin Del – M Jankowski – młody wokalistka, autor tekstów, producent, zwyciężył w konkursie radiowej Czwórki „Wydaj płytę z Będzie Głośno!”. Główną nagrodą w konkursie jest wydanie cyfrowej płyty z radiową Czwórką i Agencją Muzyczną Polskiego Radia oraz koncert promujący płytę na antenie Czwórki w ramach audycji „Będzie głośno!”.
24.11.23, 12:30
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Cenniki Grupy RMF na styczeń i luty 2024 r. bez podwyżek
Cenniki reklamowe Grupy RMF obowiązujące w styczniu i lutym 2024 r. pozostaną na niezmienionym poziomie.
24.11.23, 10:30
| radio » informacje
Ogólnopolski Konkurs Reportażystów Melchiory 2023. Lista laureatów
23 listopada br. ogłoszono nazwiska nagrodzonych twórców reportaży i dokumentów. Nagrody zostały przyznane w kategoriach: Reportaż Roku, Dokument Roku, Inspiracja Roku oraz Realizator Roku. Ogłoszono także laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Twórczości Radiowej w dziedzinie reportażu o Grand Prix KRRiT oraz XXVI Konkursu Stypendialnego im. Jacka Stwory. 
24.11.23, 08:30
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Grupa Eurozet podnosi ceny reklam
Od 11 grudnia br. Grupa Eurozet zmienia ceny swoich flagowych produktów: Radia ZET, pakietu Audio ZET (71 stacji) i Audio ZET Boost (136 stacji).
23.11.23, 10:55
| radio » informacje | kultura » muzyka
Zimowy Sen Niedźwiedzia. Nakład płyty winylowej wyczerpany
Zaledwie w kilka dni wyczerpał się nakład specjalnej płyty winylowej przygotowanej przez Radio 357. „Zimowy Sen Niedźwiedzia” to świąteczna selekcja muzyczna Marka Niedźwieckiego.
23.11.23, 09:34
| radio » informacje | reklama & PR » informacje
Blisko 30 wydawców w portfolio nowej sieci reklamy audioXi
Wystartowało audioXi – sieć cyfrowej reklamy audio. Za wprowadzenie platformy na nasz rynek odpowiada Grupa RMF. Produkt ten obecny jest już łącznie na czterech rynkach europejskich.