14.03.16, 11:00

Branża farmaceutyczna coraz więcej wydaje na reklamę

Wydatki branży farmaceutycznej z podziałem na media
Fot.: Codemedia

Branża farmaceutyczna utrzymała tendencję wzrostową – wydatki na promocję w 2015 roku wyniosły niemal 870 milionów zł – wynika z raportu Codemedia.

W ostatnich trzech miesiącach poprzedniego roku badany sektor przeznaczył na działania mediowe ponad 278 milionów złotych, czyli o około 14 milionów więcej niż w czwartym kwartale 2014. W ujęciu całorocznym, branża wydała na promocję niemal 870 milionów złotych, notując tym samym wzrost na poziomie 2 proc. w porównaniu do całego roku 2014. 

Branża farmaceutyczna charakteryzuje się wysoką sezonowością związaną z porami roku – budżety na promocję są najwyższe w pierwszym i ostatnim kwartale. Najbardziej wzmożone działania reklamowe przypadają na październik i listopad, w nieco mniejszym stopniu na luty. Kategorie, które charakteryzuje najsilniejszy wzrost wydatków na przestrzeni kilku ostatnich lat to grupy reklam o charakterze wizerunkowym i multiproduktowym (kategoria „Inne”), reklamy środków przeziębieniowych oraz witaminy, środki pobudzające i zwiększające odporność.

Reklamy produktów farmaceutycznych najczęściej pojawiają się w telewizji, która odpowiadała w czwartym kwartale 2015 r. za ponad 70 proc. wszystkich budżetów. Jeden z najmniejszych udziałów w rynku miała reklama outdoorowa (0,4 proc.), która zanotowała jednak w czwartym kwartale najwyższy wzrost za sprawą śladowych inwestycji w ostatnim kwartale 2014 roku.

W IV kwartale nastąpiły wzmożone wydatki na telewizję, głównie kosztem radia. Producenci środków farmaceutycznych najchętniej promują swoje produkty w telewizji. W IV kwartale 2015 ulokowali w tym kanale ponad 196 milionów złotych, co stanowiło 70,3 proc. SOS. Coraz wyższe budżety przeznaczane są w tym sektorze także na reklamę radiową, która w badanym okresie objęła 15,8 proc. mediowych funduszy z kwotą ponad 44 mln złotych i wzrosła o 21 proc. w porównaniu do ostatniego kwartału 2014 roku. To drugi kanał, w którym branża farmaceutyczna lokowała największe budżety.

Zdecydowanie najwyższy wzrost przypadł w czwartym kwartale 2015 reklamie outdoorowej. To efekt rekordowo niskich wydatków na ten kanał promocji w analogicznym kwartale 2014, kiedy to reklamodawcy starali się unikać najkrótszych miesięcy w roku. Reklama zewnętrzna pochłonęła nieco ponad milion złotych i zajęła 0,4 proc. udziałów.

W ujęciu kwartalnym rok do roku znaczny wzrost - na poziomie 43 proc. oraz 10,8 proc. SOS - przypadł reklamie magazynowej. Najmniejszy udział w budżetach miała w badanym okresie reklama kinowa, zajmując zaledwie 0,2 proc. Co więcej, kanał ten zanotował największy spadek, na poziomie -92 proc. w porównaniu do IV kwartału 2014.

Regularne uszczuplenia budżetów dotykają także reklamę internetową. W ostatnim kwartale 2015 r. na to medium przeznaczono nieco powyżej 4,9 mln zł, co stanowiło 1,7 proc. wszystkich wydatków. Spadek w ujęciu kwartalnym IV 2015 vs IV 2014 osiągnął poziom -48 proc. Mniejsze kwoty pochłonęła również reklama w gazetach, powracając do poziomu sprzed 2014 roku, kiedy to producenci znacząco zwiększyli budżety w czwartym kwartale. W ostatnim kwartale 2015 roku kanał ten zajął 0,4 proc. (prawie 2 mln zł) wydatków i zanotował spadek na poziomie -44 proc.

W analizie wydatków z całego roku widać potwierdzenie dominacji trzech głównych kanałów: telewizji, która uzyskała w 2015 roku 64,9 proc. SOS w budżetach reklamowych, radia (19,4 proc. SOS) oraz magazynów (10,7 proc. wszystkich wydatków). W ujęciu rocznym zarówno radio, jak i magazyny zanotowały znaczące wzrosty. Na promocję w magazynach producenci przeznaczyli o 25,5 mln złotych więcej (+38% proc. niż w 2014 roku. Reklama radiowa pochłonęła o 29,5 mln więcej (+21 proc.). Natomiast największe medium – telewizja wzrosła o zaledwie 1,4 mln złotych (co dało dynamikę poniżej 1 proc.).

