09.02.16, 09:00

Sektor FMCG wydał ponad miliard złotych na reklamę w 2015 r.

Wydatki sektora FMCG z podziałem na media w IV kwartale 2015 roku
Fot.: Codemedia

Sektor FMCG zakończył 2015 rok z wynikiem ponad miliarda złotych wydanych na reklamę. Znaczny wzrost w porównaniu do lat poprzednich świadczy o umacnianiu się rynku po kryzysie (ostatni raz branża przekroczyła miliard złotych w 2010 roku) - wynika z raportu przygotowanego przez Codemedia.

W IV kwartale poprzedniego roku sektor przeznaczył na promocję ponad 316 milionów zł, czyli o niemal 52 mln zł więcej niż w czwartym kwartale 2014 r. Obserwacja wydatków w ostatnich kilku latach potwierdza utrzymanie reklamowej sezonowości rocznej branży – budżety w pierwszym i trzecim kwartale są znacznie niższe od tych zainwestowanych w drugim i czwartym kwartale. W poprzednich latach najwyższe wydatki notowano w kwartale drugim, natomiast w 2015 r. to Q4 był liderem kategorii, notując najwyższe wydatki na promocję.

Cały rynek FMCG w IV kwartale 2015 r. rósł o 20 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Podmioty i kategorie, które dotrzymały tego tempa wzrostu nie straciły swoich udziałów w inwestycjach reklamowych (SOS [%]).

W ujęciu całorocznym, wydatki reklamowe całego sektora FMCG wzrosły o 8 proc. Najwyższymi wzrostami charakteryzowały się kategorie produktów mlecznych (wzrost o 22 proc.) oraz produktów zbożowych, przetworów i przypraw (19 proc.). Ich producenci wydali w 2015 roku ponad 97 mln zł, czyli 9 proc. wydatków. Najchętniej reklamowaną kategorią produktów pozostały słodycze, które stanowią 1/4 wydatków na reklamę sektora FMCG.

Pod względem kanałów mediowych, w których producenci z branży FMCG lokują swoje budżety reklamowe, czwarty kwartał 2015 roku nie przyniósł zaskoczenia – prym stale wiedzie reklama telewizyjna, która w tym okresie zagarnęła 68 proc. mediowych funduszy. Producenci wydali ponad 216 mln złotych, notując wzrost na poziomie 16 proc. w porównaniu do Q4 2014. Jednakże ze względu na dynamikę całego rynku na poziomie 20 proc. udziały TV w IV kwartale 2015 się zmniejszyły o 2 punkty procentowe.

Drugim kanałem z największymi wydatkami na promocję branży FMCG były kina. Inwestycje w reklamę kinową wyniosły ponad 38,5 mln złotych, co stanowiło 12 proc. budżetów mediowych w ogóle (wzrost udziału o 3 p.p.). Wzrost inwestycji w reklamę kinową w porównaniu z ostatnim kwartałem 2014 roku sięgnął 65 proc..

Na podium znalazła się jeszcze reklama magazynowa, z budżetami rzędu ponad 27,8 mln złotych, co stanowiło 9 proc. wydatków we wszystkich kategoriach i wzrostem na poziomie 20 proc. rok do roku w ujęciu kwartalnym (czyli na poziomie całego rynku).

Największe cięcia budżetów mediowych w sektorze FMCG dotknęły reklamy w Internecie, której udział spadł z 4,6 proc. w Q4 2014 do 2,6 proc. w Q4 2015 (spadek inwestycji o 31 proc. do poziomu 8,3 mln zł). Podobny spadek odnotowała reklama drukowana w dziennikach (o 31 proc. do poziomu 1,2 mln zł) osiągając zaledwie 0,4 proc. udziału w wydatkach (SOS).
W ujęciu rocznym, najwyższe przypadają reklamie telewizyjnej.

W roku 2015 promocja produktów FMCG w pasmach telewizyjnych przyciągnęła budżety za ponad 700 mln złotych, co stanowiło 69 proc. wszystkich budżetów reklamowych. Medium zaliczyło 4 proc. wzrost w stosunku do roku 2014. Pozornie niewielki przyrost to jednak znacząca kwota w wysokości ponad 27 mln złotych.

