21.06.16, 11:00

Play z największym wzrostem pozycji marki w raporcie BrandZ

Logo MediaCom
Fot.: materiały prasowe

W gronie najcenniejszych polskich marek, według badania BrandZ za 2015 r., znalazły się: PZU, Coca-Cola, Biedronka, Play, mBank, Żywiec, Volkswagen. Spośród liderów największą dynamikę wzrostu wskaźnika całościowej kondycji marki odnotowuje Play. Badanie realizuje instytut MillwardBrown.

BrandZ to zestawienie najbardziej wartościowych marek,  zarówno w ujęciu globalnym, jak i na poszczególnych rynkach. Przygotowując tę analizę wybrano sześć kategorii, na temat których dane obejmują co najmniej trzy pomiary na przestrzeni od 2010 do 2015 roku. Reprezentują one zróżnicowane branże, charakteryzujące się dodatkowo wysokimi nakładami na reklamę. Ranking największych sektorów reklamowych w 2015 roku otwiera handel, a branże, do których należą pozostałe, wybrane do analizy BrandZ kategorie produktowe, mieszczą się w pierwszej dziesiątce (np. telekomunikacja na piątym a motoryzacja na szóstym miejscu, źródło: Raport Starcom Mediavest Group „Rynek reklamy w Polsce 2015”).

W obrębie każdej z wymienionych kategorii w analizie ujęto po trzy najwyżej notowane marki. Zestawienie stworzono na podstawie wskaźnika Power, czyli wartości ukazującej pozycję marki, odpowiadającej za siłę aktualnego popytu na dany brand. I tak wyłoniono liderów poszczególnych segmentów: PZU (ubezpieczenia), Coca-Cola (napoje), Biedronka (sieci handlowe), Play (telekomunikacja), mBank (bankowość), Żywiec (piwa), Volkswagen (samochody). Warto zauważyć, że dystans pomiędzy liderem a kolejnymi markami jest różny w przypadku poszczególnych kategorii. Wyróżnia się PZU, którego wiodąca pozycja w branży jest niekwestionowana, ale także Coca-Cola i Biedronka.

Jeszcze bardziej interesujących wniosków dostarcza spojrzenie na dane w ujęciu dynamicznym. Okazuje się, że wartość wskaźnika Power dla Coca-Coli pozostaje na względnie stabilnym poziomie, a dla Biedronki czy PZU tylko nieznacznie wzrosła na przestrzeni ostatnich lat. Na tym tle warto zwrócić uwagę na markę Play, która odnotowała najsilniejszy trend rosnący w obrębie wskaźnika Power. Na przestrzeni pięciu lat wskaźnik ten wzrósł dwukrotnie – od 10,1 do 20,1. Taką dynamiką nie może poszczycić się żaden z innych liderów.

Za dobrą kondycję marki odpowiada to, na ile jest ona znacząca dla konsumentów, wyróżniająca oraz wybijająca się w świadomości, czyli ciesząca się wysoką znajomością. Według opracowania MillwardBrown pozycja większości marek-liderów, w tym zarówno PZU, Biedronki jak i Coca-Coli bierze się w głównej mierze z tego, że są to marki dobrze znane i łatwo przywoływalne w świadomości konsumentów. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku lidera kategorii telekomunikacja – marki Play. Tutaj wartość wskaźnika Power budowana jest przede wszystkim  przez fakt, że marka ta wyróżnia się na tle konkurencji. Można zatem przypuszczać, że marka Play wykreowała oryginalny i spójny wizerunek w oparciu o coś więcej niż tylko oferta produktowa.

Choć wskaźnik Power może być traktowany jako sumaryczna miara pozycji marki, to z punktu widzenia zarządzania marką istotne jest także, jakie są perspektywy zwiększania się jej udziałów w rynku. Odpowiada za to wskaźnik Potential. Ranking otwierają tu marki nie będące liderami swoich kategorii: Lidl, Pepsi, Toyota. Najwyżej notowany spośród marek-liderów jest mBank a następnie Play. W przypadku obydwu tych marek, prawdopodobieństwo zwiększania ich udziałów rynkowych analitycy szacują na blisko 70 proc., podczas gdy np. dla PZU na 60 proc.

