12.04.16, 13:00

Nie będzie zmiany nazwy Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Krzysztof Czabański o projekcie ustawy medialnej

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Krzysztof Czabański ,wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego oraz poseł Prawa i Sprawiedliwości był gościem programu „Sygnały Dnia” w Pierwszym Programie Polskiego Radia. Rozmowa dotyczyła projektu nowej ustawy medialnej.

Jak zaznaczył Czabański, nie jest jeszcze przesądzone, ile będzie wynosić opłata na rzecz mediów publicznych. „Trwają symulacje pokazujące, jakie są możliwe wpływy przy różnej wysokości składki i przy różnej ściągalności tej składki” – powiedział minister. „Zakładamy, że każdy, kto ma w swoim domu prąd, może korzystać z mediów publicznych i w związku z tym składka ma charakter powszechny, jest przewidywana na gospodarstwo domowe” – dodał Czabański.

Nowa ustawa ma wejść w życie tak jak pierwotnie zakładano od 1 stycznia 2017 r. Media publiczne mają nie być spółkami prawa handlowego i to ma być główna zmiana wynikająca z ustawy. Jednocześnie media publiczne mają zachować swoje nazwy (Telewizja Polska, Polskie Radio).Nie będą spółkami prawa handlowego, co oznacza, że mają się skoncentrować na wykonywaniu misji, a nie na wykonywaniu takich zadań, które w myśl kodeksu handlowego przynależą spółkom prawa handlowego. Chcemy odejść od komercjalizacji tych mediów. Co to oznacza? To oznacza to, że ma decydować jakość propozycji programowej, a nie to, jak często w tej chwili, niestety, wygląda, zwłaszcza w oddziałach regionalnych telewizji czy w radiach regionalnych, publicznej radiofonii, że dziennikarz przychodzący do swojego szefa z propozycją programu, spotyka się z jednym tylko pytanie: czy masz na ten program sponsora? Jeżeli odpowiedź jest negatywna, to już nikt najczęściej się nie interesuje propozycją programową, tym, co dziennikarz chce zrobić dla słuchacza na antenie, co mu zaproponować, tylko odsyła go z kwitkiem. To jest sytuacja niedopuszczalna. A ta komercjalizacja wyraża się również w tym, że wymagania reklamodawcy zaniżają najczęściej gust odbiorcy” – powiedział na antenie Jedynki Krzysztof Czabański.

Na razie nie ma mowy o ograniczeniu ilości reklam na antenach mediów publicznych, chociaż taki kierunek perspektywicznie jest rozważany. Jak podkreślił Czabański, w pierwszej kolejności trzeba odbudować finansowo media publiczne, które przez ostatnie lata zdaniem ministra zostały zdewastowane od tej strony.

Szefostwo w mediach publicznych ma być wyłaniane w sposób jawny, w trybie konkursowym. Rada Mediów Narodowych ma jednocześnie ustalić jak będą rozstrzygane konkursy na szefów mediów narodowych. RMN powoływać będzie parlament, czyli Sejm i Senat i prezydent. Dwa miejsca obsadzi prezydent, dwa Sejm, jedno Senat. Zatem wybór ma odbywać się identycznie jak przy Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. „Zasadnicza różnica polega (…) na dwóch punktach: po pierwsze ustawa będzie gwarantować miejsce dla kandydata rekomendowanego przez największy klub opozycyjny w parlamencie. Tego do tej pory nigdy nie było w żadnym prawie medialnych. I drugie – ta Rada Mediów Narodowych będzie miała sześcioletnią kadencję, praktycznie nieodwoływana będzie przez sześć lat, a Krajowa Rada co roku musiała składać sprawozdanie i być zatwierdzana ponownie na następny rok przez świat polityki. Te dwa posunięcia mają rzeczywiście z Rady Mediów Narodowych stworzyć bufor między światem polityki a światem mediów” – podkreślił Czabański.

Komentarze

Powiązane

04.09.24, 13:00
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Ruszyła loteria interaktywnego serialu Miłość za wszelką cenę (TV4)
UNIQUE ONE przygotowała ogólnopolską loterie promocyjną dla widzów interaktywnego serialu rozrywkowego pt. „Miłość za wszelką cenę” (TV4) wykorzystującą kody QR wyświetlane na żywo w czasie emisji serialu.
04.09.24, 12:00
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Obserwator Gospodarczy Strefy Biznesu. Nowy program Strefy Biznesu
Redakcja serwisu „Strefa Biznesu” (Polska Press Grupa), rozpoczęła emisję nowego programu wideo "Obserwator Gospodarczy Strefy Biznesu".
03.09.24, 16:01
| telewizja / VOD » informacje
Poznajmy się na nowo! Kampania wizerunkowa Telewizji Polskiej
Po okresie zmian, Telewizja Polska chce budować bliskość z widzami oraz zrozumienie ich codziennego życia i emocji. Celem nowej kampanii wizerunkowej TVP jest zjednoczenie Polaków niezależnie od ich poglądów i pokazanie, że publiczny nadawda jest miejscem dla wszystkich.
03.09.24, 14:00
| telewizja / VOD » informacje
BBC Player w ofercie CDA Premium
Od 1 września br., usługa BBC Player została udostępniona w ramach CDA Premium. To efekt nawiązania współpracy między BBC Studios i CDA.
02.09.24, 23:32
| telewizja / VOD » informacje
Trzy kanały dokumentalne w otwartym oknie w Televio
Od 1 do 30 września br. stacje National Geographic, National Geographic Wild i Nat Geo People będą dostępne we wszystkich pakietach podstawowych Televio.
02.09.24, 13:13
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Grupa ZPR Media uruchamia pierwsze trzy kanały TV w modelu FAST. Są pomysły na kolejne
30 sierpnia br., Grupa ZPR Media uruchomiła pierwsze trzy kanały telewizyjne Grupy ZPR Media w modelu FAST – bezpłatne stacje tematyczne oferowane w streamingu: Super Express TV, Murator TV i Poradnik Zdrowie TV. 
02.09.24, 11:52
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje
Szlagier TV i Radio Best rozpoczynają współpracę. Będzie Bestowa Lista Szlagier TV
Telewizyjna muzyczna Szlagier TV oraz chorzowskie Radio Best rozpoczynają współpracę. Na antenie Szlagier TV pojawi się „Bestowa Lista Szlagier TV”, którą poprowadzą dziennikarze Radia Best.
02.09.24, 10:02
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Interia przedstawiła jesienną ofertę podcastów i programów video
Dziennikarze Polsatu i Interii (m.in. Piotr Witwicki, Alicja Resich, Katarzyna Zdanowicz i Przemysław Białkowski) pojawią się w ofercie portalu z podcastami video. Interia będzie kontynuowała piłkarski format video „Gramy dalej”, weekendowy magazyn Tygodnik Interii oraz cykl „Interia Bliżej Świata. Przegląd mediów zagranicznych”.
01.09.24, 20:01
| telewizja / VOD » informacje
Startuje wPolsce24. Jarosław Kaczyński pierwszym Gościem Wiadomości
2 września br. wystartuje nowy kanał informacyjny wPolsce24, należący do spółki Fratria. Tworzyć ją będą w znacznej części ludzie związani z poprzednią ekipą Telewizji Polskiej.
31.08.24, 15:34
| telewizja / VOD » seriale | prasa » informacje
Super Seriale. Nowy format wideo Super Expressu
W sobotę, 31 września br. zadebiutuje seria wideo „Super Seriale”. Nowy format „Super Expressu” prowadzą Filip „Rudanacja” Antonowicz i Agnieszka Pyź.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.