Największe cięcia w sektorze farmaceutycznym w stosunku do roku minionego dotknęły reklamę kinową, z poziomu 1,2 do 0,1 proc. udziału we wszystkich wydatkach. Dynamika wyniosła -88 proc.. Zdecydowanie niższe budżety przeznaczono także na promocję w internecie, lokując tam ponad 30,5 mln złotych (3,5 proc. SOS), odnotowując spadek na poziomie -45 proc. (w porównaniu rok do roku). Niewielką część rocznych budżetów zajęła także rosnąca o +10 proc. reklama w gazetach (1 proc. SOS) oraz reklama zewnętrzna, także rosnąca, o 3 proc. (0,3 proc. SOS). Oba te kanały w 2015 roku pochłonęły łącznie ponad 11,5 mln złotych.

Komentarze

Powiązane

03.10.23, 06:30
| reklama & PR » informacje
Screen Network zainstaluje ekrany reklamowe w placówkach Poczty Polskiej
Screen Network, właściciel sieci ekranów reklamowych Digital OOH, rozszerza swoją ofertę o ekrany w placówkach Poczty Polskiej. Umowa zakłada instalację ekranów reklamowych w 500 lokalizacjach w 106 miastach. Na ekranach wyświetlane będą zarówno spoty promocyjne i sprzedażowe Poczty Polskiej, jak i podmiotów zewnętrznych. Umowa została zawarta na pięć lat.
02.10.23, 18:32
| reklama & PR » informacje
PetExpert by Trupanion wybiera Good-PR
Na początku października 2023 r., agencja public relations Good-PR rozpoczęła współpracę z firmą PetExpert by Trupanion.
02.10.23, 16:23
| reklama & PR » ludzie
Miłosz Jacyna od października na czele Havas PLAY
W październiku br. do zespołu agencji Havas Media Network dołączył Miłosz Jacyna, który objął stanowisko Digital Content Managing Director, Havas PLAY.
29.09.23, 21:00
| reklama & PR » informacje
Serki Wiejskie z Piątnicy, no bo skąd! w kampanii TV
Od 22 września do 19 października br. emitowana jest kampania telewizyjna Serków Wiejskich z Piątnicy – wysokobiałkowego oraz z dodatkiem owoców. W spotach podkreślone zostały cechy produktów.
29.09.23, 19:00
| reklama & PR » informacje
PR Calling wesprze platformę crowdfundingową Crowdway
Do grona klientów PR Calling dołączył Crowdway.pl – internetowa platforma crowdfundingu inwestycyjnego w Polsce. Agencja wspiera komunikacyjnie emisję akcji wybranych spółek szybkiego wzrostu z wielu branż.
29.09.23, 13:00
| reklama & PR » informacje
Starcom obsłuży Leroy Merlin
Agencja mediowa Starcom wygrała przetarg na media digital Leroy Merlin – sieci 78 marketów budowlanych w Polsce.
28.09.23, 19:00
| reklama & PR » informacje
Onesano promuje nowe produkty
Producent naturalnych suplementów diety, onesano rusza z kampanią TV i digitalową, która potrwa do 29 października br. Nowe produkty w portfolio marki będą reklamowane w kluczowych kanałach lifestyle’owych z uwzględnieniem stacji tematycznych. Bannery sponsorskie zostaną również wykorzystane w kampanii online.
28.09.23, 15:00
| reklama & PR » informacje
AMS zwiększa digitalowy zasięg o łódzką Manufakturę
Spółka AMS rozszerza zasięg o łódzką Manufakturę, największe centrum handlowe w Polsce. AMS Digital Indoor ma zapewnić markom emisję 4,7 milionów treści reklamowych miesięcznie oraz możliwość prowadzenia działań z obszaru content marketingu i ambientu.
28.09.23, 13:00
| reklama & PR » informacje
Agencja Saatchi & Saatchi zwycięża w przetargu Answear
Agencja Saatchi & Saatchi wygrała przetarg na stworzenie nowej platformy komunikacyjnej sklepu internetowego Answear.com na 2024 rok.
28.09.23, 09:00
| reklama & PR » ludzie
Mateusz Gaca nowym dyrektorem kreatywnym w Artegence
Agencja Artegence ma nowego dyrektora kreatywnego. Stanowisko objął Mateusz Gaca, którego zadaniem jest wzmacnianie kreatywnego zespołu agencji oraz dostarczanie unikatowych rozwiązań w prowadzonych projektach.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 01.11.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 28.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 27.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.