Branża FMCG najmniejsze kwoty przeznaczyła w całym poprzednim roku na reklamę radiową i w gazetach, które zajęły odpowiednio 2 i niecały 1 proc. wszystkich wydatków. Warto także zaznaczyć niski poziom udziału promocji w internecie (około 4 proc. udziału), w którym to inwestycje dodatkowo obniżyły się w ostatnim kwartale. Podobnie jak w ujęciu kwartalnym, w porównaniu rocznym największe spadki przypadły budżetom na promocję w gazetach (o 26 proc.) oraz w internecie (o 19 proc.).

W porównaniu całego roku 2015 i 2014 największą dynamikę wzrostu inwestycji odnotowała reklama kinowa (+40 proc.) oraz reklama w magazynach (+35 proc.). Producenci branży FMCG wydali na te kanały odpowiednio ponad 94 i 89 milionów złotych.

Komentarze

Powiązane

19.04.24, 13:17
| reklama & PR » informacje
Sportowcy nagradzają najlepszych polskich kibiców w kampanii marki Warka
Najnowsza kampania marki Warka realizowana pod hasłem "Złota loteria Warka 2024", wraz z udziałem dwóch sportowców - Jakuba Błaszczykowskiego i Michała Kubiaka - ma na celu docenienie i nagrodzenie lojalnych kibiców polskich sportowców. W ramach tej inicjatywy codziennie do wygrania są złote medale Warki oraz nagrody pieniężne. 
19.04.24, 11:21
| reklama & PR » informacje
W tym jest GAZZZ! Kampania nowej linii napojów marki Tymbark
Tymbark rozpoczął komunikację nowości Tymbark Gazzzowany. Spot oparty jest na autorskiej piosence „W tym jest GAZZZZZ!”, która ma współgrać z przekazem wizualnym, tworząc apetyczny i orzeźwiający kontent.
19.04.24, 09:53
| reklama & PR » informacje
Samsung Customer Care będzie dalej współpracować z Hand Made
Agencja reklamowa Hand Made kolejny rok będzie odpowiedzialna za kompleksową obsługę marki Samsung Customer Care w obszarze BTL i digital.
19.04.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Biuro Reklamy TVP rusza ze współpracą reklamową z Rakuten TV
Biuro Reklamy TVP i Rakuten TV rozpoczynają współpracę w obszarze sprzedaży reklam przy treściach wideo na platformie streamingowej, łączącej usługi TVOD, AVOD oraz kanały FAST. Umowa brokerska obejmuje sprzedaż czasu reklamowego w środowisku AVOD/FAST.
18.04.24, 21:19
| reklama & PR » informacje
More Bananas i Semcore będą współpracować
Agencje More Bananas i firma Semcore zostały partnerami biznesowymi. Firmy chcą wspólnie prowadzić i realizować działania marketingowe dla polskich i zagranicznych marek.
18.04.24, 16:55
| reklama & PR » ludzie
Łukasz Kujawa w szeregach agencji Wills Integrated
Do zespołu wrocławskiej agencji Wills Integrated dołączył Łukasz Kujawa i objął stanowisko Account Managera.
18.04.24, 13:23
| reklama & PR » informacje
Sprawne i zadbane auto. Wydanie specjalne magazynu Motor
15 kwietnia br. ukazało się wydanie specjalne tygodnika Motor – „Sprawne i zadbane auto” (Wydawnictwo Bauer).
18.04.24, 07:30
| reklama & PR » informacje
BOLTON Polska wybiera Streetcom. Agencja zajmie się markami Rio Mare i Meglio
BOLTON Polska rozwija współpracę z agencją Streetcom od dwóch lat i teraz ponownie wybrała ją do realizacji kampanii Influencer marketingowych dla swoich brandów. Streetcom odpowiada za działania przede wszystkim dla marek Rio Mare i Meglio.
17.04.24, 18:51
| reklama & PR » informacje
PR Hub współpracuje z Instytutem Psychologii Polskiej Akademii Nauk
PR Hub oraz Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk nawiązały współpracę pod kątem obsługi PR naukowego projektu badawczego podejmującego tematykę kulturowo wrażliwych miar rozwoju społecznego i dobrostanu społecznego.
17.04.24, 15:00
| reklama & PR » informacje
VeloBank w przetargu wybiera Initiative
VeloBank rozstrzygnął przetarg na obsługę mediową w kanałach offline oraz digital.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 20.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden zestaw. Wariant kolorystyczny może różnić się od tego na zdjęciu w informacji w zależności od stanu magazynu.

Polecamy