08.08.16, 12:00

Gemius: Allegro najsilniej kojarzone z polskim e-handlem

Fot.: Gemius

Już blisko połowa Polaków korzysta z zakupów online. Konkurencja pomiędzy poszczególnymi markami e-commerce jest coraz większa. Które z nich są najbardziej rozpoznawalne przez polskich internautów? 

Według najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”, Polacy chętnie kupują przez internet. W rankingu rozpoznawalności serwisów zakupowych w polskiej sieci niekwestionowanym liderem jest platforma Allegro.pl (69 proc.). Marka ta dominuje nie tylko w ogólnej kategorii zakupów online, ale też w wielu poszczególnych kategoriach produktów (np. odzież czy sprzęt RTV/AGD). Drugi w rankingu rozpoznawalności jest serwis OLX.pl (28 proc.). Widoczna różnica wskazań pomiędzy tymi domenami, z ogromną przewagą Allegro.pl, potwierdza silną pozycję tej marki w świadomości polskich e-konsumentów.

"Dominująca pozycja Allegro absolutnie nie dziwi. Marka ta przez wiele lat działalności wypracowała sobie bardzo solidną pozycję, na tyle mocną by skutecznie walczyć ze światowymi liderami jak choćby eBay’em. W przypadku tej platformy możemy nawet powiedzieć, że tak jak Google jest synonimem wyszukiwania w sieci, tak Allegro jest w Polsce synonimem e-commerce" ─ mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa. "W porównaniu do ubiegłorocznego raportu zmiany w czołówce są niewielkie ─ z grona najbardziej rozpoznawanych e-sklepów wypadł m.in. Merlin, co aż tak bardzo nie zaskakuje, oraz Amazon, co już może nieco dziwić. Mimo że w tegorocznej edycji raportu lider czyli Allegro ma nieco słabszy wynik, to i tak różnica między miejscem pierwszym a drugim jest na tyle duża, że musiałoby wydarzyć się coś naprawdę spektakularnego, żeby za rok sytuacja diametralnie się zmieniła. Co pewien czas słychać również głosy, że zagrożeniem dla Allegro może być Aliexpress. Patrząc jednak na wyniki badania możemy zdecydowanie powiedzieć, że są to głosy dziś zupełnie nieuzasadnione" ─ dodaje Molicki.

"Sukces Allegro.pl jest w pełni zasłużony. Chociaż serwis powstał jako klon idei amerykańskiego eBaya, to konsekwentnie rozwijał się i budował swoją przewagę konkurencyjną, a także własne, autorskie rozwiązania i narzędzia" ─ tłumaczy Prof. Dariusz Jemielniak z Akademii Leona Koźmińskiego. "Co prawda eBay przegrał tę konkurencję na własne życzenie, latami nie wchodząc na rynek polski, a następnie robiąc to w sposób amatorski. Allegro zbudowało w międzyczasie prawdziwą, trudną do podrobienia wartość dodaną, którą doceniają klienci całego regionu. Co ciekawe, Allegro skutecznie wypracowało sobie model hybrydowy − sprzedaży zarówno towarów z drugiej ręki od osób prywatnych, jak i po prostu sprzedaży towarów od drobnych przedsiębiorców, którym bardziej opłaca się poleganie na infrastrukturze i systemie zaufania Allegro, niż budowanie własnego e-sklepu. Ciekawe, czy Allegro zdecyduje się kiedyś na eksternalizację systemu zaufania, czyli na posługiwanie się ich gwiazdkami na innych serwisach internetowych – odpowiedź poznamy zapewne dopiero, gdy nowy nabywca Allegro, które jest aktualnie na sprzedaż, określi swoją strategię" ─ mówi Jemielniak.

Użytkownicy sieci zostali zapytani o nazwy serwisów i stron WWW, które kojarzą im się ze sprzedażą poszczególnych grup produktów. Najbardziej rozpoznawalną marką sprzedającą produkty spożywcze jest Tesco.pl (wymienione przez 18 proc. respondentów), a z zakupami w aptece internetowej kojarzy się Dbam o Zdrowie – Doz.pl (7 proc.). W kontekście zakupów drogeryjnych w sieci (w tym perfum) najczęściej wymienianą marką jest Rossmann.pl (10 proc.). Z serwisem internetowym, sprzedającym multimedia w formie elektronicznej (aplikacje, e-booki itp.), najczęściej kojarzy się Empik.com (17 proc.), który osiągnął także najwyższy wynik wskazań (32 proc.) wśród serwisów sprzedających multimedia w formie tradycyjnej (książki, płyty itp.).