Powyższe dane pokazują kondycję i potencjał najsilniejszych marek na polskim rynku. W ciągu kilku najbliższych tygodni zostanie opublikowana kolejna aktualizacja danych BrandZ.

Komentarze

Powiązane

13.02.25, 18:30
| reklama & PR » ludzie
Izabela Bziuk obejmuje stanowisko Business Projects Development Director w Grupie Agora
Od stycznia 2025 r. Izabela Bziuk objęła stanowisko Business Projects Development Director w Grupie Agora. Została liderką nowego działu w strukturze sprzedaży bezpośredniej.
13.02.25, 14:30
| reklama & PR » ludzie
Izabela Kiwak w zespole marketingu Bonnier Business Polska
Z początkiem lutego br. do zespołu marketingu Bonnier Business Polska dołączyła Izabela Kiwak, która objęła nowo utworzone stanowisko Deputy CMO for Research & Insights.
13.02.25, 13:00
| reklama & PR » ludzie
Salestube wzmacnia zespół Data Analytics & Engineering
Do zespołu Data Analytics & Engineering spółki Salestube, będącej częścią Group One, dołączyło pięciu nowych ekspertów. Jak podkreśla agencja, zmiany te są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie klientów na zaawansowane rozwiązania w obszarze danych i sztucznej inteligencji.
13.02.25, 10:40
| reklama & PR » informacje
Hortex promuje tropikalne nowości Tropical Duo
Wystartowała kampania nowych, egzotycznych napojów Hortex Tropical Duo, przygotowana przez Opus B w ramach platformy komunikacji „Każde pokolenie ma swój Hortex”.
12.02.25, 19:45
| reklama & PR » informacje
Zaczynasz od nowa? Zacznij od Maczfit. Inspiracje w nowej kampanii reklamowej
Maczfit, marka z segmentu cateringu dietetycznego w Polsce, rozpoczęła rok 2025 nową kampanią reklamową pod hasłem „Zaczynasz od nowa? Zacznij od Maczfit”.
12.02.25, 11:05
| reklama & PR » informacje
Agencja They.pl wizualna zmienia się w They Digital
Agencja digital marketingowa They.pl przechodzi rebranding. Zmienia nazwę na They Digital, wprowadza nową identyfikację wizualną i logotyp.
12.02.25, 08:00
| reklama & PR » informacje
#MojaCOOLGirl. Trzecia edycja konkursu marki Jeżyki
Na początku lutego br. rozpoczęła się trzecia edycja konkursu konsumenckiego #MojaCoolGirl, organizowanego przez markę Jeżyki Coolki (Colian). Akcja, nawiązująca do Walentynek i Dnia Kobiet, ma zachęcać konsumentów do wyrażania wdzięczności wobec bliskich osób w kreatywny sposób.
12.02.25, 06:00
| reklama & PR » artykuły
Ewelina Jaskuła: Zestawienie wybranych działań PR w sektorze zdrowia w 2024 roku
Ewelina Jaskuła (Senior Account Manager w Good One PR) podsumowuje dla portalmedialny.pl wybrane działania PR w sektorze zdrowia w 2024 r. 
11.02.25, 22:58
| reklama & PR » informacje
SAIC Poland promuje model MG3 w wersji spalinowej i hybrid+
SAIC Poland z początkiem tygodnia rozpoczął kampanię modelu MG3 w wersji spalinowej i hybrid+, czyli najnowszego wariantu hatchback’a marki MG.
11.02.25, 19:00
| reklama & PR » informacje
Lubella organizuje loterię w ramach kampanii Gotuj w domu jak w restauracji
W kolejnej odsłonie kampanii „Gotuj w domu jak w restauracji” Lubella zachęca nie tylko do tworzenia własnej restauracji w domowym zaciszu, ale także organizuje loterię z nagrodami.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.