Komentarze

Powiązane

27.07.22, 14:12
| internet » ludzie
Maciej Kucharski Dyrektorem ds. Zasięgu i Rozwoju w Grupie Interia
1 sierpnia br. do zespołu portalu Interia dołączy Maciej Kucharski, który obejmie nowo utworzone stanowisko Dyrektora ds. Zasięgu i Rozwoju Portalu.
27.07.22, 12:11
| internet » e-commerce | reklama & PR » informacje
Wakacje z Frisco. Marka chce dotrzeć do klientów w największych miastach
Marka Frisco w trakcie wakacji chce dotrzeć do klientów w największych miastach Polski. Sklep rusza z wielopoziomową aktywacją. W swojej akcji sklep działający online postanowił wyjść nie tylko poza stolicę, lecz także daleko poza obszar reklamy internetowej. Marce pomaga w tym NAV agency.
26.07.22, 16:30
| internet » informacje
IMGW korzysta z lokalnych danych stacji pogodowych Netatmo
Po nawiązaniu współpracy pomiędzy Netatmo a organizacją EUMETNET, polski Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej korzysta z hiperlokalnych danych zbieranych przez stacje pogodowe producenta smart home.
26.07.22, 07:00
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Koniec serwisów rapidu.net i darkw.pl. Administrator zapłaci CANAL+ za naruszenia praw autorskich
W serwisie rapidu.net , darkw.pl oraz freshfile.pl wykryto ponad 240 tys. nielegalnych plików z filmami, serialami oraz innymi materiałami audiowizualnymi. Serwisy zostały wyłączone przez administratora w wyniku działań wielu podmiotów oraz organów ścigania. 
22.07.22, 15:00
| internet » e-commerce
Apaczka.pl serwisów przejmuje serwisy TaniKurier.com oraz TaniKurier.eu
Z końcem maja br. właściciel platformy logistycznej Apaczka.pl przejął serwisy wysyłkowe TaniKurier.com oraz TaniKurier.eu.
19.07.22, 12:43
| internet » informacje
CD-ACTION Family. Ruszył nowy serwis parentingowo-gamingowy
Ruszył serwis dla rodziców i dzieci CD-Action Family. Główną tematyką serwisu są gry planszowe i wideo.
18.07.22, 11:01
| internet » informacje
Studio Ekstraklasa w Sport Interia. Sebastian Staszewski gospodarzem kolejnego sezonu programu
Kilka minut po zakończeniu 1. kolejki (18 lipca br.) PKO Bank Polski Ekstraklasy ruszy „Studio Ekstraklasa”. Program na żywo zaserwuje kibicom analizy i nformacje prosto z największych klubów piłkarskich w Polsce. Poprowadzi go niezmiennie Sebastian Staszewski.
18.07.22, 09:00
| internet » informacje
Piotr Karczmarczyk zespole przechodzi z Auto-swiat.pl do Moto.pl
Serwis motoryzacyjny Moto.pl (Agora) wzmacnia swój zespół redakcyjny. W czerwcu br. do grona jego dziennikarzy dołączył Piotr Karczmarczyk, który do niedawna był związany z serwisem Auto-swiat.pl.
18.07.22, 08:00
| internet » ludzie
Biuro Reklamy TVP ogłosiło cennik na Mistrzostwa Świata Katar 2022
Biuro Reklamy TVP ogłosiło zasady sprzedaży obowiązujące przy transmisjach Mistrzostw Świata w piłce nożnej w Katarze. Mecze emitowane będą w TVP1, TVP2, TVP Sport, TVP 4K oraz na portalu i w aplikacji mobilnej TVP Sport. 
15.07.22, 10:09
| internet » e-commerce
Butik Janki zakupowa uruchamia innowacyjną platformę zakupową
Centrum Janki handlowe zaoferowało klientom i najemcom innowacyjne narzędzie e-commerce. Nowy koncept umożliwia zakupy online ubrań i dodatków z butików Centrum Janki, wyselekcjonowanych i promowanych w ramach działań advocacy marketing. Jak podkreśla Centrum, platforma zakupowa „Butik Janki” to holistyczny omnichannelowy projekt, łączący funkcje sprzedażowe, promocyjne i wizerunkowe, który dostarcza pozytywnych doświadczeń zarówno w przestrzeni online, jak i offline centrum handlowego.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Dyrektor Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista ds. marketingu

Fundacja OFF CAMERA | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 08.09.22

Do zdobycia 13 nagród.

do 08.09.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 04.09.22

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

XXII Kongres Public Relations już za półtora miesiąca. Gościem specjalnym wydarzenia będzie Podpułkownik Brett Lea - oficer ds. public affairs z 82. Dywizji Powietrznodesantowej armii amerykańskiej. Tematem przewodnim spotkania będą technologie w komunikowaniu, cyberbezpieczeństwo, a także zmiany jakie następują w narzędziach wykorzystywanych przez specjalistów public relations.